EPS kruipluik doorstoken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Onze woning uit 2018 staat op een laag van 10cm EPS. Deze was nog niet doorstoken bij het kruipluik, dit heb ik vanavond gedaan. Kruipruimte blijkt vol te staan met een laag water.

Waarschijnlijk had ik dit beter dicht kunnen laten. Hoe belangrijk is het om dit weer luchtdicht te maken? Valt dat nog te patchen?

Alle reacties

• Sandeman!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-01-2024
EPS is niet luchtdicht, dit is een isolatiemateriaal. Je kunt dit overigens prima weer dicht maken door een beetje pur te gebruiken.

Belangrijker is om eerst de oorzaak van het water te achterhalen, anders komen er bijna gegarandeerd vochtproblemen op lange termijn.

Heb je een houten constructie? Dan is het beter om deze ook eens goed te controleren.

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-12 17:18
Volgens mij is een kruipruimte sowieso geventileerd door middel van de roostertjes in je buitengevel, luchtdicht was die dus toch al niet.
Maar als je het een beetje netjes hebt afgesneden kan je het ook aan de onderkant van je kruipluik plakken.
Zou wel uitzoeken waar het water vandaan komt. Met de regen van afgelopen dagen kan het wel wat vochtig zijn, maar echt een laag water lijkt mij niet goed.

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-12 21:47
Lang niet meer bij alle nieuwbouw wordt de kruipruimte geventileerd, kan dus zo maar zijn dat er geen roostertjes zijn. Als het goed is is het kruipluik dan ook voorzien van een rubber pakking om tocht te voorkomen. Dus EPS weer terug plaatsen voor isolatie, en dan kan het luik er weer op.

Wat betreft het water, kan ook gewoon grond water zijn door alle regen van de laatste tijd. Maar het kan geen kwaad om de hemelwaterafvoer en riolering te controleren. Kan ook zo maar zijn dat door verzakking er wat kapot is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sandeman! schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:42:
EPS is niet luchtdicht, dit is een isolatiemateriaal. Je kunt dit overigens prima weer dicht maken door een beetje pur te gebruiken.

Belangrijker is om eerst de oorzaak van het water te achterhalen, anders komen er bijna gegarandeerd vochtproblemen op lange termijn.

Heb je een houten constructie? Dan is het beter om deze ook eens goed te controleren.
Kruipruimte vol water is geen enkel probleem bij nieuwbouw, de vloer is in principe dampdicht.