Thuis heb ik een plat dak op de bijkeuken. Het dak is circa 10m2 en zit mooi in de luwte van het huis (zuidzijde) een aanbouw (westzijde).
Nu wil ik het dak naisoleren voordat eind dit jaar de monobloc warmtepomp op het dak wordt geplaatst. De boeidelen, trim en dakbedekking zijn echter nog in goede staat dus is het eigenlijk zonde om dat allemaal te slopen.
Ik heb Omgekeerd warm dak met XPS-isolatieplaten zelf leggen al gelezen.
En overweeg dus zelf ook minimaal 14cm dikke XPS-platen op het dak te leggen, van balast te voorzien en eventueel met wat lijm te fixeren.
De XPS-platen steken dan wel minimaal 10cm boven de trim uit maar dat is vanaf de begane grond nauwelijks zichtbaar.
Het enige nadeel van XPS is dat het niet UV-bestendig is.
Dus zit diverse opties te overwegen:
- volleggen met betontegels maar dan wordt het wel erg zwaar
- grind is niet mogelijk of er moet een omranding om de XPS om het grind op z'n plek te houden
- lapje epdm op maat er op lijmen?
- houten terrastegels er op leggen maar vraag mij af op deze zwaar genoeg zijn
Wat zouden jullie doen?
Nu wil ik het dak naisoleren voordat eind dit jaar de monobloc warmtepomp op het dak wordt geplaatst. De boeidelen, trim en dakbedekking zijn echter nog in goede staat dus is het eigenlijk zonde om dat allemaal te slopen.
Ik heb Omgekeerd warm dak met XPS-isolatieplaten zelf leggen al gelezen.
En overweeg dus zelf ook minimaal 14cm dikke XPS-platen op het dak te leggen, van balast te voorzien en eventueel met wat lijm te fixeren.
De XPS-platen steken dan wel minimaal 10cm boven de trim uit maar dat is vanaf de begane grond nauwelijks zichtbaar.
Het enige nadeel van XPS is dat het niet UV-bestendig is.
Dus zit diverse opties te overwegen:
- volleggen met betontegels maar dan wordt het wel erg zwaar
- grind is niet mogelijk of er moet een omranding om de XPS om het grind op z'n plek te houden
- lapje epdm op maat er op lijmen?
- houten terrastegels er op leggen maar vraag mij af op deze zwaar genoeg zijn
Wat zouden jullie doen?