Veel Tweakers hebben de afgelopen maanden gekozen voor het 3-jarige energiecontract via Univé bij GC. In het contract dalen de tarieven langzamerhand gedurende 3 jaar. Ik heb dit contract ook afgesloten voor een bekende van mij om rust/zekerheid te creëren tegen relatief hoge prijzen. Voordeel was de mogelijkheid er tussendoor af te kunnen door een relatief lage boete te betalen. Ik denk vele Tweakers met mij.
Nu lijkt het erop dat de overheid de spelregels met betrekking tot de opzegboete gaat wijzigen. Betekent dit dat het misschien verstandig is snel te handelen en het contract nu nog op te zeggen? Ik heb het idee dat je hier nu het risico loopt met een meerjarig duur contract te zitten waar je alleen nog tegen hoge kosten vanaf kunt.
Omdat veel (volgens mij echt tientallen) Tweakers dit contract hebben afgesloten lijkt het mij een apart topic waard.
Edit: wat lijkt er te wijzigen?
https://nos.nl/artikel/24...gen-vanaf-november-omlaag
Nu lijkt het erop dat de overheid de spelregels met betrekking tot de opzegboete gaat wijzigen. Betekent dit dat het misschien verstandig is snel te handelen en het contract nu nog op te zeggen? Ik heb het idee dat je hier nu het risico loopt met een meerjarig duur contract te zitten waar je alleen nog tegen hoge kosten vanaf kunt.
Omdat veel (volgens mij echt tientallen) Tweakers dit contract hebben afgesloten lijkt het mij een apart topic waard.
Edit: wat lijkt er te wijzigen?
https://nos.nl/artikel/24...gen-vanaf-november-omlaag
Meer langetermijncontracten
Verder wil het kabinet dat mensen weer zekerheid voor de lange termijn krijgen. Nu kunnen mensen bij een nieuw contract vaak alleen nog voor een variabel tarief kiezen. Zo'n variabel tarief wordt door de energiebedrijven twee keer per jaar - en tegenwoordig ook vaker- aangepast aan de marktprijs.
Hierdoor hebben mensen geen flauw idee waar ze financieel rekening mee moeten houden. Minister Jetten kondigde dit weekend daarom aan dat energiebedrijven weer meerjarige contracten moeten gaan aanbieden.
Daar staat wel iets tegenover. Om de financiële risico's voor energiebedrijven te verlagen, gaat de boete omhoog voor mensen die zo'n langdurig contract vroegtijdig beëindigen. Die boete is nu 50 euro per product, voor gas en licht samen is dat dus 100 euro.
Het is voor consumenten dus heel aantrekkelijk zo'n vast contract op te zeggen, mochten de energieprijzen plotseling fors omlaaggaan. De energiebedrijven blijven dan zitten met duur ingekochte energie en zouden als gevolg hiervan zelfs failliet kunnen gaan. Daarom wordt nu gewerkt aan een realistische boeteclausule bij nieuw af te sluiten energiecontracten.
[ Voor 42% gewijzigd door PLAE op 20-09-2022 11:11 . Reden: Artikel toegevoegd ]