Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Technisch Advies Omvormer Oost/West opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 13:43
In de race voor zonnepanelen. Grote vraag is de omvormer bij een oost-west opstelling. Aftoppen niet erg, teveel ook niet goed. Omvormers vanuit leverancier veelal te groot gekozen (blablabla verhaal). Toch even dubbel check of ik het snap.
Foto's
Standaard huis, 45 graden dak. Soort van oost-west opstelling. Westen = 7 panelen. Oosten = 6 panelen (aantal panelen oostdak is niet juist op het plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8z53kH9Q/2022-08-06-09-21-01-SUNNY-DESIGN.png
Beschikbare (dak)ruimte
Afdoende.
Schaduw
Hooguit een pijpje. Gewoon serie omvormer 2 strings.
Jaarverbruik
2600 kwh, maar wil dak op het westen zo ver mogelijk vol leggen
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, 40A hoofdzekering. Geen uitbreiding.
Budget en doel
Dak westen (met dakraam) vol leggen, dak op oosten hierop aanpassen. Vandaar opstelling 7 stuks west en 6 stuks oost
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.
Bijhouden van data
Totaal oplevering. Verder niks.
Reeds verkregen offertes
Een heleboel, maar deze is de meest fatsoenlijke:

13 stuks Longi 405WP full black LR5-54HPB-405M
1 stuks GoodWe GW4200D-NS (1 string westen, 1 string oosten)
Prijs: € 0,99 W/€ (Ex BTW)
Regio
Noord-Limburg
Vragen
Omvormer keuze. Ik ben opzoek naar jullie mening voor de juiste keuze qua vermogen. Een 3kw of een 3,6kw of een 4,2kw?

Gooi ik data in PVcalc, kom ik in de zomer hooguit op 3000Watt clear sky vermogen.
https://www.thomasberger....w2=2835&temp_coeff2=-0.48
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yqmt3QtH/2022-09-20-16-32-19-PVcalc-Mozilla-Firefox.png

Gebruik ik SunnyDesign als referentie, komt er automatisch een SMA omvormer uit van 3kw, type SB3.0-1AV-41. Zie onderstaande specs:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RFCYDxft/2022-09-20-16-24-51-SUNNY-DESIGN-Mozilla-Firefox.png

Gebruik ik EZ Designer van Goodwee, komt hij automatisch met de GW4200D-NS, máár de GW3600D-NS gaat ook prima bij handmatige selectie. Bij de GW3000D-NS krijg ik ironisch genoeg een waarschuwing dat de PV capaciteit te hoog is.

GW4200
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y0x26H1s/2022-09-20-16-38-09-Ez-Designer2-Mozilla-Firefox.png

GW3600
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KY5T8dWJ/2022-09-20-16-36-07-Ez-Designer2-Mozilla-Firefox.png

GW3000
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FHHbJFjw/2022-09-20-16-40-54-Ez-Designer2-Mozilla-Firefox.png

HOE moet ik deze data interpreteren? Mijn "gevoel" zegt nu GW3600D-NS, maar wat is wijsheid?

Hoi

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:28
Welke beschikbaar is... Als het prijsverschil laag is, zou ik de 3600 nemen. Past mooi op een 16A groep.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@roelieboelie
lol, simpel:
maak gewoon een 16A groep, en een 3600W omvormer, klaar. ;)
(het is wel tof om dan als nog een dikkere kabel als 2,5mm te gebruiken mits mogenlijk. ;)
heeft niks met veiligheid te maken, maar dan heb je minder V verlies in de kabel en is uit val van de omvormer een stapje kleiner als er te veel V word geleverd van uit de netbeheerder.)

moeilijker:
mijn oost-west
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
6430Wp, maar oost en west hebben gewoon andere momenten van top levering.

en je kunt wel zeggen ik heb b.v. 3000Wp, maar er zijn per jaar niet veel uren dat je ook echt 3000W er uit krijgt.
dus kijk niet alleen naar de STC waarde maar ook naar de NOCT waarde.
die zijn gewoon 30% lager en eigenlijk belangrijker. ;)
dan reken je nog maar met dit voorbeeld op een grofweg 2200W per kant.
dus reken het ook eens uit met de NOCT waarde van je panelen. ;)

(ik heb zelf een 4000VA omvormer, dat kan ook nog wel op een 16A groep.
een 16A groep gaat niet over met 16,00000001A eerder met een +/-18A voor een uur of meer.
dus ja dat kun je ook nog doen, maar ik meld dit niet graag er is altijd iemand die het systeem niet snapt en dan begint te piepen en daar heb ik geen zin in om eerlijk te zijn ;) .)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Is dit het maximum aantal panelen wat er op komt of heb je het idee dat er in de toekomst meer bij kan komen, bedenk dat eens. En bepaal dan wat je wensen zijn, mogelijk willen kunnen uitbreiden of helemaal niet.

En 3000 i.p.v. 3600, wat maakt dat uit, opbrengst? want? Hoeveel procent denk je dat het uitmaakt.
Neem liever iets wat goed bij de max van je hoofdzekering past en dan nog panelen bij kan plaatsen op termijn, spijt krijgen en dan met een tweede omvormer zeulen kost veel meer.
Startspanning van een 3000, 3600, 4200, 4600 of een 5000 zijn vaak gelijk aan elkaar, bekijk de datasheet eens van de omvormer, kom je er wel achter.

• RobertV70
En uiteraard liever nu tot de max panelen plaatsen, even 4 of 6 panelen bij laten plaatsen op termijn kost gewoon een dagdeel werk a 400 tot 600 euro. Die kosten heb je niet als je die extra panelen nu kan betalen.

• RobertV70
En de sprongen in prijs van een omvormer groter is vaak niet meer dan 30 tot 60 euro ex btw

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:44
3600 watt omvormer ... Want idd dat past mooi op een 16A aansluiting.

Ga je hoger zitten ... Dan zou je dus (formeel) een zwaardere groep moeten gebruiken. De volgende stap is dan 25A.

Op dit moment heb je 1 fase 40A aansluiting, maar in de komende 10-15 jaar wordt die vast vervangen door een 3 x 25A aansluiting. Dan zit je dus eigenlijk direct klem met je 25A groep voor je zwaardere omvormer.

Dus vandaar ... Kies de 3600W 1 fase omvormer, geeft je meer beweging ruimte voor de toekomst.

Wij zelf hebben op basis van deze logica in het verleden gekozen voor 2 3600W omvormers (op ook 1 fase 40A aansluiting).. zodat bij een upgrade naar 3 fase ik helemaal niets hoef aan te passen dan alleen zorgen dat ze beide op aparte fase worden aangesloten.

Dan verder over je dekking op het dak ... Ga echt goed puzzelen ... Voor ons dak op het oosten werd ook gesteld dat er maximaal 16 panelen op konden ... Dat zijn er uiteindelijk 26 geworden ( en daarnaast nog 6 op een schans er parallel naast).

Als ik zo op je tekening kijk dan lijkt het wel alsof er meer mogelijkheden zijn dan 6 of 7 per kant. Mijn stelling is nml .. leg alles helemaal vol als je het kan betalen .. zodat je er in de toekomst niets meer aan hoeft te doen (past toch niet meer op) .. en je wat extra overcapaciteit hebt op je huidige verbruik .. wat in de toekomst van pas kan komen bij verdere elektrificatie .. en bij de afbouw van salderen heb je langer een volledige dekking van je eigen verbruik op een dag ... Maar zoals ik al zei .. afhankelijk van je portemonnee op dit moment.

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 13:43
@RobertV70 @duvekot @migjes @Señor Sjon Bedankt allemaal voor jullie inzichten. Het wordt een GW3600 omvormer met 16A aansluiting. Voor deze situatie optimaal. Voor de centen is een kleine omvormer inderdaad niet interessant (scheelt paar tientjes), maar technisch wel degelijk. De installateur raadt het af, maar goed, ik heb de meest vreemde adviezen voorbij zien komen. ;-) Er komen geen panelen meer bij verder (reëel blijven).

@migjes Die 4mm2 ipv 2.5mm2 is nog wel een goeie tip... Daar ga ik nog even achteraan in de voorbereidingsfase. De ruimte om een dikke kabel te trekken is aanwezig. Scheelt toch weer een procentje spanningsverlies.

Hoi

Pagina: 1