Wifi netwerk dat geregeld wegvalt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koepol1991
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-03-2024
Hallo tweakers,

Mijn vraag is eigenlijk welke wifi versterkingsmethoden er allemaal bestaan , ben wonende te België en heb momenteel Telenet en met a Powerline van Telenet . Aangezien ik redelijk veel wegvallen van men wifi netwerk heb zou ik graag iets van mesh wifi of iets gelijkaardigs willen plaatsen . Ik kan nog steeds UTP kabels bijplaatsen op men zolder voor een volledige dekking te krijgen enkel de voeding is miss een probleem . Heeft er iemand hier een aanrader om men wifi netwerk iets sterkers te maken nu haal ik als het niet wegvalt max 70mpbs terwijl ik van Telenet 1gbs bedraad binnen krijg ..

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk hebben jullie de oplossing

Mvg koepol

Beste antwoord (via koepol1991 op 20-09-2022 21:29)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laten we eens beginnen met duidelijker te krijgen wat de situatie nu is. We kunnen pas goed advies geven om hoe de problemen te verhelpen als we weten waar ze door komen.

Aantal vragen:
- speelt het probleem met de WiFi alleen boven of ook beneden?
- is de internetverbinding bedraad op de modem nog goed als WiFi (boven?) wegvalt?
- welke powerlineadapter heb je van Telenet (Comtrend PG-9072 of Comtrend PG-9082)?
- is de internetverbinding bedraad op de powerlineadapter boven nog goed als WiFi wegvalt?
- welk WiFi-client gebruik je (zo gedetailleerd mogelijk, dus als het een telefoon is, exacte merk en model)?

Op basis van antwoorden hierop weten we in welke richting we door moeten vragen. Als het probleem alleen over WiFi speelt, zou het alvast interessant zijn om te weten wat een Windows client vertelt als je netsh wlan show interface invoert, liefst op moment dat de verbinding slecht is.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
Als je met kabels weg kan, probeer het dan eerst eens met de Accespoints van Telenet.. als je de powerline's binnenbrengt kost dat niets ...

Alsook is het niet slecht om eens met een app (zoals WiFi Analyser) te meten hoeveel bereik je hebt met een zender.. misschien heb je wel meer dan 1 extra nodig ?

Idealiter blijf je boven de RSSI -65 op 5Ghz ..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laten we eens beginnen met duidelijker te krijgen wat de situatie nu is. We kunnen pas goed advies geven om hoe de problemen te verhelpen als we weten waar ze door komen.

Aantal vragen:
- speelt het probleem met de WiFi alleen boven of ook beneden?
- is de internetverbinding bedraad op de modem nog goed als WiFi (boven?) wegvalt?
- welke powerlineadapter heb je van Telenet (Comtrend PG-9072 of Comtrend PG-9082)?
- is de internetverbinding bedraad op de powerlineadapter boven nog goed als WiFi wegvalt?
- welk WiFi-client gebruik je (zo gedetailleerd mogelijk, dus als het een telefoon is, exacte merk en model)?

Op basis van antwoorden hierop weten we in welke richting we door moeten vragen. Als het probleem alleen over WiFi speelt, zou het alvast interessant zijn om te weten wat een Windows client vertelt als je netsh wlan show interface invoert, liefst op moment dat de verbinding slecht is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Versterkers: blijf er ver bij vandaan, ze zijn onderdeel van het probleem!
Een versterker ontvangt op het ene kanaal en zend uit op een ander... en zo veel kanalen zijn er al niet.
Beter is om meerdere AP's te plaatsen welke je met een kabel aansluit op je router/switch.
Als je het dan echt netjes wilt doen, zorg je dat er een vorm van accesspoint management opzit, zoals b.v. CapsMan van Mikrotik (vereist dus wel dat je alle AP's van hetzelfde merk kiest en het merk dit aanbiedt)

Wegvallen komt op de 2.4Ghz band vaker voor dan op de 5Ghz band, dit omdat er op de 2.4Ghz band minder ruimte is, kanalen voller zijn en als je dan veel andere netwerken in de buurt hebt het ruis kan opleveren, maar ook een 'lekke' magnetron kan straling op deze frequentie uitstralen waardoor je verbinding verstoord wordt.

Dus als je AP's moet aanschaffen: 3.4Ghz en 5Ghz, geen versterkers en liefst centraal gemanaged!

Succes!

(De tip: alles aan de kabel is uiteraard de beste!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

koepol1991 schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:44:
Ik kan nog steeds UTP kabels bijplaatsen op men zolder voor een volledige dekking te krijgen enkel de voeding is miss een probleem .
Als voeding naar de WiFi accesspoints een probleem zijn, dan zou je eens kunnen kijken naar PoE (power over ethernet). Met PoE hoef je niet voor ieder WiFi punt een voeding te hebben, maar dat kan vanuit de switch waar je de accesspoint op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koepol1991
@dion_b

Ze hebben de nieuwe modem van Telenet weggehaald en hier hebben ze terug een oude geplaatst waarvan de wifi uitgeschakeld is , deze gaat dan via UTP kabel naar een Powerline die de wifi voorziet in mijn huis . Wat ik op zich al heel raar vond maar de technieker zei dat dit het beste was.... Ik ben nogal een leek op dit vlak . De repeaters zijn DEVOLO Powerline Magic 2 WiFi 6 Multiroom Kit Wit (8828) , deze had ik al aangekocht maar helpen weinig ... Het apparaat waar ik op meet is een Samsung s8+ tablet dus ik denk niet dat hier het probleem zit 😉 ik wil eigenlijk gewoon iets installeren waardoor men problemen van de baan zijn , gewoon een aanrader van mensen wat werkt en redelijk simpel te installeren is . Ik zal wel de nodige UTP kabels bijtrekken als dit nodig is zolang het probleem maar verholpen is ... Alvast bedankt !!

Mvg koepol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:04
Ik heb mijn twijfels of je die Devolo Powerline set wel goed/optimaal hebt geconfigureerd?
De Devolo Cockpit tool ook gebruikt om je netwerk te configureren?

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 20-09-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koepol1991 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:35:
@dion_b

Ze hebben de nieuwe modem van Telenet weggehaald en hier hebben ze terug een oude geplaatst waarvan de wifi uitgeschakeld is , deze gaat dan via UTP kabel naar een Powerline die de wifi voorziet in mijn huis . Wat ik op zich al heel raar vond maar de technieker zei dat dit het beste was.... Ik ben nogal een leek op dit vlak . De repeaters zijn DEVOLO Powerline Magic 2 WiFi 6 Multiroom Kit Wit (8828) , deze had ik al aangekocht maar helpen weinig ...
Dat zijn allereerst geen repeaters, maar G.hn wave 2 Powerline adapters. Op een na de beste die je kunt krijgen op dit moment in Belgie. Wat is de beste? Telenet's eigen PG-9082+9083 set. Zelfde technologie, iets goedkoper en marginaal betere prestaties. Verbaast me zeer dat Telenet monteur niet eigen product aanraadde.
Het apparaat waar ik op meet is een Samsung s8+ tablet dus ik denk niet dat hier het probleem zit 😉
Mogelijk, maar het kan een compatibility issue zijn. Hoe is het op andere apparaten op moment dat het hierop wegvalt?
ik wil eigenlijk gewoon iets installeren waardoor men problemen van de baan zijn , gewoon een aanrader van mensen wat werkt en redelijk simpel te installeren is . Ik zal wel de nodige UTP kabels bijtrekken als dit nodig is zolang het probleem maar verholpen is ... Alvast bedankt !!
Probleem: we weten nog altijd niet waar het exact mis gaat. Zeker in deze configuratie kan het op drie plekken mis gaan:

- in de lucht, met WiFi
- over powerline tussen beneden en boven
- op de binnenkomende internetverbinding van Telenet

Alles wat jij zegt gaat over de eerste van die drie, voordat wij iets kunnen zeggen wat nodig is, moeten we weten wat de situatie is op de andere twee. Heb je een client device (laptop?) dat bedraad aangesloten kan worden? Sluit dat als het qua WiFi mis gaat aan op de Ethernet-aansluitnig van de powerline adapter boven. Ook geen verbinding? Herhaal dan direct bedraad op de modem. Pas als je dat gedaan hebt, weten we waar het probleem exact zit en wat je het beste kunt doen om het te verhelpen.

Oslik blyat! Oslik!

• koepol1991
@dion_b

Bedraad blijft mijn netwerk stabiel werken en haal ik effectief 1gbps het is gewoon op wifi valt alles weg op elk toestel . En dan brand er een rood lampje op de wifi Powerline van Telenet . Telenet techniekers zijn al meerdere keren langs gekomen en vinden het probleem niet ze zien ook geen foutmelding op de modem dat deze slecht signaal doorgeeft ... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUiwtqMYgFqAmWmBcfHp6TEqKLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9ix37myaiLwynCuRjOJef1v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koepol1991 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:56:
@dion_b

Bedraad blijft mijn netwerk stabiel werken en haal ik effectief 1gbps het is gewoon op wifi valt alles weg op elk toestel . En dan brand er een rood lampje op de wifi Powerline van Telenet . Telenet techniekers zijn al meerdere keren langs gekomen en vinden het probleem niet ze zien ook geen foutmelding op de modem dat deze slecht signaal doorgeeft ... [Afbeelding]
Sorry, maar je spreekt jezelf behoorlijk tegen hier.

Dat rood lampje is niet voor de WiFi maar voor de powerline-verbinding. Het geeft aan dat er geen verbinding is tussen deze PG-9082 en waar dan ook je het mee probeert te verbinden. Het is *onmogelijk* dat je onder deze omstandigheden bedraad aangeslopten op de PG-9082 een werkende verbinding hebt zoals je beweert., laat staan 1Gbps erover haalt (zelfs theoretisch onmogelijk bij perfecte verbinding).

En dan die adapter zelf - je gaf eerder aan:
DEVOLO Powerline Magic 2 WiFi 6 Multiroom Kit Wit (8828
Hoe valt dat te rijmen met dit plaatje van een Telenet Comtrend PG-9082?

We willen je graag helpen, maar op deze manier lukt dat niet. Enige wat ik met zekerheid kan zeggen op basis van deze foto is dat je *geen* WiFi-probleem hebt. Je WiFi boven valt uit omdat de powerlineverbinding tussen dit apparaat en waar dan ook je he mee probeert te verbinden (Comtrend PG-9083? Devolo appraat? iets anders?) niet functioneert. Nogal logisch dat dan ook geen verbinding over WiFi achter die falende powerlineverbinding mogelijk is...

Dat je modem goed signaal binnen krijgt staat hier los van, dat is de verbinding tussen modem en Telenet; als twee Telenet medewerkers aangeven dat dat in orde is, dan zal dat waarschijnlijk ook zo zijn - maar dat zegt niets over wat er tussen jouw modem en het apparaat waar je hier een foto van plaatst gebeurt.

Als je wilt dat we je nog helpen, graag helder en duidelijk een plaatje schetsen van *alle* netwerkapparatuur bij jou in huis, hoe ze verbonden zijn met elkaar (dus bedraad Ethernet, bedraad stroomnet of draadloos WiFi), en wat er gebeurt als je bij "WiFi" problemen bedraad test op *elk* van die apparaten.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 24-09-2022 20:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1