Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cherry2393
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09-2022
Mijn vraag
Ik heb nieuw ram geheugen gekocht voor mijn pc. Momenteel heb ik 8 gb ram. En heb nu 16 gb ram gekocht. Heb onderzoek gedaan en werd geadviseerd om volledig 2 nieuwe ram kaarten van hetzelfde merk te kopen van 9gb. En niet e3n losse 8 gb ram extra tw kopen naast de mijne van een ander merk.

Gister deze ram kaarten jn mijn pc geklikt en hij doet het dan niet meer. Krijg geen beel. Usb poorten doen niets. Hij start wel op en gaat draaien. Maar ik zie dus verder helemaal niks en kan dus ook niks. De oude maar weer terug gestopt en meteen deed hij het weer.

Ik dacht neem.een kijkje in de bios. Maar hier zit een wachtwoord op wat ik niet heb. Dus dat schiet niet op...

Iemand tips of een idee wat het kan zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord is
asrock 960GM-GS3 FX
Heb een nvidia 1050 ti videokaart
En een AMD fx(tm) 4300 quad code processor 3800mhz
Bios versie is
American megatrends Inc 1.40,5-2-2013
Symbiose versie 2.6

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Memory
- Dual Channel DDR3 memory technology
- 2 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 1800(OC)/1600(OC)/1333/1066/800 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 8GB*
16GB gaat niet werken op dat systeem.

Je zult het bij 8 moeten houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:13
Bios batterij eruit halen om de bios te resetten.
Vervolgens kijken in de bios of die ze wel herkend.

Edit: zie reactie hierboven. Moederbord ondersteund maar 8gb

[ Voor 28% gewijzigd door Dracoz op 20-09-2022 10:50 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals reeds aangegeven en duidelijk uit de specificaties van de fabrikant blijkt, ondersteund dit moederbord maximaal 8GB geheugen. Dat zal zijn 2x4GB of 1x8GB.

Zie: https://www.asrock.com/mb/AMD/960GM-GS3%20FX/index.asp

edit: Over het bericht van @TERW_DAN gelezen, wat hij zegt dus. :)

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 20-09-2022 10:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Is het niet zo dat de beperking in de FX4300 zit ? Die kan alleen 2x8GB single rank aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het opgegeven maximum van de fabrikant van het moederbord is vaak niet meer dan het maximum dat je kon krijgen toen het moederbord werd uitgebracht. Voor zover ik weet hebben zowel de chipset als de CPU geen beperkingen, naast dat je er uiteraard wel compatibel geheugen in moet zetten.

Dat laatste doet mij vermoeden dat je misschien per ongeluk servergeheugen hebt gekocht, maar ik zie geen merk en type geheugen genoemd worden. Dat is vrij essentiële informatie om te bepalen wat het probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dcm360 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:18:
Voor zover ik weet hebben zowel de chipset als de CPU geen beperkingen, naast dat je er uiteraard wel compatibel geheugen in moet zetten.
Er zal sowieso ergens een beperking zitten. Alleen heel duidelijk is het niet te vinden, en het lijkt per moederbord te verschillen wat ze aangeven als max geheugen. Ik ben moederborden met deze chipset tegengekomen die wel 16GB aankunnen (maar kan ook weer zijn omdat die 4 sloten hebben). Geheugendichtheid kan een dingetje zijn waardoor een chip wel of niet gaat werken.

Het nadeel is dat het sowieso buiten spec draaien is van het moederbord. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar de kans is groot dat het niet werkt. De 760G was bij mijn weten niet een superpopulaire chipset, dus ik acht de kans best aannemelijk dat er niet heel veel mensen zijn die gepoogd hebben dit ding voorbij de spec te pushen, laat staan het ergens op internet te zetten, waar het ook nog steeds te vinden is.

Dus als de TS dit wil proberen, dan denk ik dat het een kwestie van trial and terror is, waarbij je goed let op de chips op de modules, en de dichtheid ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tja, oudere informatie is altijd lastig. Het is wel opvallend dat er enkele modules van 8GB op de QVL staan, daarmee zou je bijna wel verwachten dat een totaal van 16GB mogelijk is, waarbij elk geheugenkanaal 1 module gebruikt. Maar het wisselt dus wel hoe goed een fabrikant het allemaal bijwerkt, ik zie in de pricewatch zelfs een moederbord met 770-chipset staan waar een (zeer beperkt verkrijgbare, niet-server) module van 16GB op de QVL staat.

Dus ik ben vooral benieuwd naar welk geheugen er geprobeerd is.
Pagina: 1