Geen verwarming, vermoedelijk door thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:57
Mijn vraag
Ik ben deze zomer verhuist (koop), en heb deze week voor het eerst de thermostaat aan gezet.
Toen ik dit deed kon deze de verwarming aansturen, ik kon de richttemperatuur hoger zetten en mijn radiatoren werden warm.
Wat echter niet lukte was het aanpassen van de richttemperatuur in het tijdschema, deze kon alleen op de standaard 19 graden blijven.
Ik heb de handleiding er bij gepakt en gedaan wat daar staat, maar de thermostaat reageerde op geen enkele knop wanneer ik in het scherm zat om een tijdsschema temperatuur aan te passen.
Volgens de handleiding horen dingen die je kan aanpassen ook te knipperen, maar dat deed het niet.
Nadat ik alle mogelijke opties en knoppencombinaties doorlopen had dacht ik maar de thermostaat naar de fabrieksstand te resetten, hopende dat dat mijn probleem oplost.

Dit heeft echter de situatie alleen erger gemaakt, ik kan nog steeds niet de temperaturen in het tijdschema aanpassen, alleen de huidige doeltemperatuur. Verder is daar het probleem bij gekomen dat de radiatoren niet meer warm worden.
Als ik de temperatuur op iets hoogs zet, zie ik in het scherm het icoontje verschijnen dat er een open signaal word gestuurd, maar de radiatoren worden niet warm.

De handleiding en installatieinstructie die ik heb geven geen informatie over wat ik kan doen als er niets gebeurt wanneer dat signaal wel gegeven word.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Stadsverwarming van Eneco.
Landis & Gyr Rev31 thermostaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals boven beschreven, alles geprobeerd dat in de handleiding staat (ik heb een installatie handleiding en een dubbelzijdig a4tje met Nederlandse uitleg van de besturing.)
(Ik heb niks gedaan met de aansluiting/bekabeling van de thermostaat)
Verschillende tijdsschema's geprobeerd.
Er staan meerdere radiatoren wijd open.
Warm water doet het nog.

Ik heb Eneco niet gebeld, gezien deze aangeven in een blad op de warmtewisselaar niet verantwoordelijk te zijn voor de binnen installatie.
Ik weet niet wie de installateur is van de thermostaat.

Hoofdvraag is dus, hoe krijg ik weer verwarming. En de bonus vraag is hoe pas ik de standaard dag temperatuur aan.

Alle reacties

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:32
Een Landis & Gyr v31 is geen thermostaat volgens Google.

• Flamesz
TereZz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:35:
Een Landis & Gyr v31 is geen thermostaat volgens Google.
Bedankt voor de correctie, het is inderdaad een Landis & Gyr Rev31. Gecorrigeerd in OP

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tijd om een CV-onderhoudsmonteur te zoeken die voortaan jaarlijks onderhoud uitvoert. En die te vragen hiernaar te kijken. Vraag buren/kennissen of die een solide, lokale partij kennen?

• TereZz
desmond schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:43:
Tijd om een CV-onderhoudsmonteur te zoeken die voortaan jaarlijks onderhoud uitvoert. En die te vragen hiernaar te kijken. Vraag buren/kennissen of die een solide, lokale partij kennen?
Een CV-onderhoudsmonteur, voor welke CV-ketel? TS maakt gebruik van stadsverwarming. Maar ik zou toch even met Eneco bellen, wellicht is dit een voor hen bekend probleem.

Volgens mij doet je thermostaat niets anders dan de draadjes kortsluiten bij warmtevraag. Kan je dat eens handmatig proberen? Dan heb je in ieder geval even verwarming op die manier.

[ Voor 16% gewijzigd door TereZz op 21-09-2022 09:49 ]

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:21
Als je toevallig in Utrecht woont: https://www.eneco.nl/duur.../slimmewarmte-verslimmen/

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• Flamesz
TereZz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:47:
[...]
Volgens mij doet je thermostaat niets anders dan de draadjes kortsluiten bij warmtevraag. Kan je dat eens handmatig proberen? Dan heb je in ieder geval even verwarming op die manier.
Naar aanleiding van jouw vraag heb ik net ff het frontje gedemonteerd, om te kijken of ik dit kon proberen. Het leek echter alsof ik meer moest demonteren om dat te doen, en bij het frontje zaten iig 8 aansluitingen. (in het aansluitschema ook) dus dat durfde ik nog niet aan.

Net maar met de Eneco gebeld, en door het gekste toeval, na een aantal minuten in de wacht gezeten te hebben en precies nadat ik de heer aan de telefoon mijn postcode en huisnummer gaf hoorde ik een harde klik in een schakelaar en hoorde ik het warm water lopen. De verwarming doet het iig weer.
De persoon van Eneco gaf aan dat hij niet op afstand iets kon doen, dus dat het echt puur toeval was. Voor waar de klik vandaan kwam klonk het als de unit van de thermostaat die hier naast de warmtewisselaar hangt waarschijnlijk.

Dan zit ik nu alleen nog met de vraag hoe ik de standaard dag temperatuur kan aanpassen, maar heb iig weer warmte.

Edit: nu ik er over na denk, ik haalde het frontje er af terwijl ik in de wacht stond, dus mogelijk heeft dat iets gereset waardoor het weer ging werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Flamesz op 21-09-2022 10:29 ]

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:00
Flamesz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:13:
[...]

Dan zit ik nu alleen nog met de vraag hoe ik de standaard dag temperatuur kan aanpassen, maar heb iig weer warmte.
heb je dat niet gelijk aan die Eneco meneer gevraagd?

En misschien zit er ergens een slecht contact wat nu opgelost is omdat je het frontje eraf gehaald had?

• Flamesz
KNed schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:12:
[...]

heb je dat niet gelijk aan die Eneco meneer gevraagd?

En misschien zit er ergens een slecht contact wat nu opgelost is omdat je het frontje eraf gehaald had?
De Eneco meneer gaf aan dat als de storing lag aan de schakelaar van de thermostaat, dat zei niets konden doen en dat ik een installateur nodig had. Dus in die zin zal het zelfde gelden voor de controle unit van de thermostaat.

En een slecht contact is inderdaad mogelijk geweest.

• TereZz
als het goed is zitten er maar twee draadjes naar de warmtewisselaar toe. Misschien 4 (2 voor de stroomvoorziening van de thermostaat).

• Flamesz
TereZz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:07:
als het goed is zitten er maar twee draadjes naar de warmtewisselaar toe. Misschien 4 (2 voor de stroomvoorziening van de thermostaat).
Gezien de aansturing van de thermostaat richting de warmtewisselaar weer functioneert, laat ik die draadjes even voor wat ze zijn. Bedankt voor het meedenken .

Mijn overgebleven vraag gaat meer over de functionaliteiten van de thermostaat zelf, dus hopelijk is er iemand die ervaring heeft met mijn type die me kan vertellen wat ik fout doe.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Flamesz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:30:
En de bonus vraag is hoe pas ik de standaard dag temperatuur aan.
Flamesz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:56:
[...]

Mijn overgebleven vraag gaat meer over de functionaliteiten van de thermostaat zelf, dus hopelijk is er iemand die ervaring heeft met mijn type die me kan vertellen wat ik fout doe.
De handleiding die jij gebruik is dezelfde als deze?
https://www.gebruikershan...w-handleiding-554295.html

Ondanks dat het echt zo'n ouderwetse interface is, staat redelijk duidelijk beschreven hoe je dit kan instellen.
Dus wellicht kun je aangeven bij welke stap je vastloopt en dan kunnen anderen je verder helpen (heb zelf geen stadverwarming)

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 21-09-2022 14:07 ]

• Flamesz
Cheesy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:07:
[...]

[...]

De handleiding die jij gebruik is dezelfde als deze?
https://www.gebruikershan...w-handleiding-554295.html

Ondanks dat het echt zo'n ouderwetse interface is, staat redelijk duidelijk beschreven hoe je dit kan instellen.
Dus wellicht kun je aangeven bij welke stap je vastloopt en dan kunnen anderen je verder helpen (heb zelf geen stadverwarming)
Goed idee. Dat is niet de correcte handleiding, maar ik zal de juiste sectie onderaan deze post zetten.

Middenin het blad zie je de sectie temperaturen. Ik zet dus de schijf op T1. Want dat is de richt temperatuur die ik wil aanpassen. Wanneer de schuif op deze stand staat kan ik met geen enkele knop iets veranderen. Niet met de (1-5 6-7 1-7) knop, en niet met de + of -, ook niet met alle andere knoppen.

Links bovenin zie je bij aanwijzingen dat veranderbare waarden knipperend worden weergeven. Als ik daarmee door de settings ga, kan ik alleen de datum/tijd aanpassen, en de start en eind tijden van de schakeltijden. Voor de rest knippert niets, en is dus niets te veranderen. Er word overigens alleen PASS aangegeven voor waarden die niet gebruikt worden bij de huidige schakelstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbliFPmAoZWxRQR8TDZ1_riEAxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mK7cNL3jxIUeOHHqlshvcCgq.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: en nog de voorkant van de handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMTrBxL1Pmdgboe6GIDSkzAtp2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wy1JUnlbjN0U7RCYXLI9Ctmj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Flamesz op 21-09-2022 14:39 ]

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:36
Ik zou bijna gaan denken aan een hufterproof setting, staat daar wellicht iets over in de installatie handleiding?
Als "extra functie"

Wat betreft de schuifpositie, zet je die onder de T1/zon, of onder de T1 verdr naar links in het blokpatroon?
Als ik het zo lees moet ie onder de Tx/zon staan voor die betreffende temp.

Man man wat een gedrocht van een ding trouwens, haast alsof je een ponskaart staat de knippen met al die schuifjes

• Flamesz
Dieks77 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:01:
Ik zou bijna gaan denken aan een hufterproof setting, staat daar wellicht iets over in de installatie handleiding?
Als "extra functie"

Wat betreft de schuifpositie, zet je die onder de T1/zon, of onder de T1 verdr naar links in het blokpatroon?
Als ik het zo lees moet ie onder de Tx/zon staan voor die betreffende temp.

Man man wat een gedrocht van een ding trouwens, haast alsof je een ponskaart staat de knippen met al die schuifjes
Ik zet m inderdaad onder T1 zon, de T1 verder naar links laat me de start en eindtijden voor periode T1 instellen.
Verder, ik heb niet meer handleiding dan de 2 kantjes die ik in het topic heb gezet, en een installatie handleiding. Beide waren deel van een stapel handleidingen die ik kreeg bij de overdracht van de woning. Er staat niks in over een anti hufter of kinderbescherming.
Pagina: 1