Radiatoren vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulseW
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 11:54
Hallo,

Voor ons huis van bouwjaar eind jaren 70 zijn we aan het twijfelen of onze verwarmingsinstallatie (waar nooit wat aan is gedaan) vervangen dient te worden.

Omdat één van de knoppen lekt, gaf een lokale loodgieter aan dat het eigenlijk ook wel efficiënt is om direct de complete radiator te vervangen omdat nieuwe zuiniger werken. Op internet lees ik wisselende verhalen. Wat is jullie ervaring hiermee?

In principe is dit een mooie kans om ook gelijk de ouderwetse aan/uit draaiknop te vervangen voor thermostatische radiatorkranen, maar voor je het weet heb je een dure klus te pakken wat mogelijk minimale besparing geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:38
Het vervangen van 1 radiator gaat je niet redden. Dan moet je alles vervangen.
Waar moderne radiatoren wel meer geschikt voor zijn is lage temperatuur verwarming.

Aan de andere kant zijn er genoeg voorbeelden te vinden van goed nageïsoleerde huizen welke het met de oude overbemeten jaren 70 radiatoren redden met een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Heb je foto's, zowel van knoppen als radiatoren?

Edit: jaren 70 is berekend op geen isolatie. Dan heb je vaak 10KW aan radiatoren hangen zodat zo'n huis een beetje te verwarmen is. Ga je isoleren, heb je genoeg aan 2KW en kan je dezelfde radiatoren met 40-45 graden laten werken.

[ Voor 70% gewijzigd door _JGC_ op 20-09-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:08:
Edit: jaren 70 is berekend op geen isolatie. Dan heb je vaak 10KW aan radiatoren hangen zodat zo'n huis een beetje te verwarmen is. Ga je isoleren, heb je genoeg aan 2KW en kan je dezelfde radiatoren met 40-45 graden laten werken.
Hangt dat er niet vanaf wanneer het huis precies gebouwd is? Ik meen dat er rond 1976 een nieuwe standaard kwam voor isolatie. Woningen van daarna zouden dan al een stuk(je) beter geisoleerd moeten zijn dan daarvoor.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Freeaqingme schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:27:
[...]

Hangt dat er niet vanaf wanneer het huis precies gebouwd is? Ik meen dat er rond 1976 een nieuwe standaard kwam voor isolatie. Woningen van daarna zouden dan al een stuk(je) beter geisoleerd moeten zijn dan daarvoor.
1978 is die van mij. Het dubbelglas was van 1982. Klepraampjes en alles behalve woonkamer was enkelglas. Isolatie die er wel aanwezig is hebben ze beperkt tot 2-3cm piepschuim...

• ImpulseW
Ons huis (1976) was inderdaad zeer beperkt geïsoleerd. Een dun matje in de spouwmuur, geen ondervloer isolatie en het dak was ook slechts deels geïsoleerd. Afgelopen jaar is het complete dak, spouwmuur en ondervloer geïsoleerd, dus zodoende kom je bij de volgende energie vretende factor :P.

Radiator:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaIuU-oK2fnmreZg-RxyquTHpLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvKR009zrbbr8AsF0Pzt5ZOW.png?f=fotoalbum_large

Lekkende knop (zie ook een druppel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADkfY9ftYLX_i8rsoFF3Cj1WHz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CwIAKkokK302kwq3WsUhQXQE.png?f=fotoalbum_large

Roest aanslag daar onder vanwege de vallende druppels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkYrNIZeYvhBViJ1NaUXFYmFNYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6jZYnPah2eH77k0ULov8GH7.png?f=fotoalbum_large

• ImpulseW
_JGC_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:08:
Heb je foto's, zowel van knoppen als radiatoren?

Dan, nu ons huis is nageïsoleerd, zouden deze verwarmingen teveel capaciteit moeten hebben en zou vervangen lonend moeten zijn.

Ik vind de prijzen van een nieuwe radiator niet bijzonder hoog (150-200 p/s). De klus alleen is wel aanzienlijk gezien de volledige installatie van het huis leeg moet.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

ImpulseW schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:04:
[...]

Dan, nu ons huis is nageïsoleerd, zouden deze verwarmingen teveel capaciteit moeten hebben en zou vervangen lonend moeten zijn.

Ik vind de prijzen van een nieuwe radiator niet bijzonder hoog (150-200 p/s). De klus alleen is wel aanzienlijk gezien de volledige installatie van het huis leeg moet.
Teveel capaciteit is later bij een overstap naar LTV/warmtepomp alleen maar aantrekkelijk, zou ik niet op gaan inleveren.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een idee als middenweg:
Laat overal de radiatorkranen vervangen door thermostatische, én laat er een afsluiter tussen plaatsen. Mocht je dan in de toekomst beslissen dat ergens nieuwe radiatoren moeten komen: afsluiter dicht waar nodig, radiator vervangen, afsluiter weer open. Hoef je niet telkens het hele systeem leeg te laten.

• ImpulseW
defusion schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:09:
Een idee als middenweg:
Laat overal de radiatorkranen vervangen door thermostatische, én laat er een afsluiter tussen plaatsen. Mocht je dan in de toekomst beslissen dat ergens nieuwe radiatoren moeten komen: afsluiter dicht waar nodig, radiator vervangen, afsluiter weer open. Hoef je niet telkens het hele systeem leeg te laten.
Ik dacht te begrijpen dat dit bij nieuwe radiatoren al standaard zit inbegrepen, maar dat scheelt inderdaad flink wat werk (en gevloek)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Niet dat ik weet, wellicht dat het inmiddels standaard wordt gedaan door installateurs, maar niet dat het standaard erbij zit als je ergens een radiator bestelt.
Maar ik bedoelde ook vooral als je uit kostenbesparing nog niet alle radiatoren (in een keer) vervangt, maar wel al de kranen wilt vervangen.
Maar ook als je ze wel allemaal vervangt is het zeker een handige extra, met geringe meerprijs, die zich bij eventuele toekomstige werkzaamheden terugbetaalt in de besparing uren. Maar echt nodig zou het niet moeten zijn als je alles in één keer goed aanpakt/vervangt.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
ImpulseW schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:11:
[...]

Ik dacht te begrijpen dat dit bij nieuwe radiatoren al standaard zit inbegrepen, maar dat scheelt inderdaad flink wat werk (en gevloek)
Ligt aan de aansluiting. Als je radiatoren monteert met voetventiel dan zit daar inderdaad een afsluiter in. Als je ze traditioneel aansluit dus aanvoer boven en retour beneden dan moet je nog losse afsluiters toepassen in de retourleiding.

HD4Life @ Full-HD

• _JGC_
Betreffende radiator zou ik gewoon mee vervangen. Weet niet in hoeverre die nog bruikbaar is vanwege de roest, maar het lijkt op een simpel T10 paneeltje met weinig vermogen. Zou ik minimaal door een T11, T21 of T22 vervangen, afhankelijk van of je de diepte daar kunt hebben.

Zo te zien heb je gewoon gangbare leidingen ipv dikwandig staal, dus dat is makkelijker aankoppelen op nieuw spul.

• ImpulseW
defusion schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:46:
Niet dat ik weet, wellicht dat het inmiddels standaard wordt gedaan door installateurs, maar niet dat het standaard erbij zit als je ergens een radiator bestelt.
Maar ik bedoelde ook vooral als je uit kostenbesparing nog niet alle radiatoren (in een keer) vervangt, maar wel al de kranen wilt vervangen.
Maar ook als je ze wel allemaal vervangt is het zeker een handige extra, met geringe meerprijs, die zich bij eventuele toekomstige werkzaamheden terugbetaalt in de besparing uren. Maar echt nodig zou het niet moeten zijn als je alles in één keer goed aanpakt/vervangt.
Duidelijk, ik neem je tip mee. :)

• ImpulseW
_JGC_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:50:
Betreffende radiator zou ik gewoon mee vervangen. Weet niet in hoeverre die nog bruikbaar is vanwege de roest, maar het lijkt op een simpel T10 paneeltje met weinig vermogen. Zou ik minimaal door een T11, T21 of T22 vervangen, afhankelijk van of je de diepte daar kunt hebben.

Zo te zien heb je gewoon gangbare leidingen ipv dikwandig staal, dus dat is makkelijker aankoppelen op nieuw spul.
Overweeg ik ook ja. Zal ook direct een stuk fraaier/netter ogen in zijn geheel over alle kamers.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:57

DropjesLover

Dit dus ->

ImpulseW schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:02:
Ons huis (1976) was inderdaad zeer beperkt geïsoleerd. Een dun matje in de spouwmuur, geen ondervloer isolatie en het dak was ook slechts deels geïsoleerd. Afgelopen jaar is het complete dak, spouwmuur en ondervloer geïsoleerd, dus zodoende kom je bij de volgende energie vretende factor :P.

Radiator:
[Afbeelding]

Lekkende knop (zie ook een druppel)
[Afbeelding]

Roest aanslag daar onder vanwege de vallende druppels
[Afbeelding]
De lekkende knop is een lekkende knelkoppeling. Maar sowieso dan de hele knop vervangen. Zou nauwelijks werk moeten zijn
ImpulseW schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:04:
[...]

Hele installatie leeg van het huis is niet bijzonder veel werk hoor.
Tuinslang aankoppelen op het laagste punt, ontluchters open zetten en paar minuten wachten. Voor vullen geld hetzelfde.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1