Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
Op dit moment draait mijn oude CV-ketel met een Honeywell Lyric T6 slimme thermostaat. De CV ketel draait met aan/uit aansturing. De Lyric T6 is een leuk ding. Uitgebreide instelmogelijkheden en "lerend" vermogen maar verder geen uitlees- of monitoring opties. Geofencing optie wordt niet gebruikt.

Binnenkort wordt een Intergas Xtreme 36 geïnstalleerd, om vervolgens na isolatie van de woning, te worden aangevuld met een warmtepomp.

Welke slimme thermostaat is dan de beste optie: Mijn huidige Lyric T6 of de Intergas Comfort Touch + Gateway? Of zijn er wellicht nóg betere / slimmere thermostaten? Graag jullie inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djduijs
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09 21:16
Om je Intergas het beste uit te kunnen lezen raad ik een comfort touch + gateway aan. Over het algemeen valt er weinig uit te lezen via de thermostaat met een Intergas ketel.

Ik heb zelf ook een xtreme 36/30 maar dan met een nest thermostaat.

Wat betreft de lyric t6, is met mijn ervaring èèn van de betere draadloze thermostaten.

[ Voor 31% gewijzigd door djduijs op 04-10-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Ik was al bang dat niemand mijn bericht zou lezen :+

@djduijs Dank voor het advies en ik was inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen.

Als ik inderdaad wat data wil gaan verzamelen van de ketel zelf, dan is dat de enige optie. Dan ga ik maar alvast beginnen met een UTP kabel naar de verwarmingsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:14
Je kunt eventueel ook gebruik maken van een zelfbouw Opentherm Gateway zoals https://www.nodo-shop.nl/...11-opentherm-gateway.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
@arjanw848 Dat is flink wat leesvoer.
Biedt deze zelfbouw oplossing grote voordelen t.o.v. de Intergas spullen.
De T6 kan blijven en sowieso lagere kosten, maar verder? Het komt namelijk niet meteen over als plug&play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 12:23
Bij mij is vorige maand een Intergas Extreme 36 geinstalleerd. Ik kan je in ieder geval een Tado afraden. Ik ben bijna twee weken bezig geweest heb hem niet aan de praat gekregen. Vond ik best jammer want de features zijn spot on. Via opentherm kon thermostaat niet praten met de ketel. Via aan/uit ging de thermostaat wel aan maar niet uit. Tado gaat terug naar de winkel!

Zojuist mijn Chronotherm IV weer teruggehangen. Ik wil met name makkelijk in een grafische interface een programma maken en van afstand aan en uitzetten. Zelf kijk ik naar een Evohome of Nest. Ik blijf dit topic volgen!

[ Voor 13% gewijzigd door Orcie op 04-10-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Geen idee of mensen hun ervaringen gaan delen. Dan moeten we het topic wellicht van naam veranderen en mensen vragen hun ervaringen hier te delen.

@Orcie Ik las je relaas over de Tado, en ik lees ook andere verhalen maar met verschillend resultaat.

Linkje naar de verschillende topics via de zoekthermen: Intergas Xtreme 36 + thermostaat

Ik kom zo snel geen ervaringen met de Xtreme in combinatie met EvoHome tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:14
De OTGW wordt over het algemeen gebruikt om uitgebreide informatie over de thermostaat en de ketel te integreren in een smart home setup zoals domoticz of home assistant. Voor zowel OTGW, Domoticz en Home Assistent zijn er topics op tweakera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 12:23
Masimo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:21:
Geen idee of mensen hun ervaringen gaan delen. Dan moeten we het topic wellicht van naam veranderen en mensen vragen hun ervaringen hier te delen.

@Orcie Ik las je relaas over de Tado, en ik lees ook andere verhalen maar met verschillend resultaat.

Linkje naar de verschillende topics via de zoekthermen: Intergas Xtreme 36 + thermostaat

Heb het geprobeerd, maar ik heb een helpdesk van Tado die onbereikbaar is, een mailwisseling waarin ze blijven vragen om foto's terwijl ik die al heb ingediend en een ketel die blijft doorverwarmen (aan/uit opzet) ook als de doel temperatuur bereikt is. Daarbij praat de Tado niet via Opentherm terwijl dat wel zo zou moeten zijn volgens de specificaties. Wellicht heb ik een Tado die defect was bij ontvangst. Dat is dan pech.

Heb hem al teruggebracht

[ Voor 9% gewijzigd door Orcie op 05-10-2022 18:20 ]

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:58
Ik had voorheen een Nefit Ecomline en een Nefit Easy thermostaat met een converter en dat werkte prima. Diverse programma's/schema's instellen, status uitleen en via App te bedienen.

Sinds een paar maand heb ik nu een Intergas Xtreme 24 en gebruik nog steeds de Nefit Easy met App en extra een Bosch Opentherm converter, werkt allemaal prima. Volgens mij zou het ook kunnen werken met de Bosch Easy (nieuwere broertje van Nefit Easy)

Ik heb de losse thermostaat van Intergas (comfort) maar daar kun je alleen de temperatuur instellen en uitlezen. Veer meer functionaliteit heb je de Gateway nodig en de App en kom je waarschijnlijk weer in de buurt van de Nefit/Bosch Easy .

Voor nu blijf ik nog even bij de Nefit Easy, deze had ik al (is dus al betaald) en kan prima Intergas aansturen ic, met Bosch Opentherm converter en kan week schemas aanmaken en op afstand bedienen

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Remeha etwist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanuzZ
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03 20:16
Hi,

Ik wil hier onze ervaring delen maar ook jullie ervaring aanhoren.
Wij hebben sinds mei dit jaar een intergas hre 36/30 met honeywel lyric t6.
We wonen in een tussenwoning die goed geïsoleerd is.
De vorige ketel was een nefit ecomline, met weersafhankelijke regeling omdat ik dat leuk vond :). Eindpunt stooklijn bij -10 op 58 gr. Werkte perfect.
Nu met de lyric regelmatig een overschot aan temperatuur, en flinke warmtegolf. Niet fijn dus.
De ketel aangepast naar max 25 % vermogen, pomp op 30 % en aanvoer 50.gr.. De lyric t6 raakt hierdoor helemaal van slag. Hij blijft hangen op 20 graden terwijl het al 21,5 is. Ook soms veel constateringen dat de thermostaat gewoon veel te laat begint met verwarmen en vaak ook veel te vroeg stopt.
Met de installateur over gehad en toen een nest v3 gekregen. Die kun je in de thermostaat de aanvoer temperatuur ingeven. En dat doet ie goed. Maar helaas blijkt se nest zich meer als aan uit thermostaat te gedragen en niet te moduleren. Daarbij heeft de nest ook de eigenschap dat hij pas opnieuw begint te verwarmen als de temperatuur een halve graad is gezakt. Dus enorm last van temperatuur schommelingen. Bah.
Google zegt dat dat normaal is 😞
Dus nubweer terug jij de installateur met het verzoek een thermostaat te leveren die doet wat ik vraag.
Zelf lijkt me de intergas touch met gateway de juist. Je kunt de aanvoer instellen, de snelheid van verwarmen en je kan hem met een app bedienen. Prima toch. Maar ze leveren die niet standaard .....
Desalniettemin zou ik nu de intergas touch willen, puur vanwege de instellingen.

Nu hangt er een chronotherm 4 aan uit, met de instellingen op de ketel, 45 graden aanvoer, pomp 30, vermogen 25. Heerlijk comfortabel, geen schommelingen.
Maar ja, moduleren is beter voor de ketel en ook nog efficiënter.

Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:53

ibrator

ondertitel

Masimo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:21:

Ik heb sinds een week een Intergas Xtreme 36 icm een Evohome thermostaat maar ik krijg de ketel niet aansturen met de Evohome thermostaat. De ketel heeft een eigen RF-module en alle verbindingen en signalen zijn goed, maar de ketel start niet met verwarmen…

Ik heb van alles geprobeerd, ketel moduleren, maar ook aan/uit proberen aan te sturen maar niets werkt.
Ketel functioneert verder goed handmatig via de ketel, alleen niet icm Evohome.

Ben ook heel benieuwd of er mensen met dezelfde ervaring zijn of misschien tricks en tips willen delen.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 04:43
ibrator schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Ik heb sinds een week een Intergas Xtreme 36 icm een Evohome thermostaat maar ik krijg de ketel niet aansturen met de Evohome thermostaat. De ketel heeft een eigen RF-module en alle verbindingen en signalen zijn goed, maar de ketel start niet met verwarmen…

Ik heb van alles geprobeerd, ketel moduleren, maar ook aan/uit proberen aan te sturen maar niets werkt.
Ketel functioneert verder goed handmatig via de ketel, alleen niet icm Evohome.

Ben ook heel benieuwd of er mensen met dezelfde ervaring zijn of misschien tricks en tips willen delen.
vraagje heeft je ketel een evo home rf module zoals deze ?
https://www.123radiatorvo...ell-rf-module-modulerend/
helaas zitten er af en toe maandag morgen producten bij. (oftwel die niet werken)
verder heb je wel zone knoppen zoals de hr 92. of gebruik je enkel de thermostaat ?
zonder zone knop werkt die ook niet/honnywel werkt alleen als het verhaal compleet is.

vloerverwarmings unit ?
dan moet je 2 keer aan/uit ontvanger hebben 1 x voor de vloerunit. en 1 x voor de cv ketel.
en de vloerverwarming natuurlijk ook instellen als zone. en natuurlijk een zone klep.
voor echte details hier over zoek even op tweakers. we hebben ergens een topic hierover)
(ik wil het ook wel informatie hierover geven maar alleen als het bij jouw van toepassing is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:53

ibrator

ondertitel

Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik de ingebouwde RF-module van de Xtreme ketel, de externe module heb ik liggen, maar nog niet geproberd.
Ik heb overal HR92 knoppen op,de radiatoren.
voor deze ketel had ik een 30 jaar oude trouwe Nefit HR Turbo II met RF aan/uit module, dat werkte 5 jaar probleemloos.

Ik ga de RF 8810 eens proberen.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 04:43
ibrator schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:50:
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik de ingebouwde RF-module van de Xtreme ketel, de externe module heb ik liggen, maar nog niet geproberd.
Ik heb overal HR92 knoppen op,de radiatoren.
voor deze ketel had ik een 30 jaar oude trouwe Nefit HR Turbo II met RF aan/uit module, dat werkte 5 jaar probleemloos.

Ik ga de RF 8810 eens proberen.
o. ja die combinatie wil ook nog weleens ellende geven. de externe module helpt meestal.
evohome en intergas hebben niet helemaal hetzelfde protecol.
intergas werkt vooral met de normale thermstaten via een draadloze verbinding.
ik snap dat je evo home draadloos hebt geprobeert te kopelelen.
immers een thermostaat is een thermostaat. alleen evohome is dat helaas zoals je merkt dus niet.

eventueel kan je die aan/uit module van je nefit ketel aan je nieuwe ketel hangen
. (als je die nog bewaardt hebt) aan/uit is letterlijk aan/uit. eigenlijk gewoon een relais meer is het niet.
intergas heeft als het goed is ook die aansluiting. check hiervoor even de handleiding van de ketel.

let wel op een aan/uit module kan leiden tot een iets hoger verbruik. er is geen driepuntsmeting.
de ketel moduleert vooral op basis van retour temp en houdt een iets hogere delta t aan.
begrens je aanvoer temperatuur daarom een beetje. zet deze op bijv 55 of 60 graden.
en begrens je kw waarde. (na zijn deze aanpasingen niet verplicht. maar wel erg fijn.)

eventueel kan je om naar een modulerende module. zoals die ik heb gepost.
enerzijds is dat wat zuiniger vanwege een juiste driepunts meting. aanvoer retour en kamertemp.
maar die brand soms een klein beetje voor 'piet snot' het op temperatuur houden van de woning/ruimte.
niet iedereen kan dit programma waarderen. en somige hebben dus liever een aan/uit ontvanger.
dat lijkt dan zuiniger omdat de cv en thermostaat dan echt wacht op een wartme vraag./afkoeling.
(en bij modulerent probeert men de warmte vraag een beetje voor te zijn door af en toe wat te stoken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
Wij hebben ook net een xtreme 36 besteld. Momenteel hebben we een bosch fr100 thermostaat maar de installateur zei dat die niet daarmee zou werken. Daarom bij de chronotherm touch modulation uitgekomen. Iemand ervaringen met die combinatie?

Of inmiddels een betere suggestie voor een slimme thermostaat? Is de lyric t6 een goeie optie? Lees namelijk in reviews veel verhalen over slechte wifi bereikbaarheid ed… en wil gewoon iets met schakelprogramma’s dat altijd werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:18
Vorige week de HReco 36 laten installeren met de T6 thermostaat.
Werkt prima, eenvoudiger, geen reclames of andere mikmak en zoveel sneller dan de Toon.

Let wel, is wel bedraad. En ik gebruik de schema's niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijsvb
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Zelf ben ik in het bezit van een Intergas Xtreme 36 (bouwjaar 2021), deze is aangesloten op de Intergas comfort touch thermostaat met bijbehorende Intergas gateway.

Nu wil ik graag een monoblock warmtepomp aanschaffen om een hybride installatie te maken voor alleen het CV gedeelte. Het probleem is echter dat veel monoblock warmtepompen een aan/uit aansluiting hebben en geen "opentherm"

Ik wil graag mijn huidige Intergas comfort touch thermostaat behouden. En dan met name de functionaliteiten van de Intergas comfort touch app die feilloos werkt. Weet iemand of dit mogelijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Toch even een duit in het zakje voor de mensen die de comfort touch thermostaat van Intergas overwegen:

- De comfort touch zonder gateway daar kun je alleen handmatig de temperatuur hoger of lager zetten.

- Met gateway kun je een fatsoenlijk weekprogramma instellen met bv. in de avond of in het weekend een hogere temperatuur en in de nacht een lagere temperatuur.

- Heb je dan toch de gateway dan kun je ook vanaf je telefoon (dus ook als je het huis uit bent) de thermostaat bedienen. Bijvoorbeeld als je al op het vliegveld bent op weg naar een warm land.

Ik vond dat eerlijk gezegd wel erg karig van Intergas, zo moeilijk kan het toch niet zijn om ook een weekprogramma in de thermostaat te bouwen? Dan zou je m.i. nog steeds iets extra's bieden met de gateway omdat je dan je CV met de telefoon kan bedienen. Nu wordt ik als consumento del cheapo gedwongen om zo'n gateway te kopen alleen maar omdat ik een week programma wil instellen.

Tot slot vind ik de verbruiksinzichten om te huilen. Ik zit dus al alle verbruiksdata naar Intergas te uploaden en wat krijg ik dan? Een overzicht van het aantal uur dat mijn CV actief is sinds installatie en hoeveel gas over die tijd is verbruikt. Kom zeg, dat kan toch beter? Doe even een grafiek per 10 minuten van het verbruik, samen met de kamertemperatuur en de buitentemperatuur. En laat dan ook de aanvoer- en retourtemperatuur zien zodat ik dat nog wat kan optimaliseren. Ik ben geen die-hard tweaker maar dit is niet moeilijk te bedenken en de data wordt toch al vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersatan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05-2024
djduijs schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:33:
Om je Intergas het beste uit te kunnen lezen raad ik een comfort touch + gateway aan. Over het algemeen valt er weinig uit te lezen via de thermostaat met een Intergas ketel.

Ik heb zelf ook een xtreme 36/30 maar dan met een nest thermostaat.

Wat betreft de lyric t6, is met mijn ervaring èèn van de betere draadloze thermostaten.
Ik heb sinds kort ook een Xtreme 36 icm Nest v3 en het werkt in principe goed. Echter neemt de ketel niet de tapwater en aanvoertemperatuur settings over als ik deze via de Nest aanpas. Die moet ik op de ketel zelf aanpassen. De Nedt staat ingesteld op OpenTherm. Heb jij dat ook of heb ik zelf iets verkeerd aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djduijs
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09 21:16
@supersatan
De nest is niet echt opentherm. Dat simuleert hij. Volgens mij kan je met elke andere thermostaat ook niet je temperatuur aanpassen op een Intergas, die kunnen dat gewoon niet.

Waarom wil je je temperatuur aanpassen als ik vragen mag? Als je zuiniger wil stoken is de enige oplossing je vermogen naar beneden schroeven. Dit doe je doormiddel van je maximale toerental van je ventilator te laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-07 10:13
Topic zal wellicht niet meer gevolgd worden maar ik heb een Tado aangesloten op de Xtreme 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvwrvw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-07 12:40
Hi @Maranzano , wellicht kun je delen hoe je dat hebt gedaan. Was het een Tado op Matter? Tado werkt toch ook met Homey?
Alvast dank,
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:48
Hier ook geïnteresseerd in welke slimmethermostaat nu handig is met de xtreme serie. Snap nog niet dat dit de best getest cv is van de consumentenbond als je de klachten ziet over te vroeg stoken en een ketel die slecht bedienbaar is zelfs als je gateway erbij haalt.
Wie kan er melden waar hij wel tevreden over is? Moet vandaag of morgen mijn nieuwe set bestellen want mijn ketel is aan het overlijden. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:09
Asprine schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:25:
Hier ook geïnteresseerd in welke slimmethermostaat nu handig is met de xtreme serie. Snap nog niet dat dit de best getest cv is van de consumentenbond als je de klachten ziet over te vroeg stoken en een ketel die slecht bedienbaar is zelfs als je gateway erbij haalt.
Wie kan er melden waar hij wel tevreden over is? Moet vandaag of morgen mijn nieuwe set bestellen want mijn ketel is aan het overlijden. Thanks!
Zit exact met hetzelfde probleem, dus ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:09
Ik vermoed dat de Honeywell Home T6 en Honeywell Chronotherm Touch het in iedergeval prima doen met de Intergas Xtreme CV. De volgende installateur bied deze standaard aan bij deze CV:

https://www.warmgarant.nl...tellen/intergas-xtreme-36
Pagina: 1