Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC voor 1440p gaming en hobby'en; ca. €1600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Ik kwam er laatst achter dat ik al meer dan 10 jaar een Steam account heb en dus zo lang op laptops game. Al een tijd een PC willen bouwen, maar toen was er iets met een pandemie en chiptekorten... nu is het hopelijk een goede tijd.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen, ik speel Minecraft, Rocket League maar wil meer games spelen die momenteel eigenlijk niet gaan; ik denk bijvoorbeeld aan Horizon Zero Dawn en Cyberpunk 2077. Omdat ik een 1440p/144Hz scherm heb (zie onder) wil ik de meeste games comfortabel kunnen runnen op in ieder geval die resolutie, en het liefst ook die framerate op mid settings.

Verder zou ik graag (hobbymatig) willen werken met Unreal Engine 5, en af en toe een video renderen moet ook kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op €1600, maximaal €1750.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alle randapparatuur al, met als belangrijkste item het scherm: pricewatch: LG UltraGear 27GN850-B Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is een beetje een gok, omdat ik weinig ervaring heb met de precieze prestaties van verschillende componenten. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bepalen of dit werkt of dikke overkill dan wel underkill(?) is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, heb voor AMD gekozen in m'n build hieronder vanwege de BBG van september, en op gebied van merken van componenten heb ik weinig tot geen idee van wat goed is. Hier wil ik dan ook graag feedback op.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik geen internetkabel naar de plek van m'n PC kan trekken is ingebouwde Wi-Fi een must. Ook wil ik graag Bluetooth om m'n headset en controller te kunnen gebruiken.

Ik heb al een RGB muis en toetsenbord en daarom zou ik wat RGB in m'n kast ook wel leuk vinden.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil voornamelijk feedback op de build die hieronder staat. Deze is gebaseerd op de 1440p build in de desktop BBG van september, met de volgende aanpassingen:
  • Het moederboard is dezelfde als in de BBG, maar dan de versie met WiFi en Bluetooth. Ik vond pricewatch: ASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II als een iets goedkoper alternatief, maar het board in de build heeft veel goede reviews.
  • Ik heb de CPU geüpdatet naar een 5700X volgens de aanbeveling, en dit lijkt me nodig als ik fijn UE5 wil gebruiken.
  • Hetzelfde voor de RAM, 32GB i.p.v. de 16GB in de BBG.
  • GPU is uitgekozen vanwege de prijs (gisteren zelfs voor €700 te koop), lijkt me goede bang for buck en bovendien met RGB fans. Als alternatief zie ik pricewatch: Gigabyte Radeon RX 6800 Gaming OC met iets minder performance, geen RGB, maar wel een stukje goedkoper.
  • De case is uitgekozen vanwege de goede reviews, de glazen zijplaat (want RGB) en omdat ik hem best mooi vind.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 272,50€ 272,50
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE AX V2€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC€ 749,-€ 749,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 109,31€ 109,31
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 103,38€ 103,38
1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 80,84€ 80,84
Totaal€ 1.598,83

Windows licentie mist in bovenstaande maar ik heb voor zover ik weet toegang tot de Education edition, een stuk goedkoper dan een witte licentie dus en daarom niet meegeteld in het budget.

De vragen die ik dan heb: Is alles compatibel (heb ik gecheckt, maar een dubbelcheck is fijn), zitten er bottlenecks in, heb ik duidelijke betere alternatieven gemist? Voldoet mijn voeding, heb ik genoeg koeling? Voor zover ik kan beoordelen is dat allebei wel het geval. Ik hoor graag wat jullie van deze build vinden. In z'n geheel, maar ook of de betreffende GPU waar voor het geld is (huidige €750), want die is qua levering het meest spannend. Bij voorbaat dank!

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24

Thomg

Aww yiss

Intel setje bied meer waar voor geld
pricewatch: Intel Core i5-12600KF Boxed
pricewatch: MSI Pro B660M-A WiFi DDR4

Afhankelijk van hoe serieus je wilt renderen brengt een 12700 ook flinke verbetering.
pricewatch: Intel Core i7-12700F Boxed

750 voor een 6800XT is een beetje pijnlijk wetende dat die 700 was, maar het is nog steeds goede value voor een high-end kaart.

Voor tientje meer zou ik een 980 doen.
pricewatch: Samsung 980 1TB

Voor de rest is alles compatible en voeding prima :)

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 15:01
Voor 30 euro meer heb je: pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

dan heb je 3600 mhz met lagere true latency. AMD cpu's vind 3600mhz erg fijn, en brengen in sommige gevallen 5/10% improvement in fps.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Dank beiden!
Check, wel een stukje duurder maar als het duidelijk performance brengt de moeite waard. Ik ga met de andere suggestie weer even m'n Mobo + CPU + RAM opties op een rijtje zetten, de rest ben ik nu wel zeker over.
Afhankelijk van hoe serieus je wilt renderen brengt een 12700 ook flinke verbetering.
pricewatch: Intel Core i7-12700F Boxed
Nog niet heel serieus, geen grootse plannen, dus voor nu is dit wat te veel denk ik.
750 voor een 6800XT is een beetje pijnlijk wetende dat die 700 was, maar het is nog steeds goede value voor een high-end kaart.
Fijn om die bevestiging te hebben. Bij die webshop is hij nu in de uitverkoop en is de prijs inmiddels weer met €20 gezakt. Ik hou hem nauwlettend in de gaten, en koop als de prijs nog wat verder zakt, of de voorraad bijna weg is, of aan het eind van de week als ik de rest bestel :p
Voor tientje meer zou ik een 980 doen.
pricewatch: Samsung 980 1TB
Noted, done.
Voor de rest is alles compatible en voeding prima :)
Mooi!
grasmat0 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:30:
Voor 30 euro meer heb je: pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

dan heb je 3600 mhz met lagere true latency. AMD cpu's vind 3600mhz erg fijn, en brengen in sommige gevallen 5/10% improvement in fps.
Hmm, deze is alleen niet out of the box compatible zo te zien? Maximale snelheid op de site van AMD is 3200 MT/s. Is dat simpelweg een instelling in het BIOS de UEFI veranderen?

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 15:01
Is indd een UEFI instelling, XMP profiel (voor AMD) en dan zal hij op 3600 runnen. Je gekozen moederbord ondersteund zelfs tot 4733mhz, alleen ze noemen alles boven de 3200 mhz "overclocken". Maar dat is niks meer dan je XMP profiel aanzetten in de BIOS/UEFI hoe je het wilt noemen.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Check, dat durf dan ik wel aan als ik inderdaad voor de AMD optie ga. Thanks!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24

Thomg

Aww yiss

Migrator schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:40:
[...]

Check, wel een stukje duurder maar als het duidelijk performance brengt de moeite waard. Ik ga met de andere suggestie weer even m'n Mobo + CPU + RAM opties op een rijtje zetten, de rest ben ik nu wel zeker over.
Que? 20 euro duurder?

Qua performance zijn ze heel erg aan elkaar gewaagd, meestal is performance hetzelfde, maar in een paar selecte scenario's is de 12600K wel serieus sneller.
Met intel behoud je ook nog de optie te upgraden naar iets als een 13700F, bij AMD is dit eindstation tenzij je ineens een 5950X nodig hebt.

Bij AMD is alleen de 5900X en 5950X interessant voor multi-threaded efficient productiviteit en de 5600 interessant omdat het zo goedkoop is icm een cheapo mobo. De 5700/5800X zit in een gare limbo waar Intel meer waar voor z'n geld bied.

Nu is een 5700X geen slechte keus, zeker niet. Maar ik zou dan gebruik maken van het AMD platform door dan een goedkoop moederbord te nemen om de platformkosten te drukken. Dan heb je wel wat aan het AMD chippie.

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 20-09-2022 19:09 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
@Thomg stom, ik was met de 12700 aan het rekenen 8)7

Verder goede info, thanks! :)

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
De GPU was weer in prijs gedaald en heb ik zojuist voor €699 kunnen kopen *O*

De rest ga ik deze week ook bestellen. Ga nu voor het Intel systeem met de 12600KF en heb de RAM nog aangepast naar een beter leverbaar setje bij de winkel waar ik wil bestellen, scheelde ook een paar euro en online staat Corsair prima te boek voor geheugen, zo las ik.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600KF Boxed€ 311,03€ 311,03
1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC€ 699,-€ 699,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 109,31€ 109,31
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 104,89€ 104,89
1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 90,19€ 90,19
Totaal€ 1.578,22

Pagina: 1