Plafond isoleren met eps korrel

Pagina: 1
Acties:

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
Een deel van mijn huiskamer (25m3) heeft een verlaagd plafond van 3m hoog naar 2m40 hoog. Het verlagen is gedaan met metal studs en daarop gipsplaten geschroefd van 12.5mm. Het geheel is weer netjes gestukt, en dat wil ik graag zo houden. Helemaal prima gedaan. Helaas is er destijds, al voor ik het huis gekocht had, niet aan gedacht om isolatie materiaal te plaatsen.

Het is een oud huis, en er is een opening van zo'n 50cm x 30cm in een kast in de trapopgang waardoor ik over het plafond heen kan kijken. Deze ruimte staat weer via roosters en ingebouwde rolluiken met buiten verbonden waardoor het in de tussenruimte altijd fors kouder is.

Ik wil deze ruimte gaan isoleren. Eigenlijk is het geen optie om de vloer op de eerste verdieping er uit te halen, en vanaf daar isolatiematten in uit te rollen. Nu kwam ik eps korrels tegen die je zelf via een bladblazer prima kunt verspreiden. Als ik een laag van 20cm aanbreng zou dat een isolatie tot rc3 kunnen vormen als ik de leveranciers moet geloven.

Ik kan echter niet veel ervaringen en mogelijke tips vinden van deze werkwijze.
Dus de vraag, is dit een goed idee, of kan het beter?

Alles komt goed, maar niet vandaag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Kun je dan niet beter een iets grotere sparing maken en er alsnog platen met XPS of PIR in leggen?
Isoleert stukken beter en met vaste stukken die je individueel kunt (ver)plaatsen ben je erg flexibel. Geeft met aanbrengen ook stukken minder troep in huis. Wat ik met een bladblazer zeker wel verwacht.
Het 'gat' dat dan ontstaat moet dan wel weer netjes worden afgewerkt, dus heb je een wat grotere klus te pakken dan je van plan bent. Maar met isolatie vind ik dat je het beter gelijk goed kunt doen dan later spijt krijgen. Ik baal nog steeds dat ik 'slechts' 10cm glaswol onder mijn 100 jaar oude dak heb zitten.

Ook als je later iets wilt aanpassen is dat een stuk makkelijker dan met EPS:
- verlijmde EPS is niet te verplaatsen, dus zelfs met het aanbrengen van een spotje zit je te hakken in de EPS.
- niet-verlijmde EPS geeft het een bende waar je scheel van gaat kijken. Zowel bij aanleg als bij het zelfde spotje. Niet te spreken over als je het plafond ooit wilt open maken.
- niet-verlijmde EPS is ook gevoelig voor vochtopname en schimmelvorming. Kan de constructie dit hebben?
Met vaste stukken plaat ben je hiermee stukken flexibeler in de toekomst.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:37
tweakingtoday schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:49:
Een deel van mijn huiskamer (25m3) heeft een verlaagd plafond van 3m hoog naar 2m40 hoog. Het verlagen is gedaan met metal studs en daarop gipsplaten geschroefd van 12.5mm. Het geheel is weer netjes gestukt, en dat wil ik graag zo houden. Helemaal prima gedaan. Helaas is er destijds, al voor ik het huis gekocht had, niet aan gedacht om isolatie materiaal te plaatsen.

Het is een oud huis, en er is een opening van zo'n 50cm x 30cm in een kast in de trapopgang waardoor ik over het plafond heen kan kijken. Deze ruimte staat weer via roosters en ingebouwde rolluiken met buiten verbonden waardoor het in de tussenruimte altijd fors kouder is.

Ik wil deze ruimte gaan isoleren. Eigenlijk is het geen optie om de vloer op de eerste verdieping er uit te halen, en vanaf daar isolatiematten in uit te rollen. Nu kwam ik eps korrels tegen die je zelf via een bladblazer prima kunt verspreiden. Als ik een laag van 20cm aanbreng zou dat een isolatie tot rc3 kunnen vormen als ik de leveranciers moet geloven.

Ik kan echter niet veel ervaringen en mogelijke tips vinden van deze werkwijze.
Dus de vraag, is dit een goed idee, of kan het beter?
Misschien kan je eens kijken naar cellulose dat is bij 16/20cm ongeveer RC5. De unit voor inblazen kan je overigens huren bij boels ofzo voor 80 euro voor dag. En de zakken kosten +/- 14 euro per zak. cq warmteplan of bouwmaat. Gaatje boren met 65/85mm en dichtmaken met kurk en stucpasta/gipsmortel.

Of je moet een bedrijf dit laten doen dan kun je er een paar vinden op google via cellulose isolatie, wil geen reclame doen :P

[ Voor 12% gewijzigd door mklcln op 22-09-2022 13:55 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02

paQ

mklcln schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:45:
[...]

Misschien kan je eens kijken naar cellulose dat is bij 16/20cm ongeveer RC5. De unit voor inblazen kan je overigens huren bij boels ofzo voor 80 euro voor dag. En de zakken kosten +/- 14 euro per zak. cq warmteplan of bouwmaat. Gaatje boren met 65/85mm en dichtmaken met kurk en stucpasta/gipsmortel.

Of je moet een bedrijf dit laten doen dan kun je er een paar vinden op google via cellulose isolatie, wil geen reclame doen :P
dit heb ik zelf gedaan
Ik denk dat dat met 60cm hoogte wel een dure grap wordt, en bovendien veel te zwaar. En stoffig by the way.

Bovendien zit er een maximale afstand aan wat je kunt bereiken. Je krijgt niet heel je plafond netjes gevuld met cellulose vanaf 1 opening. Met eps bolletjes zal dat een stuk minder problematisch zijn, maar dan zou ik ze persoonlijk wel laten verlijmen. Mocht je plafond een keer open moeten, dan ligt heel je huis onder de statische bolletjes :')

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Kan je hem niet beter aan de gevelzijde het plafond toch openmaken en dat deel isoleren? Dat lijkt eerder het manco dan heel het plafond onder de isolatie spuiten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
@Waterbeesje
Het zwevend plafond si met metal studs gemaakt. Over de lange zwevende zijde zitten verschillende extra draagpunten naar de balken van de eerste verdieping. Het is onmogelijk om vanuit een opening de gehele oppervlakte vol te schuiven met platen.

@mklcln
Het betreft een huis uit 1930. Toen ik het kocht was 1 raam voorzien van 1 dubbelglas in stalen kozijn. De rest enkel glas. Verwarming via verschillende glaskachels. Spouw is krab 4cm. Tijdens de eerste verbouwing speelde de problemen niet is de mate zoals ze nu spelen, anders had ik toen andere beslissingen genomen. Nu moet er zo veel gebeuren dat alles uitbesteden financieel geen optie is.

@paQ
Als de bolletjes verlijmt moeten worden is het geen dhz klus meer.
Gezien alles wat moet gebeuren besteed ik alleen de klussen uit die ik echt niet zelf kan doen.

@Señor Sjon
Als ik aan 1 kant het plafond open zou maken kan niet van daaruit de hele ruimte voorzien van isolatie.
Gaat niet door alles wat ik dan tegen kom. Bovendien is een aantal jaren geleden het alles opnieuw gestukt.

Resumé, mijn idee om bolletjes over het plafond heen te spuiten zonder lijm is niet ziet zo'n best idee. De kamers boven dat deel van de huiskamer moeten nog aangepakt worden. Dan toch maar de vloer open halen. Als ik om de meter 3 planken er uit haal kan ik misschien van daaruit wel steenwolplaten dwars over de metal studs leggen. Beetje uitkienen zodat als aaneengesloten ligt en er geen openingen ontstaan. Of toch de vloer er uit en constructie platen eroverheen.

Bedankt voor de inzichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Dat van die vloer had je niet eerder verteld. Dat is de makkelijkste optie, mits je geen oud rieten plafond oid tegenkomt. Als je aan de gevels de boel isoleert, kan je de rest van het plafond zo laten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33
Ik heb een idee dat ieder simpel en snelle oplossing je veel hoofdpijn gaat opleveren voor als dat plafond er ooit een keer af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
De vloer bestaat uit lange mes/groef planken van 10cm breed, kamer lang, die er waarschijnlijk al vanaf het begin in liggen. De planken los wrikken gaat geen pretje worden weet ik uit ervaring. En ik weet dat bepaalde delen van de eerste verdieping over de planken heen hangen. Er zit geen rietwerk meer onder de verdiepingsbalken, dus dat zit mee.
Leuke klus, nu al zin in :/

Pagina: 1