Schok van PC> en nu kappen please

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
Ik word ziek van steeds schokken te krijgen van mijn PC als ik de COAX of iets anders vastheb.
het schijnt normaal te zijn, maar het kan soms echt fokkin pijn doen.

Mijn PC is niet geaard, en dit is ook NIET mogelijk via het stopcontact omdat het een huurhuis is ... ;(

Wat moet ik doen?

met papier mache kun je alles maken!!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Appie

F1RST Racing

iemand anders een hand geven

serieus: toch aarden, middels een ijzerdraadje je pc aan je verwarming (of iets anders dat geleid) vastmaken.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 10:21

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

(jarig!)
verwarmingsbuis in de buurt van je pc gebruiken, die moeten namelijk geaard zijn

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

met pake een draad en knoopt em aan de radiator van de kachel

edit
ik weet hoe het foeld :+
ikku met mijn kast bezeig en raakt met mijn hoofd de radiator.....ineens helemaal wit voor me ogen (50 Hz)
zoon kleine 60V door je kop heen....tyfus he dan schrik je je dood

• Servowire

Servowire

Topicstarter
Volgens mij is dat SUPER leip om te doen....
Dan staat alles toch onder stroom in het huis? (de verwarming enzo :? )

:? :?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Huisbaas bellen en vragen of er randaarde aangelegd kan worden. (Desnoods een los aard-draad naar een stopcontact waar het wel in zit.)

Computers zijn zeker niet de enige apparaten die geaard MOETEN worden, dus zo'n gekke vraag is het niet.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op dinsdag 28 augustus 2001 00:49 schreef Servowire het volgende:

Idd, bij kortsluiting in je pc komt dan de rest van je huis ook onder 230 te staan.

Zeer af te raden dus. (Tenzij je van barbeque'en houd)

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 00:41 schreef Servowire het volgende:

*knip*
Mijn PC is niet geaard, en dit is ook NIET mogelijk via het stopcontact omdat het een huurhuis is ... ;(

Wat moet ik doen?
O ?? De eisen zijn hetzelfde hoor. Als je ergens een randaarde stopcontact hebt, gebruik je die toch gewoon..?

En verder inderdaad waterleiding en verwarmingsbuizen.
In uiterste nood kan je de gas pijp ook nog nemen .. ;)

De randaarde moet gewoon in de stoppenkast zitten. Als je ook geen lekstroom beveiliging in de stoppenkast hebt, zou ik toch snel uit dat huis wegvluchten .. :D
(Da's die schakelaar die je naar boven moet drukken als je weer het water over de koffiezetter hebt laten lopen, in plaats van er in.. :+ )

• Servowire

Servowire

Topicstarter
Mijn vader had al eens aan huisbaas gevraagt wat dat ging kosten, nou het heel duur
+ 300 piek ofzo

kan ik niet aarden door een pin in de grond te slaan? en daar draadje aan :?

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op dinsdag 28 augustus 2001 00:51 schreef little_soundman het volgende:

[..]

Idd, bij kortsluiting in je pc komt dan de rest van je huis ook onder 230 te staan.

dan gaat de zekering springen

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 13:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zo erg is het allemaal niet hor en trouwens als er 230v op komt te staan (de verwarming) dan mag je helemaal in het donker naar de meterkast om de aardlek om te zetten! :( Pokkewerk!

En dit is eigenlijk de beste oplossing, anders moet je weer gaan draden trekken enzo en bij mij lopen er al 2 draden en 1 coax kabel door de buis (dat was me toch een werk!! pfoe ik kreeg die kabels er bijna niet meer doorheen!) dus dat wil niet...

Je kan het voor de zekerheid eerst is testen :P oke hier gaan we:

Men pakke een stekkuhr, men maken um opuh.. Men maken één draad vast aan de stekkuhr.. daarna stekkuhr dicht en uiteinde van de draad aan de radiator vastmaken. daarna iederen afraden om aan de radiatoren of buizen te komen!
En dan stkker erin! (doet dit wel met een hardschoen ofzo aan) Veel plezier B-)

Ik ben trouwens benieuwd of de CV dit houd! >:)

Als iemand dit heeft getest kan hij dan even melden wat er gebeurde? BVD!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Heren,

Elektriciteit is GEEN SPEELGOED!
In moderne huizen zijn de metalen verbindingsslangen naar de radiatoren van KUNSTSTOF en dus niet geschikt voor dit doel!
Ook de hoofdaansluiting van de gasbuis is in moderne huizen van kunststof.
Neem gewoon een degelijk geaard stopcontact (WCD officieel)
Is dit niet mogelijk en heeft de groepenkast niet eens een aardlekschakelaar kan je met je leven aan het spelen zijn!!
Trouwens, in ieder zeer recent huis is er geen ongeaarde WCD meer te vinden.

De groenten, |:( |:(

• SuperTrooper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 15:11

SuperTrooper

Weet hoe het is

Als het goed is is je CV-installatie ook geaard... Dus als je buizen van metaal zijn ook je buizen en radiatoren! Kun je dus rustig gebruiken om je pc te aarden. Als je AMD draait wil ie er ook nog wel 'ns stabieler van worden... *D

Overigens om van die irritante "klappen" af te komen als ik weer 'ns statisch geladen ben gebruik ik heel eenvoudig een metalen object. De reden dat statische electriciteit bij ontladen pijn doet komt door het geringe oppervlak waarover de spanning overspringt. Als je nu gewoon een metalen object bij je houd (pen/schaar/zakmes) en daarmee eerst je computerkast aanraakt zie je de vonken overspringen, maar je voelt niets! Werkt gegarandeert! 8-)

Waarom moeilijk doen als het met z'n tweeën kan... | LanParty's!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op dinsdag 28 augustus 2001 01:08 schreef Aa3 het volgende:
Heren,

In moderne huizen zijn de metalen verbindingsslangen naar de radiatoren van KUNSTSTOF en dus niet geschikt voor dit doel!
Is dit niet mogelijk en heeft de groepenkast niet eens een aardlekschakelaar kan je met je leven aan het spelen zijn!!

ja hoor vind jij maar een WCD met aade
in een K*CKING huurhuis van 1975....emege plek dat ik weet is (hier dan) keuken

jah nu is het verplicht(jartje of 5 geleden) WCD met aarde als er nieuwe huisjes worden gemaakt

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 22:19
Op dinsdag 28 augustus 2001 00:53 schreef Servowire het volgende:
Mijn vader had al eens aan huisbaas gevraagt wat dat ging kosten, nou het heel duur
+ 300 piek ofzo

kan ik niet aarden door een pin in de grond te slaan? en daar draadje aan :?
Geen randaarde in julliev tent ???

levens gevaarlijk !

ik noem een wasmachine en een strijkijzer als 2 van de gevaarlijkste

bij je computer sneuvelt eerder je hardware dan je zelf
maar als moeders weer es aan't strijken is (natuurlijk ook nog op een tegelvloer) en er lekt wat water in het ijzer kan dat heel wat minder leuk aflopen !
(zeker als jullie geen aardlek schakelaar hebben )

dan zou ik niet lang nadenken over 300 piek !!

btw als jullie geen aarde hebben zou het best wel eens kunnen dat jullie cv ook niet geaard is dus daar aan aarden is niet zo'n goed id

maar als je het mij vraagt zijn de kosten toch echt voor de huisbaas want die dingen MOETEN geaard zijn !!

Repareren doe je zo.

• Biff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01-2025

Biff

waar zijn de visjes

Andere vraag, waarom zou iemand nog coax gebruiken? Dit probleem zul je met UTP-bekabeling niet tegenkomen, en daarnaast kun je met UTP ook evt. 100 MBit en/of full duplex gebruiken, je kunt PCs aan- en afkoppelen zonder dat de andere PCs daar last van hebben, en de kabel is veel minder fragiel. NICs kun je al hebben tussen de 20 en 35 piek voor ISA of PCI, een hubje of zelfs een low end switch kost ook niks meer. Dus, why bother?

Yeah well. The Dude abides.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Wat blaat iedereen nou over je hele huis onder stroom? Je radiator is geaard dwz 0V. En dat blijft het, ook al hang je er 10 PC's aan.

En die persoon met z'n kunststoffen leidingen; praktisch nooit in oudere huizen (lees: huizen zonder WCD met randaarde).

Ofwel, knoop idd lekker een koperdraadje tussen je PC-kast en je verwarming, als het niet helpt kun je weer zien.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Sine
Op dinsdag 28 augustus 2001 01:18 schreef Biff het volgende:
Andere vraag, waarom zou iemand nog coax gebruiken? Dit probleem zul je met UTP-bekabeling niet tegenkomen, en daarnaast kun je met UTP ook evt. 100 MBit en/of full duplex gebruiken, je kunt PCs aan- en afkoppelen zonder dat de andere PCs daar last van hebben, en de kabel is veel minder fragiel. NICs kun je al hebben tussen de 20 en 35 piek voor ISA of PCI, een hubje of zelfs een low end switch kost ook niks meer. Dus, why bother?
als je langs moeilijke plaatsen die kabel hebt liggen ga je die niet zomaar vervangen ..

daarom misschien ?

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Tja, dan houd het op.

Wees wel voorzichtig, ik heb al eens een collega hevig schokkend afgevoerd zien worden op het werk, en die kan het dus niet meer na vertellen ;( .
En ja, dat was ook 220 VAC.

De groenten..

• Sine
Op dinsdag 28 augustus 2001 01:18 schreef scorpionv het volgende:
Wat blaat iedereen nou over je hele huis onder stroom? Je radiator is geaard dwz 0V. En dat blijft het, ook al hang je er 10 PC's aan.

En die persoon met z'n kunststoffen leidingen; praktisch nooit in oudere huizen (lees: huizen zonder WCD met randaarde).

Ofwel, knoop idd lekker een koperdraadje tussen je PC-kast en je verwarming, als het niet helpt kun je weer zien.
Hij heeft het over geen aarde .. als in geen aard electrode

als dat echt zo is is je cv installatie ook niet geaard

en dat mag dus helemaal niet
zoals ik al zei ff checken en anders huisbaas bellen

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ik snap totaal ni waarom in Nederland geen kat aardng heeft ? In België is aarding in elk huis VERPLICHTs

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Op dinsdag 28 augustus 2001 01:25 schreef Sine het volgende:

[..]
Hij heeft het over geen aarde .. als in geen aard electrode
Bestaat dat dan? Ik dacht dat een aardelectrode verplicht was. Hier zit er iig 1 in de grond, terwijl er ook via de centrale geaard is. In dat geval is het idd linke shit, geen randaarde en ook geen aarding van waterleiding/cv etc.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

uh als je nouw eens je pc uit laat staan en als kunst object gebruik heb je nergens last van.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Toch kun je gewoon zoals al een aantal malen gezegd je verwarming of waterleiding als aarde nemen..

De waterleiding moet namelijk verplicht ook met de aarde zijn verbonden..

Dat je als je kortsluiting krijgt je hele huis onder stroom zet is ook bullshit.. Je verwarming/waterleiding blijft gewoon op hetzelfde potentiaal als de aarde, dus gewoon 0V.. Alleen je zekeringen gaan dan als lampjes werken.. En dat houden ze niet zo lang vol!

Je kunt natuurlijk ook een aardpin in de grond slaan.. Wel goed diep doen dan, en goed verbinden..

En in je meterkast moet ook een aardstrip zitten.. Dit is gewoon een metalen strip waar je de aarddraden op aan kunt sluiten.. Misschien kun je die wel gewoon doortrekken naar de ruimte waar je pc staat.

• DSK
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

in België aarding verplicht??? Ok, in het huis wel maar lang niet iedere stekker is geaard (en ik kan het geregeld voelen :P ) Maar kben ook van plan om dit probleem op te lossen, op dezelfde verdieping hebben we namelijk wel een stopcontact met aarding, dus dat moet lukken. Kan het trouwens gewoon door een draadje trekken van de aardingspin in dat geaarde stopcontact en datr dan aanskluiten op m'n eerste stekkerdoos ???? :?

Blog (Linux-related)

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 20:01
Er is toch altijd wel 1 stopcontact die geaard is?!
dat is verplicht man, minimaal 1 in de keuken...
nou, leg gewoon een verlengkabel neer van 10 meter,
en je PC'tje aansluiten...

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Verwijderd

De computer van mijn moeder heeft het zelfde probleem. Als ik dan een cd-rom spelertje wil vervangen of zo slaat de computer helemaal op tilt. Start niet meer op enz... Al 2 keer terug gemoet naar de vobis, en ik mag thuis niks meer aan de computer veranderen, idioot eigenlijk dat je er met je fikken af moet blijven maar het is toch echt zo. Mijn eigen cumputer al honderde keren uit elkaar geschroeft en nooit ergen last van.. maar vreemd hoor.

• Xandrios
  • Laatst online: 17-08 17:33
heb ik ook, maar ALLEEN met coax.

dus als je de coaxkabel van de tvkaart ofzo vastpakt, en hem dan lostrekt, krijg je een FLINKE tik op je vinger, eht niet fijn :'(

• mauriceb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 11:17
Hehe >:) Heb hetzelfde gehad bij mijn ouders thuis kreeg ook iedere keer een fijn tintelend gevoel van binnen als ik de PC vastpakte.

Ik heb de PC toen gewoon geaard via de verwarming (woning is van begin 1970) en in de kelder was die verwarming geaard met een ijzeren staaf van 1,5 meter de grond in.

In mijn huidige woning is de badkamer op de zelfde manier geaard. En dus ook mijn PC nu. Zijn appertementen van eind 1970. Dus lijkt me dat het in die tijd de normale gang van zaken was.

Maurice

• Sabbath
  • Laatst online: 09-09-2025
Heren,

hum.... wat klopt hier niet???

trek gewoon een metalen draadje naar je groepenkast! is toch niet zo moelijk??

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 00:41 schreef Servowire het volgende:
Ik word ziek van steeds schokken te krijgen van mijn PC als ik de COAX of iets anders vastheb.
het schijnt normaal te zijn, maar het kan soms echt fokkin pijn doen.

Wat moet ik doen?
dat heb ik dus ook echt zwaar kloten :( percies het zelfde ook NIET geaard :( komt hopelijk snel

Verwijderd

Aarding is hier in Nederland ook verplicht hoor :) Haal er maar een officiele elektromonteur of het Energiebedrijf bij, de hele boel wordt dan subiet afgekeurd.

En ja,
een aarde aansluiten is een lange metalen pen in de grond slaan met een draad er aan. Maar doe dat nu niet, wat denk je dat er gebeurt als je huis NIET arrde heeft, en je PC wel..??

Juist, dan gaat alles door jou heen als je de TV beetpakt die naast de PC staat. Ofd zo. Is maar een snel voorbeeld..

Uhh wijsheid in deze ? Je vader er van overtuigen dat het erg nodig is dat hij met het energie bedrijf aldaar gaat praten. Zoals al eerder opgemerkt, een huis zonder aarde aansluiting in de stoppenkast is niet toegestaan in West Europa , niet alleen maar in de Benelux hoor !!
(8>

Verwijderd

Heb ik ook gehad! (instabiel, crashes, slecht tv-signaal)
Stond 92 - 95 (!!!) Volt op m'n chasis.
Als ik de antennekabel er in wilde prikken zag je de vonken overspringen :9
Aangezien ik toch niet helemaal masochistisch (hoe schrijf je zo'n woord eigenlijk :?) ben, heb ik vanuit de lasdoos in het plafon (zat onder de lamp) een trekveer naar de WCD getrokken (eerst ff gecontroleerd of ie daar ook z'n stroom vandaan haalde) en toen die aardedraad erbij getrokken.
Ff naar de doe-het-zelf winkel voor een WCD+randaarde, oude WCD eruit geschroeft nieuwe erin en sindsdien heb ik NOOIT meer problemen gehad!!!

• m-m
  • Niet online

m-m

hmmm ons huis (15 j.o.) heeft lang niet overal randaarde, alleen in de keuken, het washok en mijn kamer. Mijn linux server staat op de 1e verdieping (GEEN aarde) (bij comp v. ouders) en die kast staat volgens oom multimeter op 70 volt (doet gelukkig geen auw). Maar goed dit valt natuurlijk zelf overal te aarden (ik ben er alleen te lui voor). Maar als je echt pijnlijke schokken krijgt van je zooi zou ik gewoon eerst eens de fabrikant bellen want ondanks het feit dat het aan de randaarde moet zou het toch sowieso niet mogen 'lekken'? toch? toch?

Verwijderd

Als je een beetje handige harry bent kan je vrij makkelijk zelf een aarde-draad trekken. Er zijn minstens 2 ruimten in je huis die geaard zijn: de badkamer en de keuken. Asl je geluk hebt, zoals ik had :) kan je de verdeeldoos (middenin het plafond) openmaken en uitvogelen welke buis naar de verdeeldoos in jouw kamer loopt. Vanuit die verdeeldoos gaat er weer een buis naar je stopcontact.

Om nieuwe bedrading te trekken is het makkelijk om drie nieuwe draden te trekken op de plek waar er nu 2 zijn, anders moet je een draad langs een andere trekken. Dat gaat vrij lastig. De truk is om 1 oude draad eruit te trekken, de 3 nieuwe (+,- en aarde) aan het einde aan elkaar te draaien, vast te maken aan de ene oude die er nog is en dan trekken. Niet te hard, anders moet je duwen. Ik kan je uit ervaring vertellen: dat wil je niet! Laatste tip: altijd eerst de stop eruit draaien van de groep waar je op werkt!

Maar als de huisbaas het voor 300 piek doet kan je het hem misschien ook wel laten doen, zoveel is 300 piek nou ook weer niet, en wsch heb je dan meteen een berg geaarde contacten.

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Is de huisbaas niet verplicht om daarvoor te zorgen?
Hij is toch verantwoordelijk voor de veiligheid in het huis.
tenminste zoiets staat mij bij van de lessen economie(?) die ik heb gehad.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

[..]

nee want de verwarming is geaard (als hij volgens de regels aangesloten is) !!!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
um..iedereen heeft het erover dat het gevaarlijk is enzo, maar ik volg het niet helemaal
er zijn toch niet voor nix van die klemmetjes die je op je radiator kan hangen, om te aarden
dat zeg ik, g*mm*

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Recenter dan een jaar of 8? Want mijn vriendin woont in een huis waar maar EEN geaarde WCD is in de keuken. En voor de rest nergens. Ik heb er in mijn huis uit 1959 veel meer zitten.

En vrienden van mij laten net een huis bouwen...en vergeet het maar alleen in de keuken zit aardleiding.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

1996 recent genoeg? Alleen in de keuken zitten geaarde WCD's

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 17:26 schreef Ortep het volgende:

[..]

Recenter dan een jaar of 8? Want mijn vriendin woont in een huis waar maar EEN geaarde WCD is in de keuken. En voor de rest nergens. Ik heb er in mijn huis uit 1959 veel meer zitten.

En vrienden van mij laten net een huis bouwen...en vergeet het maar alleen in de keuken zit aardleiding.
Eejjhh,
het gaat om de aanwezigheid van een aarde aansluiting ERGENS. De aardlek schakelaar reageert namelijk al op een zodanig laag stroomniveau, van elk stroompje van een van de twee fasen naar massa, dat het niet dodelijk KAN zijn.

Wel vervelend om te voelen, zo'n prik, maar verder niet gevaarlijk. Beetje als kippevel als dat nog steeds zo heet, als je de huid van je onderarm verdraait :) AUW maar verder niets.

Als er helemaal geen aarde aansluiting naar het huis is, wordt het gevaarlijk. Als er ergens water overheen gaat door lekkage of onnauweurig mikken (schoonmaak doekje niet in de emmer gemikt maar op het schemerlampje er naast, stom dronken tegen de muur van de schuur pissen maar per ongeluk was de deur open, de hond stoot de koffietafel om met koffie en soep er op.....) slaat de aardlek schakelaar niet meer uit, en je hangt aan de stroom voor je het weet......
(8>

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

hier in me kamer is ook niks geaaard, en pc / audio / tv is allemaal op elkaar aangesloten. Ik heb een probleem met mijn TV-out dat er een dunne streep langzaam van boven naar beneden over het beeld gaat. Kan dit een aarde probleem zijn?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 00:49 schreef Servowire het volgende:

Nee. Je gescahkelde voeding maakt via een schakeling zo dat de aarde precies tussen de fase en nul komt te hangen; op die manier worden piekjes en ruis eraf gefilterd.

Alleen als de aarde zweeft betekent dit dat er 110v op je kastje staat, dat maar al te graag naar aarde wil lopen.

Verwijderd

[..]

Absolute klets want het is bij wet verplicht dat je waterleiding, en je radiatoren geaard zijn.

Verwijderd

Heren,

Waar maar tegelijkertijd klets, dat betekent dat elke radiator afzonderlijk geaard moet zijn; anders zou een fout in je ketel je hele fucking huis 'live' kunnen maken. (Er zit water in weet je wel)

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:05
Moet je eens doen met een tv kabel waar ook een versterket tussen hangt :P dan krijg je me toch een schok eheh. Doet wel pijn trouwens, en je schrikt je te pleuris :)

Verwijderd

En nu alsjeblief geen klets meer, ik heb de NEN 1010 (tegenwoordig ISO-dinges) op mijn buro liggen.

Je krijgt een opflikker van je PC, omdat het chasis aan de 'aarde' van de voeding hangt. Die 'aarde' hangt weer d.m.v 2 condensatoren aan je fase en nul.

Dit wil dus zeggen dat je chassis oplaad naar zo'n 220/2=110 volt (Kan inderdaad oook 92 zijn; die condensatoren zijn nooit gelijk).

Normaal is die spanning er niet omdat je bak aan de aarde hangt, en werkt je ruisfilter in de voeding dus meteen ook beter (wat weer allerlei vage fouten verklaard in je pc, als je hem gebruikt zonder randaarde).

In ELK huis, (laat me dat nog eens zeggen ELK HUIS) is de badkamer volledig geaard. via vereffeningsleidingen zijn alle leidingen en kranen en verwarmingen en zo verder van metaal (behalve die rekjes die je er zelf in hangt) met elkaar verbonden. Tevens is er 1 (of meer) met de aarde verbonden.
Je CV ketel en je hele CV-systeem moet ook geaard zijn.
Net als je waterleiding.

Daarom krijg je ook een opflikker!

Inderdaad, als je nu je PC aard en een ander apparaat met een geschakelde voeding niet, EN je raakt zijn 'nepaarde' aan dan krijg je weer een opflikker.

Tja.

Ik heb zelf een standaard LAN-party stekkerdoos, waar ik een extra aarde-duimschroef op heb gemaakt, die ik dan met een lange draad aan de afvoer van een gootsteen maak. Whoppa Instant aarde. Iedereen die dan vanaf mijn doos door tapt heef tmeteen ook aarde (niet teveel op mijn doos, want dan heb je weer vermogens problemen.)

Verwijderd

Alleen in vochtige ruimten is het verplicht om wcd's met randaarde te hebben.en zowiezo moet de gasleiding en waterleiding geaard zijn!
trek het luik waar de watermeter zit maar eens los, dan zie je de klemmen wel zitten.

Greetz

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:27
Hier is ook lang niet overal aarde, is de meterkast natuurlijk en in de keuken, in de badkamers en overal in de kelder (wasmachine enzo). Maar voor de rest nergens.

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 18:41 schreef _Hades_ het volgende:
Moet je eens doen met een tv kabel waar ook een versterket tussen hangt :P dan krijg je me toch een schok eheh. Doet wel pijn trouwens, en je schrikt je te pleuris :)
Dat had ik ook :(:(:( Flinke schok en me versterkert deed het niet meer :'(

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
check je hele huis ffe of er misschien niet ergens een geaard stopcontact zit. bij ons zitten ze in de keuken en bij de wasmachine.
heb er ook wel eens last van gehad > was me kast dicht aan het maken en m'n klep stond tegen de verwarming aan. pc stond nog aan en ik had de kast zelf nog vast. toen wou ik ffe m'n klep pakken > aaauw! al m'n voltages storte in en hardwaredoctor begon ook flink te piepen. pc crashte gelijk...

ik heb het opgelost door m'n pc niet meer aan te raken als ik dingen zoals de verwarming beet heb ;)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op dinsdag 28 augustus 2001 01:27 schreef real_raichu70 het volgende:
.. In België is aarding in elk huis VERPLICHTs
WEET JE WEL wat dat kost????

Wij hebben nu een aantal computers thuis, maar op de bovenverdieping NERGENS aarde behalve in het 'CV-hok'...

Bij ons in de buurt zijn al heel wat slachtoffers onder de computers gevallen, doordat de stopcontacten (zijn dit WCD's?) dus niet geaard zijn, alleen in de ruimtes met water.

Toen mijn ouders dit huis kochten, 20 jaar geleden, hebben ze voor alle elektra 'maar' 300 gulden uitgegeven (tja er zaten niet eens kabels in de muur! Laat staan de deuren...). Ik heb zitten tellen: 2 in mijn kamer nog twee ... en ik kom op ongeveer 40 stopcontacten of schakelaars uit!!! En dan nog los van de kabel! Leek me dit allemaal zeer goedkoop spul.

Ik dus volgende de dag naar de Praxis en wat die ik... 15 piek voor een snertstopcontactje!!!!! en dan moet je er ook nog ewen soort frontje onder doen!!! Kom je op (meer dan) 20 gulden uit per stopcontact!!!!! :( :r

k**-zooi dus... Als we al het ongeaarde spul zouden vervangen, dan liepen de kosten wel op tot in de 600 gulden! (met schrappen enzo)

Dusse, iedereen kan wel zeggen dat het zo gevaarlijk is, een aarde draad aan je CV-installatie, ik vind dit toch eigenlijk wel de goedkoopste mannier!!! >:)

Volgens mij is het 'niet-aarden-probleem' weer typisch iets voor Nederlanders, 'Zonder die ene kabel is het toch weer wat tientjes goedkoper!'...

Verwijderd

? Ik ben al tien jaar aan het computeren op stopcontacten die niet randaarde zijn. Het zou ook weinig nut hebben, want in 9 van de 10 gevallen is de aarde niet eens aangesloten in de voeding :+

Maar elke ruimte hier heeft gewoon minstens één randaarde stopcontact. En dit is een doodgewoon ex-woningwet huis van de vroegere Gemeentelijke Woningbouw.

Zou je dus kunnen proberen dat geflame in the houden, of anders maar wat gaan afgeven op inwoners van norrd-oost Patagonie of zo inplaats ven Nederlanders, Belgen en wat er nog meer dit taaltje spreekt ???
;)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

jaja, ik ben soms een beeetje boos over dingen :7

• Hyperbird
  • Niet online
Op woensdag 29 augustus 2001 00:06 schreef Hooi het volgende:
? Ik ben al tien jaar aan het computeren op stopcontacten die niet randaarde zijn. Het zou ook weinig nut hebben, want in 9 van de 10 gevallen is de aarde niet eens aangesloten in de voeding :+

Maar elke ruimte hier heeft gewoon minstens één randaarde stopcontact. En dit is een doodgewoon ex-woningwet huis van de vroegere Gemeentelijke Woningbouw.

Zou je dus kunnen proberen dat geflame in the houden, of anders maar wat gaan afgeven op inwoners van norrd-oost Patagonie of zo inplaats ven Nederlanders, Belgen en wat er nog meer dit taaltje spreekt ???
;)
9 van de 10 gevallen de aarde niet aangesloten in de voeding lijkt me een beetje erg sterk |:(

ik heb hier 3 pc's, vroeger krijg ik ook altijd een kut schok van de coax kabel, nu alle drie geaard en nergens last meer van :7
Pagina: 1