Smart home zonder single point of failure

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelcolman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-03 07:46
Hallo,

Wij beginnen binnenkort met het bouwen van een nieuwbouw en willen hierin domotica gebruiken. We hebben al gekeken naar Teletask en Loxone, maar die werken allebei met een centrale server die alles aanstuurt. Als die uitvalt, werkt er dus niets meer. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Loxone is compatibel met allerlei systemen, dus misschien kunnen we een bussysteem nemen waarbij de knopjes rechtstreeks met de lampen communiceren en de Loxone-centrale daar programmering bovenop doet?

Of zijn we beter met een ander systeem? Bij Niko Home Control gaat ook alles via een centrale hub, als ik het goed begrepen heb?

We willen wel liefst iets waar we de nodige ondersteuning bij kunnen krijgen en dat binnen 20 jaar ook nog bestaat. Niet te veel doe-het-zelf-knutsel-toestanden. Het moet ook voldoen aan de wife-acceptance-factor...

O, en geen cloud-toestanden, het moet helemaal op zichzelf staan. Liefst bedraad, het is een nieuwbouw en bij draadloze systemen zou je veel storingen hebben.

Het beste vergelijkende artikel over domotica dat ik hier op tweakers vond is eentje uit 2015, dus waarschijnlijk hopeloos achterhaald...

Bedankt voor enige tips!

Michel

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:03

Antonio di

a mi me dijeron que si

Voor decentraal systeem komt dan als gauw uit bij systemen met KNX standaard.
Daar is een forum van op Tweakers.
Voor draadloos is volgens mij KNX wel weer "mesh netwerk" wat ook weer zo zijn voor en nadelen heeft.

Je moet er voor zorgen dat je naast al die 'fantastische" domotica alles nog gewoon met de hand kan bedienen. Mijn 2de advies is zorg dat het voldoende autonoom blijft (o.a. zo min mogelijk afhankelijk van Cloud).

Zelf denk ik dat de kans dat hardware uitvalt vele malen kleiner is dan dat er een software fout optreedt of een signaalverstoring (bij draadloos). Die laatste 2 'verstoringen" kan dus bij een centraal en decentraal optreden.

Een centraal hardware systeem vind ik ik veel makkelijk te (zelf) managen. Zeker als je betrouwbare hardware koopt (waar zo te zien jullie naar kijken)
Wil je ook nog iets van een alarmsysteem in apart systeem of als onderdeel van je domotica, dan raad ik je aan mijn stukje te lezen. In dat stukje staat bij de reacties (allemaal van mij!) ook nog URL-links naar andere forums over: "waar je op moet letten bij rookmelders en specifiek bij nieuwbouw is er nogal wat onduidelijkheid over de normen (reactie/reageer van: 15-augustus 2022 01:37)", Zie:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Oprichter van Tweakers @Femme heeft ook nog een mooi verhaal geschreven over Loxone op Tweakers. Ook het lezen waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het probleem bij het systeem wat je beschrijft is dat elke schakelaar dan zijn eigen programmering nodig heeft.

Dus dat schakelaar X moet weten welke lampen hij aan of uit moet zetten.

(Of andersom, dat elke verlichtings module moet weten welke commandos van welke knoppen; de lampen aan/uit moeten zetten)

Waar de knoppen/lampen vaak juist een minimale microcontroller hebben om simpele commandos te verwerken en niet volledige programmeringen op te slaan. Of bijvoorbeeld de tijd bij te houden om dag/nacht programmas te doen.

Daarnaast; op het moment dat je een externe app wil gebruiken; weet het 'verbindings/netwerk-punt' niet wat de huidige status van alle lampen is. Omdat hijzelf niet de logica heeft ingeprogrammeerd heeft.

____

Dat gezegd hebbende.

Het enige wat voor zo ver ik weet in de buurt komt van wat je bedoelt is DALI (wellicht ook KNX?).

Voor zo ver ik weet, programmeer je daar het knoppen paneel in om bepaalde lampen op een bepaalde helderheid te zetten.
Als je daarna de programmeerunit uit de bus haalt, werkt het systeem nog steeds door.
Daarnaast kun je wel vanuit de programmeerunit commandos sturen. (Ik weet niet of het uitlezen ook accuraat is)

DALI is een 'standaard' waar meerdere bedrijven modules voor maken, dus het is minder "lock-in" dan Loxone.

Persoonlijk ben ik niet zo heel erg fan van DALI omdat de berichten traag zijn en het protocol onnodig lastig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:03

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ooh ja dat was ik nog vergeten voor "wife/partner acceptance":
- Ik had de 'handbediening" al aangeraden.
- Hoofdstukje 10 van mijn review over een slimme lamp geeft ook nog wat stof tot nadenken
...over dit punt ("is deze slimme (zigbee) lamp dom").
...Zei URL/link: Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di

PS,
Mijn stukjes gaan niet zo zeer over de "type" systemen die jij zoekt (zoals Niko Home Control, Teletask en Loxone etc.) maar er staan tips in voor alle soorten systemen alarm/domotica/brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Enkele bedenkingen:
Hardware, hoe betrouwbaar ook kan stuk gaan.
Je vast zetten in een commercieel ecosysteem kan nadelen hebben. Hoe zeker ben je dat er over 20 jaar iets nog bestaat en dat je je nieuwe wensen er ook in kan implementeren? Totaal niet
Bestaat er een systeem wat alles kan? Of ga je verschillende systemen koppelen?
De HA problematiek (geen SPOF) van software is eenvoudiger op te lossen dan die van hardware.

You don't need eyes to see, you need vision

• michelcolman
Bedankt iedereen voor de reacties alvast.

We willen inderdaad het systeem ook zo open mogelijk hebben zodat we geen vendor lock-in krijgen. Bij Teletask leek dat redelijk sterk te zijn, ze hebben hun eigen protocol, zijn met weinig dingen compatibel, en (daardoor?) ook vrij duur. 264 euro voor een enkel lichtknopje... (OK, 80 euro voor een cookie voor 4 klassieke knopjes gaat gelukkig ook).

Ik meende begrepen te hebben dat Loxone zeer open was (bruggen naar alle mogelijke andere protocols) maar daar zie ik mensen het toch ook hebben over vendor lock-in?

Wat kies ik best als standaard om wel goede ondersteuning te hebben maar ook gemakkelijk naar andere merken te kunnen overstappen? (Of verschillende merken te kunnen combineren?). Er zijn er zo veel verschillende dat ik door het bos de bomen niet meer zie...
Accretion schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:04:
Daarnaast; op het moment dat je een externe app wil gebruiken; weet het 'verbindings/netwerk-punt' niet wat de huidige status van alle lampen is. Omdat hijzelf niet de logica heeft ingeprogrammeerd heeft.
Ik hoopte dat de centrale mee zou luisteren op de bus en zo op de hoogte zou blijven van de status van de lampen? Dat zou me logisch lijken, maar blijkbaar is er geen systeem dat zo werkt? Dus knopje stuurt commando "licht aan", lamp volgt dat commando, en centrale hoort dat de lamp aan gaat. De centrale kan ook signalen op de bus stoppen om bv. het licht na enkele minuten terug uit te doen, of omdat je op de alles-uit-knop hebt gedrukt. Maar als de centrale uitvalt, werkt tenminste dat knopje nog want dat heeft de centrale niet nodig. Of vraag ik nu iets heel moeilijks waar nog geen enkele fabrikant aan gedacht heeft?

Ik heb nog geen tijd gehad om alle links te bekijken maar zal dat straks doen, er lijken in elk geval interessante dingen in te staan, bedankt!

Michel

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:12
Zonder single point of failure gaat je niet lukken zonder het heel duur te maken. Zorg dat je (in ieder geval) het meeste ook met de hand kan bedienen.

Van geen enkel systeem heb je de garantie dat het over 20 jaar nog ondersteund wordt. Of het nu commercieel of opensource is. Zorg dus dat updates ondersteund worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:45
Mijn ervaring na enkele jaren met diverse smart home oplossingen gewerkt te hebben:

Gebruik open communicatiestandaarden en zorg er voor dat elk schakelpunt lokaal met een fysieke schakelaar te bedienen is.

Ik had eerst vooral zwave plus apparatuur, maar had daar geregeld last van apparatuur welke zijn instellingen kwijt raakten en dat ik niet overal een even goede verbinding mee kon hebben. Er zal vast wel het nodige in mijn setup te verbeteren zijn daarvoor dus wil zwave niet afschieten persé, maar het vroeg vrij veel onderhoud. Nu heb ik vooral apparatuur welke over wifi communiceert (en dus door het hele huis goede dekking heeft) en 1 voorwaarde voor mij is dat het ook zonder een cloud dienst moet kunnen werken. Ik gebruik nu daarvoor diverse apparaten van Shelly bijvoorbeeld. Daarnaast gebruik ik bij voorkeur een open protocol zoals MQTT zodat ik ook niet perse afhankelijk ben van een specifieke driver voor een specifiek domotica systeem, maar zelf ook de touwtjes aan elkaar kan knopen met een programmeeromgeving zoals bijvoorbeeld Node-Red. Vraagt een wat meer technische achtergrond, maar maakt mij veel meer onafhankelijk van systemen. Ik kan met hoe ik het nu opgezet vrij makkelijk switchen van domotica software en mijn apparatuur en automatiseringslaag kan dan het zelfde blijven.

Voor het lokaal bedienen zijn diverse mogelijkheden. Ik heb een aantal wifi relais welke je in een lasdoos kan inbouwen en waar je ook een schakelaar op aan kan sluiten. Mocht de wifi of de domotica plat liggen, reageert de verlichting altijd nog op de schakelaar. Sowieso wil je het licht kunnen bedienen zonder dat je eerst je telefoon ofzo nodig hebt en een fysieke schakelaar naast de deur is in het donker ook altijd goed te vinden. Als je hem dan fysiek schakelt, wordt hij overigens ook bij mij in de domotica bijgewerkt, de schakelaar werkt dan als een toggle swith.

Of iets over 20 jaar nog werkt is lastig te zeggen en is denk ik een illusie. In mijn optiek ben je dan beter uit met zo open mogelijke systemen welke je flexibiliteit geven. Werken met bijvoorbeeld die inbouw relais maakt ook dat mocht je dat moeten vervangen, je alleen die units hoeft te vervangen en niet alle schakelaars of lampen.

Single points of faillure uitschakelen is ook niet echt waar je op moet richten, dat zou immers inhouden dat je diverse zaken redundant moet gaan uitvoeren en hoever wil je dan gaan? Dubbele wifi? Dubbele hubs? Waar je naar zoekt is eerder fallbacks zoals die fysieke schakelaars die ik noemde. Een ander voorbeeld zijn bijvoorbeeld mijn airco units welke ik normaal via de domotica bedien, maar als ik zou willen ook gewoon met de infrarood afstandsbediening kan aan- en uitzetten.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

michelcolman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:30:
Ik hoopte dat de centrale mee zou luisteren op de bus en zo op de hoogte zou blijven van de status van de lampen? Dat zou me logisch lijken, maar blijkbaar is er geen systeem dat zo werkt? Dus knopje stuurt commando "licht aan", lamp volgt dat commando, en centrale hoort dat de lamp aan gaat. De centrale kan ook signalen op de bus stoppen om bv. het licht na enkele minuten terug uit te doen, of omdat je op de alles-uit-knop hebt gedrukt. Maar als de centrale uitvalt, werkt tenminste dat knopje nog want dat heeft de centrale niet nodig. Of vraag ik nu iets heel moeilijks waar nog geen enkele fabrikant aan gedacht heeft?
Het punt is dat het indrukken van een knopje vanalles kan betekenen.
Of ook dat de status van een lamp gewijzigd kan worden door bijvoorbeeld een timer in de lamp zelf.

Het is wel mogelijk, om de lamp ook weer de berichten de bus op te laten sturen, maar je krijgt dan steeds meer berichten en een hogere kans op conflicten op de bus (en daardoor nog steeds de mogelijkheid op desynchronisatie).
Maar dit maakt het een oplossing die minder vaak geïmplementeerd wordt; omdat het lastiger is.

De netwerkmodule kan overigens niet zomaar een bericht "stoppen" dan zouden de knoppen en de lampen een aparte bis moeten hebben (en dan heb je alsnog een single point of failure).
Dit hoeft overigens ook niet, de netwerkmodule zou alleen vanuit buiten verschillende scènes aan hoeven roepen of lampen moeten aansturen.
En daarnaast zou het inderdaad tof zijn als die een idee heeft van de huidige status.
(Maar dat is lastig want dan moet je alle berichten bijhouden en daarnaast ook weten welke scene dan actief is.)

• michelcolman
Invisible_man schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:02:
Gebruik open communicatiestandaarden en zorg er voor dat elk schakelpunt lokaal met een fysieke schakelaar te bedienen is.
(...)
Voor het lokaal bedienen zijn diverse mogelijkheden. Ik heb een aantal wifi relais welke je in een lasdoos kan inbouwen en waar je ook een schakelaar op aan kan sluiten. Mocht de wifi of de domotica plat liggen, reageert de verlichting altijd nog op de schakelaar. Sowieso wil je het licht kunnen bedienen zonder dat je eerst je telefoon ofzo nodig hebt en een fysieke schakelaar naast de deur is in het donker ook altijd goed te vinden. Als je hem dan fysiek schakelt, wordt hij overigens ook bij mij in de domotica bijgewerkt, de schakelaar werkt dan als een toggle swith.
(...)
Single points of faillure uitschakelen is ook niet echt waar je op moet richten, dat zou immers inhouden dat je diverse zaken redundant moet gaan uitvoeren en hoever wil je dan gaan? Dubbele wifi? Dubbele hubs? Waar je naar zoekt is eerder fallbacks zoals die fysieke schakelaars die ik noemde.
Dat is inderdaad exact wat ik zoek. Ik heb geen volledige redundantie nodig, het is geen ramp als er plots een lamp niet meer werkt, maar ik wil niet in de situatie komen waarbij er in heel het huis geen enkel knopje meer werkt omdat de centrale server uitgevallen is.

Dus als ik het goed begrepen heb:
- Lichtknopjes in ster met electriciteitskast verbonden.
- In de kast zit een relais voor elk lichtpunt
- Een of meerdere lichtknopjes zijn rechtstreeks verbonden met 1 relais zodat ze dat lichtpunt kunnen schakelen zonder de centrale server nodig te hebben.
- De server kan weten in welke stand elk relais staat
- De server kan ook zelf de relais bedienen om op schema lampen aan en uit te doen, "alles uit", enz.

Klopt dat ongeveer?

Wat voor soort relais moet dat dan zijn? Bij gewone teleruptoren weet de centrale niet dat er iets gebeurd is, dus ik vermoed dat dat dan relais moeten zijn die één of ander protocol ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
michelcolman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:31:
[...]
- Lichtknopjes in ster met electriciteitskast verbonden.
Ik gebruik bijvoorbeeld deze Shelly Plus 1 modules, maar er zijn andere merken die het zelfde principe hebben en bijvoorbeeld in plaats van wifi met zwave of iets dergelijks werken. Deze kan je dan als volgt aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2021/06/plus1_AC_wiring.jpg
In de webinterface van die module kan je dan configureren wat de functie van die schakelaar is. Bij mij heb ik die dan ingesteld als toggle switch, dus als het licht aan staat gaat hij uit en als hij uit staat aan.
- In de kast zit een relais voor elk lichtpunt
Deze kan je in de lasdoos inbouwen boven bijvoorbeeld de schakelaar of de lamp.
[Video: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2022/03/Shelly-1-light-switch-1-1_x264.mp4]
- Een of meerdere lichtknopjes zijn rechtstreeks verbonden met 1 relais zodat ze dat lichtpunt kunnen schakelen zonder de centrale server nodig te hebben.
Inderdaad, zolang er spanning op de relais module staat kan je het licht met een aangesloten schakelaar aan en uit zetten.
- De server kan weten in welke stand elk relais staat
Dat hangt onder andere van het gebruikte communicatieprotocol af, maar het eerder door mij genoemde MQTT protocol werkt twee richtingen op en je hebt dan een centrale MQTT server (ook wel broker genoemd in dit geval) waar zowel je devices als die relais, als ook je domotica systeem mee verbindt. Via MQTT kan de relais dus een aan/uit commando gegeven worden, maar mocht deze lokaal bediend worden met een schakelaar, zal deze een MQTT bericht terug sturen zodat alle partijen altijd de actuele status weten.
- De server kan ook zelf de relais bedienen om op schema lampen aan en uit te doen, "alles uit", enz.
Inderdaad.
Klopt dat ongeveer?

Wat voor soort relais moet dat dan zijn? Bij gewone teleruptoren weet de centrale niet dat er iets gebeurd is, dus ik vermoed dat dat dan relais moeten zijn die één of ander protocol ondersteunen?
Die Shelly plus 1 die ik al aanhaalde is er één die ook MQTT ondersteund. Een ander voorbeeld van wat ik thuis toepas zijn deze shelly plug s stekkerschakelaars welke je gewoon simpel in een stopcontact steekt en waar je vervolgens een stekker van bijvoorbeeld een stalamp kan steken. Ook die werkt met MQTT en kan je op de zelfde manier bedienen. Op die stekkerschakelaar zit ook een klein knopje ingebouwd waarmee je ook die buiten de domotica om kan aan- en uitzetten.

De vraag is vervolgens alleen in hoeverre je een kant en klaar systeem wilt wat plug en play is, of in hoeverre je zelf met de techniek bezig wil om alles helemaal naar je zin te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:10
michelcolman schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:36:
Hallo,

Wij beginnen binnenkort met het bouwen van een nieuwbouw en willen hierin domotica gebruiken. We hebben al gekeken naar Teletask en Loxone, maar die werken allebei met een centrale server die alles aanstuurt. Als die uitvalt, werkt er dus niets meer. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Loxone is compatibel met allerlei systemen, dus misschien kunnen we een bussysteem nemen waarbij de knopjes rechtstreeks met de lampen communiceren en de Loxone-centrale daar programmering bovenop doet?
Dit is voor mij precies de reden geweest om voor KNX te kiezen: stabiliteit en geen afhankelijkheid van een centrale component. Veel functionaliteit, inclusief schakelen op bijvoorbeeld schemering en configuratie van scenes, is hier rechtstreeks in de tasters en actoren geprogrammeerd en die tasters en actoren communiceren rechtstreeks met elkaar, zonder dat er een centraal component nodig is.
Voor de verdere automatisering gebruik Home Assistant. Dat communiceert feilloos met KNX en biedt uitstekende UI mogelijkheden, tegen een fractie van de prijs van KNX ui spul.
Ze hebben bij mij de schakelkasten voor me gebouwd en daar een basis programmering in gedaan. Had ik meer tijd gehad, dan had ik dat helemaal zelf gedaan. Alle aanpassingen aan KNX doe ik zelf, met de ETS software.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Shelly is wel tof omdat je bestaande bekabeling kunt gebruiken en de schakelaar ook 'direct' de lamp aanstuurt.
Dus je bent, voor normaal aan/uit niet afhankelijk van je wifi.
Maar je kan via wifi met de app of lokale api wel de status uitlezen/aansturen.
Eigenlijk ideaal voor een paar ruimtes of retrofit (voor in een bestaand huis, je kant het ook weer makkelijk er uit halen).

KNX heb ik maar gelimiteerde ervaring mee (toevallig het protocol reverse-engineered om inputs uit te lezen/aan te sturen vanuit een extern systeem), maar geen idee hoe het is om te installeren/beheren/gebruiken.

KNX lijkt wel een ideale oplossing voor een 'professioneler'/nieuw systeem (dus een andere usecase dan Shelly). Omdat je inderdaad actoren/inputs van verschillende bedrijven kunt gebruiken.

Praktisch gezien trek je dan per ruimte (of per verdieping) alle kabels van lampen/schakelaren naar een wat 'wat grotere centraaldoos', een met din-rail en netwerk aansluiting?
Je kan dan altijd nog oude schakelaren plaatsen en 1-op-1 bekabelen?

Op zich wel interessant om een overzichtstabel te maken met wat kenmerken van verschillende systemen.

De programmeersoftware van 200euro voor 20 apparaten, 350euro voor 64 apparaten of 1000euro voor meer apparaten; is ook niet mis.
En dan ~200-300€ voor de IP module.
En de lampen/knoppen nog, naast de meerkosten van de bouwer/elektricien.

Maar, eigenlijk valt het voor een professioneel systeem nog wel mee.
En vergelijken met zelfbouw is ook niks.

-----

Eigenlijk zouden ze op de Shelly gewoon een RS485/modbus ingang moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:10
KNX is veel meer dan alleen schakelen/dimmen. Denk daarbij aan temperatuursensoren in je tasters, een weerstation, pulstellers waar ik kWh meters aan hang. En het is zeker niet goedkoop, maar het is wel een geaccepteerde standaard die door elke knx-monteur onderhouden kan worden wat dus ook een rol speelt bij verkoopbaarheid van een woning.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
[b]FuaZe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:15:
Eigenlijk zouden ze op de Shelly gewoon een RS485/modbus ingang moeten hebben.
De Shelly apparaten hebben wel allemaal het MQTT protocol aan boord en omdat dat zowel push als pull is waar modbus alleen maar pull is, is dat zelfs voor een domotica situatie waarbij je zowel vanuit het device als vanuit de server kan schakelen zeker wel een meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

StevenK schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:26:
KNX is veel meer dan alleen schakelen/dimmen. Denk daarbij aan temperatuursensoren in je tasters, een weerstation, pulstellers waar ik kWh meters aan hang. En het is zeker niet goedkoop, maar het is wel een geaccepteerde standaard die door elke knx-monteur onderhouden kan worden wat dus ook een rol speelt bij verkoopbaarheid van een woning.
Eens, voor nieuwbouw zou ik zeker KNX overwegen.

Persoonlijk vindt ik "slimme verlichting" ook de minst interessant smarthome optie.
Of ja, een Shelly die automatisch de verlichting regelt in de woonkamer is dan genoeg.
In de gangen heb ik zo'n inplug ding dat wanneer het donker is; gedimd licht geeft. En op de slaapkamer is het toch aan/uit met een schakelaar bij de deur en bij het bed.

Ik hoef zegmaar, niet via de iPad het licht op het toilet te bedienen.

Verwarming/afzuiging/rolluiken etc kun je veel meer mee doen om bijvoorbeeld energie te besparen of meer comfort te generen.

Maar weet niet of het daar de moeite is om KNX te gaan gebruiken, die systemen hebben bij mij simpelweg (nog) geen KNX ondersteuning).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Invisible_man schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:43:
[...]

De Shelly apparaten hebben wel allemaal het MQTT protocol aan boord en omdat dat zowel push als pull is waar modbus alleen maar pull is, is dat zelfs voor een domotica situatie waarbij je zowel vanuit het device als vanuit de server kan schakelen zeker wel een meerwaarde.
Fair, Modbus is een slecht voorbeeld.
M'n punt was dat het tof zou zijn als er een soort bekabelde versie zou zijn van zo'n modules als Shelly.

En dat verschillende Shelly's op de bus dan samen kunnen werken om een bepaalde scène aan te zetten.

Als ik op een knop druk wil ik bijvoorbeeld de verlichting aan het plafond naar 20% zetten en de ledstrip eromheen naar 60%.

Dat moet nu allemaal via het WiFi naar een MQTT server?
Zou toch cool zijn als die server gewoon niet meer nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Accretion schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:57:
[...]

Fair, Modbus is een slecht voorbeeld.
M'n punt was dat het tof zou zijn als er een soort bekabelde versie zou zijn van zo'n modules als Shelly.
Om eerlijk te zijn heb ik persoonlijk alles liever via een netwerkverbinding (dus ethernet of wifi) zodat ik van de bestaande infrastructuur in mijn huis gebruik kan maken dan om een extra netwerk met bijvoorbeeld RS485 te maken. Ik heb door mijn hele huis al overal ethernetaansluitingen zitten en overal een goede wifi dekking. Ook is het aansluiten op de server (bij mij een RPI4) een stuk eenvoudiger omdat ik maar 1 netwerkaansluiting daarvoor nodig heb. Overigens hebben ze bij Shelly wel een bedraade versie die over ethernet werkt, maar die is voor dinrail (in je meterkast bijvoorbeeld) en niet voor inbouw in lasdozen.
En dat verschillende Shelly's op de bus dan samen kunnen werken om een bepaalde scène aan te zetten.

Als ik op een knop druk wil ik bijvoorbeeld de verlichting aan het plafond naar 20% zetten en de ledstrip eromheen naar 60%.

Dat moet nu allemaal via het WiFi naar een MQTT server?
Zou toch cool zijn als die server gewoon niet meer nodig is.
Ik denk dat wanneer je een beetje serieus met domotica bezig gaat, je al snel met een server moet gaan werken om een centraal bedieningspunt te hebben die je dan via bijvoorbeeld een webpagina of een app kan bedienen. MQTT kan bijvoorbeeld met Domotcz en Home Assistent werken (of wat ik doe met Node Red als tussenlaag), dan heb je al twee vrij grote domoticasystemen te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ethernet (of wifi) is prima om systemen te koppelen, maar niet om de componenten binnen een systeem te koppelen.

Je verwarming, verlichtingssysteem of ventilatie moeten zonder centraal netwerk (ethernet heeft een switch nodig) uit de voeten kunnen.

Mijn punt is dat er prima ethernet naar RS485 gateways zijn.
Waardoor je de lampen en knoppen modules op een 'bus' kunt zetten, onafhankelijk van jou ethernet netwerk. Waarbij de modules direct met elkaar kunnen communiceren.

Jou centrale software kan dan de onderlinge communicatie met systemen regelen. Via ethernet (naar rs485 of bijv knx)
Zonder dat deze zich geen zorgen hoeft te maken over welk knopje/welke lamp aanstuurt.

Jou centrale systeem kan dan wel reageren op bepaalde triggers of events insturen naar de losse systemen.
Maar de losstaande werking van deze systemen is dan niet afhankelijk van je centrale server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00
Ikea Tradfri heeft dit dus ook. Elke knop kan aan een lamp gekoppeld worden. Mijn hub had geen stroom en daar kwam ik pas na 2 dagen achter omdat alleen wat automation niet werkte. Afgezien van het feit dat dit losse knoppen zijn die niet samenwerken met een gewone knop en dus wss niet interessant zijn wilde ik hem toch even noemen.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hercul3s schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:20:
Ikea Tradfri heeft dit dus ook. Elke knop kan aan een lamp gekoppeld worden. Mijn hub had geen stroom en daar kwam ik pas na 2 dagen achter omdat alleen wat automation niet werkte. Afgezien van het feit dat dit losse knoppen zijn die niet samenwerken met een gewone knop en dus wss niet interessant zijn wilde ik hem toch even noemen.
Ja precies, wat mij betreft een voordeel.

D'r zijn ook Hue knoppen die je aan de Hue brug koppelt; niet direct aan de lamp.
Daar kun je dan wel allerlei extra acties aan hangen bij langer inhouden of dubbel drukken.

Maar ik geloof dat de brug dan wel altijd online moet zijn (maar dat is wellicht alleen bij 'Friends of Hue' knoppen; niet van Philips zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verkeerde topic sorry (teveel tabs open :))

[ Voor 130% gewijzigd door moozzuzz op 23-09-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

moozzuzz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:17:
Opnieuw een basisvraagje: Ik zoek een methode om een trigger te beperken tot even of oneven weken (of nog beter: een gefinetunede versie als in zondagavond op oneven weken). Ik dacht dit te kunnen doen met hulp een binary sensor en een recurrent event in de calendar integratie te steken, maar ik kan die laatste in mijn HA nergens terugvinden. Of is dat enkel een stub om andere kalender-integraties te faciliteren? Uiteraard staat er niets nuttigs (voor een leek) in de HA docs en google heeft het vnl over de google kalender integratie voor HA.
Dit lijkt me meer iets voor het Home-Assistant topic of een nieuw vraag topic.

De discussie over decentrale domotica heeft daar bijzonder weinig mee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:22
Ik heb bij mijn renovatie gekozen voor het Velbus-systeem. Een Belgisch systeem van Velleman dat reeds vele jaren bestaat.

Dit systeem is decentraal: de modules die de acties moeten uitvoeren (relays, dimmers) luisteren rechtstreeks op de CAN-bus naar berichten van de knoppen die ze bedienen. Het defect van een enkele module heeft dus nooit impact op het systeem in zijn geheel (zolang de centrale CAN-bus niet wordt gestoord).

Verder is het protocol dat wordt gebruikt ook publiek, alsook enkele tools errond: https://github.com/velbus . In theorie is het dus mogelijk om 3rd party modules te maken.

Qua bekabeling volstaat een EIB-kabel (dezelfde als voor KNX dus) tussen alle modules.

Voor de interactie met andere Domotica-systemen (Zigbee, etc) gebruik ik Home Assistant. Het Velbus-systeem is via USB verbonden met mijn server, ik had ook een RS232 verbinding als optie. Als de HA-server kapot gaat, dan heb ik nog altijd een huis waarbij alle knoppen werken en lichten te bedienen zijn: prima "graceful degradation" dus (belangrijk voor de WAF). Ik denk dat dit de herverkoopbaarheid van mijn huis ook ten goede komt, omdat het domotica-systeem prima op zichzelf staat.
Pagina: 1