Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Ik wil mijn zoldervloer extra isoleren, momenteel ligt er 9cm glaswol die er van ver 'ingegooid' lijkt. 1001 koudebruggen, compleet opeengepakt of slecht aansluitend, ... Het is een grote (onbruikbare) zolder en er ligt geen vloer, enkel plafondbalken dus. Daarom richt ik me momenteel op inblaasisolatie met cellulosevlokken, dat lijkt met het snelste en makkelijkste.

Op de website van een bedrijf dat cellulosevlokken levert, lees ik:
De cellulosevlokken iQ3 worden ingeblazen door terzake gebrevetteerde aannemers. Deze aannemers volgen een vijfdaagse cursus, waarna hun eerste inblaaswerken worden geëvalueerd. Hierdoor wordt de kwaliteit van inblaaswerken met iQ3-cellulosevlokken gegarandeerd.

Enkel deze gebrevetteerde aannemers kunnen beroep doen voor de huur van een inblaasmachine Zellofant. Op aanvraag kunnen we de contactgegevens meedelen voor een inblazer in uw regio.
Bij bvb. Boels kan je echter zonder problemen een inblaasmachine huren. Het inblazen lijkt op het eerste zicht geen rocket science te zijn, maar schijn kan bedriegen natuurlijk :)

Vandaar de vraag: is het te doen om zelf in te blazen?
En zonee: wat kan er mis gaan? (zodat ik weet waar ik op moet letten als ik het laat doen)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Zeker op een open zolder, zeker te doen.

Eventueel gewoon de blokken naar zolder, open snijden en uitbezemen.

https://livios-images.img...37158b174de6e5284453927fa

[ Voor 44% gewijzigd door Gieliovd520 op 20-09-2022 13:17 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
gewoon ecose dekens uit rollen is niet mogelijk? of de bestaande isolatie knap recht leggen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Dekens leggen en gewoon uitbezemen is moeilijk, de zolder slecht begaanbaar + er zit vanalles in de weg:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZOFRFn9.jpg

Ik heb er al best wat uurtjes doorgebracht, dat is 1 van de redenen dat ik het mezelf wat makkelijker wil maken :) Als je goed kijkt zie je op de foto de oude glaswoldekens liggen, nog met papier backing die ondertussen half verstorven is. En de blote snelbouwsteen van de binnenmuren :F

Ik twijfel nog om de oude isolatie eerst weg te halen, op zich kan het (vochtgewijs) denk ik geen kwaad om ze te laten liggen. Alle beetjes helpen :)

Maar goed, dat is dus de voornaamste reden dat ik voor inblaas zou opteren, het zou me veel tijd en moeite besparen. Bijkomend: ik ga in de toekomst mijn type C ventilatie vervangen door type D met WTW m.b.v. Ubbink Air Excellent, en die buizen zijn niet geisoleerd. Die zou ik dan mee onder de cellulose stoppen en dan is dat probleem ook opgelost :)

[ Voor 15% gewijzigd door Slonzo op 20-09-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
paar zakken inblaas spul, een stofmasker en een bladblazer kom je een heel eind :)
Wil je het filmen?

Maar ik zou denk ik wat planken als kruipmogelijkheid neerleggen en dan toch met dekens de bovenkanten van de plafonds gaan dichtleggen.

Als dat inblaasspul ooit weer weg moet ben je er niet blij mee. Om kans op knaagdieren enzo te verkleinen zou je zelfs een beloopbaar vloertje kunnen maken van gebruikte XPS platen oid. Is wel even wat werk.

[ Voor 30% gewijzigd door No Hands op 20-09-2022 14:45 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Wat No Hands schrijft: stofmasker! Liever nog een gelaatsmasker inclusief sluitende stofbril. Wat er nu ligt is nogal onderhevig aan verval en kan voor veel stof zorgen.
Pagina: 1