Toon posts:

Windows Server blanco NIC na boot.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-03 09:57
In een Shuttle Barebone zit een 4NIC Pcie kaart die data en voeding (poe+) levert aan AV apparatuur. Bij iedere cold-boot installeert één van de NIC's bij willekeur zich opnieuw. Hierdoor verdwijnt de naam maar ook de instellingen en is vervelend voor de volgende gebruiker.

Niet wetende of het de kaart of Windows is die weigert mee te werken heb ik alvast alle fast-boot opties uitgeschakeld, oud herkende en nog geïnstalleerde NIC's verwijderd en geprobeerd dit te vinden op google zonder succes.

Iemand een suggestie?

Alle reacties

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:41
Kan het zijn dat het ding al gauw 10 jaar oud is?

• L1NO_
Nope! Verse hardware op basis van Intel 12gen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:41
De netwerkkaart bedoel ik
Bij drivers zie ik dingen als windows vista en windows 7 staan

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 17:43

TheVMaster

Moderator WOS
Je topic heeft het over Windows Server, dus ik verplaats hem even naar SSC.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

L1NO_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:59:
In een Shuttle Barebone zit een 4NIC Pcie kaart die data en voeding (poe+) levert aan AV apparatuur. Bij iedere cold-boot installeert één van de NIC's bij willekeur zich opnieuw. Hierdoor verdwijnt de naam maar ook de instellingen en is vervelend voor de volgende gebruiker.
Ik denk dat je hier even over moet uitweiden. Wat gebeurt er precies? Is het de new-hardware-found wizzard van windows die afgaat?

Overigens, wat heeft je überhaupt doen besluiten om deze oplossing te kiezen? Normaal gesproken gebruik je een PoE switch om AV-apparatuur te voeden. Wat heeft zo'n PCI-kaart als voordeel?

En je voelt al de aansluitende vraag aankomen: kun je die kaart niet weggooien en 'm vervangen door een PoE switch?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• L1NO_
Brahiewahiewa schreef op woensdag 21 september 2022 @ 03:52:
[...]
Overigens, wat heeft je überhaupt doen besluiten om deze oplossing te kiezen? Normaal gesproken gebruik je een PoE switch om AV-apparatuur te voeden. Wat heeft zo'n PCI-kaart als voordeel?
Nee, er gaat niks weg. Het is een ontwikkeld all-in-one 'camera station' dat op iedere NIC een NDI camera (of andere hardware) voed en bediend met custom software. In grotere setups hebben we ook een 10gbit lijn die naar een switch kan.

Windows detecteert alle NIC bij boot maar initieert vaak/altijd één als nieuw.
Aangezien 4NIC's op pcie niet ongewoon is zoek ik een oplossing voor dit gedrag.

Ook; POE is onafhankelijk/analoog van de data/pcie, geen verschil als er een kabel wel/niet in de NIC zit bij boot en de oud herkende NIC is nog te vinden in apparaat beheer.

[Voor 3% gewijzigd door L1NO_ op 21-09-2022 06:32]

• L1NO_
zetje01 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:43:
De netwerkkaart bedoel ik
Bij drivers zie ik dingen als windows vista en windows 7 staan
De kaart is nieuw en de gebruikte chip word breed ondersteund tot aan windows 11.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
L1NO_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:29:
[...]

De kaart is nieuw en de gebruikte chip word breed ondersteund tot aan windows 11.
Welk OS draai je nu dan? In je Topic titel heb je het over Windows Server maar in de reacties zie ik Windows cliënt terugkomen? Een Windows 11 machine is geen server :P

[Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 21-09-2022 06:59]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
Blijven de Mac-adressen gelijk? Ik zit qua gedachte op ROMs die geen stroom meer hebben.

Anders zou ik het niet weten. Dit gedrag is zomaar gestart?!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• L1NO_
HKLM_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:59:
[...]

Welk OS draai je nu dan? In je Topic titel heb je het over Windows Server maar in de reacties zie ik Windows cliënt terugkomen? Een Windows 11 machine is geen server :P
Heel kort door de bocht; Windows Server 2022 is op basis van de Windows 10 kern. Er is dus driver support voor onze Windows server 2022 installatie.
DiedX schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:05:
Blijven de Mac-adressen gelijk? Ik zit qua gedachte op ROMs die geen stroom meer hebben.
Ik kan even kijken naar het gedrag in MAC adressen, windows herkent een NIC op basis van MAC? Kan het even tegen google houden. Met meerdere sets zie ik niet gedrag terug op ieder systeem. (ROM is geheugen kan zonder prik)

[Voor 7% gewijzigd door L1NO_ op 21-09-2022 07:23]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En in andere systemen? Doet ie daar hetzelfde onder diverse OS'en?

Of is het specifiek in Windows 2022 op deze barebone? Als je Windows 10 installeert is er geen issue?

Lijkt mij ook belangrijk om zo het een en ander uit te sluiten.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
[b]L1NO_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:18:
Ik kan even kijken naar het gedrag in MAC adressen, windows herkent een NIC op basis van MAC? Kan het even tegen google houden. Met meerdere sets zie ik niet gedrag terug op ieder systeem. (ROM is geheugen kan zonder prik)
Ik weet niet hoe windows een nic uniek herkent, maar mac is uniek genoeg.

Dus ja,graag :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

L1NO_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:18:
[...]

Heel kort door de bocht; Windows Server 2022 is op basis van de Windows 10 kern. Er is dus driver support voor onze Windows server 2022 installatie.
Mwoah, ik zou wel zeker willen weten of de NIC op de HCL voor Windows Server 2022 staat.

Realtek zelf levert géén driver voor deze chipset in combinatie met een Windows Server systeem nieuwer dan Server 2012. Dat zou al een hint kunnen zijn.

https://www.realtek.com/e...rnet-pci-express-software

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Question Mark schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:37:
[...]

Mwoah, ik zou wel zeker willen weten of de NIC op de HCL voor Windows Server 2022 staat.

Realtek zelf levert géén driver voor deze chipset in combinatie met een Windows Server systeem nieuwer dan Server 2012. Dat zou al een hint kunnen zijn.

https://www.realtek.com/e...rnet-pci-express-software
In alle windows server versies zit wel een door microsoft ondertekende driver voor de RTL8111G.

That being said, twijfel ik er sterk aan dat deze PCI kaart door het OS als 4 NIC's wordt gezien.
Dan zou je namelijk PtP verbindingen moeten onderhouden met alle aangesloten apparaten en die m.b.v. de processor van de windows machine moeten switchen (of routeren). Het is veel praktischer om op de PCI-kaart ook een asic te monteren voor het switchen.

Dus vraag aan @L1NO_: zie je in window's "network & internet settings" daadwerkelijk die 4 NIC's?
Ik verwacht van niet.

M.b.t. het originele probleem: gebeurt dat opnieuw installeren van (één van) de nic's ook als er geen AV-apparaten op aangesloten zitten? Op het moment dat je een PC cold reboot trekt hij voor zichzelf al meer stroom. En vervolgens ga je ook nog 4 AV-apparaten opstarten. Het zou kunnen zijn dat je voeding dat niet trekt en dat daardoor de nic's gaan resetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• L1NO_
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:45:
[...]

In alle windows server versies zit wel een door microsoft ondertekende driver voor de RTL8111G.

That being said, twijfel ik er sterk aan dat deze PCI kaart door het OS als 4 NIC's wordt gezien.
Dan zou je namelijk PtP verbindingen moeten onderhouden met alle aangesloten apparaten en die m.b.v. de processor van de windows machine moeten switchen (of routeren). Het is veel praktischer om op de PCI-kaart ook een asic te monteren voor het switchen.
Windows presenteert de kaart als 4 losse NIC's in mijn ogen zonder trucks opstarten en na instellen werken zoals verwacht.

Opvallend is dat bij opstarten Windows de namen verwisselt per aansluiting en altijd één als nieuw aanziet. De namen van de NIC matchen niet meer.

Ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe Windows een device herkent, mac adressen blijven hetzelfde.
De kaart geeft hetzelfde gedrag met en zonder aangesloten apparatuur.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee