Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:07
Ik zou graag mijn NAS synology DS212J willen vervangen voor een synology DS920+.
Echter had ik gelezen dat als ik data van deze mijn oude schijven wil overzetten dat het niet zo makkelijk is, als alleen de schijven over te zetten naar de DS920+ en nog 2 nieuwe schijven en raid instellen.

Wat is de slimste manier om dit aan te pakken?

Beide systemen naast elkaar, DS212J (met 2 schijven) en DS920+ (met 2 schijven), gedeelde map maken, data overzetten en oude schijven in het nieuwe systeem? Of is er een andere manier.

Verder ook nog de vraag, welke raid bevelen jullie aan? Mijn voorkeur zou raid 10 zijn, maar kan mijn bovenstaande manier wel van data transfer, aangezien raid 10 pas ingesteld kan worden als ik 4 schijven in het systeem heb?

Xbox: Virgo Mossel

Beste antwoord (via VirgoMossel op 02-10-2022 14:39)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:26
Raid 10 is zoals @MAX3400 als zei zinloos.
Met vier disken kun je beter SHR(=raid 5) of als je meer redundancy wilt hebben SHR-2(=raid 6) gebruiken.
Meer performance krijg je echt niet door Raid 10 te gebruiken.

Beste advies is gewoon twee nieuwe disken in SHR zetten in die DS920 en dan via remote shares de data overzetten.
Daarna kun je de oude disken bijplaatsen in die DS920 en als je wilt kun je dan naar SHR-2.
Denk erom dat je de nieuwe disken dan niet via een "Add" moet toevoegen want dan wordt de SHR gewoon uitgebreid, maar je moet voor change kiezen dan vraagt hij welke disken je erbij wilt plaatsen om naar SHR-2 te gaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je uitleggen waarom RAID10 een goed idee is? Snelheidtechnisch ga je er niets mee winnen want je hebt maar 2 NIC's op je 920+ zitten. Redundant-technisch ga je extra niks winnen want, let op, als op disk A van de mirror een bestand corrupt wordt opgeslagen, staat datzelfde bestand op disk B van de mirror. En de andere 2 disks doen dat direct 100% stripen.

Goed, je migratiepad: ik heb in bijna dezelfde situatie gezeten. Sowieso was ik te lui om voldoende disks te kopen voor mijn 920+. En jouw 212 of mijn oude 414, beiden zijn "te oud". De enige 2 werkbare manieren voor migratie (simpel) zijn:

Manier A
- zorg dat het nieuwe volume minstens 2x zo groot is als de oude data die je wil overhalen
- gebruik dan de tutorial op https://kb.synology.com/e..._NAS_DSM_6_0_Hyper_Backup

Manier B
- je eigen aanpak met shares en dan kopieren met het handje of een synctool
- hou rekening met je originele bestanden (grootte); hoe kleiner ze zijn, hoe langer het duurt
- een verzameling foto's ging bij mij echt met "maar" 19MB/s en dan duurt dat heel lang ipv 128MB/s

Anyhow, mijn briljante aanpak is geweest:
- 920+ vullen met 2 disks in SHR
- erachter komen dat die niet groot genoeg zijn voor die Hyper Backup
- zooi met het handje gekopieerd
- later extra disks bijgeprikt en SHR zelf laten expanden naar maximale grootte

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:26
Raid 10 is zoals @MAX3400 als zei zinloos.
Met vier disken kun je beter SHR(=raid 5) of als je meer redundancy wilt hebben SHR-2(=raid 6) gebruiken.
Meer performance krijg je echt niet door Raid 10 te gebruiken.

Beste advies is gewoon twee nieuwe disken in SHR zetten in die DS920 en dan via remote shares de data overzetten.
Daarna kun je de oude disken bijplaatsen in die DS920 en als je wilt kun je dan naar SHR-2.
Denk erom dat je de nieuwe disken dan niet via een "Add" moet toevoegen want dan wordt de SHR gewoon uitgebreid, maar je moet voor change kiezen dan vraagt hij welke disken je erbij wilt plaatsen om naar SHR-2 te gaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.