Powerline adapter + slimme stekker gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterW89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Dan heb ik hier ook nog een vraagje.
Ik heb mijn powerline en daarop de slimme stekker gezet, daarachter zit nog een stekkerdoos voor mijn computer en dergelijke.
Is dit handig wat betreft brandgevaar?
Alles is wel geaard.

Topic hijacks worden niet gewaardeerd

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 20-09-2022 16:24 ]

Beste antwoord (via WouterW89 op 22-09-2022 09:26)

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Je moet even kijken naar de specs van je slimme stekker.
Als die 16A aankan en de apparatuur aan je stekkerblok verbruikt niet meer dan 3500 W heb je geen probleem.

Stel dat je slimme stekker 10A aankan, mag je maar maximaal 10 * 230 V = 2300 W erdoorheen halen.
Als het enkel je voeding voor je computer is zal dat nog oké zijn, maar ook je waterkoker of stofzuiger op diezelfde stekkerblok aansluiten zou wel eens voor problemen kunnen zorgen ;)

Alle reacties

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 14:50
Van welk merk is de slimme stekker? Toch geen AliExpress na-maak apparaat? Een beetje afhankelijk van wat voor systeem jij hebt zou ik daarmee omgaan.

Bijv. een zware gaming rig die een constante 800W over zo'n Chinees gesoldeerde slimme stekker heen trekt zou ik persoonlijk voorzichtiger mee omgaan dan wanneer er een simpel lampje achterhangt.

• WouterW89
  • Nu online
henkkeumus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:43:
Van welk merk is de slimme stekker? Toch geen AliExpress na-maak apparaat? Een beetje afhankelijk van wat voor systeem jij hebt zou ik daarmee omgaan.

Bijv. een zware gaming rig die een constante 800W over zo'n Chinees gesoldeerde slimme stekker heen trekt zou ik persoonlijk voorzichtiger mee omgaan dan wanneer er een simpel lampje achterhangt.
Nee dit is een slimme stekker van Wiz
Vandaar ook mijn vraag een beetje, ik heb een voeding van 850w. Dus wil dat inderdaad een beetje veilig laten gaan.
Maar ik wil ook een beetje energie besparen door middel van zo'n stekker.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Als die 16A aankan en de apparatuur aan je stekkerblok verbruikt niet meer dan 3500 W heb je geen probleem.

Stel dat je slimme stekker 10A aankan, mag je maar maximaal 10 * 230 V = 2300 W erdoorheen halen.
Als het enkel je voeding voor je computer is zal dat nog oké zijn, maar ook je waterkoker of stofzuiger op diezelfde stekkerblok aansluiten zou wel eens voor problemen kunnen zorgen ;)

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 14:50
Zoals Mitchell hierboven zegt inderdaad. Mijn vraag of het Chinees spul was, is omdat die Chinezen vaak liegen over de vermogens van de producten etc.

Vaak zijn dit ook slecht gesoldeerde verbindingen in die apparaten die nog wel is willen vonken, een brand is daarmee snel veroorzaakt.

• WouterW89
  • Nu online
Bedankt voor de info.
Ik heb inderdaad alleen mijn computer spullen op het stroomblok zitten.
Voor de rest ga ik er niets mee doen, al die slimme stekkers (Wiz, Hue etc) zijn 10A zoals ik het snel zie.
Ik denk dat het wel goed zal gaan, voor de rest ga ik er niks geks mee doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 23:02

Eagle Creek

Breathing security

Lt.Mitchell schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:04:

Dit is trouwens universeel. Kijk altijd bij en stekkerblok, verlengsnoer en haspel wat de maximaal toegestane waarde is, zeker als je begint door te lussen. In dat geval is het zwakste element in je keten degene die leidt.

Op basis van wat je zwakste component aankan, weet je ook welke en hoeveel apparaten je aan kunt sluiten.

Veel materialen gaan tot max 3680 watt (16A), maar sommige zijn wel degelijk minder capabel en hebben het risico op oververhitting als je hier verwarmers op aansluit (wasmachine, waterkoker, etc).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1