Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeedot
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-03 21:19
Huis
Bouwjaar 1970

We zijn al een tijd bezig met voorbereidingen op van-het-gas-af. We hebben 2 jaar geleden onze woning volledig gerenoveerd. Vloerisolatie BG (betonvloer eruit), dakisolatie, etc.

2 mantelbuizen van 90 gelegd van de CV ruimte naar (achterin) de tuin.

Momenteel heb ik overal al vloerverwarming - op lage temperatuur (34 graden staat onze CV ingesteld).

Historisch gasverbruik: 1500 m³/jaar (winter 21/22 - geen echte winter dus)
Afgiftesysteem
:
- 120m² vloerverwarming, 3 verdelers (1 per etage), in elke ruimte een kamerthermostaat op de vvw groep, geen pompen op de verdelers
- Geen radiatoren
SWW:
- plek voor boiler aanwezig
- 400 liter nodig denk ik - 4/5 personen
- geen WTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W
Veel gebruikt wereldwijd ivm ondersteuning,onderdelen,etc.

Heb een warmteverliesberekening laten maken. Daarmee kom ik uit op 13.417 watt. Dit blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken omdat ze best veel aannames doen. Wij hebben bijv. alleen natuurlijke-ventilatie (handmatig door raam open). In zo'n berekening doen ze een aanname op basis van aantal m3/uur.
Wie gaat het installeren?
Deels zelf, deels installateur

Ik zou graag wat advies willen mbt de technische installatie en benodigd vermogen.

Groeten, robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Heb je een keuze gemaakt voor een Mono of een split type?
Die mantelbuizen naar de tuin, en wat is de afstand tot de plek voor de buitenunit/WP?
Je gebruik van afgelopen seizoen is dus ná de isolatie maatregelen?
Geen bad? met 4/5 personen hebben de meesten hier 300L.
Voorkeur voor RVS, of mag het wat goedkoper?
Wil je naregeling, of staat op de beneden verdieping altijd alles open? (ivm Buffervat, en heb je daar ook plaats voor?)
Je wilt een wereldmerk, dan springen de Panasonic en de Mitsubishi al gauw in het oog; levering via jouw installateur, of zelf inkopen? evt. zelf importeren?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeedot
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-03 21:19
Naalroc schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:15:
Heb je een keuze gemaakt voor een Mono of een split type?
Die mantelbuizen naar de tuin, en wat is de afstand tot de plek voor de buitenunit/WP?
Je gebruik van afgelopen seizoen is dus ná de isolatie maatregelen?
Geen bad? met 4/5 personen hebben de meesten hier 300L.
Voorkeur voor RVS, of mag het wat goedkoper?
Wil je naregeling, of staat op de beneden verdieping altijd alles open? (ivm Buffervat, en heb je daar ook plaats voor?)
Je wilt een wereldmerk, dan springen de Panasonic en de Mitsubishi al gauw in het oog; levering via jouw installateur, of zelf inkopen? evt. zelf importeren?
Ik neig momenteel naar split.
De afstand is best een eind, zo'n 25 meter
Verbruik is inderdaad na isoleren
Wel een bad, vandaar 400.
Voorkeur voor rvs
Beneden staat bijna alles volledig open, zo'n 100m2
Ben erg fan van "proven technology", de genoemde merken zouden ook mijn voorkeur hebben. Zelf inkopen ook als dat zinvol is in kosten en levertijden.

Groeten, robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Vanwege die afstand zou ik een split aanbevelen; die komen hier zelfden voorbij van Panasonic, dus dan ga je al gauw naar Mitsubishi, die met deze afstand geen enkele moeite heeft, en hier erg populair is (ook bij mij..). De Mitsu zie je daarentegen zelden als Mono.
Omdat je zo'n grote boiler prefereert (echt nodig?) en voor keur voor RVS, dan kan je dus de integrale units van Mitsu vergeten, want die zijn niet zo groot en ook niet van RVS.
Als je beneden altijd alles open hebt zou je geen buffer nodig hebben, en de boiler voeden dmv een 3-weg klep.
Komt de binnenunit op de bg, en de boiler boven? Als dat boven is, en gezien je bouwjaar, is de vloer (hout?) sterk genoeg?
als je de keuze hebt waar de boiler te plaatsen, zou ik hem zo dicht mogelijk bij de keuken zetten, want daar heb je heel regelmatig kleine hoeveel heden warm water nodig. Of denk je aan een Quooker misschien?
Capaciteit: Denk aan een 7 of 8 kWh type, de 7 kwh van Mitsu kan ook nog eens ver terug regelen, dus ideaal in de tussenseizoenen. Wat ik hier lees op het forum is een warmteverlies berekening meestal (ver) over de top.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 20:29

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Hier draait ook een mitsu split 12KW met aparte 400L boiler. Overal VV, op elk niveau middels verdeler en VV slanglengte per groep beperkt tot ca. 60 meter. Alle ruimtes zijn voorzien temperatuur regeling.
Ik heb wel gekozen voor een buffer van 200 liter voor VV omdat je pomp dan veel rustiger kan draaien en je in koude periodes de pomp de ' tijd' kunt geven om een SWW run te laten doen zonder dat je VV systeem te snel afkoelt. Onze verlies berekening kwam uit op zo'n 10KW. We hebben helaas de spouw niet kunnen isoleren, de rest is wel up to date.

Wat ik zou willen veranderen is 2 circulatie pompen ipv. 1. Om met de 2de pomp de bovenverdiepingen aan te sturen zodat de badkamers op herfstdagen toch een beetje behaaglijker voelen.

Ik zou een Mitsu nemen die 1 klasse zwaarder is dan je verlies.
Je kunt 150kmh rijden in een Punto maar in een Ferrari gaat dat iets gemakkelijker.
En voor de keuken altijd een close-in boiler nemen. Tenzij je de WP naast je keuken hebt staan.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle