Uitlezen Iskra slimme meter op P1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:03
Hallo,

Met de huidige energie prijzen wil ik real-time inzicht krijgen op mijn energie gebruik. Dus na wat lezen op dit forum en het grote boze internet ben ik er achter gekomen dat dit middels de zogenaamde P1 poort van de slimme meter kan.

Prima plan alleen lijkt het er op dat mijn slimme meter deze poort niet heeft. Zie onderstaande foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkqwPexXVWzDqplJO3m5DqVjdQg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/SWWPFkED9MSvmjv5J9Q9V8Zn.png?f=fotoalbum_small

Ik verwacht dat de poort er wel is, maar dat deze wordt gebruikt door de gasmeter (dat is de gele draad onderin de foto). Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben op zoek naar wat mijn opties zijn.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 12% gewijzigd door asaki op 28-05-2024 14:31 ]

Beste antwoord (via asaki op 21-09-2022 12:40)

Anoniem: 30722

Zit achter die gele kabel niet de P1 aansluiting bij dit model?
(Hoef je de gele kabel niet voor te verwijderen en het zegel dus ook niet)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 21-09-2022 11:20 ]

Alle reacties

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 20:42
Kan je die gele kabel er niet uithalen en kijken of gasverbruik nog wel op de meter binnenkomt?
Als de meterstanden niet meer binnenkomen dan is dat jouw P1 poort, even een goede P1 splitter kopen en je kan de meters uitlezen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik zie rechtsboven iets dat eruit ziet als een IR-datapoort, die je kan vinden op niet-slimme digitale meters, zie Wikipedia: IEC 62056 De meter die ik heb heeft ook een dergelijke poort en buiten dat het uitlezen traag gaat, duurt ruim 10 seconden, alleen de kWh-telwerken kunnen uitgelezen worden, voor het momentele verbruik in W is er de knipperende LED waar je een sensor op kan plakken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• asaki
etienne001 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:06:
Kan je die gele kabel er niet uithalen en kijken of gasverbruik nog wel op de meter binnenkomt?
Als de meterstanden niet meer binnenkomen dan is dat jouw P1 poort, even een goede P1 splitter kopen en je kan de meters uitlezen.
Helaas, er zit een verzegeld plaatje voor waardoor ik er niet bij kan. Ik weet niet wat de consequenties zijn voor het verbreken van het zegel.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

asaki schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:35:
[...]

Helaas, er zit een verzegeld plaatje voor waardoor ik er niet bij kan. Ik weet niet wat de consequenties zijn voor het verbreken van het zegel.
Ik heb even een korte zoekactie gedaan op Google, kan het kloppen dat rechtsonder (waar de gele kabel er in gaat) P1 staat? Zo ja neem even contact op met de fabrikant en vraag of je het zegel mag verbreken om toegang te krijgen tot de P1 poort.

Ik heb vergelijkbaar moeten doen bij m'n eigen meter, het was geen enkel probleem. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 21-09-2022 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zd9xSXVGMtpUBzqGvZug4IWnDSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W5Ql3Z8IZLvPZYwc3o5Zv99I.png?f=user_large

Zoals hier ;)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Grappig, de gebruikshandleiding laat enkel een interne poort zien. Zal wel een nieuwere revisie zijn. :D

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

D4NG3R schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:32:
[...]

Grappig, de gebruikshandleiding laat enkel een interne poort zien. Zal wel een nieuwere revisie zijn. :D
Pagina 17 staat hij gewoon in de afbeelding hoor als RJ11 -P1 aansluiting ;) (Other service module)
Alleen de locatie wisselt een beetje lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asaki
Anoniem: 30722 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:19:
Haha, echt, nooit gezien dat die daar zat! Bedankt, ik ga meterdata uitlezen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smilezz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:35
Nog ter info, de gele kabel is de wired M-Bus kabel naar je gas meter, mag je niet mee knoeien :) Je hebt een DSMR2.2 meter dus mocht je zelf kabeltje maken en berichtjes gaan parsen zoek dan op DSMR2.2 P1 spec.

• asaki
Smilezz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:57:
Nog ter info, de gele kabel is de wired M-Bus kabel naar je gas meter, mag je niet mee knoeien :) Je hebt een DSMR2.2 meter dus mocht je zelf kabeltje maken en berichtjes gaan parsen zoek dan op DSMR2.2 P1 spec.
Bedankt voor de uitleg, ik blijf er vanaf. Ondertussen deze kabel gekocht, vanavond maar eens kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RallyShots
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-03 23:45
asaki schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:23:
[...]

Bedankt voor de uitleg, ik blijf er vanaf. Ondertussen deze kabel gekocht, vanavond maar eens kijken of het werkt.
Is het jou uiteindelijk gelukt om te verbinden met HA?
Heb zelfde meter(MT382) en zelfde kabel maar helaas geen verbinding.
Heb het idee dat DSMR 2.2 te oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Hey,

Ik kreeg hem prima werkend, maar ben later overgestapt naar een p1 meter van Homewizard.

Ik kan me herinneren dat ik wel wat moeite had met het inregelen van de poort op HA, maar meer dan dat weet ik niet meer, sorry :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eco
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-07-2024

eco

dus als ik het goed begrijp was de oplossing bij de gele kabel, daar heb je een P1 splitter geplaatst en nu werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Ah nee, er zat nog een p1 poort aan de zijkant. Met de gele kabel (van de gasmeter) heb ik niets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijn1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-04 09:36
Heeft iemand misschien een foto van hoe de stekker in zit? Bij mij zit ie bijna tegen de muur dus kan het niet zien hoe die erin moet 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-05 13:22
mattijn1980 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:21:
Heeft iemand misschien een foto van hoe de stekker in zit? Bij mij zit ie bijna tegen de muur dus kan het niet zien hoe die erin moet 😬
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ps3I1maUwKfH9-Ii0GDjAWtEljM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GM6hBt0B1gfXWAoX1WHnypPe.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze, als het nog nodig is?
Pagina: 1