Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:59
Voor de vervanging van de CV ketel en efficient gebruik van de aangekondigde prijsplafonds gas - elektriciteit zou ik graag mijn gasruimte binnen het gasplafond gebruiken om stroom op te wekken. En in geval stroomonderbrekingen van het net zelf elektriciteit kunnen opwekken.

Nu lees ik dat dat goed en zeer energiezuinig te doen is met Stirling motoren in je CV. In Belgie is daar subsidie voor, ook in NL? Iemand ervaring met zo’n microWKK installatie?
Aanschafprijs is hoog, zo rond de 6-7000,- euro inclusief installatie, maar dat zijn de energieprijzen (buiten de prijsplafonds) nu ook.

[ Voor 4% gewijzigd door mv_ak op 21-09-2022 10:53 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06
Meeste oplossingen die stroom terug kunnen leveren aan het stroomnet schakelen meestal helemaal uit bij stroom uitval. Dit is voor veiligheid redenen zodat je geen stroom terug de straat in drukt als de stroom afgesloten is.
Dus mocht je de backup belangrijk vinden dan moet je dat even goed in de gaten houden.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• mv_ak
Ok, zou verwachten dat het werkt als een noodaggregaat.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-05 22:39
mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:31:
Ok, zou verwachten dat het werkt als een noodaggregaat.
Niet op je meterkast. Dan wordt je investering nog veel hoger want moet je alles los kunnen schakelen van het net.

Volgens mij produceer je ook maar 50% stroom dus met een gasprijs van 1,50 zie ik niet hoe je de aanschaf terug gaat verdienen.

• mv_ak
Deze oplossing komt wel in aanmerking voor een energiebespaarlening gelukkig. Alternatief voor een warmtepomp. Besparing op electriciteit tot 75%.

https://www.warmtefonds.n...nde-maatregelen/hre-ketel

• mv_ak
alwind schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:33:
[...]

Volgens mij produceer je ook maar 50% stroom dus met een gasprijs van 1,50 zie ik niet hoe je de aanschaf terug gaat verdienen.
Door te besparen op de elektriciteit boven het plafond.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een heilloos pad wat mij betreft; je blijft afhankelijk van gas maar nu met een extra duur apparaat. En de business case staat of valt zo'n beetje met het bestaan van prijsplafonds voor een beperkt volume.

• mv_ak
Ja het ziet er niet goed uit idd qua business case. Wie weet later als ie op groene waterstof kan draaien, dan kun je in de winter zelf elektriciteit opwekken.

• alwind
mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:20:
Ja het ziet er niet goed uit idd qua business case. Wie weet later als ie op groene waterstof kan draaien, dan kun je in de winter zelf elektriciteit opwekken.
Blijft lastig. Gebruik je eerst stroom om waterstof te maken om er daarna weer stroom van te maken. Zou niet uit moeten kunnen :)

• mv_ak
Wel om de opwek in de winter te kunnen gebruiken als alternatief voor Russisch gas, steenkool etc. Misschien de meest groene oplossing ten koste van rendement in de omzetting maar anders is het alternatief alleen wind of -niet mijn voorkeur zie de nieuwe gevaren- kernenergie. Echter waterstof gaat nog heel lang duren en de materialen voor elektrolyse zijn niet ruim of eenvoudig voorhanden.

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 21:38
En wat nou als je nog 1.5 jaar een contract hebt voor €0,80/m3 en toch alle investeringen hebt gedaan om van het gas af te kunnen? O-)
50% rendement in opgewekte elektra zou 4kWh/m3 zijn. Als je die kan terugleveren voor €0,40/kWh zou dat best leuk kunnen zijn als je maar genoeg op kan wekken.

Sorry voor de gedeeltelijke topickaap ;)

[ Voor 18% gewijzigd door coop op 21-09-2022 14:45 ]

• alwind
Dan heb je minimaal 7500m3 nodig om break even te raken als elke m3 van €0,80 €0,40 aan kWh opbrengt.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:50
12 jaar geleden waren er meerdere hre projecten en die zijn allemaal dood gebloed.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 09:12
Hoe lang verwacht jij dat het prijsplafond blijft bestaan? Ik verwacht niet heel lang. Dan is je investering in een keer weg.
Ik gok dat je beter in zonnepanelen en eventueel accu's kan investeren. (Al ben ik niet zo heel bang dat we stroomuitval gaan krijgen, maar in dat geval zou je een Bluetti of Ecoflow accu o.i.d. kunnen kopen)

Accu's met inverters met backup functionaliteit zijn echt serieus veel duurder dan gewoon net-gekoppelde accu's.
Pagina: 1