Koelvriescombinatie schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:39

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik zoek een koelvriescombinatie voor in de schuur. De temperatuur kan daar zeker onder de 0 graden komen. Alhoewel dat wel sporadisch is. Denk bijvoorbeeld aan januari/februari 2021.

Momenteel heb ik een Bosch tafel-model vriezer op zolder. Deze heeft een inhoud van pakweg 70-75 liter , 3 lades. (zelf opgemeten, heb geen model of boekje meer). Deze vriezer is achtergelaten door de vorige bewoner en doet grofweg 1.2kwh/dag. Niet schrikbarend maar ook niet zuinig. Ik schat de leeftijd op 15 jaar.

Tevens heb ik in de schuur een Indesit koelvriescombinatie van 140 hoog. Inhoud van het vriesgedeelte is 30-35 liter (2 vakken). Inhoud koelgedeelte onbekend, maar 90cm hoog. ik heb een groente-la en 3 planken, dus 5 compartimenten. Verbruik nog onbekend, meter hangt er nu aan. Ook dit is een oud model (kringloop), ik kan geen type-nr vinden.

Totale vriesinhoud dus +- 110 liter. (Zolder en schuur). Met dien verstande dat de combinatie in de schuur in de winter uitstaat en de totale vries-inhoud dan dus zakt naar 75liter (alleen de zolder). In de schuur ligt dan kaas, frisdrank, bier etc in (dus geen vleeswaren, maar alleen dingen die niet heel kritisch zijn qua koelen) en de vriezer wordt dan niet gebruikt. Hij staat uit omdat de combinatie het in de winter niet doet. Of iig het vriesgedeelte niet.

Budget:
Maakt niet zoveel uit en als een apparaat van 600-800 euro significant zuiniger is dan eentje van 300 heeft dat zeker de voorkeur.

Doel is om wat ruimte op zolder te creëeren. En misschien wat stroomverbruik te verminderen (bijvangst). Ik kan een +-190 hoog model kwijt in de schuur. Standaard breedte.

Het koelgedeelte kan iets op ingeboet worden, het vriesgedeelte wil ik wel op minimaal de inhoud van het zolder-vriezertje houden.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik “moet” dus naar een model wat ook bij -5 / -10 gewoon blijft werken.

Iets als dit zou prima zijn (denk ik)

https://www.welhof.com/nl...l-vriescombinatie-182cm-a

Helaas niet op voorraad.

Het kan incidenteel best koud worden in de schuur. Alhoewel onder 0 wel echt weinig zal voorkomen voel ik er alsnog niks voor op de schuur bij te verwarmen.

Ik sta ook open voor een Liebherr of Miele of ander merk. Ik kan echter weinig vinden.

Iemand een gouden tip? Of moet ik anders denken?

Ps
In de keuken heb ik ook nog een inbouw koelvriescombinatie (niet zo heel groot), maar dat staat hier verder los van.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 19:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:46

FeaR

In GoT we trust

CEK > HHW

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Wij hebben 2 vriezers
1 staat (onder een dak) buiten en de andere binnen.
Een andere is overleden tijdens koude nachten en bij zoeken naar een vervanger keek ik vooral naar min temp.
De nieuwe zei 0C maar het is afgelopen winter echt wel kouder geworden. Maar ik denk dat op die momenten koeling (dus het goed verspreiden van olie in onderliggende systeem) minder aan de orde is en ik zette hem wel in een stand van zo hoog mogelijke temp tijdens de winter.
Hoop dat je er iets mee kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Wat je nodig hebt is een kast met twee compressoren, eentje voor vries en eentje voor koel. In de meeste combinatiekasten zit er maar 1 en dat geeft problemen zodra de omgevingstemperatuur onder de koelkasttemperatuur zakt, dan slaat ie niet meer aan en ontdooit je vriezer. Kasten met 2 compressoren zitten doorgaans in het duurdere segment (o.a. Miele, Liebherr).

Alternatief is twee losse kasten en boven op elkaar zetten. Qua besparing, als uiterlijk je niet uitmaakt kan het lonen om een schademodel te kopen. En als je geen belachelijke stroomprijs hebt een onzuinigere combinatie (evt tweedehands) te kopen. A+ koelkasten zijn relatief duur tov de besparing, dus heb je een lange terugverdientijd van makkelijk meer dan 5 jaar.

/edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-07 18:02
Ik heb zelf ook een koel/vries in de schuur staan. De schuur is (door mijzelf) goed geïsoleerd, maar in de winter kwam het wel voor dat de temperatuur langzaam zakte totdat het voorkwam dat de vriezer ontdooide. Ik heb dit opgelost door warmte toe te voegen aan de ruimte. In praktijk slaat dit niet lang aan, maar het levert wel genoeg om het boven 0 graden C te houden. Bijvangst is dat alle andere spullen (o.a. verf) hier ook baat bij heeft.

Is niet het meest duurzaam of goedkoop wellicht, maar dit werkt voor mij prima.

https://www.sanitairwinke...-500watt-11x29x27.5cm-wit

[ Voor 0% gewijzigd door jens17 op 19-09-2022 21:03 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-06 18:01
Op marktplaats kijken voor een koel/vrieskast een idee?

Ik heb voor onze schuurtje voor een paar tientjes een 2 jaar oude koel/vrieskast van marktplaats gehaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik heb laatst even nagerekend of ik onze fijne 2m hoge maar best oude Miele KV combi (klasse G oid) eens moest vervangen door een zuinigere. Nou dat kan echt niet uit dus hij blijft lekker staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik ga wel 2 apparaten vervangen voor 1 dus ik denk dat het dan al sneller uit kan.

Bovendien is energiebesparing alleen bijvangst, het gaat mij vooral om ruimtewinst omdat dat ding op zolder dan weg kan. Maar dan moet ik wel een vriezer in de schuur hebben die het ook bij -5 of -10 doet.

@wauskoek lees de TS anders zorgvuldiger

@jens17 ik ga liever niet die schuur verwarmen , dat is totaal niet duurzaam. Bovendien weer een apparaat erbij wat de meeste tijd in de weg staat.

@JPS zit er nog het dichtste bij. Een Liebherr tafelmodel vriezer met frost protect en een losse koelkast erbovenop. Desnoods bouw ik dan een kast daarvoor. Maar liever heb ik het in 1 apparaat :)

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:32
Je weet ook dat een koeler die langere tijd in temperaturen onder 0 van binnen ook gaat bevriezen?

Bij diverse fabrikanten kan je op de site vinden bij welke temperaturen ze hun werk doen.
Het zal even uitzoeken zijn.

Edit: hier is wat meer terug te vinden over het waarom wel of niet in een te koude schuur plaatsen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ad de Jong op 19-09-2022 22:15 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
JPS schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:21:
Wat je nodig hebt is een kast met twee compressoren, eentje voor vries en eentje voor koel. In de meeste combinatiekasten zit er maar 1 en dat geeft problemen zodra de omgevingstemperatuur onder de koelkasttemperatuur zakt, dan slaat ie niet meer aan en ontdooit je vriezer. Kasten met 2 compressoren zitten doorgaans in het duurdere segment (o.a. Miele, Liebherr).

Alternatief is twee losse kasten en boven op elkaar zetten. Qua besparing, als uiterlijk je niet uitmaakt kan het lonen om een schademodel te kopen. En als je geen belachelijke stroomprijs hebt een onzuinigere combinatie (evt tweedehands) te kopen. A+ koelkasten zijn relatief duur tov de besparing, dus heb je een lange terugverdientijd van makkelijk meer dan 5 jaar.

/edit: typo
Ik heb een Whirpool koel/vriescombinatie met echt maar één compressor. Ik kan echter wel de temperatuur van de koelkast of vriezer seperaat instellen die ook daadwerkelijk gehaald worden. Dat betekend dat er iets van een klepje zit die stuurt. Volgens mij kan zo'n ding (met digitale tempsturing en inverter) dan ook gewoon in de schuur geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
@Ad de Jong hoe doet Liebherr dat dan met zijn vriezers die tot -15 werken? Is dat alleen marketing dat Frostprotect?

Dat ik een koelkast uit moet zetten in de winter boeit me niet.

Blijkbaar vraag ik het onmogelijke en moet ik maar 2 apparaten gaan neerzetten, 1 Liebherr met Frostprotect en een koelkast die ik in oktober/november uitzet. Jammer dat het niet in 1 apparaat kan.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:23
Liebherr heeft sowieso 2 thermostaten, zodat het vriesgedeelte aanslaat als ie boven de ingestelde waarde komt, wellicht ook 2 compressoren zoals al gemeld.

Ik heb zelf een Bosch gehaald die volgens de specs ook in ieder geval 2 gescheiden circuits heeft (en ook los instelbare temperatuur voor koel en vriesgedeelte). Echter maar 1 compressor en klimaatklasse tot 10 graden (SN). Wellicht werken deze koelcircuits met een klep of iets dergelijks. Ik heb hem ook in de schuur gezet waar het onder 0 kan duiken. Ik durf echter geen garantie te geven of dit in de winter goed gaat :) , we hebben hem pas een paar maand. Het is dit type:

https://www.bosch-home.nl...sgedeelte-onder/KGE39AWCA

Ik heb hem gekocht voor 629 minus 75 cashback = 554 euro. Ding is label C @ 149kwh per jaar, volgens mij wel redelijk zuinig. Er is ook een RVS kleurige variant (ALCA).

Edit: deze is wel 2,00 hoog, er is ook een KGE36 van 1,86 meter dacht ik.

Edit 2: Wellicht handig om te weten, bijvoorbeeld deze Liebherr heeft Duocooling wat hem in ruimtes tot 0 graden geschikt maakt.

https://www.liebherr-home...ombinaties/cnsdc-5223-20/

Als je dan de specs bekijkt zie je dat die ook maar 1 compressor heeft:

Aantal temperatuurzones
2
DuoCooling (apart regelbare koelcircuits)
Ja
Apart regelbare koelcircuits
2
Aantal compressoren
1

[ Voor 20% gewijzigd door NoepZor op 20-09-2022 10:15 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Yup, die duocooling had ik ook al gevonden.. Maar dat gaat maar tot 0 graden..

Ik vind nu weer bronnen die het stapelen van een koelkast en vriezer afraden..

Dus dan kom ik weer uit op een koelvriescombinatie die ook onder 0 werkt.. Lastig te vinden vooralsnog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:23
Ik denk dat die laatstgenoemde lastig te vinden zijn, omdat een koelkast onder 0 niets meer doet. Echter zal die door de aparte thermostaat en koelcircuit hopelijk nog wel z'n ding doen qua vriezen. In mijn omgeving heb ik 2 mensen met een onverwarmde schuur en een "standaard" kast en dat gaat ook wel goed. Ik heb het er op gegokt in ieder geval :)

Andere optie is om een klein verwarmingselement te plaatsen (bijv een gloeilampje) waardoor het koelgedeelte iets opwarmt en de koeling periodiek aan springt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Een standaard model staat er nu maar die stopt dus gewoon met vriezen als het onder de 10 is..

De vriezer op zolder doet inmiddel 1.3/dag gemiddeld. De koel-vries combi in de schuur doet nu 0.3/dag, maar die zal in de zomer wel harder moeten werken denk ik.

Als vriezer denk ik nu aan deze:
https://www.coolblue.nl/p.../liebherr-gp-1496-20.html

Dan heb ik geen ruimte meer voor de huidige koelvriescombinatie in de schuur, dus daar moet een ander tafelmodelletje voor komen. Ben ik nog niet over uit.

En ik twijfel nog steeds of ze wel boven elkaar mogen staan. Maar in principe kan ik er nog een tussenstuk/verhoging tussen maken van pakweg 25-30cm...

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 27-09-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik heb een Liebherr GP 1496-20 besteld die in de schuur komt..

De ouwe koelvriescombinatie gaat dan weg en ik kan het werkblad (wat nu tegen de koelvries aanzit) dan verlengen/vervangen zodat dit over de gehele breedte van de schuur loopt. De Liebherr staat daar dan onder en ergens in het voorjaar scoor ik dan ergens wel een klein modelletje (80-85cm) koelkastje wat OP het werkblad kan staan. Dan zit er 25cm ruimte tussen de 2 apparaten en het werkblad (deze zit op 110cm), dat moet voldoende zijn. De koelkast staat dan ook meteen op een prettige hoogte. Ik ben zelf 2 meter dus zelfs 110+85 is nog maar 195.. Kan ik overal nog prima bij... Vriendin is iets minder lang maar dan leg ik het bier wel bovenin :+

Ik heb dan wel 2 apparaten wat ik eigenlijk niet wilde.. Verbruik zal dus iets hoger zijn dan bij 1 apparaat... Maargoed, die koelkast kan dan in de winter uit.. Laat het 110kwh voor de Liebherr zijn (fabrieksopgave) en nog eens 100kwh voor een koelkastje in de zomer... Dan is het nog prima..

En die koelkast is ook lang niet zo belangrijk als de vriezer dus aan die laatste geef ik relatief meer uit wat prima is...

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 05-10-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Liebherr heeft nu vriezer met FrostProtect waar ze ook werken onder de -15? Iemand ervaring hiermee?

Ik ga mijn schuur binnenkort isoleren? Maar de temp zal denk ik alsnog onder de 10 graden komen.

Er zijn koelvries combinaties die 0 graden aan kunnen de liebherr koelvriescombinaties met duocooling was benieuwd, wie heeft die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Die van mij gaat ook tot -15. Tot nu toe prima (heb hem een jaar nu) en met de huidige temperaturen gaat het ook goed.

Maar waarom denk je dat het minder dan -10 wordt in je schuur? Ga je bij koelen? :+

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 02-12-2023 08:06 ]

Pagina: 1