Somfy rolluiken en Apple Homekit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iefbo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-04 17:57
Hallo,
Ik heb oude rolluiken laten automatiseren.
4 er van kregen een nieuwe motor. 1 had al een motor en, alhoewel deze 20 jaar oud is, is deze nog goed te gebruiken.

Wat nu spijtig is, is dat de oude motor niet verschijnt in Apple Homekit. Ook merk ik dat de Tahoma app niet laat zien in welke stand het rolluik staat.

Is er een manier om een oude motor (met nieuw zendertje) toch toe te voegen aan Apple Homekit? Of is een nieuwe motor de enige oplossing?

Ik heb de vraag ook al eens bij Somfy neergelegd, maar die geven geen teken van leven. De installateur beweert dat een nieuwe motor de enige oplossing is.

Alvast bedankt
Yves

Alle reacties

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-05 14:04

ImDion

professioneel amateur

Even voor de volledigheid: hoe bestuur je dit rolluik nu? is hij wel beschikbaar in de somfy app?

3x proberen dan meten... toch?

• iefbo
Yep, in de Somfy app kan ik het oude rolluik openen en sluiten.

Bij andere rolluiken krijg ik ook feedback: is het rolluik open, gesloten of XX% open.
Dit krijg ik niet bij het oude rolluik.
Bij de nieuwe motoren kan ik ook een rolluik op bvb 25% open instellen. Dat kan niet met de oude motor; enkel volledig open of volledig dicht.

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-05 14:04

ImDion

professioneel amateur

iefbo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
Yep, in de Somfy app kan ik het oude rolluik openen en sluiten.

Bij andere rolluiken krijg ik ook feedback: is het rolluik open, gesloten of XX% open.
Dit krijg ik niet bij het oude rolluik.
Bij de nieuwe motoren kan ik ook een rolluik op bvb 25% open instellen. Dat kan niet met de oude motor; enkel volledig open of volledig dicht.
Ik denk dat de positionering van het rolluik (dus bijvoorbeeld op de 25%) een functie is van de nieuwe motoren.

Nu heb ik zelf niet enorm veel kaas van homekit gegeten, wat heb je al geprobeerd om het werkend te krijgen? Integraties o.i.d opnieuw gekoppeld?

3x proberen dan meten... toch?

• iefbo
Ja, ik heb al meerdere malen de koppeling verwijderd en terug aangemaakt.
Dat doe ik telkens er een update is van Somfy of Apple (paar dagen geleden nog na IOS 16).
Ik hoop dan telkens dat er iets zou wijzigen dat mijn 5e rolluik zou verschijnen in de homekit.

Positionering zou mooi zijn, maar ik begrijp dat ik daar voor een nieuwe motor zal moeten aanschaffen.

Al mijn andere domotica spullen beheer ik (en vrouw en kinderen) in homekit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:58
(jarig!)
Waarschijnlijk zijn de 4 nieuwe motoren met het Somfy io homecontroll protocol (bidirectioneel) en je oude motor met het vorige Somfy RTS protocol, deze geeft geen feedback terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:44
Wisey schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:50:
Waarschijnlijk zijn de 4 nieuwe motoren met het Somfy io homecontroll protocol (bidirectioneel) en je oude motor met het vorige Somfy RTS protocol, deze geeft geen feedback terug.
Wat Wisey zegt klopt; op moment dat je niet de huidige positie kunt zien van je apparaat dan werkt het via het RTS protocol. Somfy ondersteund maar een aantal apparaten via HomeKit; die je hier kunt vinden: https://service.somfy.com...compatibilitylist_eng.pdf.

RTS is niet ondersteund via HomeKit omdat een vereiste van HomeKit is dat je de huidige status kunt opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:09
Excuus voor het hijacken, Ik moet binnen 1 a 2 dagen een beslissing maken voor rolluiken en wil zeker weten dat ik niet achteraf het verkeerde product kies welke niet voldoende compatibel is met mijn wensen.

De Somfy rolluiken die je werkend heb met homekit, doe je dat met de Tohoma Switch? Er is een review op Tweakers en die persoon klaagt over beperkte Homekit ondersteuning.

Welk(e) product(en) van Somfy geven mij de optie om een open x% commando te geven? Al dan met of zonder Home Assistant en/of HomeBridge.

Werkt de communicatie lokaal of enkel via de cloud van Somfy?

@iMick waarom staan de io motoren uit de comptabiliteitslijst niet online bij Somfy?

edit: ik zie dat die motoren wel op bv de Franse site staan. Beperkingen NL dan zeker?

[ Voor 13% gewijzigd door RJVG op 23-10-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 20:14
RJVG schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:08:
Excuus voor het hijacken, Ik moet binnen 1 a 2 dagen een beslissing maken voor rolluiken en wil zeker weten dat ik niet achteraf het verkeerde product kies welke niet voldoende compatibel is met mijn wensen.

De Somfy rolluiken die je werkend heb met homekit, doe je dat met de Tohoma Switch? Er is een review op Tweakers en die persoon klaagt over beperkte Homekit ondersteuning.

Welk(e) product(en) van Somfy geven mij de optie om een open x% commando te geven? Al dan met of zonder Home Assistant en/of HomeBridge.

@iMick waarom staan de io motoren uit de comptabiliteitslijst niet online bij Somfy?
Hoi , de Overkiz integratie voor HA werk prima met Somfy IO en RTS. Alleen kan je IO apparaten neit halverwegen stoppen. Ook niet als je een script ervoor schrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
Zie https://service.somfy.com...compatibilitylist_eng.pdf voor een lijst van hardware die ook via HomeKit wordt ondersteund. Vereist wel een Somfy hub, zoals de Somfy TaHoma Switch.
De IO producten, maar dit kan de leverancier / installateur bevestigen.
Standaard via de Somfy cloud wanneer je de Somfy apps gebruikt. Bij de TaHoma Switch / TaHoma v2 is er nu ook een developer mode. (https://developer.somfy.com/developer-mode). Op deze manier kun je bijvoorbeeld via Homey / HomeBridge / Home Assistant een lokale API gebruiken, wanneer de integraties dit ondersteunen.

Wanneer je HomeKit gebruikt, dan is de communicatie ook lokaal.

edit: ik zie dat die motoren wel op bv de Franse site staan. Beperkingen NL dan zeker?
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
lunarmoon schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Hoi , de Overkiz integratie voor HA werk prima met Somfy IO en RTS. Alleen kan je IO apparaten neit halverwegen stoppen. Ook niet als je een script ervoor schrijf.
Wat bedoel je hiermee? Ik neem aan dat je bedoelt dat je RTS apparaten niet op een positie (ga naar x %) kunt instellen? Je kunt wel een commando halverwege stoppen, met IO of RTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 20:14
Ja met RTS kan dat maar niet met IO. Voor de rest van de functie werk het wel goed. Ik heb bv. in de serre RTS rolluiken die ik kan stoppen op elk gewenst positie van 1 to 100 procent, en ook van deze posities terug naar 0. Geschreven in een script.

Met IO kan dat alleen open of gesloten worden. Wel kan je op elk gegeven moment de actie stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:09
lunarmoon schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:31:
Ja met RTS kan dat maar niet met IO. Voor de rest van de functie werk het wel goed. Ik heb bv. in de serre RTS rolluiken die ik kan stoppen op elk gewenst positie van 1 to 100 procent, en ook van deze posities terug naar 0. Geschreven in een script.

Met IO kan dat alleen open of gesloten worden. Wel kan je op elk gegeven moment de actie stoppen.
Is dat juist niet andersom? Met RTS ben je beperkt in de communicatie terwijl IO bidirectional communiceert?
Pagina: 1