Ik kwam er laatst achter dat ik al meer dan 10 jaar een Steam account heb en dus zo lang op laptops game. Al een tijd een PC willen bouwen, maar toen was er iets met een pandemie en chiptekorten... nu is het hopelijk een goede tijd.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen, ik speel Minecraft, Rocket League maar wil meer games spelen die momenteel eigenlijk niet gaan; ik denk bijvoorbeeld aan Horizon Zero Dawn en Cyberpunk 2077. Omdat ik een 1440p/144Hz scherm heb (zie onder) wil ik de meeste games comfortabel kunnen runnen op in ieder geval die resolutie, en het liefst ook die framerate op mid settings.
Verder zou ik graag (hobbymatig) willen werken met Unreal Engine 5, en af en toe een video renderen moet ook kunnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op €1600, maximaal €1750.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alle randapparatuur al, met als belangrijkste item het scherm: pricewatch: LG UltraGear 27GN850-B Zwart
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is een beetje een gok, omdat ik weinig ervaring heb met de precieze prestaties van verschillende componenten. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bepalen of dit werkt of dikke overkill dan wel underkill(?) is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, heb voor AMD gekozen in m'n build hieronder vanwege de BBG van september, en op gebied van merken van componenten heb ik weinig tot geen idee van wat goed is. Hier wil ik dan ook graag feedback op.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik geen internetkabel naar de plek van m'n PC kan trekken is ingebouwde Wi-Fi een must. Ook wil ik graag Bluetooth om m'n headset en controller te kunnen gebruiken.
Ik heb al een RGB muis en toetsenbord en daarom zou ik wat RGB in m'n kast ook wel leuk vinden.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil voornamelijk feedback op de build die hieronder staat. Deze is gebaseerd op de 1440p build in de desktop BBG van september, met de volgende aanpassingen:
Windows licentie mist in bovenstaande maar ik heb voor zover ik weet toegang tot de Education edition, een stuk goedkoper dan een witte licentie dus en daarom niet meegeteld in het budget.
De vragen die ik dan heb: Is alles compatibel (heb ik gecheckt, maar een dubbelcheck is fijn), zitten er bottlenecks in, heb ik duidelijke betere alternatieven gemist? Voldoet mijn voeding, heb ik genoeg koeling? Voor zover ik kan beoordelen is dat allebei wel het geval. Ik hoor graag wat jullie van deze build vinden. In z'n geheel, maar ook of de betreffende GPU waar voor het geld is (huidige €750), want die is qua levering het meest spannend. Bij voorbaat dank!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen, ik speel Minecraft, Rocket League maar wil meer games spelen die momenteel eigenlijk niet gaan; ik denk bijvoorbeeld aan Horizon Zero Dawn en Cyberpunk 2077. Omdat ik een 1440p/144Hz scherm heb (zie onder) wil ik de meeste games comfortabel kunnen runnen op in ieder geval die resolutie, en het liefst ook die framerate op mid settings.
Verder zou ik graag (hobbymatig) willen werken met Unreal Engine 5, en af en toe een video renderen moet ook kunnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op €1600, maximaal €1750.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alle randapparatuur al, met als belangrijkste item het scherm: pricewatch: LG UltraGear 27GN850-B Zwart
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is een beetje een gok, omdat ik weinig ervaring heb met de precieze prestaties van verschillende componenten. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bepalen of dit werkt of dikke overkill dan wel underkill(?) is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, heb voor AMD gekozen in m'n build hieronder vanwege de BBG van september, en op gebied van merken van componenten heb ik weinig tot geen idee van wat goed is. Hier wil ik dan ook graag feedback op.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik geen internetkabel naar de plek van m'n PC kan trekken is ingebouwde Wi-Fi een must. Ook wil ik graag Bluetooth om m'n headset en controller te kunnen gebruiken.
Ik heb al een RGB muis en toetsenbord en daarom zou ik wat RGB in m'n kast ook wel leuk vinden.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil voornamelijk feedback op de build die hieronder staat. Deze is gebaseerd op de 1440p build in de desktop BBG van september, met de volgende aanpassingen:
- Het moederboard is dezelfde als in de BBG, maar dan de versie met WiFi en Bluetooth. Ik vond pricewatch: ASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II als een iets goedkoper alternatief, maar het board in de build heeft veel goede reviews.
- Ik heb de CPU geüpdatet naar een 5700X volgens de aanbeveling, en dit lijkt me nodig als ik fijn UE5 wil gebruiken.
- Hetzelfde voor de RAM, 32GB i.p.v. de 16GB in de BBG.
- GPU is uitgekozen vanwege de prijs (gisteren zelfs voor €700 te koop), lijkt me goede bang for buck en bovendien met RGB fans. Als alternatief zie ik pricewatch: Gigabyte Radeon RX 6800 Gaming OC met iets minder performance, geen RGB, maar wel een stukje goedkoper.
- De case is uitgekozen vanwege de goede reviews, de glazen zijplaat (want RGB) en omdat ik hem best mooi vind.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 272,50 | € 272,50 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2 | € 179,- | € 179,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC | € 749,- | € 749,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 109,31 | € 109,31 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 103,38 | € 103,38 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX750M (2021) | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 80,84 | € 80,84 |
| Totaal | € 1.598,83 | |||
Windows licentie mist in bovenstaande maar ik heb voor zover ik weet toegang tot de Education edition, een stuk goedkoper dan een witte licentie dus en daarom niet meegeteld in het budget.
De vragen die ik dan heb: Is alles compatibel (heb ik gecheckt, maar een dubbelcheck is fijn), zitten er bottlenecks in, heb ik duidelijke betere alternatieven gemist? Voldoet mijn voeding, heb ik genoeg koeling? Voor zover ik kan beoordelen is dat allebei wel het geval. Ik hoor graag wat jullie van deze build vinden. In z'n geheel, maar ook of de betreffende GPU waar voor het geld is (huidige €750), want die is qua levering het meest spannend. Bij voorbaat dank!
If you choose not to decide, you still have made a choice.