houtenvloer, vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insp.gadget
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03-2023
Goededag, We zijn bezig met een renovatie in huis, waarbij we nu ook de mogelijkheid hebben de vloer te vervangen, voordat een nieuwe keuken geplaatst wordt.
De onderste vloer is van 1965 van latten (2.5cm dik), daarover een zachte ondervloer met 2cm dik beuken parket. Ik wil het parket er sowieso graag uit hebben en denk aan een klik pvc vloer.
Op dit moment vind ik de vloer te bewegelijk, mogelijk wel iets door de ondervloer tussen latten en parket in.. Het voelt niet zo solide aan als een betonnen vloer.
Wat raden jullie aan, houten latten er uit? of gewoon osb(12mm?)/underlayment 9mm er overheen? Of toch zwaluwstaartjes met beton (geen idee of de balken het aan kunnen, ondanks ze in nieuwstaat zijn).

Ik benieuwd naar jullie suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
En waarom de balken laag laten zitten?

Afhankelijk van de mate van verbouwen, kun je natuurlijk ook alles er uit halen, en helemaal opnieuw beginnen.

Edit:
Beginnen met een goede basis zou ik aanraden. Dus ofwel vanaf de bankenlaag opnieuw opbouwen, of alles er uit en met (schuim)beton aan de gang.

Vergeet je isolatie niet!

[ Voor 37% gewijzigd door Koekstra op 20-09-2022 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:55
Geen antwoord op je vraag.....
....maar zonde om een houten vloer door plastic te vervangen....

Is het geen optie om de vloer op te knappen en van harde (gekleurde) lak te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ga eerst maar eens wat offertes opvragen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insp.gadget
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03-2023
Koekstra schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:58:
En waarom de balken laag laten zitten?

Afhankelijk van de mate van verbouwen, kun je natuurlijk ook alles er uit halen, en helemaal opnieuw beginnen.

Edit:
Beginnen met een goede basis zou ik aanraden. Dus ofwel vanaf de bankenlaag opnieuw opbouwen, of alles er uit en met (schuim)beton aan de gang.

Vergeet je isolatie niet!
Nooit bij stilgestaan om zelfs zo ver te gaan, gezien de staat van de balken, maar ik denk dat het qua leidingen in de vloer wel wat ingewikkeld ligt, gezien de luchtverwarmingsbuizen die er onderlangs lopen. Ook spelen de kosten ook wel mee. het is al een dure verbouwing. We zouden eigenlijk inderdaad, zoals ook gesuggereerd de vloer schuren en lakken, alleen ben ik het gekraak en de beweging erg zat.
Ik las ergens dat 2x 12mm osb behoorlijk stevig is.
WackoH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:02:
Geen antwoord op je vraag.....
....maar zonde om een houten vloer door plastic te vervangen....

Is het geen optie om de vloer op te knappen en van harde (gekleurde) lak te voorzien?
Dat is de ene zijde. dit vonden wij 10 jaar geleden ook, maar er zijn een aantal redenen, de beweging, het gekraak, de kieren, en de nerven ogen ons te druk. Ook gaan we kruipruimtes en hoekjes verplaatsen waardoor alles anders gelegd moet worden.
The_BoKmeester schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:05:
Ga eerst maar eens wat offertes opvragen ofzo.
Dan moet ik eigenlijk wel weten waar ongeveer voor en wat de ervaringen er mee zijn onder de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnugter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 16:40
Bij iedere keuze moet je in de gaten houden wat de uiteindelijke hoogte wordt. Gaat dit veel afwijken dan passen je deuren niet meer.
Als je de beuken parketvloer eruit haalt kun je heel goed een stiijvere ondervloer maken door 18 mm watervast spaanplaat (die groene platen) erop aan te brengen. Zorg ervoor dat de naden perfect glad aansluiten anders zie je dat terug in je pvc vloer
henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 12:07
Wij wonen in een huis uit 1969 en hebben de houten vloer er uit laten halen. Op dit moment is die net dicht en word maandag a.s. de zandcementvloer gestort.

Het is even een klusje maar wij hebben hier voor gekozen zodat we de komende jaren vooruit kunnen hiermee. Er staat bij ons altijd water in het kruipruim en daardoor last van veel vocht en dit was de "beste" optie voor onze woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iOl5bnwRYwbGs8ibA57k6kQRNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzlkqkyDHMZHVJmtdAPfETmH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4L6XmI9nz3RyCyONsA6cc26TSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OohHoFNV19YKKKrGfkhbNf5W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9peuEGpBcUpC5-Ee2HfA0b-ZF70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66jjaoHT9cd3uDTzurrfmJu6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/busWeq26Y3sXJVzJEZiBnPUDMMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmDAhJF5wC2sjsLLeUEeMIz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5dOKFcWirxAh59k5M9VkIevcm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9zpqnwnv6Ddcwt4k2m2iENH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UOufO5rKa72G7399Se5VC84Xlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWvpuh2qiMIyRqWQjamqJ60G.jpg?f=fotoalbum_large

Learn from yesterday, Life today, Hope for tommorow

• parpes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 18:38

parpes

I know things

Xino schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:55:
Wij wonen in een huis uit 1969 en hebben de houten vloer er uit laten halen. Op dit moment is die net dicht en word maandag a.s. de zandcementvloer gestort.

Het is even een klusje maar wij hebben hier voor gekozen zodat we de komende jaren vooruit kunnen hiermee. Er staat bij ons altijd water in het kruipruim en daardoor last van veel vocht en dit was de "beste" optie voor onze woning.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Xino Welk systeem is dit? Welke leverancier? En heb je dit zelf aangebracht of laten uitvoeren? En door wie?
Veel vragen maar wij overwegen ook om dit te gaan doen en ben heel benieuwd naar ervaringen.

• Xino
@parpes Daar kan ik zeker antwoord op geven:

Combifor systeemvloer https://www.badhoevese.nl...aten-bij-de-badhoevese-n5

Wij hebben er voor gekozen om een lokale aannemer in de hand te nemen om ook meteen de W&E opnieuw aan te laten leggen. Ook nieuwe kozijnen voor de deuren. Maar als ik nu heb gezien hoe ze het deden is het zelf uit te voeren.

Tot nu toe ben ik te spreken over het systeem binnen een paar dagen lag het er in. Nu is het wachten op de vloerverwarming, die komt morgen. En maandag word de vloer afgestort.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
@Xino

Ik zie dat ze bij jou de liggers in de muur hebben gemetseld.
Is dit op aanraden van de aannemer?
Ik zie hier problemen met vocht/corrosie.

Bij mijn klushuis hebben we aan de profielen te zien exact dezelfde vloer laten leggen.
Maar deze hangen aan een strip die over de lengte van de woning aan de muur geschroefd is.
Hierin zijn de balken geklikt/gehangen.

edit:

Blijkbaar hebben we toch net een ander systeem, het lijkt wel mega veel op elkaar.
Wij hebben in het klushuis een vloer zoals hier beschreven.

https://www.renovatietota...rvangt-oude-houten-vloer/

@insp.gadget

Zelf heb ik thuis een houten vloer met houten balklaag (uit 1925-1930)
Het veren van de vloer blijf je altijd enigszins houden.
Dit merk je vooral aan het rammelende servies in de keukenkasten als je langsloopt.

Wij hebben op de balklaag 18mm underlayment en 12mm lamelparket (volledig verlijmd) liggen.
Vooral het verlijmen van 2 lagen op elkaar zorgt ervoor dat er geen kraakjes meer zijn.

Boven hadden we tot 2 jaar terug alleen 18mm underlayment met tapijt erop.
Deze voelde je veel meer veren als beneden, dus die 12mm extra doet echt veel.
Ook kraakte deze vloer.
Sinds 2 jaar ligt ook hier een volledig verlijmde lamelparket vloer op (10mm dik) en ook hier is het kraken helemaal weg.

Wil je van het verende af wat gewoon een eigenschap van hout is, dan zal je toch naar beton moeten.
Maar dan is de renovatievloer wat @Xino laat zien ook niet zaligmakend omdat hier alleen een cementdekvloer op komt. Dit veert alsnog iets, en klinkt ook hol zoals een houten vloer.

Ik zou dan toch meer gaan kijken richting de betonnen liggers met broodjes en een fatsoenlijke betonvloer waarop vloerverwarming komt en een cementdekvloer.
Maar dan heb je het wel over een hoop geld.

edit:

Het klushuis is een huis wat al sinds de jaren 70 in mijn schoonfamilie is.
Het sinds het begin verhuurd geweest aan een werknemer.
Vorig jaar is het huis vrijgekomen, en we zijn het nu grondig aan het renoveren.
Waarschijnlijk gaat het weer de verhuur in.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 21-09-2022 10:49 ]

• Xino
@FRANQ
Het systeem is berekend door de constructeur en in overleg met de aannemer uitgewerkt, en me vrouw is zelf ir. dus die hebben er goed naar gekeken. https://duofor.eu/nl/combifor-videos Staat ook bij hun als voorbeeldfilmpje dat het kan, rechts onder.

Een echte betonvloer hebben wij ook zeker overwogen, alleen dit zou voor ons in hebben gehouden dat we een 4 tal extra funderingspalen moesten gaan laten slaan binnen in de woning. Huidige palen waren niet sterk genoeg om die constructie te dragen. Kosten technisch woog het voor ons niet op tegen deze renovatievloer.

Een betonvloer klinkt leuk maar laat het wel nareken of je fundering dit kan dragen voordat je voor verrassingen komt te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Xino op 21-09-2022 10:57 ]

Pagina: 1