3 fase aansluiting opsplitsen voor 2 apparaten (2F/1F)

Pagina: 1
Acties:

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:59

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Hi allen,

Zelf heb ik in het verleden wat jaartjes elektrotechniek meegekregen maar ik ben totaal niet meer op de hoogte van actuele regelgeving en wat handig is.

Ik woon in een appartement en zit te kijken naar elektrisch koken. Nu heb ik geen loze leiding welke direct naar mijn fornuis toe gaat, wel heb ik een vaatwasser welke dichtbij de kookplaat zit en als enige op een groep zit. Nu denk ik aan de volgende 2 opties om stroom bij mijn huidige kookplaat te krijgen:

1. De meterkast laten upgraden naar 3 fase. De huidige 1 fase bekabeling naar de vaatwasser en automaat vervangen door 3 fase. Dan kan ik op L1 en L2 een kookplaat aansluiten en houd ik L3 over waar ik de vaatwasser op kan aansluiten. Voordeel: geen extra leidingwerk.

2. Laminaat er voor een deel uit, vanaf de meterkast in de dekvloer een sleuf maken en hierin een PVC leiding maken. Kabels erdoor trekken en een nieuwe (kookgroep) maken voor de toekomstige kookplaat. Voordeel: geen gerommel met de opstelling van de vaatwasser. Volgens mij hoef ik dit ook niet aan te geven bij de VvE zolang ik maar in de dekvloer blijf.

De afstand van de meterkast naar de kookplaat is ongeveer 5 a 6 meter. Maar ik kijk totaal niet uit naar al dat laminaat eruit trekken en daarna weer netjes erin klikken :P

Thoughts?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 22:18
3fase 5x2,5mm kwadraat aansluiting vereist 19mm pvc leidingen. Denk niet dat je dat red.