Bestraten met vochtige ondergrond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1294
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik heb al 3 maanden zand liggen in mijn tuin voor het bestraten. Echter was er zo'n lange wachtrij of je moest zoveel betalen, dat ik had besloten om het vanavond zelf te doen (dit had ik begin augustus ingepland). Het gaat om een oprit (klinkers) en grote 60x60cm tegels.

Het zand is door de wind, regen, enz. verschoven dus moet ik de oprit weer verlagen en andere gedeeltes ophogen. Dit zou ik vanavond doen en dan het zand besproeien i.p.v. aantrillen en dit weekend bestraten. Echter heeft het zoveel geregend afgelopen dagen, dat het zand goed vochtig is (niet drassig) en zaterdag worden de klinkers aangetrild. Tot en met vrijdag is er geen regen voorspeld, zaterdag wel. Het wordt dus erg krap en lastig.

Nu wil ik jullie om advies vragen. Kan ik op dit moment het zand wel egaliseren en bestraten? Het gaat vanaf zaterdag weer regenen en de temperatuur neemt flink af. Ik krijg op dit moment ook ontzettend veel zand in mijn huis doordat er geen looppad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:43
Ligt een beetje aan de hoogte van zand dat je er weer opgooit. Als dat een paar cm is, geen probleem; de bestaande zandplaat is gedurende de maanden hard genoeg geworden om te straten en die paar cm gaat het verschil daar niet in maken. Wordt het meer, dan zeker even met het trilplaatje aantrillen. Zeker met je oprit wil je geen risico lopen vanwege de zwaardere belasting van auto's.

Wij hebben afgelopen zaterdag een deel van onze terrassen erin kunnen leggen. Het andere deel was te nat en was niet aan te trillen (merk je gauw genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1294
karsb23 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:54:
Ligt een beetje aan de hoogte van zand dat je er weer opgooit. Als dat een paar cm is, geen probleem; de bestaande zandplaat is gedurende de maanden hard genoeg geworden om te straten en die paar cm gaat het verschil daar niet in maken. Wordt het meer, dan zeker even met het trilplaatje aantrillen. Zeker met je oprit wil je geen risico lopen vanwege de zwaardere belasting van auto's.

Wij hebben afgelopen zaterdag een deel van onze terrassen erin kunnen leggen. Het andere deel was te nat en was niet aan te trillen (merk je gauw genoeg).
Thanks! Ik heb er iets meer vertrouwen in om ermee aan de slag te gaan! De oprit hoef ik gelukkig alleen te verlagen, looppad moet zo'n 4cm verhoogd worden. Dat wordt dus aantrillen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erpel 60
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-02 18:46
Als het zand er al een hele tijd ligt dan is het niet noodzakelijk om te trillen. Zand wat je los stort klinkt (verdicht) c.a. 30 % en dat is na al dat water wat gevallen is al lang gebeurd. Als het zand te nat is vooral niet gaan bestraten en ook niet trillen omdat anders het een soort drijfzand wordt waar de klinkers in wegzakken.

Wacht tot de ondergrond voldoende droog is om te bestraten. Gebruik, afhankelijk van je situatie, c.a. 2 cm per meter afschot om het water van je oprit af te voeren. als je oprit b.v. 10 meter lang is, trek dan een draad van je garage naar de straat en zorg ervoor dat in het midden op 5 meter je ongeveer 3 cm hoger komt te zitten dan de draad. Zodoende krijg je een beetje bolling in je oprit en ziet het er niet uit als een kuil want dat zie je heel vaak bij opritten die aangelegd zijn door zogenaamde straatmakers. Succes!

• stefan1294
Erpel 60 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:49:
Als het zand er al een hele tijd ligt dan is het niet noodzakelijk om te trillen. Zand wat je los stort klinkt (verdicht) c.a. 30 % en dat is na al dat water wat gevallen is al lang gebeurd. Als het zand te nat is vooral niet gaan bestraten en ook niet trillen omdat anders het een soort drijfzand wordt waar de klinkers in wegzakken.

Wacht tot de ondergrond voldoende droog is om te bestraten. Gebruik, afhankelijk van je situatie, c.a. 2 cm per meter afschot om het water van je oprit af te voeren. als je oprit b.v. 10 meter lang is, trek dan een draad van je garage naar de straat en zorg ervoor dat in het midden op 5 meter je ongeveer 3 cm hoger komt te zitten dan de draad. Zodoende krijg je een beetje bolling in je oprit en ziet het er niet uit als een kuil want dat zie je heel vaak bij opritten die aangelegd zijn door zogenaamde straatmakers. Succes!
Bedankt voor de tips! Oprit is precies 10 meter. Ik ga je tips gebruiken.