CV ketel; oplossing voor ongewenste circulatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:08
collega zit met volgende probleem; zij had een cv met ingebouwde boiler. Voor een ver weg gelegen tapwaterpunt zat er een extra pomp om aldaar sneller warm water te krijgen. Volgens mij is dat een ringleiding? Deze pomp was vlakbij de boiler cv ketel geplaatst, in een aftakking van de koud water leiding.

Nu is een tijdje geleden de boiler-ketel vervangen door een gewone combi ketel (zonder boiler), een Intergas HRE. Met de 2e pomp aangesloten lijkt de ketel continue te draaien, iedere 20 seconden gaat de ketel even “aan”. Er is dan wel snel warm water bij het verste tappunt.

Wanneer de extra pomp wordt uitgezet, komt de combi ketel tot rust, maar dan is er het probleem dat het verste tappunt hooguit lauw water krijgt.

De stand van het tapcomfort (aan of uit) maakt niets uit.

Ik snap wel hoe dit gebeurt (extra pomp zorgt voor ongewenste circulatie), maar is hier een oplossing voor? Bestaat er zoiets als een pompschakelaar die de pomp alleen aanzet wanneer er vanuit het verste tappunt water wordt gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Leidingen beter isoleren? Evt. Schakelklok er tussen dat deze alleen overdag draait?

Combiketel met ringleiding lijkt me sowieso niet zo'n goede combinatie. De stromingsschakelaar in de ketel denkt de hele tijd dat er water gepakt wordt ? Je zou ook evt. Een stromingschakelaar er tussen kunnen zetten die de pomp aanstuurt.

Wordt het water niet na een tijd laten lopen warm? Vreemd dat deze lauw blijft de ring leiding is eigenlijk puur voor sneller warm water te krijgen. Dit staat los van het feit dat er lauw water uit komt. Of het water in de leiding moet zoveel warmte verlies onderweg hebben dat het lauw eruit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Lokaal een boilertje plaatsen. Hoeft ook de CV ketel niet meer aan als je even warm water tapt in de keuken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Als de pomp stilstaat loopt er koud water door de pomp. En dat mengt zich met het warme water uit de CV-ketel. De ringleiding moet afgekoppeld worden, zodanig dat er geen loos leidingstuk achterblijft vanwege legionella.
De retour van een ringleiding zit meestal aangesloten op de koudwateraansluiting van een boilervat, direct na de inlaatcombinatie.

[ Voor 23% gewijzigd door ericplan op 20-09-2022 20:26 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Racer89 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:06:
Evt. Schakelklok er tussen dat deze alleen overdag draait?
Lijkt mij niet echt handig, want dan staat de ketel nog vele uren onnodig te draaien
Racer89 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:06:
Je zou ook evt. Een stromingschakelaar er tussen kunnen zetten die de pomp aanstuurt.
Hoe werkt dit dan?
M2M schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:07:
Lokaal een boilertje plaatsen. Hoeft ook de CV ketel niet meer aan als je even warm water tapt in de keuken.
En wat doe je dan met de warm waterleiding tussen het verste tappunt en de ketel? Ik weet niet of zij kan achterhalen hoe die leiding loopt en waar deze bij de ketel uitkomt.
ericplan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:14:
… De ringleiding moet afgekoppeld worden, zodanig dat er geen loos leidingstuk achterblijft vanwege legionella.
De retour van een ringleiding zit meestal aangesloten op de koudwateraansluiting van een boilervat, direct na de inlaatcombinatie.
Probleem is dat de oude installatie er niet meer zit en het dus ook niet duidelijk is hoe eea zat.

Dus als het opgelost kan worden met een tapsensor/stromingsschakelaar, zou dat het makkelijkste zijn.
Een lokale boiler kan ook, maar wat dan te doen met de onduidelijkheid van de warm water leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@tijs67 Dit is een klein koppelstuk wat je tussen de leiding zet, hiermee zou je dan de pomp kunnen aansturen. Ik snap nog altijd niet waarom de leiding niet uiteindelijk warm wordt. Ook niet als het water langer loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

tijs67 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:53:
[...]

Probleem is dat de oude installatie er niet meer zit en het dus ook niet duidelijk is hoe eea zat.

Dus als het opgelost kan worden met een tapsensor/stromingsschakelaar, zou dat het makkelijkste zijn.
Een lokale boiler kan ook, maar wat dan te doen met de onduidelijkheid van de warm water leiding?
Stap 1 is het weghalen van de pomp en het afdoppen van de aansluitingen. Dan is het probleem opgelost.
Stap 2 is het opsporen van het begin van de retourleiding bij het verste tappunt. Daar moet de retourleiding afgekoppeld, doorgezaagd worden. Dit ivm legionella.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Racer89 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:15:
@tijs67 Dit is een klein koppelstuk wat je tussen de leiding zet, hiermee zou je dan de pomp kunnen aansturen. Ik snap nog altijd niet waarom de leiding niet uiteindelijk warm wordt. Ook niet als het water langer loopt?
Er zijn nu in feite twee leidingen naar het warme tappunt. Via de CV- ketel en als de circulatiepomp uit staat óók via de retourleiding. Het water uit de cv is heet, uit de retourleiding koud.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@ericplan Dat klopt, maar uiteindelijk moet hij toch wel warm worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

tijs67 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:53:

En wat doe je dan met de warm waterleiding tussen het verste tappunt en de ketel? Ik weet niet of zij kan achterhalen hoe die leiding loopt en waar deze bij de ketel uitkomt.

[...]
Het verste tappunt heeft twee leidingen. 1 koud en 1 warm. Die warme leiding dop je af en gebruik je niet meer. De koud water leiding zet je een T-stuk tussen, 1 deel naar boilertje, 1 deel door naar de koude kant van de kraan.

En dan sluit je de kraan op de boiler + koud water leiding aan. Probleem opgelost toch?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Racer89 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:24:
@ericplan Dat klopt, maar uiteindelijk moet hij toch wel warm worden?
Nee, de retourleiding blijft koud water bijmengen. Als de pomp uit staat gaat het water in de retourleiding de andere kant op stromen.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/113839_C6B95A2529654E6194C391B2EEC87E95_1.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door ericplan op 21-09-2022 14:05 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

M2M schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:24:
[...]

Het verste tappunt heeft twee leidingen. 1 koud en 1 warm. Die warme leiding dop je af en gebruik je niet meer. De koud water leiding zet je een T-stuk tussen, 1 deel naar boilertje, 1 deel door naar de koude kant van de kraan.

En dan sluit je de kraan op de boiler + koud water leiding aan. Probleem opgelost toch?
Ja, maar ook nee. De afgedopte warmwaterleiding vormt mogelijk een legionellarisico.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Maar als ik een heel mooi bad heb staan in mijn badkamer en die kraan nooit gebruik omdat ik nooit in bad zit, heb ik precies hetzelfde. En anders zet je er een afsluitertje op die je af en toe een keer een slinger geeft.

edit:
maar als ik deze tabel mag geloven;
marc0_ in "Warmwaterleiding elektrisch legionella-vrij houden"

heeft het pas zin als het leidingwerk 60 graden aantikt. En moet je dat regelmatig doen ter preventie. Met of zonder zo'n pomp ertussen in de huidige situatie haal je die tijd en temperatuurscombinatie niet toch?

[ Voor 44% gewijzigd door M2M op 20-09-2022 21:44 ]

-_-

• tijs67
Ik zat nog te denken of een hotfill boiler ook een mogelijkheid is? Dan kan wel de pomp weg, maar kan de warm water leiding gebruikt blijven?
Gaat dit werken?

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 10:54
tijs67 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:55:
Ik zat nog te denken of een hotfill boiler ook een mogelijkheid is? Dan kan wel de pomp weg, maar kan de warm water leiding gebruikt blijven?
Gaat dit werken?
Waarom zou dat niet werken? Lijkt me een prima optie!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

tijs67 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:55:
Gaat dit werken?
Welk probleem wil je oplossen? In de huidige situatie komt, als de pomp uit staat, via twee leidingen water bij het tappunt. Via de ene leiding komt warm water, via de andere leiding komt koud water.

Met het afkoppelen en afdoppen van de pomp is dit probleem opgelost. Als het bij dit tappunt niet gaat om een douche of sproeier is het legionellarisico ook te overzien. Legionella krijg je door het inademen van een besmette waternevel. Maar netter is om de retourleiding ook bij het tappunt los te koppelen.

A'dam PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het komt dus neer op een betere probleemdefinitie: collega heeft nieuwe CV-ketel en er komt nu op een ver tappunt lauw water uit de kraan.

Collega weet niet hoe de oude situatie was en hoe lang het in de oude situatie duurde totdat er warm water kwam. Dat is de eerste vraag.

Verder is het niet duidelijk hoe belangrijk dit tappunt is. Als je dit tappunt meerdere keren per dag gebruikt en je moet lang wachten op lang water, dan is dat vervelend én je verspilt water. Als het de wastafel in de logeerkamer is, dan is het een ander verhaal. Dat is de tweede vraag.

Er is geen discussie over de circulatiepomp. Die pomp moet gewoon weg.
Maar het kan dus best zijn dat het zonder pomp best acceptabel is, gelet op het gebruik van het verre tappunt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@ericplan Ik zie nu dat je nog een foto erbij hebt gezet. In het geval zoals jij het tekent klopt het inderdaad. Moet er dan niet eigenlijk een terugslagklep achter de pomp geplaatst worden? Die het koude water tegenhoud op het moment dat de pomp niet draait?

Onderstaande kwam ik tegen op internet:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic07397/schema.gif

[ Voor 18% gewijzigd door Racer89 op 23-09-2022 06:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Racer89 Dit zit net na de inlaatcombinatie. Die heeft een terugslagklep. Er is geen reden om een terugslagklep in de retourleiding te plaatsen vanwege, ook weer, legionella.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 18:15
die pomp moet weg net als de leiding die terug komt dit wordt anders dood water wat blijft staan en dat wil je niet.

als je op de huidige warm water leiding een boiler wilt aansluiten zou ik kiezen voor een hot fill boiler die zijn ervoor gemaakt dat er na een bepaald aantal liter warm water in komt en hebben hierdoor een lager vermogen.

maar waarom zou je niet gewoon de warm water aansluiting laten vervallen en een normale boiler plaatsen op de koud water aansluiting die er meestal toch ook wel zit.

ik weet niet wie de nieuwe ketel heeft gehangen maar die zou ik niet meer om advies vragen want om een circulatie leiding op een doorstroom toestel gewoon weer aan te sluiten... dan heeft die waarschijnlijk voor iets anders als loodgieter geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Het gaat om een wastafel die dagelijks gebruikt wordt. En waarbij het zonder pomp erg lang duurt voordat er warm water is (plus dat het water niet goed heet wordt).

Ik dacht aan een hotfill omdat de warm water leiding er toch al ligt en omdat een hotfill minder vermogen vraagt.

Dus als ik de reacties zo lees, zou een boiler een goede keeuze zijn. Vraag is dan alleen wat dan de beste optie is: een normale boiler of een hotfill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als ik het verhaal zo lees is een doorstromer hier meer op z’n plaats. Afkoppelen van de warme leiding, gewoon aansluiten op het koude water. Vrijwel direct warm water, geen stilstandsverliezen. Wel die oude circulatiepomp met leiding saneren (lees weghalen).

A'dam PVOutput

Pagina: 1