Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:41
Beste,

Wil eigenlijk de 11th gen NUC kopen maar zie dat de 12th gen NUC eind oktober begin september released wordt, dan is de vraag of je de NUC dan ook nog überhaupt kan bemachtigen.
Ook is er niet veel verschil behalve dat de CPU performance met 11%/12% is verbeterd, ik denk ook niet dat je er heel veel verschil in zal merken.
Wat ik uiteindelijk met de NUC wil doen is toch wel een kleine NAS en HTPC van maken.
Ook wil ik natuurlijk als hobbyist lekker gaan spelen met VM's.

Ik hoor graag wat jullie mening is, of het wel verstandig is om nu al 11th gen NUC te kopen of nog te wachten totdat de 12th gen NUC wordt released in de hoop dat de prijs van 11th gen gaat dalen (alhoewel als ik het zo bekijk zijn NUCs redelijk stabiel qua prijs)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:16
Je kunt ook kijken naar een andere Barebone zoals de Asus Minipc, Gigabyte Brix, Asrock DeskMini of een van MinisForum. Ik zit nu zelf te kijken naar de Minisforum Elitemini HM80, lijkt me best veel threads voor het geld. Maar moet nog even goed onderzoek doen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:02
Ik ben benieuwd welke NUC-versie je dan precies op het oog hebt en waar je dan die cpu-vergelijking vandaan hebt.

De snelste die ik zie in generatie 11 is degene met Core i7 1185G7.

Die wordt er volledig uitgelopen door de langzaamste van de 12 generatie, de Core i3 van de 12 generatie, de 1220P.

4 core i7 vs 10 core i3 (2 snelle en 8 zuinige).

https://www.cpubenchmark....Intel-i3-1220P/3793vs4819

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:55
@White Feather Klopt, maar je vergelijkt hier wel een U-processor (15W) met een P-processor (28W). Als je de Core i7-1185G7 vergelijkt met de i3-1215U, is het verschil in multi-core prestaties veel kleiner, al blijft ook die laatste single-core wel een stuk sneller.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MRiesje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:36:
Ik hoor graag wat jullie mening is, of het wel verstandig is om nu al 11th gen NUC te kopen of nog te wachten totdat de 12th gen NUC wordt released in de hoop dat de prijs van 11th gen gaat dalen (alhoewel als ik het zo bekijk zijn NUCs redelijk stabiel qua prijs)
Dit is natuurlijk een gok, dus naar de grafiekjes van de voorgangers kijken is alles wat je daarmee kunt doen. Het hangt dan vooral af van hoe erg je het vindt om wat langer te wachten of om niet de allernieuwste hardware te kopen, die inschatting moet je toch zelf maken...

De 11-series desktop-CPU's zijn naar mijn mening erg inferieur aan de 12-series, maar bij de mobiele CPU's (die ook in NUC's zitten) is dat verschil veel minder groot.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:02
LievenD schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:00:
@White Feather Klopt, maar je vergelijkt hier wel een U-processor (15W) met een P-processor (28W). Als je de Core i7-1185G7 vergelijkt met de i3-1215U, is het verschil in multi-core prestaties veel kleiner, al blijft ook die laatste single-core wel een stuk sneller.
Dat is er wat er qua Nuc van Intel te koop is.

Het klopt dat er verschillende reeksen vergeleken worden, maar dit is hoe Intel het levert.

Dan nog is dit een vergelijking van de snelste 15 watt quad Core i7 met een nieuwe i3. Een i7 is gewoon erg duur voor weinig meer.

En als je vergelijkt met een nieuwe i5 in U-vorm, dan is het verschil tussen oude i7 en nieuwe i5 zo’n 25%. Meer performance valt er op dat lage wattage niet te halen voor Intel.

De nieuwe is dus wel degelijk flink sneller en een oude i7 zal in veel gevallen duurder zijn dan een nieuwe i3/i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Dank voor de reacties!

@lamaa1 bedankt voor je reactie, zal daar ook is even naar kijken.

@White Feather Ik had de I5-1135G7 op het oog, erg slecht maar had dus ook niet zo de CPU's naast elkaar gezet om te vergelijken https://www.cpubenchmark....0P/3830vs3793vs4819vs4719 maar nu wel :P. Inderdaad als je kijkt naar overal score kan ik beter wachten op de 12th gen van NUC. Zo te zien verschilt er dus ook niet in de i3 en de i5 van de 12th gen...

@bwerg Ja dat klopt, soms is het handig om door jullie in twijfel gebracht te worden om de 11th al te kopen. Weerhoud me ook weer van miskopen ;). Zo te zien is de 12th gen wel degelijk beter dan de 11th gen NUC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Om eerlijk te wezen. Ik heb zelf een desktop pctje draaien als NAS. Daar kunnen gewoon schijven fysiek in en dat ding verbruikt ook amper stroom (heb een scriptje gemaakt die de CPU limiteert als ik hem toch niet gebruik en ik kan hem op normaal zetten als ik hem wat intensiever gebruik).

Ook qua geheugen (VM's) is een desktop pc'tje met 4 geheugensloten makkelijker uit te breiden.

Dat ding zorgt ook meteen voor de afhandeling van het opnemen van mijn camera's e.d. en de nodige home automation.

Als mediacenter werkt een Chromecast met Kodi overigens ook prima. Daar doe ik 99% op en als we echt een film kijken of als ik muziek wil luisteren heb ik daar ook een stil PCtje als HTPC voor staan die dat prima aankan.

Persoonlijk zou ik alleen aan een NUC denken als ruimte écht een issue is. Ik heb er wat ervaring mee (NUC als beveiligingssysteem) maar ik was niet echt te spreken over de performance, maar dat is ook alweer enkele jaren geleden.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 26-09-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
@Fairy Ja ik heb niet echt ruimte om een PC neer te zetten, NUC is lekker compact en kan ik onder mijn monitor standaard zetten met kabels weggewerkt. Moet nu maar even m'n tijd uitzitten voordat de NUC's op de markt worden gebracht. Je hebt inderdaad wel gelijk een PC is wel flexibeler mocht ik willen uitbreiden qua schijven of geheugen, maar denk denk dat het dan alleen geheugen een probleem zal zijn tenzij ik 32GB geheugen neem denk dat dat wel genoeg is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@MRiesje De NUC 12 serie is alweer een paar weken verkrijgbaar, zit er zelf ook aan te denken als opvolger van m'n NUC 8. Heb de op dit moment verkrijgbare modellen even toegevoegd boven het topic, de i3 versie is nog niet te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
@easyriider Dankjewel! Dat waardeer ik, 't was me even ontgaan. Ik hoop dat de i3 snel uitkomt daar zit ik dus namelijk op te wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Naast het aantal cores en frequentie van de cpu zit er nog een groot verschil in de gebruikte gpu, de i7 en i5 hebben Iris Xe Graphics, maar de i3 heeft UHD Graphics. Vooral daarom zit ik aan de i5 te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Ah ja, dat is inderdaad wel een beter optie als je HTPC wilt gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:43

SeatRider

Hips don't lie

easyriider schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:19:
@MRiesje De NUC 12 serie is alweer een paar weken verkrijgbaar, zit er zelf ook aan te denken als opvolger van m'n NUC 8. Heb de op dit moment verkrijgbare modellen even toegevoegd boven het topic, de i3 versie is nog niet te koop.
Ik overweeg hetzelfde. Zou je het geheugen en de SSD zo over kunnen prikken (en, nu ben ik even heel lui, zou de Windows 11 installatie het dan nog doen, of moet ik die even kaal installeren)?

Is de i7 het prijsverschil met de i5 waard? Ik gebruik hem dag in, dag uit voor kantoorwerk, maar vind het wel fijn als dat een beetje snappy gaat :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:55
Je bedoelt een i7-1260P tov een i5-1240P? Dan zou ik mooi het prijsverschil in mijn zak houden, het prestatieverschil is haast niet waar te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door LievenD op 10-12-2022 12:41 ]

• MRiesje
Ligt het nou aan mij of is de Intel NUC 12th gen i3 nog nergens beschikbaar? Ik zie alleen maar de i5/i7/i9... |:(

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als je een barebone met LGA1700 socket wilt is er deze lijst, in de Deskmini kun je een prima een i3 plaatsen.

[ Voor 41% gewijzigd door martyw op 29-12-2022 11:30 ]

Pagina: 1