• Bornin1972
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-03 08:39
Heeft iemand ervaring met sturing of afstelling van accumulatoren, zodanig dat zij overdag ook stroom van de zonnepanelen gebruiken om op te laden?
Zodanig dat zij dus niet enkel gedurende de nacht (met nachttarief) opladen.
Dit is in België. Met een digitale "slimme" meter.
In het huis is, naast de zonnepanelen (8460Wp), ook een Huawei batterij van 10 kW aanwezig en een Huawei HUAWEI SMART POWER SENSOR DTSU666-H-250A.
Voor zover ik de Huawei sensor begrijp, doet die enkel de meting van de stromen.
Zo regelt hij laden en ontladen van de batterij.
Ik neem aan dat die sensor niet in staat is om het opladen van de accumulatoren zelf te regelen.
Nu het kouder wordt, blijken de accumulatoren overdag ook veel dure stroom van het net te gebruiken.

Bornclean

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
wat is een accumulator? ik weet dat dit over belgie gaat en de terminologie dus anders kan zijn, maar als ik beetje google gaat het om elektrische kachels?

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05 11:12
Fr33z schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:57:
wat is een accumulator? ik weet dat dit over belgie gaat en de terminologie dus anders kan zijn, maar als ik beetje google gaat het om elektrische kachels?
Het is nog iets anders dan een gewone elektrische kachel.

De bedoeling van een accumulatiekachel was vroeger dat deze 's nachts hun energie konden opslaan aan een heel voordelig tarief in België, dit was meestal met een aparte meter enkel voor deze kachels. Dit opladen gebeurde 's nachts, en houd de warmte bij zonder deze af te geven. Op het moment dat de warmte nodig is(overdag en 's avonds) kan deze warmte afgegeven worden zonder verder nog elektriciteit te verbruiken. In deze kachels zitten speciale stenen die de warmte kunnen bijhouden.

Maar, nu met de digitale meter en het afschaffen van deze aparte voordelige meter in België zijn accumulatiekachels niet interessant meer qua verbruik.

Om op de vraag van OP te antwoorden: je hebt overdag de warmte van de kachels nodig, je kan niet opladen en warmte afnemen tegelijk. Je zou enkel 's avonds en 's nachts de warmte kunnen laten afgeven, maar ik denk niet dat de kachels overdag dan genoeg tijd gehad hebben om op te laden. En hoe ga je doorheen de dag je woning dan verwarmen? Al je opgewekte elektriciteit gaat dan al naar je kachels.

• Bornin1972
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-03 08:39
Bedankt voor uw inbreng. Het is in België inderdaad financieel niet interessant om met zo een elektrische kachel te verwarmen. Om geen extra dure installatiekosten te hebben, kiezen we er momenteel voor de kachels handmatig aan te schakelen wanneer er veel zon is en/of de batterijen van Huawei zijn volgeladen.
Nog eens aparte sturingen of slimme schakelaars installeren om dit te automatiseren, lijkt me een nodeloze kost. Temeer er logisch gezien weinig opbrengst is van zonnepanelen gedurende een koude winter.
Ik denk dat we beter overschakelen op een systeem van lucht-lucht warmtepomp. Dit zou de goedkoopste installatiekost zijn. Bij een lucht-water warmtepomp moeten we immers een gans netwerk van buizen en radiatoren installeren.

[ Voor 0% gewijzigd door Bornin1972 op 22-09-2022 11:06 . Reden: zinsconstructiefout ]

Bornclean