Koelen met warmtepomp en ventilo convectoren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-05 11:29
Hallo tweakers,

Er zijn plannen om een lucht/water warmtepomp te installeren in onze woning. Doordat de afgifte van de radiatoren niet voldoende is ben ik van plan enkele radiatoren te vervangen door ventilo convectoren. Voordeel is dat je met deze dingen ook kan koelen in de zomer en nu komt mijn vraag. Ik weet dat je condensafvoer moet voorzien maar moeten je leidingen dan allemaal na-geisoleerd worden? Ik heb nu van die alpex buis en die zitten hoofdzakelijk in de vloer maar de leidingen die naar boven lopen zitten in een nis en ook deels in de vloer. Dus indien je wilt koelen met convectoren moeten al je leidingen vernieuwd worden? OF is die alpex buis ok?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12

Tazzios

..

Om condens op de leidingen te voorkomen moet je rekening houden met het dauwpunt.
Moet je je leidingen dan isoleren? Indien je heel hard wil koelen wel maar lijkt mij praktisch geen doen.
Meestal wordt er met water van 16 graden gekoeld.

http://www.tabellenboekje.nl/meteo-tabel-dauwpunt.php

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 20-09-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Warmtepompen en ventiloconvectoren kunnen koelen met water van minder dan 10 graden, dan heb je condensatie op je leidingen, maar ik denk dat als je ze isoleert tot op de grond, dat je er dan geen last van hebt. Het vocht gaat volgens mij niet onder de grond. Met water van 16 graden heb je normaal gezien geen last van condensatie (bij 24° kamertemperatuur en 60% vochtigheid).

Bij ons vraag ik me af of we überhaupt wel onze radiatoren kunnen vervangen. Er is een radiator waar er echt weinig plaats is om iets op aan te sluiten en losschroeven zal ook niet meer lukken, wat denk jij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qWyCPovVFHZO4tI7bJ_AKJvNnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxASoztxrzOJUT96NuhLO5nt.jpg?f=fotoalbum_large