Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opbrengst optimaliseren na uitbreiding zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30
Samen met mijn ouders heb ik een mooie combinatiedeal kunnen maken voor het uitbreiden van zonnepanelen voor zowel bij mij thuis als bij mijn ouders.

Bij mijn ouders zijn de nieuwe panelen icm met een nieuwe omvormer afgelopen week geinstalleerd. De totaalopbrengst valt echter tegen. De installateur heb ik al geinformeerd en komt eind deze week kijken.

Om goed voorbereid het gesprek in te gaan, hoop ik via dit topic adviezen/tips te krijgen.

Situatie:
Vrijstaand huis met pannendak op zuiden (A), plat dak garage (B) en pannendak noorden (C).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzEHyojQGv7RTOMIQvNUBgDR3H8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VHsOsxe7myhzzbsrqRwMwS84.jpg?f=user_large

Op het pannendak zuiden, dakvlak A, lagen 16 panelen, merk Risen 245wp, die naar het pannendak noordzijde C zijn verplaatst.

Op het pannendak zuidzijde zijn 15 nieuwe panelen geplaatst, DMEGC DM400M10-54HBB. Op het platte dak garage zijn ook 7 nieuwe panelen geplaatst, idem DMEGC DM400M10-54HBB.

Twee panelen op het pannendak zuidzijde A en de 7 panelen op het platte dak garage B zijn voorzien van optimizers. Dit ivm schaduw van een naastgelegen boom en dakkapel pannendak. Ik begreep van de installateur dat er minimaal 6 optimizers op een string moeten zitten.

Alle panelen zijn aangesloten op een nieuwe omvormer: Huawei SUN2000 8KTL-M1 3F. Voor zover ik bij installatie heb kunnen zien, zijn de panelen op dakvlak A aangesloten op MPP1 en de panelen op dakvlak B en C aangesloten op MPP2

De totaalopbrengst valt tegen, wij hadden ongeveer 20% meer opbrengst verwacht.

Vanuit de monitoring app valt de ingangsstroom A van PV2 meteen op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSPBCMWnJYOQCvNnqNWKi6fS6hI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ub8ZQhsGckIacBlKxWJxr8L.png?f=user_large

PV1 levert 11,5 x 390 = bijna 4,5 kWp op. Op het zelfde moment levert PV2 slechts 0,4 kWp op.

Afgaande op de specs zouden de nieuwe zonnepanelen maximaal 37v moeten opleveren. Wat uitkomt op totaal 814V. Resterende V zou dan vanuit de oude panelen op noordzijde afkomstig moeten zijn.

Al met al vind ik de gegevens verdacht en denk ik dat er nog wat geoptimaliseerd kan worden.

Ik kan op dit moment niet met 100% zekerheid zeggen hoe de panelen en optimizers zijn verdeeld over PV1 en PV2. Ik hoop wel adviezen te krigen hoe het in ieder geval aangesloten zou moeten worden.

Opties die ik zelf voor ogen heb:
* 7 panelen dakvlak B en 2 panelen op pannendak zuidzijde op een string, andere panelen dakvlak A op een string, oude panelen dakvlak C alsnog koppelen aan oude omvormer, SMA-3000 exact type onbekend.
* Alle panelen dakvlak C alsnog voorzien van optimizers. Strings opnieuw verdelen.

Andere ideeen/tips om de opbrengst zo goed mogelijk te optimaliseren?

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:47
afgelopen week geïnstalleerd: waar vergelijk je de opbrengst van afgelopen week dan mee?

Hier was er veel bewolking en regen de afgelopen week....

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30
Ik vergelijk oa de opbrengst van mijn ouders met de opbrengst van mijn eigen panelen.

Ik heb 3000wp op zuid en 3100wp op west.
Mijn ouders hebben 6000wp op zuid, 2800wp op zuid-oost en 4000wp op noord.

Grofweg zou ik verwachten dat zonnepanelen bij mijn ouders ongeveer 2 keer zoveel zouden moeten opwekken dan mijn zonnepanelen. Dat blijkt maar factor 1,7 te zijn,

Als ik kijk naar verschil PV1 - PV2 voor wat betreft ingangsstroom A, lijkt mij dat daar wel winst te behalen is

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Ik zou eerst eens met een tool als https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html proberen te benaderen wat een theoretische dagopbrengst is.

Verder vind ik het vreemd dat twee verschillende oriëntaties zijn gecombineerd in een string.
Heb je grafieken met de spanning, stroom en vermogen per ingang van de omvormer? Dan is te zien of de optimizers hun werk wel doen.

Ik denk dat het platte dak niet produceert, omdat het Noord-dak geen optimizers heeft en daar geen opbrengst vanaf komt. Het dak met optimizers wordt in mijn redenering geremd door het dak zonder optimizers.

Als er dit moment (13 uur) volle zon op stond, zou ik verwachten dat het zuid dak ook wel meer moet kunnen produceren dan 4300 watt. Maar dat heeft misschien met de genoemde boom te maken?

Persoonlijk zou ik afzien van alle optimizersn en het platte dak op een 1 fase eigen omvormer zetten. En het noord en zuid dak allebei op een ingang van de huidige omvormer.