Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Univé/GC 3-jaar dalen deal en kabinetsplannen opzegboete

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:57
Veel Tweakers hebben de afgelopen maanden gekozen voor het 3-jarige energiecontract via Univé bij GC. In het contract dalen de tarieven langzamerhand gedurende 3 jaar. Ik heb dit contract ook afgesloten voor een bekende van mij om rust/zekerheid te creëren tegen relatief hoge prijzen. Voordeel was de mogelijkheid er tussendoor af te kunnen door een relatief lage boete te betalen. Ik denk vele Tweakers met mij.

Nu lijkt het erop dat de overheid de spelregels met betrekking tot de opzegboete gaat wijzigen. Betekent dit dat het misschien verstandig is snel te handelen en het contract nu nog op te zeggen? Ik heb het idee dat je hier nu het risico loopt met een meerjarig duur contract te zitten waar je alleen nog tegen hoge kosten vanaf kunt.

Omdat veel (volgens mij echt tientallen) Tweakers dit contract hebben afgesloten lijkt het mij een apart topic waard.

Edit: wat lijkt er te wijzigen?

https://nos.nl/artikel/24...gen-vanaf-november-omlaag
Meer langetermijncontracten
Verder wil het kabinet dat mensen weer zekerheid voor de lange termijn krijgen. Nu kunnen mensen bij een nieuw contract vaak alleen nog voor een variabel tarief kiezen. Zo'n variabel tarief wordt door de energiebedrijven twee keer per jaar - en tegenwoordig ook vaker- aangepast aan de marktprijs.

Hierdoor hebben mensen geen flauw idee waar ze financieel rekening mee moeten houden. Minister Jetten kondigde dit weekend daarom aan dat energiebedrijven weer meerjarige contracten moeten gaan aanbieden.

Daar staat wel iets tegenover. Om de financiële risico's voor energiebedrijven te verlagen, gaat de boete omhoog voor mensen die zo'n langdurig contract vroegtijdig beëindigen. Die boete is nu 50 euro per product, voor gas en licht samen is dat dus 100 euro.

Het is voor consumenten dus heel aantrekkelijk zo'n vast contract op te zeggen, mochten de energieprijzen plotseling fors omlaaggaan. De energiebedrijven blijven dan zitten met duur ingekochte energie en zouden als gevolg hiervan zelfs failliet kunnen gaan. Daarom wordt nu gewerkt aan een realistische boeteclausule bij nieuw af te sluiten energiecontracten.

[ Voor 42% gewijzigd door PLAE op 20-09-2022 11:11 . Reden: Artikel toegevoegd ]

Alle reacties

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-11 13:14
Is er al een indicatie van hoeveel die opzegboete gaat bedragen? Op het moment lijkt mij dat je sowieso een jaar bij GC blijft, dus dan blijven er twee jaren over, dat zou al kunnen schelen mbt de opzegvergoeding. Verder is er natuurlijk geen peil op te trekken omdat we niet weten wat de energiemarkt verder gaat doen. Als de prijzen op het huidig peil blijven is het nog steeds een goed contract.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dat contract biedt zekerheid en kun je altijd nog goedkoop vanaf. Die afkoopboete staat in het contract genoemd en is dus niet afhankelijk van overheidsregels.

Overheidsbeleid is wispelturig. Marktontwikkelingen nog wispelturiger.

Er is dus nul reden om nu dat contract op te zeggen. Als je het al zou willen overwegen dan moet je er een duidelijk alternatief tegenover zetten met concrete tarieven en verbruik.

• Flamedek
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:55
Het hangt er vanaf of de nieuwe boetebedragen ook gaan gelden voor al lopende contracten.

Ik heb het product ook en in de contractvoorwaarden staan de huidige bedragen genoemt, dus je zou zeggen dat dat niet zomaar eenzijdig kan worden aangepast.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:14
PLAE schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:43:
Nu lijkt het erop dat de overheid de spelregels met betrekking tot de opzegboete gaat wijzigen.
Wat wilt de overheid hier in gaan veranderen dan? Ik heb dit nog nergens voorbij zien komen.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:57
danny.s schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:56:
[...]

Wat wilt de overheid hier in gaan veranderen dan? Ik heb dit nog nergens voorbij zien komen.
De opzegboete is nu vrij laag, en weerhoudt er weinig mensen van om hun contract open te breken en over te stappen naar een andere leverancier. Dat is ongunstig voor de leveranciers omdat zij er niet op kunnen vertrouwen dat wij als klanten de afgesloten contracten ook daadwerkelijk gaan nakomen. Leveranciers lossen dat op door geen/nauwelijks vaste contracten aan te bieden maar alleen variabel.

Nu wil de minister de leveranciers aanmoedigen/verplichten om toch weer vaste contracten aan te bieden. In ruil daarvoor zou de opzegboete dan omhoog gaan, zodat tussentijds overstappen veel duurder wordt en de leveranciers meer zekerheid hebben dat klanten hun contracten ook uitzitten.

De grote vraag is nu: geldt die hogere opzegboete dan alleen voor nieuw af te sluiten contracten, of ook met terugwerkende kracht voor nu al lopende contracten? En het antwoord daarop weten we nog niet.

In principe zou je zeggen, een contract is gewoon rechtsgeldig, dus lopende contracten met een lage opzegboete kunnen niet worden aangepast naar een hogere boete. Aan de andere kant zou ik er mijn hand niet voor in het vuur durven steken dat de overheid niet zal proberen om die hogere opzegboete ook voor lopende contracten te verplichten.

Uit de Volkskrant:
Nederland telt tientallen kleine energieleveranciers (veelal prijsvechters) die nu al in grote problemen zitten. Dat komt doordat ze hun energie duur moeten inkopen en deels voor een veel lagere prijs weer verkopen, omdat hun klanten contracten met lage vaste prijzen hebben afgesloten.

Om dat risico te verminderen, bieden vrijwel alle leveranciers momenteel alleen nog maar contracten met een variabele energieprijs aan. Het kabinet heeft maandag een principe-overeenkomst met de sector gesloten waarin staat dat leveranciers weer contracten met een vaste energieprijs moeten aanbieden. Consumenten hebben dan meer langetermijnzekerheid over hun energierekening.

Wat het kabinet daar tegenover stelt om de bedrijven zover te krijgen, is niet duidelijk. Minister Jetten van Energie heeft eerder gezegd dat hij wil bekijken of de opzegvergoeding die particulieren betalen als ze naar een concurrent willen overstappen omhoog kan. Die ‘overstapboetes’ zijn nu zo laag, dat ze meestal niet opwegen tegen het prijsvoordeel van het nieuwe energiecontract.

[ Voor 30% gewijzigd door migchiell op 20-09-2022 11:12 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Nog belangrijker is denk ik de vraag of het prijsplafond wel gaat gelden voor bestaande vast contracten. Las eerder ergens dat dit alleen voor variabele/model contracten het geval zou zijn. En inderdaad willen ze weer naar vaste contracten toe met hogere boete.

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Je quote een stuk van de NOS. In de laatste regel daarvan zie ik dit staan:
"Daarom wordt nu gewerkt aan een realistische boeteclausule bij nieuw af te sluiten energiecontracten."

Mijn vermoeden is dus dat het geen invloed heeft.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:44
Ik neem aan dat dat ook niet zomaar kan bij lopende contracten, dat dat enkel geldt voor de nieuwe langdurige contracten die weer afgesloten moeten kunnen gaan worden.
Pagina: 1