Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Mijn vraag
Ik heb een zonneboiler die drie jaar goed heeft gewerkt. Op dit moment is het zo dat de temperatuursensor op de collector vreemde waardes geeft, waardoor de pomp blijft draaien. Het vat wordt daardoor overdag wel warm op zich. Vandaag van 40 naar net over de 50 graden. Dat had mogelijk iets beter gekund. Probleem is dat de pomp soms hard draait en vaak ook 's nachts. Vroeger was 30% pompen genoeg, nu loopt het verder op. Daardoor heb ik het systeem de laatste dagen 's nachts van de stroom af.
Als ik de stroom er weer op zet na een minuut, om te testen, dan springt de sensor op het dak meteen al van bijvoorbeeld 60 graden naar 40 graden op het scherm. Bij een vat van 50 graden. Daardoor blijft de pomp vervolgens wel uit, waarbij hij een minuut eerder dus continu bleef draaien.
Toen de zon nog heel fel was, sprong de temperatuur soms met grote stappen van 50 naar 80 graden en dan weer terug. Dat fenomeen is sinds een paar weken dan wel weer weg.

Er zijn twee keer service-monteurs langs geweest, maar die konden overdag niks vinden, dus is besloten om het even aan te kijken.

Ik merk nu dat er vrijwel zeker iets aan de hand moet zijn met de sensor op het dak. Stroom eraf en erop en de waarde is flink anders.
Zijn er hier mensen die een idee hebben? Moet ik een monteur het dak op sturen met een nieuwe sensor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Techniq Energy 300 Liter zonneboiler voor tap en cv ondersteuning.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alles was werkend en is getest, inclusief door meerdere monteurs. Alleen nog niet op het dak geweest. Daar waar die ene sensor nog zit...

Beste antwoord (via Playa del C. op 20-09-2022 20:27)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Check even waar de sensor aangesloten zit op de klemmenstrook of dat allemaal aangedraaid zit, pt100 gaan schommelen als er een wisselende weerstand is, je kan ook even meten of de weerstand stabiel is met de sensor los, als hij dan ook erg schommelt in weerstand is de pt100 kapot en moet vervangen worden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Check even waar de sensor aangesloten zit op de klemmenstrook of dat allemaal aangedraaid zit, pt100 gaan schommelen als er een wisselende weerstand is, je kan ook even meten of de weerstand stabiel is met de sensor los, als hij dan ook erg schommelt in weerstand is de pt100 kapot en moet vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
@Rol-Co Eén monteur heeft die sensordraad losgehaald. Hij voelde even en die draad schoot los. Hij zei toen dat dat waarschijnlijk het probleem was en heeft die draad terug geplaatst. Daarna draaide het systeem beter, maar een week later dus de huidige situatie.

Je verhaal is duidelijk verder. Bedankt! Ik zal de klemmenstrook verder controleren, ook al leek daar alles goed te zitten. Ook zal ik met de multimeter de sensor los even doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Vanochtend nog even iets getest. Vanavond kan ik pas de kabels testen.

Vanochtend deed ik de stroom van het systeem, 20 seconden per keer. Elke keer daarna bij het inschakelen stond de sensorwaarde een tien graden lager. Vat was rond de 40 graden. De sensor stond vanochtend op 72 graden en vol te pompen (volledig in het donker). Ongeveer 20 seconden van de stroom en de waarde wordt 58 graden. Daarna 48 graden en daarna 37 graden.

Kan het zijn dat de controller zelf niet (meer) deugt? Onder stroom lijkt de sensor onjuist te hoog op te lopen en zonder stroom zakt de waarde naar uiteindelijk een realistische waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07

ericplan

5180 Wp PV

De sensorkabel is vrijwel zeker verlengd om bij je controller te komen. Standaard worden Pt100-sensoren e.d. geleverd met een stuk snoer van circa 2 meter. Ik zou als eerste de aansluiting van de sensor op de verlengkabel verdenken. Dat is waarschijnlijk bovendaks en dus gevoelig voor weer en wind.

Maar zoals @Rol-Co zegt, als je een multimeter hebt kan je de sensor loskoppelen en de weerstand meten. Met een tabel voor jouw sensor weet je dan snel of de sensor te vertrouwen is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
ericplan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:57:
De sensorkabel is vrijwel zeker verlengd om bij je controller te komen. Standaard worden Pt100-sensoren e.d. geleverd met een stuk snoer van circa 2 meter. Ik zou als eerste de aansluiting van de sensor op de verlengkabel verdenken. Dat is waarschijnlijk bovendaks en dus gevoelig voor weer en wind.

Maar zoals @Rol-Co zegt, als je een multimeter hebt kan je de sensor loskoppelen en de weerstand meten. Met een tabel voor jouw sensor weet je dan snel of de sensor te vertrouwen is.
Ik kan en ga vanavond en morgen de sensor doormeten. Dat zal inclusief de kabel zijn, want ik kan het dak niet zo makkelijk op om de kabel de demonteren. Als die waarden niet correct zijn, dan is het één van de twee en dan kan een monteur het vrij snel maken. Jammer van de kosten, maar zoals het nu is, werkt het totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:57:

Sensor shop 24 heeft pt100 of 1000 gewoon met 50m kabel als jij dat wilt, geen verbindingen niets.
https://www.sensorshop24.de/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Update (met foto's)

Ten eerste, heel erg bedankt iedereen, zeer nuttige tips en weer wat wijzer geworden.

De kabelstrip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT7C779F7o4p9cgLexoZ19kICTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qENGDnnR8LGJAsIfd0aWX7bg.jpg?f=fotoalbum_large
Het betreft S1 (sensor 1), waar de twee rode kabels duidelijk opvallen. Het is een klik systeem, waar een schroefje misschien wat degelijker contact maakt. Heb de Pt1000 sensor los van de strip doorgemeten en ik kreeg een stabiele 1124 ohm terug. Dat lijkt in orde en staat voor een temperatuur van ongeveer 45 graden op het scherm.
Had per ongeluk ook eens slecht contact met de multimeterstekkertjes en zag toen de weerstand ook erg schommelen. Logisch, maar mogelijk dus ook iets wat er in werking is gebeurd afgelopen zomer, toen de temperatuur van 40 naar 80 schoot en terug in een paar seconden.
De linker kabel kon ik zo lostrekken, de rechter zat wel vast in het kliksysteem. Daarna alles gecheckt, niks opgemerkt en daarna de kabels maar zo strak mogelijk teruggezet. De temperatuur, zonet zonder zon, liep nu netjes heel langzaam terug. Alles lijkt normaal zo. Ik kijk over een uur opnieuw.

Wel zag ik op de pomp dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZtYZcYymyzuNgvlalot0LrzmEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sf88rszu3kfkAEEL2DiFtjvt.jpg?f=fotoalbum_large
Op het zwarte stuk lijkt wat een glimmend laagje te zitten. Is dat normaal? Of is de pomp iets te zweterig of is dat mogelijk glycol wat heel langzaam lekt? Druk is nog steeds 1,6 bar, ook al dacht ik dat het meer 1,7 bar was al die maanden hiervoor.
Bovenstaande hou ik in ieder geval in de gaten. Als de druk tot 1,5 zakt, dan klopt het niet. Zolang het echter zo werkt, is het prima. 1,7 bar is trouwens de juiste druk voor dit systeem.
Nog even een totaaloverzicht met de kappen er dan af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXP79W0pX0BlKGnSRBz7Pfm8jok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6ivrpqCfpeeWfW71ulukBeG.jpg?f=fotoalbum_large
Wat verder best een mooi systeem is, vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Update: waar het systeem de afgelopen nachten dus dacht dat de zon scheen, loopt de sensor voor het dak nu weer netjes langzaam terug. Momenteel 33 graden daar. Waarschijnlijk was er een stekkertje van de sensor niet helemaal goed met het contact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als het nu weer gebeurd kan je eens proberen om die 2 adereind hulsjes er af te halen, een 8 mm aanstrippen en draaien zodat je die tussen de klem kan zetten.
Net wat je zegt, adereind hulsje is gemaakt voor schroefklemmen, die druk klemmen moet je kale ader in steken.
Komt bij dat deze rode er ook niet in vallen en waarschijnlijk net te kort zijn om tussen de klem te vallen, de grijze rechts gaan er wel in.

Edit
Zie maar hoe ver die oranje druk knop uit steekt, en hoe dat rechts zit bij die grijze, waarschijnlijk zijn de adereind hulsjes te kort. De linkse zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VEWt-kFu9bZQlHPR_2r0cV_loE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmpBaqR5NWhpmpDBoBlHDJvm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Rol-Co op 20-09-2022 22:22 ]

Pagina: 1