Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-05 18:05
Wat ga je met je laptop doen?
Schoolwerk, dus programmeren, virtuele machines draaien, misschien later eventueel 3D games, en in mijn vrije tijd zal ik ook een beetje willen gamen.

Wat is je budget?
Rond de 1500 - 2100

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja ik zal hem dagelijks meenemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik heb zelf al eens gekeken en ben gestoten op deze 2 laptops:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsASUS ROG Zephyrus M16 GU603ZE-LS034W (Azerty toetsenbord)€ 1.899,-€ 1.899,-
1LaptopsASUS ROG Zephyrus M16 GU603ZM-LS062W€ 2.079,-€ 2.079,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.978,-

(De tweede laptop "ASUS ROG Zephyrus M16 GU603ZM-LS062W" heeft een azerty versie maar die is 200 euro duurder, dus ik dacht waarom niet is Qwerty proberen :P)
Deze hebben 16 GB, 15 INCH + scherm, 1TB SSD en goede GPU.
Ik ben niet echt op zoek naar de bulky gaming laptops waarbij de batterij niet echt lang mee gaat in gebruik.

Mijn vraag is: Zijn er betere laptops voor deze prijs?

Alvast bedankt!,
Mvg.

[ Voor 3% gewijzigd door BertDeDikkerd op 20-09-2022 02:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Ik heb zelf ook nog eens gekeken, en vondt deze er ook wel nog redelijk goed uit zien:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP Omen 16-b1890nd€ 1.999,-€ 1.999,-
1LaptopsLenovo Legion 5 15IAH7H (82RB00DVMB, Azerty toetsenbord)€ 1.999,-€ 1.999,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.998,-

Iemand enig advies, zijn er betere voor de prijs? Wat neem ik het beste?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:10

Thomg

Aww yiss

Als je een laptop dagelijks gaat meenemen zou ik wat meer letten op het gewicht. Beetje balans vinden tussen gewicht en performance.

Als je veel VMs gaat draaien wil je misschien ook kijken naar 32GB ipv 16GB.

Laptops in deze prijsklasse zijn ook erg persoonlijk, waar leg jij veel zwaarte op. Bang for buck? Premium experience? All-in op GPU performance? Portable? Full HD voldoende of liever 2k? High-refresh? Wat voor batterijduur verwacht je? Gamery look of juist niet? Kan je wachten op een deal? Gesoldeerd geheugen acceptabel?

Etcetera etcetera etcetera... etc...

Jouw eisen zijn imo ook niet te combineren.
Je kan niet een portable laptop hebben met schappelijke batterijduur en een goede gaming experience tenzij een externe GPU ook een optie is.

De laatste twee die je hebt geselecteerd schaar ik onder "logge bakbeesten". De eerste die je hebt gelinkt is meer wat ik zou doen, maar de prijs + 3060 en "lage" res zijn wel aardige turn-offs.

Andere suggestie, wat vind je van deze?
https://www.dell.com/nl-n...on-16-7620-laptop/cn76310
Gewicht nipt over 2kg, maar voor 1700 euro krijg je een mooi gebalanceerde laptop (selecteer 32GB).

Maar misschien denk je wel veel te duur.
Voor veel minder krijg je ook al iets leuks.
pricewatch: Gigabyte G5 KE-72EE213SH
Sub 2kg, maar imo wel een gamer look en het scherm is... Meh.

Lenovo heeft ook wat.
pricewatch: Lenovo ThinkBook 16p G2 ACH (20YM0047MH)
Leuke res, maar wel gesoldeerde RAM bleh.

Succes...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Thomg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:21:
Als je een laptop dagelijks gaat meenemen zou ik wat meer letten op het gewicht. Beetje balans vinden tussen gewicht en performance.

Als je veel VMs gaat draaien wil je misschien ook kijken naar 32GB ipv 16GB.

Laptops in deze prijsklasse zijn ook erg persoonlijk, waar leg jij veel zwaarte op. Bang for buck? Premium experience? All-in op GPU performance? Portable? Full HD voldoende of liever 2k? High-refresh? Wat voor batterijduur verwacht je? Gamery look of juist niet? Kan je wachten op een deal? Gesoldeerd geheugen acceptabel?

Etcetera etcetera etcetera... etc...

Jouw eisen zijn imo ook niet te combineren.
Je kan niet een portable laptop hebben met schappelijke batterijduur en een goede gaming experience tenzij een externe GPU ook een optie is.

De laatste twee die je hebt geselecteerd schaar ik onder "logge bakbeesten". De eerste die je hebt gelinkt is meer wat ik zou doen, maar de prijs + 3060 en "lage" res zijn wel aardige turn-offs.

Andere suggestie, wat vind je van deze?
https://www.dell.com/nl-n...on-16-7620-laptop/cn76310
Gewicht nipt over 2kg, maar voor 1700 euro krijg je een mooi gebalanceerde laptop (selecteer 32GB).

Maar misschien denk je wel veel te duur.
Voor veel minder krijg je ook al iets leuks.
pricewatch: Gigabyte G5 KE-72EE213SH
Sub 2kg, maar imo wel een gamer look en het scherm is... Meh.

Lenovo heeft ook wat.
pricewatch: Lenovo ThinkBook 16p G2 ACH (20YM0047MH)
Leuke res, maar wel gesoldeerde RAM bleh.

Succes...?
Qua gewicht kan het me echt niet schelen haha, ik sleur al enkele jaren tien duizenden boeken mee, voor deze opleiding zijn de boeken allemaal online dus het enigste dat ik mee zal moeten nemen is deze laptop, dus dat valt eigenlijk best nog mee.

Liefst heb ik een laptop waarbij ik kan verwachten dat die lang meegaat, goed batterijleven, redelijk gamen, relatief groot toetsenbord. Ook geen flashy gaming lights/ dikke laptop dat interesseert me allemaal niet.

Qua virtuele machines denk ik dat dit wel meevalt dus dit moet niet persé 32 GB zijn hoor.

Wat bedoel je met logge bakbeesten? :9 de HP omen ziet me er best wel nog oke uit.

Ik heb de laptops bekeken die jij hebt doorgestuurd:

De Dell vindt ik eigenlijk een beetje te veel lijken op een Mac, ik ben niet voor mac/ hun mac uiterlijk... dus dit model is niks voor mij haha. Voor de rest voldeden de specs wel hoor.

Dan de meer budget Gigabyte optie, is best wel een goede computer maar ik zoek naar een iets betere processor, dus ga toch liever voor de i7.

De lenovo ziet er prima uit, ik heb hier zelf ook een lenovo thinkpad met windows 7, die werkt nog steeds (wel traag haha). Maar ik heb gehoord dat de lenovo laptops redelijk luid kunnen worden, dit zoek ik niet vooral omdat ik dit in een klasgebeuren ga gebruiken. Weet iemand of het geluid bij deze laptop meevalt, het heeft ook een numpad heb ik gezien dus zou wel handig zijn.

Moeilijke keuze, wat zou jij nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Niet echt een ding dat laptops luid kunnen worden. Hangt af van hoe agressief de fabrikant de TDP zet, fancurves doet en hoe zwaar het gemaakt word (heatsinks). Eerste twee kan je aanpassen, laatste, mja, vind je niet erg.

Mijn smaak en prioriteiten liggen anders, dus mij moet je niet vragen wat ik wil. Maar als ik het zo zie heb je het meeste aan de HP. Mooi HP gebalanceerde laptop, maar verwacht niet veel van batterijduur.

Geheugen kan je ook uitbreiden zo te zien, dus dat is ook een grote plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Thomg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:02:
Niet echt een ding dat laptops luid kunnen worden. Hangt af van hoe agressief de fabrikant de TDP zet, fancurves doet en hoe zwaar het gemaakt word (heatsinks). Eerste twee kan je aanpassen, laatste, mja, vind je niet erg.

Mijn smaak en prioriteiten liggen anders, dus mij moet je niet vragen wat ik wil. Maar als ik het zo zie heb je het meeste aan de HP. Mooi HP gebalanceerde laptop, maar verwacht niet veel van batterijduur.

Geheugen kan je ook uitbreiden zo te zien, dus dat is ook een grote plus.
De HP ziet er idd best wel verleidelijk uit, qua batterijduur, hoe lang zou die ongeveer meegaan?

Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

https://www.notebookcheck...splay.617089.0.html#toc-1

3070Ti, niet 3070. Dus battery life zal iets beter zijn en noise wat lager, ten koste van wat perf.

Misschien iets te negatief over battery life geweest :+

• BertDeDikkerd
Thomg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:26:
https://www.notebookcheck...splay.617089.0.html#toc-1

3070Ti, niet 3070. Dus battery life zal iets beter zijn en noise wat lager, ten koste van wat perf.

Misschien iets te negatief over battery life geweest :+
Onder load zal die wel maar 2 u meegaan, ik veronderstel dat dit normaal is voor een laptop met zulke specs.

Is het een 3070Ti? Want de tweakers pagina zegt: GeForce RTX 3070

En als het een Ti versie zou zijn, zou die toch juist meer verbruiken, omdat die iets strerker is?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ga voor 64GB RAM ivm. meerdere VM's en applicaties tegelijk soepel laten draaien en een dedicated GPU (AMD/NVidia) voor multi monitor setups en dus productiviteit, maar niet met focus op gaming. Hoe lichter en compacter de laptop, des te beter voor al het meezeulen.

Gaming zou ik op een aparte PC of PS/XBox doen, dan heb je die afleiding ook niet op je studie werk PC staan.

[ Voor 31% gewijzigd door JJ Le Funk op 21-09-2022 07:44 ]

~

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik ben niet echt op zoek naar de bulky gaming laptops waarbij de batterij niet echt lang mee gaat in gebruik.
Als je wilt gamen, zou ik je echt aanraden om gewoon een desktop te nemen ipv geld extra te besteden aan een gaming laptop. Accuduur is gewoon niet goed bij dat soort laptops en dat is wel prettig als je Informatica gaat doen.

Kijk ook eens naar het verbruik en warmteproductie. De laatste Intel processoren zijn nog steeds heethoofden en persoonlijk vind ik dat echt zwaar irritant. Zeker als je in een lokaal zit of gewoon aan het werk bent. Je zou ook kunnen kijken naar de Ryzen CPU's, die zijn wat efficiënter in verbruik (worden nog steeds wel warm/heet, maar veel minder).

[ Voor 33% gewijzigd door MysticX op 21-09-2022 04:06 ]

hi!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

BertDeDikkerd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:03:
[...]

Onder load zal die wel maar 2 u meegaan, ik veronderstel dat dit normaal is voor een laptop met zulke specs.

Is het een 3070Ti? Want de tweakers pagina zegt: GeForce RTX 3070

En als het een Ti versie zou zijn, zou die toch juist meer verbruiken, omdat die iets strerker is?
Ik bedoel dat in de review de Ti versie gereviewed word waar de gekozen laptop een non Ti versie heeft. Dus de gekozen laptop zal waarschijnlijk wat stiller en zuiniger zijn.
JJ Le Funk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:12:
ga voor 64GB RAM ivm. meerdere VM's en applicaties tegelijk soepel laten draaien en een dedicated GPU (AMD/NVidia) voor multi monitor setups en dus productiviteit, maar niet met focus op gaming. Hoe lichter en compacter de laptop, des te beter voor al het meezeulen.

Gaming zou ik op een aparte PC of PS/XBox doen, dan heb je die afleiding ook niet op je studie werk PC staan.
Ik zou juist focussen op een laptop die de mogelijkheid bied tot 64GB aan geheugen. Eerst kijken hoever je komt met 32GB en dan opnieuw beoordelen.
Ik merk (praktisch) dat ik meestal wel genoeg heb aan 32GB. Voor werkgerelateerd zou ik inderdaad meteen 64GB halen echter.

@JJ Le Funk @MysticX Als alternatieve optie kan je ook denken aan een eGPU, maar het klinkt dat TS wilt kunnen gamen on the go, dus dat gaat niet lukken.

Enfin, altijd goed om opties te bespreken ;)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Thomg schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:10:
[...]

Ik zou juist focussen op een laptop die de mogelijkheid bied tot 64GB aan geheugen. Eerst kijken hoever je komt met 32GB en dan opnieuw beoordelen.
Ik merk (praktisch) dat ik meestal wel genoeg heb aan 32GB. Voor werkgerelateerd zou ik inderdaad meteen 64GB halen echter.

[...]
dat is ook wel slim ja: 64GB mogelijk volgens specs en dan beginnen met 1 latje van 32.

~

• BertDeDikkerd
Beste Mensen,

De gaming laptop is ook niet alleen om te gamen, ik ben ook namelijk een beetje into game dev, wat redelijk wat 3D capaciteiten kan vragen. Ik heb momenteel een desktop met een GTX 1080, I5 8600K
en 16GB ram. Met deze ramhoeveelheid heb ik tot nu toe alles kunnen doen, ik snap niet waarom ik meer zou nodig moeten hebben?

Ik heb wat reviews gekeken over de HP omen, en deze heeft best een lang batterijleven.

Toch heb ik wel gehoord over de HP omen dat de toetsenbord toetsen best klungelig kunnen zijn en klein zijn, dit is niet optimaal aangezien er zal op geprogrammeerd moeten worden.

Zijn er alternatieven?

[ Voor 19% gewijzigd door BertDeDikkerd op 21-09-2022 15:51 ]

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-05 15:23
Lenovo IdeaPad 5 Pro 16"/Ryz9-5900H/32GB/1TBSSD/RTX3050/W11 ?

• BertDeDikkerd
tony-stark schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:52:
Een vriend van mij heeft deze gekocht en zegt dat deze redelijk luidruchtig wordt, zonder instelling om deze stiller te zetten.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

tony-stark schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:52:
Let wel op dat een 3050 Mobile stevig trager is dan een 1080. Alleen iets als een 3060 zit op hetzelfde niveau.

Dus misschien ook @ TS, is de 1080 voldoende performance? Overkill? Meer nodig?

• BertDeDikkerd
Thomg schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:57:
[...]

Let wel op dat een 3050 Mobile stevig trager is dan een 1080. Alleen iets als een 3060 zit op hetzelfde niveau.

Dus misschien ook @ TS, is de 1080 voldoende performance? Overkill? Meer nodig?
1080 is voor nu voldoende performance, maar eventueel wil ik ook kijken naar de toekomst toe, sommige games zoals bv. Microsoft Flight Sim runnen echt wel stroef

• Thomg

Thomg

Aww yiss

BertDeDikkerd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
[...]

1080 is voor nu voldoende performance, maar eventueel wil ik ook kijken naar de toekomst toe, sommige games zoals bv. Microsoft Flight Sim runnen echt wel stroef
Mening over eGPU?

• BertDeDikkerd
Dat zie ik niet echt zitten, aangezien de laptop elke dag moet meegenomen worden, en altijd dezelfde performance wordt verwacht

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 20:08
de 2021 Legion 5 Pro overwogen?

reviews: Lenovo Legion 5 Pro - 2021-update geeft gamelaptop desktopkracht

in de tweakers review zie je best goede batterijduur.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

BertDeDikkerd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:54:
[...]

Een vriend van mij heeft deze gekocht en zegt dat deze redelijk luidruchtig wordt, zonder instelling om deze stiller te zetten.
https://www.legionfancontrol.com
?
BertDeDikkerd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:01:
[...]

Dat zie ik niet echt zitten, aangezien de laptop elke dag moet meegenomen worden, en altijd dezelfde performance wordt verwacht
(y)
BertDeDikkerd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:49:
Toch heb ik wel gehoord over de HP omen dat de toetsenbord toetsen best klungelig kunnen zijn en klein zijn, dit is niet optimaal aangezien er zal op geprogrammeerd moeten worden.
Zit niet echt veel anders op dan het gewoon te proberen.
Mogelijk dat je het ergens fysiek kan proberen, anders kan je altijd nog beroepen op Wet koop op afstand als het tegenvalt.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomg op 21-09-2022 16:11 ]

• BertDeDikkerd
Thomg schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:04:
[...]

https://www.legionfancontrol.com
?

[...]

(y)

[...]

Zit niet echt veel anders op dan het gewoon te proberen.
Mogelijk dat je het ergens fysiek kan proberen, anders kan je altijd nog beroepen op Wet koop op afstand als het tegenvalt.
Ik denk dat ik voor de HP omen ga, iemand enige ervaring hiermee? Hoe valt het toetsenbord mee? Is HP een goed merk?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Ik ben aan het denken om deze te kopen maar op de tweakers specificaties staat 90Wh batterij maar op de externe verkopers staat er 56Wh, wat klopt er?

uitvoering: ASUS TUF Gaming A17 FA707RR-HX006W

Also, is dit een goede laptop?

Mvg

[ Voor 5% gewijzigd door BertDeDikkerd op 25-09-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:32

Winkiller

De Mopperpot

BertDeDikkerd schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:56:
Ik ben aan het denken om deze te kopen maar op de tweakers specificaties staat 90Wh batterij maar op de externe verkopers staat er 56Wh, wat klopt er?

uitvoering: ASUS TUF Gaming A17 FA707RR-HX006W

Also, is dit een goede laptop?

Mvg
Prima laptop, er is ook goed mee te gamen, ik heb Doom Eternal en Far Cry 5 er momenteel op staan.
Far Cry 5 geeft via zijn benchmark mogelijkheid standaard ongeveer 95+ fps met alle toeters en bellen aan.
Accu ? geen idee hoe zwaar die is, ik kan het nergens vinden op het apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khJcwEGNBxHnJoP1IR5f55RQdLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzCctrbw00cZuYPZrzDUgYhd.jpg?f=fotoalbum_large

Update: Op de site van Asus staat dat de accu 90Wh is, klik

[ Voor 9% gewijzigd door Winkiller op 01-10-2022 19:47 ]

Pagina: 1