Oplossing voor apparaten die standby stroom verbruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzoeminator
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-03 20:52
Goedemiddag,

Ik heb een thuiskantoortje met 2 bureaus. Daaronder zitten 4 stopcontacten, waarop 2 grote stekkerdozen aangesloten zijn. De volgende apparaten zijn op de stekkerdozen aangesloten:

- 2x PC
- 5x Monitor
- Speakers
- Router
- Headset
- Dymo labelwriter
- Printer
- Scanner

Best veel apparaten :). Ik heb het idee dat deze standby best wat stroom gebruiken. Dat verbruik wil ik graag minimaliseren.

Oplossingen die ik al heb bekeken en liever niet toepas:

- Timer op het stopcontact
Dat komt omdat ik maar randon 3 dagen per week gebruik maak van de bureaus.

- Wifi schakelaar op het stopcontact of stekkerdoos
Ik vind het zelf heel irrirant om elke keer mijn tel te openen om stroom aan en uit te zetten.

Een stekkerdoos met schakelaar
Dan moet ik elke keer onder het bureau kruipen, niet ideaal :).

Opties die eventueel wel zouden kunnen werken:

- Stekkerdoos met voetschakelaar
https://www.woonwijzerweb...s/brennenstuhl-footswitch.
Deze optie lijkt mij perfect, ik kan de switch bijvoorbeeld mijn bureau leggen. Echter, ik las in de reviews op Amazon de stekkerdoos 'uit' als 30watt verbruikt. Dat schijnt slecht te zijn voor de apparaten die aangesloten zijn. Is er misschien een betere stekkerdoos met een soortgelijke oplossing?

- Bestaat er een bedraade schakelaar die ik tussen mijn huidige stopcontact en mijn huidige stekkerdoos kan zetten)? Dan leg ik de schakelaar graag op mijn bureau. Als ik de schakelaar aan het stopcontact zet (zonder draad), moet ik elke keer onder het bureau kruipen om deze aan en uit te doen.

Zijn er misschien nog andere oplossingen die jullie voorstellen?

Veel dank voor jullie hulp! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Je kan een stekkerdoos met individueel schakelbare stopcontacten + hoofdschakelaar gebruiken en die aan de onderzijde / voorkant van je bureau schroeven / tiewrappen. Je kan er dan goed bij. Relatief simpel, het hoeft ook niet moeilijker te worden dan het is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ7E_QQkrjzYjSU6qhlWTTWHVAQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UxTP0mpQ732e4WnBgTozfPEm.jpg?f=user_large

Ik heb zelf een "Brennenstuhl Premium-Line Comfort Switch Plus 6-voudig" aan de onderzijde / achterkant van mijn bureau zitten, met de bedrade schakelaar aan de onderzijde / voorkant binnen handbereik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU6Aji481B9xvd7plFxutm_SpBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1769exCcM6KvZe1hKvqTjx8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door TBTL op 20-09-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:01
Of gewoon een stekker met schakelaar er in.
https://www.conrad.be/nl/...0-v-wit-ip20-1857496.html
Stekker van je huidige verdeeldoos er af knippen en dan deze er aan zetten.

En dan niet zo'n doorlusschakelaar waar je weer een gewone stekker in kan steken. Dat is een hele gammele constructie.

[ Voor 12% gewijzigd door Skynett op 20-09-2022 16:31 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

tzoeminator schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:21:
Ik heb het idee dat deze standby best wat stroom gebruiken.
Meten is weten! Mijn schermen, speakers en pc gebruiken samen minder dan één watt in standby, wat zelfs met de huidige prijzen dus nog geen euro per jaar kost. Daar kan geen stekkerblok tegenop, zelfs niet van de Action. De vervuiling van het transport ervan nog daargelaten.

Printers gebruiken mogelijk wel meer, in mijn ervaring.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Ik denk meteen aan zo'n klik-aan-klik-uit stekker onder je bureau. Stekker tussen stopcontact en kabeldoos, en een afstandsbediening op je bureau waarmee je alles aan zet. Doet precies wat je wilt.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
master slave stekkerdoos, zet je master apparaat uit, gaat al het andere auto van het stroom af
ik gebruik er 1 voor klussen, tool in master, stofzuiger in slave supermakkelijk. Maar voor computers en adapters ook aan te raden als iemand een knop omzetten teveel werk vind.

[ Voor 48% gewijzigd door Silent7 op 20-09-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

Goedemiddag,

Deze optie lijkt mij perfect, ik kan de switch bijvoorbeeld mijn bureau leggen. Echter, ik las in de reviews op Amazon de stekkerdoos 'uit' als 30watt verbruikt. Dat schijnt slecht te zijn voor de apparaten die aangesloten zijn. Is er misschien een betere stekkerdoos met een soortgelijke oplossing?

- Bestaat er een bedraade schakelaar die ik tussen mijn huidige stopcontact en mijn huidige stekkerdoos kan zetten)? Dan leg ik de schakelaar graag op mijn bureau. Als ik de schakelaar aan het stopcontact zet (zonder draad), moet ik elke keer onder het bureau kruipen om deze aan en uit te doen.

Zijn er misschien nog andere oplossingen die jullie voorstellen?

Veel dank voor jullie hulp! _/-\o_
" ik kan de switch bijvoorbeeld mijn bureau leggen. Echter, ik las in de reviews op Amazon de stekkerdoos 'uit' als 30watt verbruikt. Dat schijnt slecht te zijn voor de apparaten die aangesloten zijn. Is er misschien een betere stekkerdoos met een soortgelijke oplossing?"

Wat bedoel je hier mee ? zo te zien is het gewoon een mechanische schakelaar. dus die gebruiken 0 wat :?

Maar een beetje handig persoon kan een (voet)schakelaar op elke stroomkabel monteren.
Oekiejoekie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:32:
Ik denk meteen aan zo'n klik-aan-klik-uit stekker onder je bureau. Stekker tussen stopcontact en kabeldoos, en een afstandsbediening op je bureau waarmee je alles aan zet. Doet precies wat je wilt.
Met een beetje pech is het rustverbruik van zon kiku schakelaar hoger dan het standby verbruik van de apparatuur die ts beschrijft.

[ Voor 28% gewijzigd door heuveltje op 20-09-2022 16:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
Gatzaag 72mm in het bureau. Hollewand inbouwdoos er in, favoriete Jung/Gira schakelaar er in en wat kabels doorverbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:12
jadjong schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:52:
Gatzaag 72mm in het bureau. Hollewand inbouwdoos er in, favoriete Jung/Gira schakelaar er in en wat kabels doorverbinden.
Dat is niet aanraakveilig. Inbouwdozen hebben behoorlijk wat openingen. Gebruik dan liever een opbouwschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:12
wifi schakelaar erin, He Siri of Hey Google zet x aan of zet x uit. 2022 ga je toch geen schakelaars meer met de hand bedienen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Of dmv sensoren: ben je aanwezig, dan stroom aan. Als je een half uur afwezig bent, dan uit.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

No Hands schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:54:
wifi schakelaar erin, He Siri of Hey Google zet x aan of zet x uit. 2022 ga je toch geen schakelaars meer met de hand bedienen?
:')

Je gaat anno 2022 toch niet 24/7 stroom verstoken en al je data naar de VS sturen en in het wilde weg door je kamer praten als je met één achteloze druk op de knop een schakelaar kunt omzetten?
ChrisM schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:57:
Of dmv sensoren: ben je aanwezig, dan stroom aan. Als je een half uur afwezig bent, dan uit.
Leuk, zit je middenin een debug- of downloadsessie, klapt je computer uit.

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 20-09-2022 19:00 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 12:33
Ricko1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:44:
[...]

Dat is niet aanraakveilig. Inbouwdozen hebben behoorlijk wat openingen. Gebruik dan liever een opbouwschakelaar.
Plak je aan de onderkant een halve lasdoos er overheen. Opbouwschakelaars doen we alleen in de schuur. :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL6R6S5c7UhpG6bS-lmaUIn10vQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vwq0lqe7jjWsXYV7GYUb5Unu.png?f=user_large

astu :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Precies deze wilde ik ook zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 09:22
Bij de action een draadloze schakelaar halen? Afstandsbediening op bureau, draadloos en geen verbinding met China.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rg9THbIpijSl_P33gAHsYYChptg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOf02Wv8MM8WZEe0qGSkiFGz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:30:
[...]

Meten is weten! Mijn schermen, speakers en pc gebruiken samen minder dan één watt in standby, wat zelfs met de huidige prijzen dus nog geen euro per jaar kost. Daar kan geen stekkerblok tegenop, zelfs niet van de Action. De vervuiling van het transport ervan nog daargelaten.

Printers gebruiken mogelijk wel meer, in mijn ervaring.
100% hiermee eens.
Als het gaat over besparing van elektriciteit worden vaak volstrekt zonloze tips gegeven, die vervolgens worden nagepraat. Je moet dingen meten.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zal ook niet de eerste zijn (kan laatste topic even niet vinden) die het vervolgens allemaal achter een schakelaar zet en 9 van de 10 keer de groep eruit trekt als je het aan zet. Zeker de PC's en monitoren kunnen aardige inschakelpiek vragen. Zou dus zeker eerst meten. Als je een slimme (of digitale) meter hebt kan je daar vaak al het verbruik op aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:59
Master slave stekkerdoos al eens onderzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 23:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

99ruud99 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:40:
Master slave stekkerdoos al eens onderzocht?
Let er wel even op dat die ook een FORS stand-by verbruik kan hebben.
Sowieso meer dan een gewone schakelaar zonder controlelampje.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:41
Heel de groep aansluiten op een Shelly in de groepenkast, bedienbaar met WIFI of bluetooth. Wel een beetje prijzig.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/253891/files/406907305/450x450x2/shelly-shelly-pro-1.jpg

Ik heb even vluchtig gezocht over de standby power van de Shelly , is < 1 watt.
Dus ga voor het gemak uit van het maximale standby power van 1 watt:
1 watt x 24 uur = 24 watt per dag
24 watt x 365 dagen = 8,76 kWh per jaar

[ Voor 28% gewijzigd door Ingelogd op 21-09-2022 00:07 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 10:58
Kijkend naar mijn totaal verbruik tussen 0.00 en 5.00, zit ik op ongeveer 30 eurocent (voor een volledige eengezinswoning)

Zodra de zonnepanelen ongeveer 1KWh geproduceerd hebben, is dat alweer verrekend.

Qua lijstje zijn de Router en de printer de grootste sluipverbruikers, maar alle lampfittingen in je huis vervangen voor ledlampen (van max 10 Watt) levert al meer besparing op.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-06 10:47
Ik zoek zoeen waar de schakelaar aan de zijkant zit. Want ik heb een dubbele stopcontact die boven elkaar zitten.
En de stekker is haaks, dus hij moet in de onderste stopcontact zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:00

Nikeo

Jawelles

CodeCaster schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:59:
[...]

:')

Je gaat anno 2022 toch niet 24/7 stroom verstoken en al je data naar de VS sturen en in het wilde weg door je kamer praten als je met één achteloze druk op de knop een schakelaar kunt omzetten?
Hij heeft geen handen, vandaar voice

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb een versie van https://www.conrad.nl/nl/...hakelaar-wit-1891633.html onder mijn bureau met de schakelaar op het bureau binnen handbereik. Gewoon een simpele 'harde' schakelaar die zelf niets verbruikt.

Het is wel een foute constructie die ik heb.
WCD
Stekkerblok (met overspanningsbeveiliging)
In dat stekkerblok PC, 1 lamp, tussenstekker
De tussenstekker schakelt weer een 2e stekkerblok met de randapparatuur en een 2e lamp

Foute constructie omdat ik 2 stekkerblokken in serie heb, het snoer van de schakelaar is te kort.
Computer hangt direct aan de stroom omdat de BIOS batterij rot is, en de 1e lamp omdat ik direct licht wil.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:52

Die heb ik zelf ook, twee keer. Erg handig bij bureau’s met kabelgoot. Hij heeft twee permanente en vier schakelbare aansluitingen, daar komt waarschijnlijk die 30 watt vandaan. Als je een apparaat op de permanente aansluiting zet hou je natuurlijk sluipverbruik. Ik gebruik die voor mij bureaulamp (zelf schakelbaar) en wifi-AP (altijd aan). Ik zou niet alles geloven wat op Amazon staat. Brennenstuhl heeft ook varianten met meer schakelbare stopcontacten, zonder permanente aansluitingen. Je zou eens op de Brennenstuhl site zelf moeten kijken. En meet ook eens per apparaat wat het standby en “uit” verbruik is zodat je het zeker weet.

[ Voor 7% gewijzigd door Vistajevski op 21-09-2022 07:45 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een stekkerdoos met schakelaar is het goedkoopste en kun je plaatsen waar je wilt. Achter je bureau op de grond als je graag op je knieën zit, maar bij mij ligt hij gewoon naast het bureau op de grond. Je kan hem ook aan de onderkant van het blad vast maken.

Een timer lijkt me niks en wifi is niet nodig als je daar toch zit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-06 20:57
Ik heb een master slave stekkerdoos achter mijn televisie. TV op stand-by dan gaat allesop de slave fysiek uit. Chromecast, xiaomi stick etc…
Werkt goed en je hoeft er niet over na te denken.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
TBTL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:27:
Je kan een stekkerdoos met individueel schakelbare stopcontacten + hoofdschakelaar gebruiken[/URL]
Enig idee hoeveel die lampjes in de schakelaars verbruiken?
Kwestie van het ene verbruik niet gewoon te verplaatsen naar elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:21
Ik heb een Ikea Tradfri stopcontact in mijn werkkamer. De schakelaar hangt bij de deur. Als ik 's ochtends binnenkom zet ik hem aan en gaat alles aan.

- https://www.ikea.com/nl/n...contacten-smart-40364748/

Ik heb ook de hub, daarmee nog een 'achtervang' staan om op 18u hem sowieso uit te zetten. Werkt prettig en niet teveel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
cadsite schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:04:
[...]

Enig idee hoeveel die lampjes in de schakelaars verbruiken?
Kwestie van het ene verbruik niet gewoon te verplaatsen naar elders.
Als de schakelaars uit staan niks, want dan zijn de lampjes ook uit.
Als ze aan staan 0,25 W per lampje vind ik hier https://maker.pro/forums/...ns-indicator-neon.165967/

Een nadeel van schakelaars is dat ze op den duur kapot gaan (inbranden) van apparaten die een grote inschakelstroom vragen.
Pagina: 1