Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:43
Goedemiddag Tweakers,

vorige week is eindelijk gestart met de bouw van ons nieuwbouw huis. :D
Het gaat om een vrijstaand huis met 4 lagen (kelder, begane grond, 1e en 2e verdieping) en een woonoppervlakte van +/- 250 M2.

De woning wordt gebouwd onder de BENG norm en de aannemer zegt zelfs 20% beter dan de BENG2 norm op te leveren. Energielabel A+++. Er zijn zonnepanelen voorzien met een piek van 2800 kWh.

Nu we midden in een energiecrisis zitten, ben ik best benieuwd naar het totale energieverbruik van het toekomstige huis en of het zinvol is nog extra zonnepanelen bij te plaatsen.

Volgens de BENG 2 norm is het aandeel fossiele energie ( = naar mijn beleving van wat ik van een energieleverancier afneem) max 50 kWh/m2 per jaar. Met een BENG2 -20% norm zou ik op max 40kWh/m2 per jaar uitkomen.

Met een woonoppervlakte van 250m2 kom ik dan echter uit op 10.000 kwh per jaar, wat veel meer is dan mijn huidige woning (+/- 2500 kwh per jaar). Wat gaat er fout in mijn berekening?

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Breud schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:
Goedemiddag Tweakers,

vorige week is eindelijk gestart met de bouw van ons nieuwbouw huis. :D
Het gaat om een vrijstaand huis met 4 lagen (kelder, begane grond, 1e en 2e verdieping) en een woonoppervlakte van +/- 250 M2.

De woning wordt gebouwd onder de BENG norm en de aannemer zegt zelfs 20% beter dan de BENG2 norm op te leveren. Energielabel A+++. Er zijn zonnepanelen voorzien met een piek van 2800 kWh.

Nu we midden in een energiecrisis zitten, ben ik best benieuwd naar het totale energieverbruik van het toekomstige huis en of het zinvol is nog extra zonnepanelen bij te plaatsen.

Volgens de BENG 2 norm is het aandeel fossiele energie ( = naar mijn beleving van wat ik van een energieleverancier afneem) max 50 kWh/m2 per jaar. Met een BENG2 -20% norm zou ik op max 40kWh/m2 per jaar uitkomen.

Met een woonoppervlakte van 250m2 kom ik dan echter uit op 10.000 kwh per jaar, wat veel meer is dan mijn huidige woning (+/- 2500 kwh per jaar). Wat gaat er fout in mijn berekening?
Die 10.000kWh van BENG is voor een groot deel warmte/koel-behoefte. Equivalent aan ~1100m3 aan gas.
Die 2500kWh van je huidige woning is (neem ik even aan) uitsluitend electriciteitsverbruik, dus TV, koelkast, etc.

Ik neem even aan dat je nieuwe woning een warmtepomp heeft, met voor het gemak een COP van ~4. Dan is de inschatting dat het verwarmen van je nieuwe woning ergens rond de 2500kWh aan electriciteit gaat kosten (10.000kWh / 4COP).
Tel daar bij op je normale electriciteitsverbruik, dan kom je op een totaal van zo'n 5000kWh per jaar.

Hier in zitten wel nogal wat aannames:
1) je hebt dadelijk een groter huis, ga je dan ook meer/grotere aparatuur aanschaffen?
2) BENG is een norm met wat richtgetallen. Je daadwerkelijke verbruik moet zich nog uitwijzen.

Is het verstandig om meer panelen er op te gooien? Ja... allereerst om je warmtevraag te voldoen, en mocht je straks ook een auto aan de stekker moeten leggen dan is het fijn voorbereid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aver
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik heb een huis met A+, vlg energielabel is de warmtebehoefte 65 kWh/m2/j (niet de fossiele warmtebehoefte). Een adviesbureau berekent het nu op 922 kWh per jaar, (alleen voor de onderverdieping 45 m2, de bovenverdieping heeft geen verwarming). Wat een verschil. Het bureau zegt dat het energielabel anders rekent. Maar energie behoefte is toch energiebehoefte?
En is die 922 kWh niet wat weinig? Wie heeft daar inzicht in?
Gr Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Breud schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:

ja, gewoon dak volsmeren met die dingen.

als salderen minder word heb je vooral winst van de hogere productie in de winter en overprodutcie in de zomer wat je ook weer centen oplevert.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen