Hoogte betonvloer en cementdekvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvenlh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-04 19:21
Hallo iedereen,

Op dit moment wordt mijn woning verbouwd door een aannemer.

Het betreft een woning van 1980. Er wordt een deel aangebouwd en de gehele vloer wordt geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. Om dit voor elkaar te krijgen is de gehele bestaande vloer eruit gehaald tot het gele zand en vervolgens is er 12cm EPS 150 geplaatst als isolatie. Daar dient nog een betonvloer over te worden gestort en vervolgens vloerverwarming op netten te worden aangebracht en een smeervloer.

De bedoeling was een betonvloer van 12 cm dik met daarop een smeervloer van 8cm. Er zou dan nog 2cm overblijven voor de topvloer (tot de bovenkant dorpel voordeur). Alle andere kozijnen moeten nog geplaatst worden. De topvloer zal bestaan uit pvc, inclusief egaliseren is dat ca. 7mm dik.

Nu is er door onduidelijkheid in de bouwtekening (deze bouwtekening ging uit van alleen nieuwe vloer voor aanbouw i.p.v. geheel nieuwe vloer) en foutieve telling in offerte aannemer 30/31 centimeter afgegraven (NB had volgens zijn offerte 32 centimeter moeten zijn). Dit betekent dat ik nog ca. 19 cm over heb (31-12).

Een betonvloer van 12cm en een cement dekvloer van 8cm zijn dus niet meer haalbaar. Mijn vragen aan jullie zijn:

- Is een betonvloer van ca. 10cm dik (minimaal 9, op betere stukken 11 cm) voldoende (meestal wordt 12cm aangehouden maar is dit ook perse nodig)?
- Is een smeervloer van 7cm voldoende als er vloerverwarming op ligt?
- Stel ik neem genoegen met minder cm voor de topvloer (stel 0,75 cm minder) zou ik die dan het beste kunnen besteden aan 0,75 cm extra betonvloer of 0,75 cm extra smeervloer. Ik wilde 2 cm aanhouden omdat ik dan altijd nog tegels kan laten leggen mocht ik het pvc beu zijn maar dat gaat dan dus nooit meer (met 1,25 cm voor de topvloer zijn tegels niet haalbaar).
- Welke diktes van vloeren binnen de huidige mogelijkheden (totaal 17 cm beton en cementdekvloer) geven het hoogste rendement voor de vloerverwarming (nu nog op gas, in de toekomst wellicht (hybride) warmtepomp).

Als de tijd er was kon de wapening en isolatie er nog uit en de vloer verder worden afgegraven maar dan loopt de hele planning in de soep wat niet wenselijk is (gezin met heel jonge kinderen en geen goede tijdelijke woonplaats elders).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:15

MLLL

Palm Treo 650

Mooiste is natuurlijk die 12cm beton, maar gemiddeld 10 cm kan weinig kwaad.
7cm dekvloer is prima .
Als ik zulke projecten heb ga ik liever 2 cm te laag zitten met het grondwerk, een cm extra beton en een cm extra dekvloer zijn de kosten niet.
Maar op die manier zit je altijd safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvenlh
Dank je voor je reactie. Dan wordt het +/- 10 cm beton en 7 cm dekvloer.

Het mooie is dat ik nog voor heb gesteld 2cm extra gele grond af te graven voordat de isolatie erin lag om zo wat speling te hebben maar dat zou niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:51

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Kan je de 12cm eps niet wisselen voor 8 of 10cm pir/pur? Isoleert nog eens beter ook.

De Nederbelg !

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:15

MLLL

Palm Treo 650

Jellabie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:02:
Kan je de 12cm eps niet wisselen voor 8 of 10cm pir/pur? Isoleert nog eens beter ook.
Kun je zomaar drukvast tempex wisselen met pir?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:11

DropjesLover

Dit dus ->

MLLL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:40:
[...]

Kun je zomaar drukvast tempex wisselen met pir?
PIR is enorm drukvast :)

@bvenlh , is het niet mogelijk om nog een paar cm extra uit te graven?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• bvenlh
Dat zou de beste oplossing zijn maar is niet meer mogelijk nu omdat eletriciteit en waterleidingen al gelegd zijn op de bewapening.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Check even met de mensen die de smeervloer leggen, dat kan vaak 5cm (indien vloerverwarming ingegoten, wil je minimaal 3cm dekking op de buizen, dus dat is wel nipt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 20:18

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

10 beton op 5 dekvloer kan ook nog wel als het moet.

Punt is, je aannemer maakt een fuckup; hij lost het maar op. Eventueel andere sterkteklasse beton, dekvloer van anhydriet kan mogelijk ook nog dunner, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvenlh
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben het met @deWit eens, aan de aannemer om dit op te lossen.

Dan heb ik nog meteen een andere vraag. De uitbouw komt naast een bestaande garage. Achter de garage komt een overkapping. Deze overkapping zou komen te rusten op/aan de garage en op 4 kolommen met betonpoeren van 80 cm x 80 cm daaronder. Nu komt er een geïsoleerde plaatfundering onder de overkapping van ca. 15 cm dik beton met aan 2 zijden een vorstrand, zie bijgevoegde afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7z_lpYmWtz6bKp8OeSKobRILUE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EOrowIKKuZ9b43466AHKBuIh.jpg?f=user_large

Aan de zijde van de garage van de buren zou een houten wand komen. Echter zou ik liever een halfsteensmuur tussen mij en de buren maken. Stel de buren breken de garage af dan heeft dat geen invloed op mijn overkapping.

Nu er geen nieuwe constructieberekening is gemaakt (is vergunningsvrij) vraag ik mij of de plaat daar sterk genoeg voor is? Of is het nodig de fundering daar ook 60 cm diep te maken? De muur hoeft de overkapping niet te dragen, dat kunnen de kolommen en garage doen. Wat denken jullie? Zijn er nog andere alternatieven als buitengevel die minder zwaar zijn maar wel vocht tegenhouden?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

[ Voor 3% gewijzigd door bvenlh op 23-09-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvenlh
Het probleem van te weinig hoogte voor 12 cm beton zit gelukkig voornamelijk in de toilet en gang. In de hele woning is nagemeten hoe dik het beton kan worden. In de rest van de woning is er met een graafmachine afgegraven en is er gelukkig een paar cm dieper gegraven, daar zal de vloer zeker wel 12 centimeter worden.

[ Voor 22% gewijzigd door bvenlh op 23-09-2022 12:07 ]

Pagina: 1