Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oost-Zuid-West opstelling Zonnepanelen met 2x MPPT tracker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2023
Mijn vraag:

Ik heb een Solis 8K-3P-RHI-HVES-5G hybride omvormer gekocht. Deze heeft 3x aansluiting voor een string zonnepanelen, maar maar 2 MPPT tracker.

Ik kan niet vinden of er twee string (aansluitingen) op een MPPT tracker zitten?

En afhankelijk van dat antwoord, hoe de zonnepanelen het best verbonden kunnen worden voor beste opbrengst. Ik heb namelijk:

- 10x zonnepanelen op Zuid (40deg)
- 8x zonnepanelen op Oost (15deg)
- 8x zonnepanelen op West (15deg)

Op zuid ligt wat verder weg en zou logischerwijs een string vormen.

Welke combi is met maar twee trackers het meest gunstig?

THX en groet.

Beste antwoord (via Ddeklerk79 op 25-09-2022 08:23)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Je hebt voor de strings van 8 mogelijk geen ideale omvormer. De minimum Vmpp is 200V. String van 8 doet 240-280V afhankelijk van de panelen. 240V geeft je maar 1 1/3e paneel schaduw management. Met amper schaduw is dat redelijk okay.

Het staat verder gewoon in de datasheet. Je hebt alleen nog niet geleerd hoe die te lezen.

De ene tracker kan 2 strings aan, en gaat tot 19,5A. Daar moeten strings van gelijke panelen en gelijke lengte op. Oriëntatie hoeft in dat geval niet hetzelfde te zijn. Daar gaan je oost en west strings op. Lichte aftop is te verwachten omdat Impp van 2 strings waarschijnlijk hoger zal zijn dan 19,5A. Dat verlies is wel minimaal. Alleen het uurtje rond de middag in de late lente als de zon ook nog schijnt.

De andere tracker sluit je de zuid string aan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Je hebt voor de strings van 8 mogelijk geen ideale omvormer. De minimum Vmpp is 200V. String van 8 doet 240-280V afhankelijk van de panelen. 240V geeft je maar 1 1/3e paneel schaduw management. Met amper schaduw is dat redelijk okay.

Het staat verder gewoon in de datasheet. Je hebt alleen nog niet geleerd hoe die te lezen.

De ene tracker kan 2 strings aan, en gaat tot 19,5A. Daar moeten strings van gelijke panelen en gelijke lengte op. Oriëntatie hoeft in dat geval niet hetzelfde te zijn. Daar gaan je oost en west strings op. Lichte aftop is te verwachten omdat Impp van 2 strings waarschijnlijk hoger zal zijn dan 19,5A. Dat verlies is wel minimaal. Alleen het uurtje rond de middag in de late lente als de zon ook nog schijnt.

De andere tracker sluit je de zuid string aan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ddeklerk79
Hallo Ronald,

Hartelijk bedankt voor je bericht. Erg fijn en neemt een groot stuk van mijn onzekerheid weg!

De Oost West panelen zijn

Trina Vertex -S 395 Wp Mono HC All Black 1754×1096×30 mm

Ik denk dat die eerder naar de 280V gaan?

Die strings van 8 op Oost en West kan ik nog wel uitbreiden met een extra paneel, dan zijn het er 9 in ieder. Dat heeft dus de voorkeur? En ieder paneel.heeft een optimizer trouwens; dat zou ook moeten helpen om de minimale spanning te behalen toch?

Ik was aan het lezen op internet en kreeg de indruk dat de mppt tracker niet graag werkt met zowel Oost en West panelen tegelijkertijd omdat die in de morgen en avond andere licht inval hebben? Fijn om te horen dat dit wellicht niet zo veel uit maakt...

Ik dacht idd dat de 8k net een beetje zou af toppen hier en daar maar minimaal. Fijn om te horen dat je er ook zo over denkt. Een extra paneel zou nog wat meer aftoppen maar dus wel eerder "aanslaan" en minder gevoelig zijn voor schaduw (is er wel wat van bomen in voor en najaar). Ik denk dan dat 9 beter is Idd.

Nogmaals bedankt en groet

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:13
Ddeklerk79 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:34:

Trina Vertex -S 395 Wp Mono HC All Black 1754×1096×30 mm

Ik denk dat die eerder naar de 280V gaan?
Heb ik een string van 8 van liggen en deden gisteren 237-280v.

• Ronald
Die strings van 8 op Oost en West kan ik nog wel uitbreiden met een extra paneel, dan zijn het er 9 in ieder. Dat heeft dus de voorkeur? En ieder paneel.heeft een optimizer trouwens; dat zou ook moeten helpen om de minimale spanning te behalen toch?
Meer is altijd beter, maar optimizers helpen je niet aan een hogere string spanning. Voor zover ik weet zijn alle optimizers voor string systemen alleen buck-converters: deze verlagen de spanning om de stroom van beter presterende panelen te matchen.

Spanning omhoog zou de omvormer in gevaar kunnen brengen. Daarom gebeurd dat niet bij niet-omvormer-gestuurde optimizers (zoals die van solaredge wel zijn)

De optimizers nemen het schaduw beheer feitelijk over, dus zolang je boven de minimum bedrijfsspanning blijft gaat het goed. Overigens zijn optimizers zelden financieel rendabel. Zolang meer panelen mogelijk zijn is dat financieel efficiënter.

• Ddeklerk79
Bedankt Uszka en Ronald,

Mijn panelen hebben zeker vaak te maken met schaduw in helaas. Dus ik denk dat de optimizers zinvol zijn, met name in lente en herfst komt er schaduw van het huis over de panelen.

Ik ga et meemaken en bedankt allebei voor jullie hulp!

Gr

• Ronald
@Ddeklerk79 gooi er eens een foto bij?

Optimizers maken van schaduw geen zon, en bij harde schaduw doen ze weinig nuttig ;)

Bij een schoorsteen: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

• Ddeklerk79
Hey Ronald,

Zie hier een voorbeeld vandaag om 11:30. Dit worden de 10 panelen op zuid.
Oost-west is nog in de maak maar zal soortgelijke schaduw krijgen in het najaar.

De bomen voor de schuur geven nu nog net geen schaduw in de middag. De schaduw die je nu ziet zijn enorme bomen van de buren. De nog van het huis komt ook voorbij vanaf het vroege najaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELwEd-9NBdnmwvvsUZxOW1xdPVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnCwWjt61kfZTnBV24CJBFe9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAdDyFb3xZRWmpOB1AHazCKT1n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yr2Hcol9T7M6nGwU2Nbdok0T.jpg?f=fotoalbum_large

Update: inmiddels liggen ze erop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4JSJeDf3l4aimahxLNTW9hvzRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRXozZ96zZowwvPJJ30rret6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Ddeklerk79 op 03-10-2022 16:02 ]

Pagina: 1