Vraag

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:29
Oplevering nieuwbouwwoning 1 maart 2023.
Installatie panelen maart 2023.

We hebben geen exacte maten van het dakvlak, maar doordat we weten wat de nok hoogte, breedte en diepte woning is heb ik zelf een inschatting kunnen maken.

Het gaat om een nieuwbouwwoning, derhalve geen foto's. Wel tekeningen.

We hebben 2 dakvlakken waar panelen op kunnen.
Achterkant: hier installeert de aannemer al panelen. Ligging: Zuid West
Zijkant: dit dak is leeg, hier wil ik dus panelen laten installeren zodra we de sleutels hebben. Ligging: Zuid Oost

Vanuit de aannemer heb ik al een loze leiding laten leggen naar zolder ter voorbereiding van een 2e omvormer.

Mijn vragen:
- URE zegt mij niets, is dat een beetje oke?
- GoodWe of Growatt, wat heeft de voorkeur?
- Zijn deze panelen wel echt volledig zwart? Op een paar Google plaatjes lijkt het van niet.
- Misschien heb ik een verkeerd beeld, maar ik hoopte met 10x 400W panelen uit te komen op maximaal 6.000,- inclusief BTW uit te komen. Of zijn dit gewoon prima offertes?
Tekeningen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMxi4xKG-ElVNxjlBmJGnlb0MAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xbUxhQ2M8ZjtBTGZWtFRCFpQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dp9tgvlqvbUztBUf40FToKP8WZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XMK4wyrgRon6ETrnl7NM9cJS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEPDBzIZ2zep-OTHjdlEObBWwQs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N6ptTnVUudnDL8Pe1fjSYdIZ.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Maten kloppen wellicht niet, want zelf moeten uitrekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Fq2mdEE5gqgo40YrZsn4ZKb6DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XiJo3dJodNxww7EJvILXoowv.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Geen, tenzij er bomen gaan komen.
Jaarverbruik
We wonen er nog niet, dus onbekend.
Huidige appartement verbruiken we 200-250 kWh per maand. Dus ~2.500 op jaarbasis.
Nieuwe woning krijgen we een warmtepomp, geen idee hoeveel een warmtepomp op jaarbasis verbruikt. Ik ga even uit van 2.500.

Totaal: 5000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk zelf op te wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Liefst wel, maar als dat zorgt voor fors meerwerk dan niet.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
10x URE Peach 400W (FBM_MFG-BB 390 - 405W)
1x Growatt MOD 3000TL3-X
1x Installatie
1x Esdec Clickfit
1x BTW teruggave

Inclusief BTW € 6.918,78

Offerte 2:
10x URE Peach 395 Wp Mono Full Black
1x GoodWe 3600D-NS Wifi/DC switch
1x GoodWe Wifi-Antenne D-NS serie
1x Clickfit Evo montagesysteem
1x AC-Box 1-fase
1x PV-Verdeler hoger dan 3680W
1x Montage en installatie 10 panelen
1x BTW teruggave

Inclusief BTW € 6.558,77
Regio
Zuid Holland

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:43
Voor wat betreft de prijs kun je zelf een uitsplitsing maken tussen de materiaalkosten en de installatie.
Die materiaalkosten kun je bij elkaar zoeken in webshops. Dan weet je wat ze voor de installatie and
backoffice in rekening brengen.
In jouw geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2qLhsMRtBWiCJu4kYJtUvE3M34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zZIzYj3DRyLavxKCbVUw99O9.png?f=user_large

De installaltie ziet er rechttoe, rechtaan uit.
Wat ik zo heb gezien is, kost een typische instaltie dan ~1 manuur/paneel aan tijd bij 10~12 panelen.

Dus die ruim 3000 Euro installatie betekent 300 Euro per manuur.
(afgezien van de BTW die je terugkrijgt; dat is subsidie vanuit de overheid)

Ex. BTW zit je op 1.43Wp (6918 Euro/(10 x 400 Wp).
Dat is duur voor een string systeem met een budgetomvormer. Nog geen jaar geleden kon je goed terecht voor rond 0.90 Euro/Wp

Maar ja, het is nu een verkopers markt; de installateurs kunnen vragen wat ze willen....

Growatt of Goodwe maakt volgens mij zonder schaduw weinig uit. Beide zijn budget omvormers die data naar een server in China waar je via internet (app, desktop) gratis bij kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

BTW over plaatsing en zonnepanelen vervalt op 1 januari 2023 In de offerte hoeft dus geen post voor BTW teruggave opgenomen te worden.

• WackoH
Ik ben benieuwd wat dat met de prijzen doet...
Reeele kans dat de incl. BTW nauwelijks lager worden en dat de installateurs dat voordeel in hun eigen zak steken...

• c-nan
Inmiddels ook een 3e offerte binnen:
10x DMEGC 400W M10
1x SolarEdge 4000H_HD Wave met SetApp
10x SolarEdge S440 kabel out 2.3m
1x vd Valk onderconstructie
1x installatie

6.320,- inclusief BTW

Waar zijn die S440 kabels voor en zijn ze nodig in mijn setup?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@c-nan dat is een SolarEdge systeem met een centrale omvorrmer met verplichte optimizers. In jouw geval is een dergelijk systeem overkill want je hebt geen schaduw lees ik.

Maar de prijs per wattpiek ligt lager dan de goodwe/growatt dus kan je beargumenteren dat dit tot nu toe de betere deal is. Maar van deze offerte zouden we wel graag het SolarEdge designer rapport willen zien.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
De offerte met Solaredge is een (in jouw geval onnodig) duurder systeem voor wat betreft de componenten.
Doe je hetzeflde trucje met webshop prijzen om de installatiekosten helder te krijgen, geeft dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6f2K0W1a8WweqZruyJOnzaC0wzA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fy9s7h3DlDB9GKUIuJTOgAQb.png?f=user_large

De partij die Solaredge aanbiedt, installeert dus voor ~1600 Euo. Dat is voor bijna de helft (!) van die beide andere offertes.

Als je die Solaredge partij kan verleiden om een offerte met een stringomvormer te geven, dan wordt 1680 Euro aan Solaredge spullen ingeruild tegen 1000 Euro voor een stringomvormer.

Je zou dan rond de 5640 Euro incl. BTW, dus 1.17 Euro/Wp uit moeten komen.

• c-nan
WackoH schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:42:
De offerte met Solaredge is een (in jouw geval onnodig) duurder systeem voor wat betreft de componenten.
Doe je hetzeflde trucje met webshop prijzen om de installatiekosten helder te krijgen, geeft dit:

[Afbeelding]

De partij die Solaredge aanbiedt, installeert dus voor ~1600 Euo. Dat is voor bijna de helft (!) van die beide andere offertes.

Als je die Solaredge partij kan verleiden om een offerte met een stringomvormer te geven, dan wordt 1680 Euro aan Solaredge spullen ingeruild tegen 1000 Euro voor een stringomvormer.

Je zou dan rond de 5640 Euro incl. BTW, dus 1.17 Euro/Wp uit moeten komen.
Thanks! Ik zal ze voorzien van feedback :)
Met 1.17 Euro/Wp mag ik volgens mij echt wel in mn handjes klappen.

Nog enige voorkeur voor een merk omvormer? En 1- of 3-fase?

/edit
Inmiddels een gewijzigde offerte binnen.

Ipv SolarEdge nu een AEG AS-4000-2 3-fase 2-MMPT inclusief Wifi.

Nieuw prijs:
5.450,- inclusief BTW (1.14 Euro/Wp).

[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 22-09-2022 09:47 ]

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
WackoH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:49:
Ik ben benieuwd wat dat met de prijzen doet...
Reele kans dat de incl. BTW nauwelijks lager worden en dat de installateurs dat voordeel in hun eigen zak steken...
Dat is exact wat er gaat gebeuren

• blackd
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:12:
/edit
Inmiddels een gewijzigde offerte binnen.

Nieuw prijs:
5.450,- inclusief BTW (1.14 Euro/Wp).
Dat is dan toch EUR 4504 ex BTW, dus EUR 1,13 / Wp. Mooie prijs volgens mij. Beste deal tot nu toe.
datasheet

1 fase of 3 fase:
Idealiter zou ik zeggen als het kan 3 fase, minder kans op afschakeling door hoge netspanning. Deze omvormer gooit per fase 6A maximaal op de installatie, wat prima is.
Maar je moet ook rekening houden met de installatie die vanuit de bouw is aangelegd. Als dat een 1 fase omvormer is (goedkoper), is het misschien handiger om deze ook op 1 fase te hebben, en dan per omvormer 1 fase te kiezen voor teruglevering. E.e.a. afhankelijk van de vermogens.

Dus, weet je hoe je PV installatie vanuit de bouw wordt aangesloten?
Welke omvormer, welke panelen / hoeveel wattpiek?

• c-nan
blackd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:35:
[...]

Dat is dan toch EUR 4504 ex BTW, dus EUR 1,13 / Wp. Mooie prijs volgens mij. Beste deal tot nu toe.
datasheet

1 fase of 3 fase:
Idealiter zou ik zeggen als het kan 3 fase, minder kans op afschakeling door hoge netspanning. Deze omvormer gooit per fase 6A maximaal op de installatie, wat prima is.
Maar je moet ook rekening houden met de installatie die vanuit de bouw is aangelegd. Als dat een 1 fase omvormer is (goedkoper), is het misschien handiger om deze ook op 1 fase te hebben, en dan per omvormer 1 fase te kiezen voor teruglevering. E.e.a. afhankelijk van de vermogens.

Dus, weet je hoe je PV installatie vanuit de bouw wordt aangesloten?
Welke omvormer, welke panelen / hoeveel wattpiek?
Nee, dat is allemaal onbekend.

Volgende week hebben we ons eerste kijkdag alleen zijn de panelen bij ons nog niet geïnstalleerd, echter zijn er woningen waar het wel al geïnstalleerd is, we zouden dus bij hen kunnen kijken. Is het voldoende om alleen naar de omvormer te kijken of moet ik ook in de meterkast kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
c-nan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:00:
[...]
Volgende week hebben we ons eerste kijkdag alleen zijn de panelen bij ons nog niet geïnstalleerd, echter zijn er woningen waar het wel al geïnstalleerd is, we zouden dus bij hen kunnen kijken. Is het voldoende om alleen naar de omvormer te kijken of moet ik ook in de meterkast kijken?
Je kunt
of het typenummer van de omvormer noteren en dan later de scpes op internet opzoeken
of in de meterkast kijken of de installatie- of aardlekautomaat voor de PV een 1 of 3 fase is. Dat kun je normaal aan de breedte zien (1 of 2 eenheden voor 1 fase, 4 voor 3 fase). Maar er kan bv. ook een 3-fase automaat voor de kookplaat in de keuken zitten. Dus je bent er van afhankelijk dat netjes is aangegeven welke groep voor wat is.
c-nan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:12:
Allereerst heeft deze AEG helemaal niets met het vroegere Duitse concern te maken, noch met het huidige witgoed merk.

De naam AEG is in licentie genomen door handige Engelse ondernemer die in Duitsland een groothandel bedrijft en zonnepanelen en omvormers uit China importeert en daar AEG op laat plakken (tegen betaling aan de eigenaren van de naam).

Dat hoeft niet te betekenen dat de kwaliteit slecht is, alleen is er een extra partij in de keten die weinig tot niets toevoegd, maar wel marge afroomt.
Daarnaast had het portal van AEG (om de data in te zien) langer tijd grote problemen. Daar is ook een topic over.

Vermoedelijk heeft de aanbieder wel voor AEG gekozen omdat andere omvormers slecht verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Foto van het typeplaatje geeft inderdaad de nodige details weer. Gaat dan om de max output current (A) en of dat 1 of 3 fase is.

Is er niet uit de verkooptechnische omschrijving e.e.a. te halen?
Anders zou je het ook nog aan de kopersadviseur/begeleider kunnen vragen.

• WackoH
Of tekeningen van de elektrische installatie van het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Volgens mij heb ik deze “AEG” omvormer eerder langs zien komen… dus even de datasheet er weer bij gepakt.

En mijn alarmbellen klinken weer terecht. Het blijft een ouderwets onding matig geschikt voor moderne panelen met hoge stroom en lage spanning. De AEG gaat aftoppen op stroom, niet op vermogen. Zonde.

Voor maart 2023 is echt wel een echt geschikte omvormer te krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online

• c-nan
Is er niet uit de verkooptechnische omschrijving e.e.a. te halen?
Anders zou je het ook nog aan de kopersadviseur/begeleider kunnen vragen.
Nee, helaas. De kopersbegeleider gaf laatst aan "wat er op dat moment voorhanden is".
Of tekeningen van de elektrische installatie van het huis?
Er is geen elektrische installatie tekening, althans niet aan ons verstrekt :)

Inmiddels ook een gewijzigde offerte binnen voor een 1-fase string omvormer (Goodwe). T.o.v. de AEG gaat er nog eens 180 eur ex btw van af. EUR 1.09/Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
WackoH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:40:
Voor wat betreft de prijs kun je zelf een uitsplitsing maken tussen de materiaalkosten en de installatie.
Die materiaalkosten kun je bij elkaar zoeken in webshops. Dan weet je wat ze voor de installatie and
backoffice in rekening brengen.
In jouw geval:

[Afbeelding]

De installaltie ziet er rechttoe, rechtaan uit.
Wat ik zo heb gezien is, kost een typische instaltie dan ~1 manuur/paneel aan tijd bij 10~12 panelen.

Dus die ruim 3000 Euro installatie betekent 300 Euro per manuur.
(afgezien van de BTW die je terugkrijgt; dat is subsidie vanuit de overheid)

Ex. BTW zit je op 1.43Wp (6918 Euro/(10 x 400 Wp).
Dat is duur voor een string systeem met een budgetomvormer. Nog geen jaar geleden kon je goed terecht voor rond 0.90 Euro/Wp

Maar ja, het is nu een verkopers markt; de installateurs kunnen vragen wat ze willen....

Growatt of Goodwe maakt volgens mij zonder schaduw weinig uit. Beide zijn budget omvormers die data naar een server in China waar je via internet (app, desktop) gratis bij kunt.
Niet helemaal eens met deze uitsplitsing. Je hebt 2 redelijk ervaren monteurs nodig om zo'n klusje in een dag te doen. Meer panelen maakt relatief weinig uit, de helft van het werk zit vaak in elektra/omvormer ophangen etc.

Ik monteer ook zonnepanelen en zou zelfs zeggen dat je hiervoor liefst 2 monteurs en 1 elektricien stuurt. Als de klus meevalt dan kost het ze 6 uur, dus 18 manuren ongeveer. Het lullige is alleen dat je mensen toch vaak gewoon voor een hele dag betaalt. Dus dat is al 24 uren betalen. Gelukkig betaald dit slecht en rekent iedereen ~40 eur/uur ex btw, dus je zit dan rond de 1000 euro aan montagekosten.

Nog 500 euro aan aquisitiekosten en 500 - 1000 marge en je bent op de hier genoemde bedragen. Het gaat wel heel ver om hier van te zeggen "ja nee dat is 300 euro per montage-uur", daarmee mis je echt een paar belangrijke zaken.

Denk wel dat je dit dus voor rond de 6500 euro incl btw moet kunnen kopen, maar heel veel ruimte naar beneden zal er niet zijn (panelen zijn gewoon 50-70% gestegen in prijs tov 18 maanden geleden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Fr33z schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:54:
[...]Niet helemaal eens met deze uitsplitsing. Je hebt 2 redelijk ervaren monteurs nodig om zo'n klusje in een dag te doen. Meer panelen maakt relatief weinig uit, de helft van het werk zit vaak in elektra/omvormer ophangen etc.
Prima. Ik geef direct toe dat het grote stappen gauw thuis was. Het was ook primair om op de grote lijnen om materiaal, en installatie + backoffice, uit te splitsen

Het was een n=2 op basis van de ervaring bij mijn ouders en hun buren (andere firma, ander moment)
In het eerste geval waren 3 man in 4 uur klaar, bij de buren 2 man in 6 uur. In beide gevallen voor 11 panelen.

De bekabeling was gemakkeljik (omvomer op zolder via PV verdeler op wasmachine stroomaansluiting) en makkelijk montage van de panelen.
Bij mijn ouders geen duidelijke valbeveiliging toegepast, bij de buren bouwden ze een steiger.
Ik monteer ook zonnepanelen en zou zelfs zeggen dat je hiervoor liefst 2 monteurs en 1 elektricien stuurt. Als de klus meevalt dan kost het ze 6 uur, dus 18 manuren ongeveer. Het lullige is alleen dat je mensen toch vaak gewoon voor een hele dag betaalt.
Bij mijn ouders kwamen ze om 10 uur al van een andere klus vandaan, en gingen om 14:00 naar de volgende. Beide waren misschien klein of onderhoud, maar de monteurs waren dus schijnbaar wel de hele dag bezig.
Dus dat is al 24 uren betalen. Gelukkig betaald dit slecht en rekent iedereen ~40 eur/uur ex btw, dus je zit dan rond de 1000 euro aan montagekosten.

Nog 500 euro aan aquisitiekosten en 500 - 1000 marge en je bent op de hier genoemde bedragen. Het gaat wel heel ver om hier van te zeggen "ja nee dat is 300 euro per montage-uur", daarmee mis je echt een paar belangrijke zaken.
Je hebt natuurlijk gelijk dat een betere uitsplitsing was geweest om bv. 500 Euro voor de montage te rekenen. Wat er dan overblijft is marge en overhead. Daarmee worden de verschillen tussen de offertes nog duidelijker. Die eerste beide offerte hadden dus ~2500 Euro overhead en wins, de derde op 1100.
Denk wel dat je dit dus voor rond de 6500 euro incl btw moet kunnen kopen, maar heel veel ruimte naar beneden zal er niet zijn
Het kan blijkbaar toch voor 1000 Euro minder, en dan voor 160 Euro/manuur als mijn n=2 klopt (en dus ~1100 Euro overhead plus marge).
(panelen zijn gewoon 50-70% gestegen in prijs tov 18 maanden geleden 8)7
Ik kocht mijn 410 Wp glas-glas panelen in dec 2020 voor 138 Euro/stuk. Dat was toen al een koopje, vond ik, en ongeveer de periode met de laagste Wp-prijs.
De 400 Wp panelen die hier voorbij kwamen kosten rond de 200 Euro. Dat is dus 'slechts' 45% meer, of 50% op basis van Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
@WackoH bedankt voor je perspectieven, ik snap heel goed dat het op deze manier rekenen een versimpeling is die wel kan helpen natuurlijk. Ik wilde misschien ook even aanstippen dat er niet per se gouden bergen worden verdiend in de PV, mede doordat spul zoals je ook noemde echt grof gestegen is qua prijzen. De stijging in paneelprijzen is echt heel flink helaas.

Ik ben blij voor de TS dat er goedkopere offertes uitgerold zijn, ik zou het er zelf niet voor kunnen leggen maar er zijn dus altijd prijsvechters/partijen die dat wel kunnen blijkbaar.

@TS:
Je kunt die solaredge partij vragen of ze ook stringomvormers doen, maar 99% kans van niet. Dat hoeft niet erg te zijn, want de prijs is wel scherp.

Dan 1-fase of 3-fase: je hebt weinig panelen voor 3 fase dus ik zou gewoon lekker een 1fase omvormer aansluiten. Vanuit de bouw komt er ook 99% zeker een systeempje met 1 fase omvormer, want dat is iets goedkoper en elke euro moet eruit bezuinigd worden meestal.
Pagina: 1