Vraag

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Mijn vraag

Ik moet kiezen tussen:
1 een adapter kopen voor mijn A-mount lenzen
2 native lens voor E-mount kopen

Zoals ik in het Sony-topic heb uitgelegd, ik heb een aantal A-mount lenzen 35/50/85 en 30-macro uit het spiegelreflex-tijdperk.

"Ik heb nog een paar A-mount lenzen in huis. Het is uit de goedkope SAM serie maar zonde om ze nooit meer te gebruiken. Verkrijgbaarheid van de LA-EAx adapters wordt ook minder dus een soort nu of nooit meer."

Relevante software en hardware die ik gebruik:

De 85mm/2,8 kan iets toevoegen aan mijn E-mount lenzen.
35 en 50mm vind ik minder interessant.
Ik wil deze op mijn ZV-e10 gaan gebruiken (24 MP aps-c camera).
Portretten doe ik nauwelijks maar wel in de stad gebruik maken van tele/compressie. En B-roll video.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Mijn opties zijn:
1 85mm SAM lens via adapter: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B08HRLPZPV/
2 native Sony 85mm lens (prijs ongeveer 2x de adapter) https://www.amazon.de/dp/B06VTFTZ17/
3 Een semi-native lens van een ander merk zoals Meike of Samyang (voor ongeveer dezelfde kosten als de adapter).
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B086RDVSNP/
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07GB37GN8/

Dus ga ik voor de adapter, of is een native lens de extra investering waard?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:17

bobcom

Dedicated dabbler

Wat je kunt overwegen is een La-EA4 adapter, die tovert elke E-mount Sony om in een A-mount - maar het is een lomp ding, en niet goedkoop.
De LA-EA3- en 5 adapters hebben alleen autofocus met SSM-lenzen. Zie ook hier

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Bedankt voor het meedenken. Maar met kiezen van de juiste adapter heb ik geen moeite (Sony heeft hiervoor een support-pagina).

Mijn vraag is: gaat het prettig werken, zal de beeldkwaliteit voldoende zijn?
Of gaat het een tussen-station zijn op weg naar een native lens. En om welke reden, bijvoorbeeld IQ of geluid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:09
Ik heb geen ervaring met adapters o.i.d. maar ik denk dat het altijd een tussen oplossing is.

Het schijnt prima te werken, maar de vraag is natuurlijk: ben je niet beter af met een native lens. Die vraag stel jij natuurlijk ook terecht.

Ik denk dat je in dat geval gewoon reviews moet kijken/vergelijken tussen de native E-mount en de A-mount.

Hoe is het verschil in kwaliteit tussen beide lenzen (uiteraard beide op het systeem waarvoor ze gemaakt zijn). Als de E-mount duidelijk sterker is, dan zou ik voor een native lens gaan.

Is het marginaal, dan is een adapter een mooie oplossing, aangezien je dan wel het scala aan beschikbare lenzen uitbreidt .

Persoonlijke voorkeur is overigens altijd native. Maar dat is puur op gevoel. Als je geen top-line lenzen hebt voor de A-mount, dan zou ik persoonlijk sowieso voor het (betere) E-mount alternatief gaan.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik ben het hier toch wel met de heer oviMivo eens. Als je echt toplenzen hebt voor A-mount (of bijvoorbeeld lenzen die er nog niet zijn voor E-mount zoals de 300/2.8) dan zou je die kunnen adapteren. Als je echter 'budget' lenzen hebt dan zou ik toch eerder overgaan naar native en je oude spul verkopen; zeker met het oog op autofocus etc.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Johan1995 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:49:
Bedankt voor het meedenken. Maar met kiezen van de juiste adapter heb ik geen moeite (Sony heeft hiervoor een support-pagina).

Mijn vraag is: gaat het prettig werken, zal de beeldkwaliteit voldoende zijn?
Of gaat het een tussen-station zijn op weg naar een native lens. En om welke reden, bijvoorbeeld IQ of geluid?
Een adapter heeft nooit invloed op de beeldkwaliteit - tenzij er glas in zit. Geluid is een ander verhaal - op de support-pagina wordt gemeld hoe je geluid bij opname uitzet, da's niet voor niets. In jouw plaats zou ik @oviMivo en @zzzzz volgen. En dat terwijl ik toch 3 adapters voor 10 lenzen op 2 verschillende mounts heb.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
zzzzz schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:19:

Als je echter 'budget' lenzen hebt dan zou ik toch eerder overgaan naar native en je oude spul verkopen; zeker met het oog op autofocus etc.
Dat is wat de keuze moeilijk maakt... het zijn budget lenzen, maar wel prime lenzen dus heel slecht zal de IQ ook weer niet zijn. En ze hebben een stepper motor ingebouwd dus AF zou nog redelijk vlot moeten werken. Als ik me goed herinner was de AF van de 50mm nogal storend door lawaaige tandwielen. Bij de 35 en 85mm hoorde ik alleen een soort klik van het koppel van de motor.
bobcom schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:38:
[...]

Een adapter heeft nooit invloed op de beeldkwaliteit - tenzij er glas in zit. Geluid is een ander verhaal
Ik bedoelde IQ verschil tussen mijn "oude" 85/2,8 en nieuwe mirrorless lenzen. Maar ik denk dat het een kwestie wordt van zelf testen, omdat dit type lens niet veel verkocht werd.

Er kunnen natuurlijk wel beperkingen van de lens naar voren komen als je van 16 MP dslr naar 24 MP camera overstapt, maar 24 MP is niet waar lenzen snel door de mand vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Als het de 35mm, 50mm en 85mm SAM-lenzen dan zijn er slechtere te bedenken. Ze zijn allemaal compatibel met de nieuwe LA-EA5 adapter, en zouden zich in theorie ook met video fatsoenlijk moeten gedragen.

Zelf zou ik eerst een gooi doen naar een adapter (ca €240) en de lenzen daarmee proberen. Werkt het niet naar behoren kun je de adapter retourneren, er zo'n €80 bij leggen en beginnen met een Viltrox AF 85mm 1.8 Mk ii. Werkt het wel dan heb je alvast drie lenzen en kun je je glascollectie naar believen uitbreiden met E-mount of (voordelige) A-mount lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
bobcom schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:44:
Zelf zou ik eerst een gooi doen naar een adapter (ca €240) en de lenzen daarmee proberen.
Update, ik heb de adapter gekocht en het werkt zoals verwacht. In elk geval beter dan op de DSLR (die had geen OSPDAF met subject recognition). Niet muisstil zoals de nieuwe lenzen, maar ook geen geratel van tandwieltjes... Beeldkwaliteit (in elk geval de scherpte) moet ik nog op inzoomen. 8)

Nadelen waren al bekend: relatief dure adapter in vergelijking met een manual focus adapter (zonder electronics). En niet alle A-mount lenzen worden gefocussed. Zou dit te maken kunnen hebben met de kleine accu in mijn camera?

Nu nog interessante new old stock A_mount lenzen zien te vinden...
Pagina: 1