Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Merlin1977
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hoi allemaal,

het stookseizoen gaat weer beginnen en ook hier staat de vloerverwarming (~300m2, parket) weer aan (op 19 graden). Nu valt het me op dat gasverbruik van de ketel (nu al) erg hoog is, ongeveer 10m3/dag.
De ketel slaat ongeveer 2x per uur aan voor 10minuten om de vloer te verwarmen (~40 graden uitgaande water temperatuur, vloer in is ongeveer 30-32 graden, open verdeler).
Daarnaast slaat hij 3-4x per dag aan om de boiler van warm water te voorzien. Dit kost ongeveer 1,5-2m3 gas per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZyV7B4Hfn-23thMaofJFHr-vJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMkM4LGBa5iZ7LLErGNlkBH1.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik uitzoeken of dit gasverbruik normaal is? Moet ik de CV anders inregelen zodat deze efficienter werkt?

Alle reacties

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
8m3 per dag voor verwarmen zou betekenen een warmtebehoefte voor de woning van 2.8kW op het moment. Je zou kunnen kijken of dit overeenkomt met een warmteverliesberekening voor deze ruimte rekening houdend met de huidige buitentemperatuur en ingestelde temperatuur in de ruimte.

Mogelijk was de vloer nog erg “koud” en moet deze de eerste paar dagen een beetje opwarmen/bufferen wat wat extra gas kost maar daarna minder wirdt?

[ Voor 4% gewijzigd door Stokertje op 20-09-2022 21:59 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat is je watertemperatuur in de ketel?

Wise enough to play the fool

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:20
Wat is de grootte van je boiler en waar staat de temperatuur op ingesteld?

Ter vergelijking: hier (nog) een opstelling met een 32 kW VR CV-ketel (uitgaand 70°C) gekoppeld aan een 80 liter boiler die staat ingesteld op 65°C. Als er in de zomermaanden geen CV nodig is en de ketel in principe alleen de warmwater verzorging op zich neemt, zit ik op zo'n 35 - 40 m3 gasverbruik per maand.

• Merlin1977
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik stuur eea aan via OpenTherm. Daarin is ingesteld:
- flow setpoint value (verwarming): 35°C (waarbij volgens mij max 10°C bovenop gestookt mag worden bij vraag). Ik zie dat ie dan inderdaad ook tot ongeveer 40-43°C stookt
- boilertemp: 60°C
- boiler inhoud: 180L

De boiler/warmwater verzorging zie ik niet echt als een probleem. Ivm circulatiepomp slaat deze een paar keer aan in de ochtend, hier kan ik wel besparen door deze gewoon uit te zetten (en dan iets langer op warm douchewater wachten). Dan slaat deze alleen aan bij vraag of 2x per dag om de boiler weer op te warmen.

Ik heb alleen het idee dat de CV voor de verwarming overdreven veel draait (sinds deze ochtend eigenlijk continue, 1m3 gas/uur(!!)). Maar dat kan inderdaad wel komen omdat alle vloeren koud zijn en het huis dus eerst op temperatuur gebracht moet worden.

Waarschijnlijk moet ik het eerst even paar dagen aankijken zodat alles enigszins op temperatuur is.

@Stokertje hoe kom je op 2.8kW? Ik zal eens een warmteverliesberekening doen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Merlin1977 Als ik uitga van een retour bij de ketel van gemiddeld ca. 32°C op dit moment
zou het ketelrendement ca. 96% (op bovenwaarde) moeten zijn:
ca. 8 m³ x 9,769 kWh/m³ x 0,96 = ca. 75 kWh per dag
gemiddeld vermogen: ca. 75 kWh/24h = ca. 3,1 kW
Just my € 2 ct plus inflatie

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Merlin1977 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:11:
Ik stuur eea aan via OpenTherm. Daarin is ingesteld:
- flow setpoint value (verwarming): 35°C (waarbij volgens mij max 10°C bovenop gestookt mag worden bij vraag). Ik zie dat ie dan inderdaad ook tot ongeveer 40-43°C stookt
- boilertemp: 60°C
- boiler inhoud: 180L

De boiler/warmwater verzorging zie ik niet echt als een probleem. Ivm circulatiepomp slaat deze een paar keer aan in de ochtend, hier kan ik wel besparen door deze gewoon uit te zetten (en dan iets langer op warm douchewater wachten). Dan slaat deze alleen aan bij vraag of 2x per dag om de boiler weer op te warmen.

Ik heb alleen het idee dat de CV voor de verwarming overdreven veel draait (sinds deze ochtend eigenlijk continue, 1m3 gas/uur(!!)). Maar dat kan inderdaad wel komen omdat alle vloeren koud zijn en het huis dus eerst op temperatuur gebracht moet worden.

Waarschijnlijk moet ik het eerst even paar dagen aankijken zodat alles enigszins op temperatuur is.

@Stokertje hoe kom je op 2.8kW? Ik zal eens een warmteverliesberekening doen.
Zelfde berekening als @dunklefaser. Ik heb alleen gerekend met 8.5kW warmte welke de woning ingebracht word per m3 gas. Dus 8 x 8.5 / 24 = 2.8kW. Het verschil met @dunklefaser is dat we allebei een iets ander ketel rendement hebben gebruikt. @dunklefaser heeft aan de hand van de retour temperatuur het ketel rendement bepaald.
Pagina: 1