Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Ik ben bezig met het bestellen van een nieuwe voorbedrade groepenkast om mijn bestaande te vervangen

Ik kom uit op het volgende:

1x Hoofdschakelaar 4P (1 x 40A 4P)
3 x Aardlekschakelaar 2P (3 x 40A 30mA 2P)
12 x Installatieautomaat 1P+N (12 x 16A 1P+N B-kar)
1 x Aardlekschakelaar 4P (1 x 40A 30mA 4P)
2 x Krachtgroep 3P+N (2 x 16A 3P+N B-kar)

Ik wil dit in een kastje met 36 plekken plaatsen, waardoor ik nog 4 plekken over zou hebben

Ik heb hieraan genoeg capaciteit voor mijn huidige huis, maar er zullen over een aantal jaar naar verwachting zonnepanelen gaan komen, en mogelijk ook een autolader. Ik heb hier geen ervaring mee en twijfel of ik met deze kast goed genoeg voorbereid ben om dit in de toekomst mogelijk te maken. Later iets toevoegen in deze kast vind ik prima, maar een extra kastje ernaast of deze componenten na een paar jaar weer vervangen is niet de bedoeling.

Kan iemand me vertellen of ik met het bovenstaande problemen kan verwachten als ik over een aantal jaar zonnepanelen en/of een autolader wil gaan plaatsen?

Bedankt alvast!

Beste antwoord (via Don_Martinez op 21-09-2022 20:29)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarom niet gewoon allemaal alamats pakken? ipv aardleks + groepen.

Also, als je elektrische installatie boven de 10.000€ gaat uitkomen, een SPD overwegen, overspanningsbeveiliging. Ik heb een ABB OVR T2, kost slechts €100.

Zonnepanelen gaat 4 modules kosten (3P+N alamat), en een autolader ook nog een keer.
Zorg dat je voldoende ruimte naast de kast houd voor een volle tweede kast, dat is de mooiste oplossing.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Alle reacties

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 18:56
Ik vind je toelichting wat verwarrend. Heb je een 1-fase of 3-fasen aansluiting? (of wil je nu overstappen of 3-fasen? vermoedelijk wil je sowieso een keer overstappen op 3-fasen als je nu nog op 1-fase zit)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • Beste antwoord

• _eLMo_
  • Niet online

Also, als je elektrische installatie boven de 10.000€ gaat uitkomen, een SPD overwegen, overspanningsbeveiliging. Ik heb een ABB OVR T2, kost slechts €100.

Zonnepanelen gaat 4 modules kosten (3P+N alamat), en een autolader ook nog een keer.
Zorg dat je voldoende ruimte naast de kast houd voor een volle tweede kast, dat is de mooiste oplossing.

• Don_Martinez
OnTracK schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:09:
Ik vind je toelichting wat verwarrend. Heb je een 1-fase of 3-fasen aansluiting? (of wil je nu overstappen of 3-fasen? vermoedelijk wil je sowieso een keer overstappen op 3-fasen als je nu nog op 1-fase zit)
Ik heb nu al 3 fasen (3x25a), kast is verouderd en niet makkelijk uitbreidbaar. Aangezien er een stuk of 6 groepen bij moeten komen voor de nieuwe keuken wil ik de kast in zijn geheel vervangen.

• Don_Martinez
_eLMo_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:09:

Keuze voor groepen + aardleks is uit kostenoverweging. het voordeel dat er maar 1 groep uit klapt ipv 4 vind ik verwaarloosbaar. of zijn er nog andere redenen om voor alamats te kiezen?

• _eLMo_
  • Niet online
Don_Martinez schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:15:
[...]

Keuze voor groepen + aardleks is uit kostenoverweging. het voordeel dat er maar 1 groep uit klapt ipv 4 vind ik verwaarloosbaar. of zijn er nog andere redenen om voor alamats te kiezen?
Minder draad, lekker makkelijk gewoon een 3F kam neerzetten en erop gooien :P Mooier? :+
Nee dus, haha. Ik vond het de kosten op het moment ook nog niet waard. Maar bij vervanging zou ik het wel doen.

Ik heb zelf nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMJU_RxhVfTj2zbJgFANp_UvnK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6RKAyLuR5IGY6r6rZ8IGzco.jpg?f=fotoalbum_large

Kast ernaast gezet voor laadpaal, PV setup voor, PV setup achter, en een toekomstige kookgroep.

Rechts de oude kast op 2 aardleks, een SPD en beltrafo.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 21-09-2022 13:23 ]

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:03

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Wellicht een overweging om ruimte over te houden voor het plaatsen van kWh meters (bijv, voor uitlezen PV opbrengst en uitlezen verbruik van bijv. warmtepomp of boiler).

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 18:56
Voor zover ik het op het internet kan vinden mag je niet (meer) 2x krachtgroep achter 1x ALS plaatsen (iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten? Hier is ook geen uitsluitsel). Je kan specifiek die twee krachtgroepen omwisselen voor Alamat's en die 4e losse ALS weg doen. Dat levert je ook dan ietwat meer ruimte op voor toekomstige uitbreiding.

Maar als je de ruimte hebt en kosten niet veel hoger worden zou ik voor een 48 posities-kast gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 21-09-2022 13:44 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Don_Martinez
OnTracK schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:42:
Voor zover ik het op het internet kan vinden mag je niet (meer) 2x krachtgroep achter 1x ALS plaatsen (iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?). Je kan specifiek die twee krachtgroepen omwisselen voor Alamat's en die 4e losse ALS weg doen. Dat levert je ook dan ietwat meer ruimte op voor toekomstige uitbreiding.

Maar als je de ruimte hebt en kosten niet veel hoger worden zou ik voor een 48 posities-kast gaan.
Ik ben aan het kijken bij elktramat, en hier scheelt het een tientje voor 48 posities tov 36 posities, dit gaan we dus sowieso doen, bedankt voor de tip.
Voor wat betreft de 2 krachtgroepen achter 1 als.... ik heb de tool op de site van elektramat gebruikt, en die geeft aan dat dit kan. Kan iemand bevestigen of dit inderdaad niet mag?

Ik zie daar echter ook dat ik bijna 200 euro kan besparen door voor emat/schneider te kiezen ipv volledig schneider. Is dit een verstandige besparing?

[ Voor 11% gewijzigd door Don_Martinez op 21-09-2022 13:54 ]

Pagina: 1