PC start niet in één keer op (door toetsenbord?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-10-2023
Hi allen,

Een aantal jaar terug heb ik een nieuwe pc gekocht. Deze stond eigenlijk 24/7 te draaien en werd vrij weinig opnieuw opgestart. Omdat ik toch een beetje op de energieprijzen ben gaan letten en ik mij heb laten vertellen dat het simpelweg slecht is voor de computer om hem altijd aan te hebben, ben ik hem sinds een aantal weken geregeld aan en uit gaan zetten.

Echter, wanneer ik mijn PC uit heb gezet en hem de volgende keer weer aan wilde zetten blijft hij altijd hangen op het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCI84TpK_4_s0GnM7ZI22OXvUZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OH2USSZJeCcgCyulfJBcGPs8.jpg?f=fotoalbum_large

Pas als ik de PC weer uitzet (door simpel weg de knop in te drukken) en hem daarna weer aanzet, start de pc écht op. Uit gesprekken met wat collega's kwam naar voren dat het misschien het toetsenbord kon zijn wat ervoor zorgt dat er iets mis gaat met booten. En inderdaad, als ik mijn USB toetsenbord los koppelde voordat ik de PC aanzette, startte hij in één keer goed op. Echter, als ik vervolgens het toetsenbord weer in de PC plug, pakt hij het toetsenbord niet. Lang verhaal kort; Ik ben nu geforceerd om het toetsenbord erin te laten en altijd mijn PC twee keer laten opstarten.

Collega's en vrienden roepen iets over biosinstellingen, maar daar heb ik mij nog nooit aangewaagd en als ik mij eraan waag wil ik wel weten wat ik doe.

Mijn vraag is dus; (her)kent iemand dit probleem en heeft iemand een oplossing? Wellicht dat er wat in de bios geregeld moet worden, maar dan wil ik wel weten waar ik naar zoek.

Mijn PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 327,-€ 327,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 131,77€ 131,77
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 102,-€ 102,-
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 25,65€ 25,65
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo G.Skill DDR4-3600MHz CL16-19-19-39 1.35V 32GB (2x16GB) RAM-geheugen€ 234,90€ 234,90
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 650€ 79,99€ 79,99
Totaal€ 901,31

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
Nieuw toetsenbord kopen. Ik ga er niet vanuit dat een USB instelling dit gaat oplossen. Al een ander USB poort geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ryzen is niet helemaal onbekend met USB problemen. Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Uszka schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:57:
Ryzen is niet helemaal onbekend met USB problemen. Is het BIOS van het moederbord up to date?
Ik heb werkelijk waar geen idee. Hoe check ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreluppers
Xfade schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:49:
Nieuw toetsenbord kopen. Ik ga er niet vanuit dat een USB instelling dit gaat oplossen. Al een ander USB poort geprobeerd ?
Nieuw toetsenbord aanschaffen is antuurlijk een optie, maar ik wil het liefst eerst uitsluiten dat er geen makkelijkere/goedkopere optie is. Ik heb alle USB poorten geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
andreluppers schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:21:
[...]

Ik heb werkelijk waar geen idee. Hoe check ik dit?
PC aanzetten en op DEL drukken of CPU-Z installeren en de BIOS versie van het tabblad 'motherboard' aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Probeer eens om de optie snel opstarten uit te zetten en kijk of het probleem zich dan nog voordoet?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)
Pagina: 1