Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
ik wil dus eerst na de radiator het water splitsen in 2 takken voor 2 CPUz. vervolgens wil ik hem dan splitsen bij 1 CPU en daar gaat weer water naar mijn vid. kaart toe en vervolgens naar mijn mem daarvan.
mijn vraag is nu kan zon 1300 l/uur pompje aan of is dat echt te zwaar??
mijn vraag is nu kan zon 1300 l/uur pompje aan of is dat echt te zwaar??
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Pompje zal het wel aankunnen.. Zal geen probleem zijn..
Maar waarom zou je weer gaan splitsen.. Als jouw waterblokken genoeg doorstroming hebben kun je ook gewoon alles in serie zetten.. (in ieder geval zeker de koeling voor je videokaart!)
Water wordt niet echt veel warmer na 1 koelblok!
Maar waarom zou je weer gaan splitsen.. Als jouw waterblokken genoeg doorstroming hebben kun je ook gewoon alles in serie zetten.. (in ieder geval zeker de koeling voor je videokaart!)
Verwijderd
Water wordt echt wel warm na 1 waterblok hoor, vergis je daar niet in. Mijn water warmt flink op nadat hij mijn 85W hitte producerende TB heeft gekoeldOp dinsdag 28 augustus 2001 08:05 schreef Twynn het volgende:
Pompje zal het wel aankunnen.. Zal geen probleem zijn..
Een goeie radiator is wel een noodzaak.
Verwijderd
dat wel maar het verschil in watertemp voor en na je blok is heel klein als je systeem eenmaal op gang is, moet je maar eens meten. het verschil tussen paralel en in serie van waterblokken is helemaal te verwaarlozen mits je genoeg doorstrooming hebtOp dinsdag 28 augustus 2001 08:58 schreef Vo0 het volgende:
[..]
Water wordt echt wel warm na 1 waterblok hoor, vergis je daar niet in. Mijn water warmt flink op nadat hij mijn 85W hitte producerende TB heeft gekoeld
Een goeie radiator is wel een noodzaak.
Presies.. Dat is wat ik ook bedoelde.. Meet maar eens een keer na, en je zult zien dat het verschil hooguit 1 a 2 graden is.. (tenzij je natuurlijk heel langzaam stromend water hebt, maar dat is niet het geval bij een 1300 l/u pomp!)Op dinsdag 28 augustus 2001 09:24 schreef Hiro Shima het volgende:
[..]
dat wel maar het verschil in watertemp voor en na je blok is heel klein als je systeem eenmaal op gang is, moet je maar eens meten. het verschil tussen paralel en in serie van waterblokken is helemaal te verwaarlozen mits je genoeg doorstrooming hebt
IDD, het water is na passeren van een koelblok nauwelijks warmer. Je moet je voorstellen dat het volgende gebeurt:
In serie:
Na blok 1 1 graad warmer, na blok 2 weer 1 graad warmer.
Parallel:
Na splitsing stroomsnelheid gehalveerd. Water dus 2x zo lang in blok.
Bij passeren blok krijgt water 2x zoveel tijd om op te warmen, en is dan ongeveer 2x zo warm, 2 graden warmer dus.
Netto scheelt het dus erg weinig. Het is wel zo dat je blokken niet te veel weerstand moeten hebben, alhoewel het ook weer zo is, dat de stroomsnelheid van het water maar deels afhankelijk is van de weerstand van het blok.
voorbeeld:
Loop met 1 blok: Weerstand = 1. waterflow is 300 (ik roep maar wat)
Loop met 2 blokken: weerstand = 2. waterflow zal geen 150 zijn, maar eerder richting 200-250.
Dit heeft twee oorzaken: Bij de weerstand moet je ook een vaste waarde tellen voor de slangen etc. etc.
Verder is de druk na passeren van eerste blok afgenomen, waardoor de relatieve weerstand in blok twee ook afneemt, en minder invloed uitoefent op de stroomsnelheid van het water.
In serie:
Na blok 1 1 graad warmer, na blok 2 weer 1 graad warmer.
Parallel:
Na splitsing stroomsnelheid gehalveerd. Water dus 2x zo lang in blok.
Bij passeren blok krijgt water 2x zoveel tijd om op te warmen, en is dan ongeveer 2x zo warm, 2 graden warmer dus.
Netto scheelt het dus erg weinig. Het is wel zo dat je blokken niet te veel weerstand moeten hebben, alhoewel het ook weer zo is, dat de stroomsnelheid van het water maar deels afhankelijk is van de weerstand van het blok.
voorbeeld:
Loop met 1 blok: Weerstand = 1. waterflow is 300 (ik roep maar wat)
Loop met 2 blokken: weerstand = 2. waterflow zal geen 150 zijn, maar eerder richting 200-250.
Dit heeft twee oorzaken: Bij de weerstand moet je ook een vaste waarde tellen voor de slangen etc. etc.
Verder is de druk na passeren van eerste blok afgenomen, waardoor de relatieve weerstand in blok twee ook afneemt, en minder invloed uitoefent op de stroomsnelheid van het water.
Pagina: 1