Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-11 14:42
Hey allemaal,

Ik heb even een vraag voor mijn vader. Hij wil graag zonnepanelen leggen maar heeft paar kleine financiële tegenvallers gehad met zijn auto. Nu vroeg hij kan ik de installatie ook in 2x doen?
Situatie als volgt. Er kunnen 8 hoog vermogen panelen liggen op een plat dak zuid opstelling zonder echt last van schaduw. Hij heeft een offerte gehad voor longi solar 455wp panelen. Vraag is nu eigenlijk kun je bijvoorbeeld een Goodwe 3600t-ds omvormer pakken met 2 mppt trackers en dan nu 1 setje van 4 aansluiten op 1mppt en dan straks nog een keer 4 panelen aanschaffen en die op de tweede mppt aansluiten?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ga je zelf aan de slag? want het laten doen in 2 keer is zeker bij een kleine hoeveelheid natuurlijk VEEL duurder. maar in basis kan het in stukjes. Maar wellicht is een duurzaamheids lening een idee om het toch in een keer te kunnen doen.. je kan ze versneld aflossen en de rente is relatief laag dus de extra kosten zijn minimaal.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:18
Of het kan, zal iemand anders veel beter antwoord op kunnen geven, maar installatie in 2 keer doen is sowieso duurder dan het in één keer laten doen. Dus ook al kan het, zou het financieel gezien niet per se de beste keuze zijn.

Ongevraagd ander advies: misschien is het een optie om het ontbrekende geld aan je pa te lenen en dat hij je terugbetaalt als 'ie gespaard heeft.

The devil is in the details.

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-11 14:42
twain4me schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:46:
ga je zelf aan de slag? want het laten doen in 2 keer is zeker bij een kleine hoeveelheid natuurlijk VEEL duurder. maar in basis kan het in stukjes. Maar wellicht is een duurzaamheids lening een idee om het toch in een keer te kunnen doen.. je kan ze versneld aflossen en de rente is relatief laag dus de extra kosten zijn minimaal.
Ik zou ze gaan leggen bij mijn pa dus installatie kosten 0. Heb mijn eigen set ook gelegd en ben wel handig met stroom. Heb jaren lang elektra werk gedaan vandaar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Over een paar maanden kun je de panelen misschien niet meer krijgen.... Dus all-or-nothing... Heb je het een beetje met je pa voor dan schiet je de E800 voor 4 panelen even voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom eigenlijk een omvormer met 2 MPPT als alles op zuid zonder schaduw ligt? Een 3000-3600w 1 MPPT omvormer is al snel 1 paneel goedkoper.
Pagina: 1