In de race voor zonnepanelen. Grote vraag is de omvormer bij een oost-west opstelling. Aftoppen niet erg, teveel ook niet goed. Omvormers vanuit leverancier veelal te groot gekozen (blablabla verhaal). Toch even dubbel check of ik het snap.

13 stuks Longi 405WP full black LR5-54HPB-405M
1 stuks GoodWe GW4200D-NS (1 string westen, 1 string oosten)
Prijs: € 0,99 W/€ (Ex BTW)
Gooi ik data in PVcalc, kom ik in de zomer hooguit op 3000Watt clear sky vermogen.
https://www.thomasberger....w2=2835&temp_coeff2=-0.48

Gebruik ik SunnyDesign als referentie, komt er automatisch een SMA omvormer uit van 3kw, type SB3.0-1AV-41. Zie onderstaande specs:

Gebruik ik EZ Designer van Goodwee, komt hij automatisch met de GW4200D-NS, máár de GW3600D-NS gaat ook prima bij handmatige selectie. Bij de GW3000D-NS krijg ik ironisch genoeg een waarschuwing dat de PV capaciteit te hoog is.
GW4200

GW3600

GW3000

HOE moet ik deze data interpreteren? Mijn "gevoel" zegt nu GW3600D-NS, maar wat is wijsheid?
Foto's
Standaard huis, 45 graden dak. Soort van oost-west opstelling. Westen = 7 panelen. Oosten = 6 panelen (aantal panelen oostdak is niet juist op het plaatje)
Beschikbare (dak)ruimte
Afdoende.Schaduw
Hooguit een pijpje. Gewoon serie omvormer 2 strings.Jaarverbruik
2600 kwh, maar wil dak op het westen zo ver mogelijk vol leggenHuidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, 40A hoofdzekering. Geen uitbreiding.Budget en doel
Dak westen (met dakraam) vol leggen, dak op oosten hierop aanpassen. Vandaar opstelling 7 stuks west en 6 stuks oostWie gaat het project uitvoeren
Installateur.Bijhouden van data
Totaal oplevering. Verder niks.Reeds verkregen offertes
Een heleboel, maar deze is de meest fatsoenlijke:13 stuks Longi 405WP full black LR5-54HPB-405M
1 stuks GoodWe GW4200D-NS (1 string westen, 1 string oosten)
Prijs: € 0,99 W/€ (Ex BTW)
Regio
Noord-LimburgVragen
Omvormer keuze. Ik ben opzoek naar jullie mening voor de juiste keuze qua vermogen. Een 3kw of een 3,6kw of een 4,2kw?Gooi ik data in PVcalc, kom ik in de zomer hooguit op 3000Watt clear sky vermogen.
https://www.thomasberger....w2=2835&temp_coeff2=-0.48

Gebruik ik SunnyDesign als referentie, komt er automatisch een SMA omvormer uit van 3kw, type SB3.0-1AV-41. Zie onderstaande specs:

Gebruik ik EZ Designer van Goodwee, komt hij automatisch met de GW4200D-NS, máár de GW3600D-NS gaat ook prima bij handmatige selectie. Bij de GW3000D-NS krijg ik ironisch genoeg een waarschuwing dat de PV capaciteit te hoog is.
GW4200

GW3600

GW3000

HOE moet ik deze data interpreteren? Mijn "gevoel" zegt nu GW3600D-NS, maar wat is wijsheid?
Hoi
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)