Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Hallo,

Ik ben een starter in mijn werkveld en heb een zeer aantrekkelijk bedrijf gevonden om te gaan werken. Ik heb het hele contract doorgelezen waar ik in principe positief over ben, maar ik stuitte toen op het concurrentiebeding waar ik als starter totaal geen kennis over heb. Het gaat over een contract voor 12 maanden en het bedrijf is een nederlands bedrijf gevestigd in Nederland.

Er staat het volgende over(Alleen in het engels): "While the contract is in place and for 12 months after the end of the contract, the employee is not allowed to:

1.in any way work for direct/indirect competitors, or its affiliated companies within the geographical territory where the employers is active.

2.Solicit, employ or hire any director or employee who has, at any time in a period of 12 months prior to the date on which the employment contract of the employee ended, been employed by or worked for the employer and/or its affiliated companies."

Is dit normaal voor het vakgebied? Zo ja, wordt het jaar waarin je dus niet bij een concurrent mag werken, dan vergoed?

[ Voor 3% gewijzigd door Henk24sma op 20-09-2022 14:57 . Reden: Benummering ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor je laatste zin: nee.

Voor de rest van het beding: bijna elk concurrentiebeding sneuvelt bij de rechter omdat namelijk bijna elke nieuwe werkgever "exact" jou een baan / functie kan bieden die eronderuit komt.

Geografie is sowieso een breed begrip; alsof je ineens niet meer in je eigen stad of land zou mogen werken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Vage omschrijving. Wat is geographical territory? De wijk of de provincie of west europa?

Zou even met je werkgever in gesprek gaan om het eruit te laten halen.

Verder is punt 3 uit de benodigde info niet voorzien: https://vankoutrikadvocat...ebeding-en-relatiebeding/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Met concurrent wordt doorgaans directe concurrent bedoeld. Stel de zaak waar je gaat werken installeert en onderhoud koelinstallaties, dan mag je diezelfde diensten niet bij een directe concurrent gaan doen.

Je kan prima bij een zaak aan de slag gaan die andere machines installeert en onderhoud. :)

Sowieso; zoals hierboven al aangegeven houd concurrentiebeding vaak geen stand voor de rechter. Nederland is te klein om grote stralen af te bakenen (vooral als je ergens in het midden van het land woont) en mag je eventuele loopbaan niet in de weg staan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 15:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

MAX3400 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:21:
Voor de rest van het beding: bijna elk concurrentiebeding sneuvelt bij de rechter omdat namelijk bijna elke nieuwe werkgever "exact" jou een baan / functie kan bieden die eronderuit komt.
Er wordt niet genoemd of het volgens Nederlands recht, of ander recht is. Zonder de jurisdictie te kennen kan je hier niet direct een uitspraak over doen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
FitTiv schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:22:
Vage omschrijving. Wat is geographical territory? De wijk of de provincie of west europa?

Zou even met je werkgever in gesprek gaan om het eruit te laten halen.

Verder is punt 3 uit de benodigde info niet voorzien: https://vankoutrikadvocat...ebeding-en-relatiebeding/
Mee eens, want dat is inderdaad erg vaag aangegeven wat het geografisch gebied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
MAX3400 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:21:
Voor je laatste zin: nee.

Geografie is sowieso een breed begrip; alsof je ineens niet meer in je eigen stad of land zou mogen werken.
D4NG3R schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:25:
Met concurrent wordt doorgaans directe concurrent bedoeld. Stel de zaak waar je gaat werken installeert en onderhoud koelinstallaties, dan mag je diezelfde diensten niet bij een directe concurrent gaan doen.

Je kan prima bij een zaak aan de slag gaan die andere machines installeert en onderhoud. :)

Sowieso; zoals hierboven al aangegeven houd concurrentiebeding vaak geen stand voor de rechter. Nederland is te klein om grote stralen af te bakenen (vooral als je ergens in het midden van het land woont) en mag je eventuele loopbaan niet in de weg staan.
Op basis van jullie reacties zouden jullie dus het concurentiebeding negeren, en gewoon tekenen? Ik ben verder namelijk over het bedrijf erg positief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Henk24sma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:25:
[...]

Mee eens, want dat is inderdaad erg vaag aangegeven wat het geografisch gebied is.
Dan geef je dat toch aan, dat ze het concurrentiebeding moeten aanpassen of verduidelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een concurrentiebeding is sowieso tot op zekere hoogte rechtsgeldig. Zou er ook niet al te wakker over liggen.
Het juridisch loket heeft hier meer informatie over: https://www.juridischloke...arden/concurrentiebeding/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Henk24sma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:29:
[...]

[...]

Op basis van jullie reacties zouden jullie dus het concurentiebeding negeren, en gewoon tekenen? Ik ben verder namelijk over het bedrijf erg positief
Al eens navraag gedaan bij jouw contactpersoon?

Ik zat bij m'n 1e baan als developer namelijk met dezelfde vraag; Goh als ik door wil mag ik dan helemaal nergens anders meer aan de slag als developer? Kreeg gewoon prima antwoord dat het vooral ging om opgedane kennis over het ontwikkelde product. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 11:35
Henk24sma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:29:
[...]

[...]

Nee. Niet tekenen! Ik ben geen jurist noch de mensen hierboven. Maar een werkgever kan je er wel aan houden, plus met als gevolg dat je in een rechtzaak beland. Wat je hoe dan ook veel energie en geld gaat kosten, en dan nog afwachten of je wint. Ik zou het liever vooraf eruit halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
L-VIS schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:36:
[...]

Nee. Niet tekenen! Ik ben geen jurist noch de mensen hierboven. Maar een werkgever kan je er wel aan houden, plus met als gevolg dat je in een rechtzaak beland. Wat je hoe dan ook veel energie en geld gaat kosten, en dan nog afwachten of je wint. Ik zou het liever vooraf eruit halen!
Ik ben een starter dus excuseer mijn onbenulheid, maar kun je hier normaal gesproken over onderhandelen om dit uit het contract te laten halen? Want ik zou verwachten dat het bedrijf zegt dat ze dit niet kunnen doen omdat alle werknemers dit bijvoorbeeld normaal hanteren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Een tijdelijk contract mag geen concurrentiebeding hebben tenzij er duidelijk is aangegeven dat en welke zware bedrijfsbelangen zijn.

Je hebt een 12 maanden tijdelijk contract en een zeer generiek beding.

Ik zou melden dat je dit wil laten schrappen, zie onderstaande:

https://www.rijksoverheid...is-een-concurrentiebeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:39:
Een tijdelijk contract mag geen concurrentiebeding hebben tenzij er duidelijk is aangegeven dat en welke zware bedrijfsbelangen zijn.

bedankt, het enigste wat hiervan in de buurt komt is het volgende deel:

Intellectual and other property rights

1. Under this employment contract, the Employee may perform work that directly or indirectly results
in intellectual property rights, knowhow (e.g. information, data and knowledge) or materials (e.g.
research materials, software including source codes, designs, plans and texts), which within the
context of this article are collectively referred to as: ‘Results’. Any and all of these Results will
accrue to the Employer, even where they are not explicitly specified or foreseen in this
employment contract. This also applies where the Results were generated outside the
Employee’s official working hours. The Employee hereby assigns to the Employer all current and
future Results that do not already accrue to the Employer in another way. All Results thus
assigned or otherwise accruing to the Employer will comprise the Results in their fullest form and
application, including any and all future applications. The Employee will cooperate to the fullest
extent to realise the assignment of the Results and accordingly realise worldwide intellectual
property protection. To that end, the Employee hereby grants the Employer an irrevocable and
unconditional power of attorney to perform all relevant acts and to sign all documents in the
Employee’s name.

2. The Employee waives any right to patents as set out in Section 12(1) of the Patents Act. The
Parties to this employment contract consider the Employee's salary to include fair remuneration
within the meaning of Section 12(6) if the Patents Act. The Employee will not claim any further
compensation for loss of patents. To avoid misunderstandings: the power of attorney mentioned
in the preceding paragraph also includes the Employer's right to submit patent applications in the
Employee’s name in jurisdictions where this is necessary

[ Voor 61% gewijzigd door Henk24sma op 20-09-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Henk24sma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:38:
[...]

Ik ben een starter dus excuseer mijn onbenulheid, maar kun je hier normaal gesproken over onderhandelen om dit uit het contract te laten halen? Want ik zou verwachten dat het bedrijf zegt dat ze dit niet kunnen doen omdat alle werknemers dit bijvoorbeeld normaal hanteren.
Je kan over alles onderhandelen. En als ze hem niet eruit willen halen, willen ze hem vast wel verduidelijken.

Maar geef ook even aan wat aan het einde van het contract staat; staat er dat er Nederlands of Brits recht van toepassing is?

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 20-09-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Henk24sma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:41:
[...]

1. Under this employment contract, the Employee may perform work that directly or indirectly results
in intellectual property rights, knowhow (e.g. information, data and knowledge) or materials (e.g.
research materials, software including source codes, designs, plans and texts), which within the
context of this article are collectively referred to as: ‘Results’. Any and all of these Results will
accrue to the Employer, even where they are not explicitly specified or foreseen in this
employment contract. This also applies where the Results were generated outside the
Employee’s official working hours. The Employee hereby assigns to the Employer all current and
future Results that do not already accrue to the Employer in another way. All Results thus
assigned or otherwise accruing to the Employer will comprise the Results in their fullest form and
application, including any and all future applications. The Employee will cooperate to the fullest
extent to realise the assignment of the Results and accordingly realise worldwide intellectual
property protection. To that end, the Employee hereby grants the Employer an irrevocable and
unconditional power of attorney to perform all relevant acts and to sign all documents in the
Employee’s name.

2. The Employee waives any right to patents as set out in Section 12(1) of the Patents Act. The
Parties to this employment contract consider the Employee's salary to include fair remuneration
within the meaning of Section 12(6) if the Patents Act. The Employee will not claim any further
compensation for loss of patents. To avoid misunderstandings: the power of attorney mentioned
in the preceding paragraph also includes the Employer's right to submit patent applications in the
Dit is wat anders. Dit zegt:

Alles wat je maakt in bedrijfstijd, is van de werkgever, en wordt niet jouw eigendom. Dat is een vrij normale en logische clausule voor een werknemer. Enige waarover je kan twisten is dat alle werkzaamheden buiten kantooruren, niet gerelateerd aan de werkzaamheden, toebehoren aan de werkgever. Je zou strikt genomen dus geen open source materialen mogen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 20-09-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
[...]

bedankt, zou dit onder het concurrentiebeding hoofdstuk moeten worden beargumenteerd, of mag dit ook in ergens anders in het contract staan.
Ik ben geen arbeidsrecht expert of wat dan ook maar ik neem aan dat alles over het beding daar moet staan.

Overigens zou ik gewoon aan HR vragen of het er uit kan, anders gewoon onderhandelen voor gelijk een vast contract als ze zo graag een beding willen

Leesvoer: https://www.maatwerk-advo...aarwegend-bedrijfsbelang/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:39:

Het concurrentiebeding lijkt tegenwoordig ook gebruikt te worden door bedrijven om te voorkomen dat andere bedrijven de medewerkers contacteren en een bod doen ("Joh, kom lekker bij ons werken, wij bieden ${jouw-salaris} + 500 bruto meer"). Dit zijn zogenaamde no-poacher deals, maar dat vertelt men jou niet als werknemer. Dit wil men ook (Europees zelfs) aan banden leggen.

https://www.whitecase.com...ommission-dawn-raid-radar
https://www.linklaters.co...ements-whats-the-big-deal

Dit vond ik toen ik zocht op de eerste regel waar @Henk24sma een vraag bij stelde:
In any way work for direct/indirect competitors, or its affiliated companies within the geographical territory where the employers is active.
Dit gaat dus niet over waar jij als medewerker woont, maar waar het bedrijf geografisch gezien de klanten heeft!

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
[...]

Employee’s name.

Zo te lezen gaat dit om een UK bedrijf, dit maakt de boel complex

Ga je werkzaamheden in NL of UK verrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:53:
[...]

Zo te lezen gaat dit om een UK bedrijf, dit maakt de boel complex

Ga je werkzaamheden in NL of UK verrichten?
Het is een nederlands bedrijf gevestigd in nederland. Ik zal hier ook werken in NL

[ Voor 0% gewijzigd door Henk24sma op 20-09-2022 14:58 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Henk24sma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:18:
Hallo,

Ik ben een starter in mijn werkveld en heb een zeer aantrekkelijk bedrijf gevonden om te gaan werken. Ik heb het hele contract doorgelezen waar ik in principe positief over ben, maar ik stuitte toen op het concurrentiebeding waar ik als starter totaal geen kennis over heb. Het gaat over een contract voor 12 maanden en het bedrijf is een nederlands bedrijf gevestigd in Nederland.

...

Is dit normaal voor het vakgebied? Zo ja, wordt het jaar waarin je dus niet bij een concurrent mag werken, dan vergoed?
Een concurrentiebeding in een tijdelijk contract is niet toegestaan. Je moet dat expliciet opnemen, met een hele degelijke motivatie. Voor 'starter' functies zal die reden er nooit zijn.

Gezien de reikwijdte van het beding zal het of aangepast moeten worden, of er een forse vergoeding tegenover moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zoals ik eerder al zei, men gebruikt (Bedrijf A) het concurrentiebeding schijnbaar ook om te voorkomen dat Bedrijf B hun medewerkers overneemt. Kennisbescherming tov andere bedrijven lijkt mij een redelijk degelijke motivatie. Gelukkig gaan dit soort praktijken ook Europees aangepakt worden.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 21:33
Concurrentiebeding in een 12mnd contract wordt in 99% van de gevallen door de rechter verscheurd, tenzij het om bv een hele specifieke sales/kennis functie gaat. In alle andere gevallen zou ik me er niet al te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:03
Ik zou niet de aanname doen dat het bij een rechter geen stand houdt. En ik zou ook niet de aanname doen 'het zal wel niet zo'n vaart lopen'. Beide aannames heb je niets aan als de rechter zegt "u bent hoog opgeleidt, wist van tevoren dat dit er in stond en hebt willens en wetens getekent, jammer joh".

Als het bedrijf dit niet wil inperken weet je meteen dat zij het WEL serieus nemen. Dus ik zou het ter discussie stellen - op z'n minst dat, als zij zich er aan houden (en jou het werken onmogelijk maken), ze minstens 90% salaris doorbetalen gedurende het verloren jaar. Ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:49

hellknight

Medieval Nerd

https://www.rijksoverheid...%20het%20contract%20staan.
In tijdelijk contract is concurentiebeding in principe niet toegestaan, enkel in zeer zwaarwegende gevallen kan daar uitzondering op gemaakt worden.
Als dit een startersfunctie betreft, moge het duidelijk zijn dat dit niet van toepassing is
(of course, IANAL)

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 19:18
CH4OS schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:35:
Zoals ik eerder al zei, men gebruikt (Bedrijf A) het concurrentiebeding schijnbaar ook om te voorkomen dat Bedrijf B hun medewerkers overneemt. Kennisbescherming tov andere bedrijven lijkt mij een redelijk degelijke motivatie. Gelukkig gaan dit soort praktijken ook Europees aangepakt worden.
Je kan ook een tijdelijk contract aanbieden waarbij er geen opzegtermijn is, dan weet je zeker dat de medewerker de x periode voor jou werkt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Henk24sma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:38:
[...]

Het klopt dat, indien dit de enige zinssnede is van het beding, dit beding vrijwel zeker niet afdwingbaar is. Maar vlak de invloed van de pogingen het beding tóch af te dwingen niet uit. Een paar boze brieven met niet malse boetebedragen en een gang naar de rechter kunnen je alsnog veel tijd, geld en energie kosten. Teken dit daarom niet zomaar, want jezelf in rechte verdedigen is niet gratis: ookal is je kans op succes groot. Je kunt altijd vragen of het beding er gewoon uit mag. Dan stuur je:

Beste [naam contactpersoon],

Dank voor het toesturen van de arbeidsovereenkomst.

Het viel me echter op dat daar een ruim opgezet concurrentiebeding in staat. Dat zou betekenen dat ik vrijwel nergens meer zou kunnen werken. Een dergelijk beding in een contract voor bepaalde tijd is daarom ook ongewoon. Dit beding zie ik graag verwijderd.

Ik kijk enorm uit naar mijn start bij [bedrijf] en zie een aangepaste versie daarom graag voor ondertekening tegemoet.

Alvast veel dank!

Met vriendelijke groet,

[Je naam].

Dan kunnen ze dat nog steeds weigeren. Je kunt dan altijd nog beslissen of je dit contract desondanks aan wil gaan. Maar je hebt het dan in elk geval gevraagd.

Je zou daarna ook nog kunnen vragen of ze het beding willen aanpassen, bijvoorbeeld door een kleiner gebied of slechts voor enkele klanten, maar dat haalt je positie bij de rechter weer meer onderuit doordat je dan zeer bewust het beding bewust in gelimiteerde vorm bent aangegaan. Ik zeg niet dat je dan bij voorbaat verliest, maar in je voordeel werkt het aanpassen dan niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LordSinclair schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:58:
Je kan ook een tijdelijk contract aanbieden waarbij er geen opzegtermijn is, dan weet je zeker dat de medewerker de x periode voor jou werkt.
Dat gaat alleen niet helpen; men wil juist voorkomen dat de kennis en jouw kunnen 'uitlekt' naar de concurrent. Zou je geen opzegtermijn hebben, kan je dus ook per direct vertrekken wanneer een ander bedrijf een beter aanbod doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 19:18
CH4OS schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:02:
[...]
Dat gaat alleen niet helpen; men wil juist voorkomen dat de kennis en jouw kunnen 'uitlekt' naar de concurrent. Zou je geen opzegtermijn hebben, kan je dus ook per direct vertrekken wanneer een ander bedrijf een beter aanbod doet.
Dat kan met een tijdelijk contract niet.
U kunt een tijdelijk contract niet zomaar voor de einddatum opzeggen. Uw werkgever mag dit ook niet doen. Opzeggen voor de einddatum mag alleen tijdens de proeftijd en daarna alleen als u daarover in het contract afspraken heeft gemaakt met uw werkgever (dit heet ook wel: tussentijds opzeggen).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LordSinclair schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:32:
Dat kan met een tijdelijk contract niet.
Maar dan nog helpt het niet bij het voorkomen dat de kennis van de medewerker 'gratis en voor niks' naar de concurrentie gaat en daar wordt in dit geval het concurrentiebeding voor gebruikt, juist voor na het dienstverband. Vandaar dat ik eerder al aangeef dat een concurrentiebeding in beperkte mate rechtsgeldig is.

Overigens kun je er alsnog onderuit, met een zogenaamde vaststellingsovereenkomst.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35
[...]

Employee’s name.

Veel te ruim omschreven. Ze moeten het scopen tot je werkzaamheden in opdracht van en met middelen beschikbaar gesteld door het bedrijf, onder werktijd. Op deze manier komen alle rechten van alles wat je produceert toe aan de werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 08:13
Is er niemand hier die struikelt over het feit dat TS bezig is met een Engelstalig contract?

Wat is hier precies aan de hand?

Ga je werken voor een bedrijf dat gevestigd is in een ander land?
Of is het bedrijf wel een Nederlandse bv/nv/andere rechtsvorm?

In het eerste geval kun je niet zomaar roepen dat een concurrentiebeding niet rechtsgeldig is, aangezien je te maken hebt met de wetgeving van het land van herkomst van de werkgever.

In het tweede geval moeten ze jou allereerst gewoon een Nederlandstalig contract aanbieden, en niet gaan rommelen met een anderstalig contract. Dat is gewoon geheid een bron van gedoe later.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Remcoder schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:25:
Is er niemand hier die struikelt over het feit dat TS bezig is met een Engelstalig contract?

Wat is hier precies aan de hand?

Ga je werken voor een bedrijf dat gevestigd is in een ander land?
Of is het bedrijf wel een Nederlandse bv/nv/andere rechtsvorm?

In het eerste geval kun je niet zomaar roepen dat een concurrentiebeding niet rechtsgeldig is, aangezien je te maken hebt met de wetgeving van het land van herkomst van de werkgever.

In het tweede geval moeten ze jou allereerst gewoon een Nederlandstalig contract aanbieden, en niet gaan rommelen met een anderstalig contract. Dat is gewoon geheid een bron van gedoe later.
Ik weet niet op wie je nu precies reageren wilt, maar ik denk dat je o.a. Henk24sma in "Concurrentiebeding Engineering" gemist hebt. Daarnaast is er voor een Nederlands bedrijf geen verplichting om een contract in het Nederlands te hebben. Of verwacht je dat expats bijvoorbeeld vloeiend Nederlands kunnen als zij eenmaal hier zijn? :) Wellicht heeft het bedrijf een moederbedrijf en is dit het standaard contract wat men moet aanbieden vanuit het moederbedrijf of werkt men veel met bijvoorbeeld expats. Dan is het dus niet raar om een Engelstalig contract te hebben/aan te bieden aan de medewerkers.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 21-09-2022 01:05 ]

• Henk24sma
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb proberen te onderhandelen of dit concurrentiebeding eruit gehaald kon worden maar dit ging helaas niet. Wel gaan ze een nieuw contract opstellen om de competitors duidelijk te formuleren. Mij is verteld dat dit puur gedaan is om te voorkomen dat ik de exacte functie ga uitoefenen bij hun 2 concurrenten. De werkgever heeft zelfs zelf aangegeven dat dit juridisch meestal geen stand houdt als het ooit zover zou moeten escaleren.

Dus zoals ik het begrijp van het beding, staat er dat ik niet bij de concurrent binnen het geographisch gebied mag werken. Betekent dit dus dat ik wel bij een "niet-concurrent" wel dezelfde functie mag uitoefenen binnen het "geographisch" gebied?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:32
Henk24sma schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:18:
Hallo,

https://www.rijksoverheid...%20het%20contract%20staan.

Opgelost. Een concurrentiebeding in een tijdelijk contract is wettelijk verboden.

[ Voor 4% gewijzigd door StevenK op 22-09-2022 14:45 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

CH4OS schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:35:
Nee, dat is het niet. Alleen voor hele specialistisch functies. En het moet expliciet in de overeenkomst staan waarom het beding erin staat. Alleen het beding zelf is niet voldoende.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

CH4OS schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:01:
[...]
Ik weet niet op wie je nu precies reageren wilt, maar ik denk dat je o.a. Henk24sma in "Concurrentiebeding Engineering" gemist hebt. Daarnaast is er voor een Nederlands bedrijf geen verplichting om een contract in het Nederlands te hebben. Of verwacht je dat expats bijvoorbeeld vloeiend Nederlands kunnen als zij eenmaal hier zijn? :) Wellicht heeft het bedrijf een moederbedrijf en is dit het standaard contract wat men moet aanbieden vanuit het moederbedrijf of werkt men veel met bijvoorbeeld expats. Dan is het dus niet raar om een Engelstalig contract te hebben/aan te bieden aan de medewerkers.
Er moet wel duidelijk in het arbeidscontract staan welk recht er hier van toepassing is, dat is vaak één van de eerste bepalingen. Sinds TS een bepaling in het contract citeert wat de "Patents Act" aanhaalt betwijfel ik of het Nederlandse recht van toepassing is.

Wanneer dat wel zo is dan is het aanhalen van dat relevante wetsartikel gewoon onzin en kun je je afvragen of die bepaling om te beginnen wel rechtsgeldig is, of dat het gewoon uit een standaard-contract is gekopieerd.

Overigens is het ook zo dat wanneer je een specialistische functie hebt (wat vaak in de techniek het geval is) en je als gevolg van een concurrentiebeding nergens meer die functie kan uitoefenen, dat de werkgever dan verplicht is om jou door te betalen voor de duur van het concurrentiebeding, óf het beding te vernietigen. Een rechter gaat dan niet zeggen dat je maar vuilnis mag gaan ophalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 22-09-2022 15:20 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1