Context
Voor de verbouwing heb ik 100K aan hypotheekgeld nodig en hetzelfde aan eigen spaargeld.
Vandaag had ik een videobelgesprek mijn huidige hypotheekverstrekker om een offerte te laten opstellen. De aanvraag is zonder advies, dit bespaart mij 1200 euro aan kosten. Ik was geslaagd voor de vereiste kennis- en ervaringstoets.
Introductie
Het gesprek duurde circa 18 minuten. De tijd ging sneller dan gedacht.
Hierin werd de procedure, beoogde hypotheekvorm met bijbehorende maandelijkse lasten en rente uitgelegd.
De adviseur had al vooraf het gesprek de inschrijving op 250K gezet voor mijn verhoogde hypotheekdeel. Hij zei daarbij het volgende:
"Ik heb hem wat uitgerekt... zodat je in de toekomst misschien, als je inkomensstijging gaat krijgen, of extra aflost of je wilt weer extra verhogen, hebben we weer extra ruimte gecreëerd".
Gedurende het gesprek leek me dit wel prima. Want bij mijn eerste hypotheekaanvraag was dit niet gedaan.
Echter, na het gesprek begin begon dit te wringen. Ik vond het opmerkelijk dat de inschrijving vooraf was ingevuld en niet gevraagd. En ook, na wat googlen, kwam ik erachter dat het ook nadelige gevolgen kan hebben.
Independer
Vragen
1. Doe ik er juist aan om de inschrijving niet hoger te laten zijn dan 100K? Met het oog op op niet meer verbouwen of verbeteren.
2. Is het 'fair play' dat de adviseur de inschrijving alvast op 250K had gezet? Moeten zij hier niet transparenter in zijn?
3. Wat zijn de overige voor- en nadelen van een te hoge inschrijving waar later geen gebruik van gemaakt wordt.
Alvast bedankt voor het meedenken en/of input.
Voor de verbouwing heb ik 100K aan hypotheekgeld nodig en hetzelfde aan eigen spaargeld.
Vandaag had ik een videobelgesprek mijn huidige hypotheekverstrekker om een offerte te laten opstellen. De aanvraag is zonder advies, dit bespaart mij 1200 euro aan kosten. Ik was geslaagd voor de vereiste kennis- en ervaringstoets.
Introductie
Het gesprek duurde circa 18 minuten. De tijd ging sneller dan gedacht.
Hierin werd de procedure, beoogde hypotheekvorm met bijbehorende maandelijkse lasten en rente uitgelegd.
De adviseur had al vooraf het gesprek de inschrijving op 250K gezet voor mijn verhoogde hypotheekdeel. Hij zei daarbij het volgende:
"Ik heb hem wat uitgerekt... zodat je in de toekomst misschien, als je inkomensstijging gaat krijgen, of extra aflost of je wilt weer extra verhogen, hebben we weer extra ruimte gecreëerd".
Gedurende het gesprek leek me dit wel prima. Want bij mijn eerste hypotheekaanvraag was dit niet gedaan.
Echter, na het gesprek begin begon dit te wringen. Ik vond het opmerkelijk dat de inschrijving vooraf was ingevuld en niet gevraagd. En ook, na wat googlen, kwam ik erachter dat het ook nadelige gevolgen kan hebben.
Independer
BijbouweNadeel van verhoogde inschrijving
Ga je een tweede hypotheek (of een andere lening) bij een andere geldverstrekker afsluiten? Dan kijkt de geldverstrekker naar het bedrag wat in je hypotheekakte staat om te zien hoe hoog je hypotheekschuld is. Heb je een verhoogde inschrijving? Dan is het bedrag wat hier staat hoger dan de originele hypotheekschuld. Ook al gebruik je het extra bedrag voor de verbouwing niet, de geldverstrekker kijkt hier wel naar.
Voorbeeld: Je sluit een hypotheek af voor € 200.000. Hierbij maak je gebruik van verhoogde inschrijving en geef je bij de notaris een bedrag van € 250.000 op. Als je ergens anders een lening afsluit, ziet de andere kredietverstrekker in het hypotheekregister dat de hoogte van jouw hypotheek € 250.000 is en niet € 200.000. Omdat je de extra € 50.000 nooit geleend hebt, hoef je die ook niet terug te betalen. Je kunt de verhoogde inschrijving dus weer verlagen. Helaas betekent dit wel weer extra notariskosten.
Na deze verbouwing verwacht ik niet meer hypotheekgeld nodig te hebben om in het huis te stoppen. De mogelijkheden zijn er dan nauwelijks.Er schuilen echter ook nadelen aan een hypotheek afsluiten met een verhoogde inschrijving. Bijvoorbeeld wanneer je een hypothecaire lening af wil sluiten bij een andere geldverstrekker. Deze tweede partij zal namelijk bij een nieuwe hypotheekberekening altijd uitgaan van het 'verhoogde' bedrag. Het maakt dan niet uit als je nog geen gebruik hebt gemaakt van die extra ruimte in je hypotheek. Deze tweede hypotheekberekening zal dus altijd minder gunstig voor je uitpakken.
Vragen
1. Doe ik er juist aan om de inschrijving niet hoger te laten zijn dan 100K? Met het oog op op niet meer verbouwen of verbeteren.
2. Is het 'fair play' dat de adviseur de inschrijving alvast op 250K had gezet? Moeten zij hier niet transparenter in zijn?
3. Wat zijn de overige voor- en nadelen van een te hoge inschrijving waar later geen gebruik van gemaakt wordt.
Alvast bedankt voor het meedenken en/of input.