Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
In mijn geval krijg ik dus geen deuren, maar gaat het juist om het interieur + alle laden, dat is wel wat meer schilderwerkavoid schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:47:
Wij schilderen de PAX deuren gewoon zelf, met een roller is dat vrij rap gedaan.
Het is absoluut een optie, maar een "donkere nephout structuur" zou ik mooier vinden
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Toen een STOCK kast van Leenbakker gekocht. Erg tevreden over !
...hmmm, ik zie nu dat antraciet de donkerste leverbare kleur is....
[ Voor 15% gewijzigd door FVerh op 19-09-2022 16:56 ]
Ik heb even snel gekeken, maar dat loopt ook aardig op in de kosten. Bedenk wel dat je al snel aan 30m2 aan oppervlakte zitAnoniem: 513622 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:54:
Je zou hem ook voor montage kunnen wrappen met een dergelijke structuur
Het "voor montage" stukje is echter wel interessant.. Voor montage zwart schilderen is goed en snel te doen.
EDIT: Ik heb nog eens gegoogled, en bijvoorbeeld bij ali is het wel relatief goedkoop te krijgen. Ik zal eens uitrekenen hoeveel meter ik echt nodig heb, en wat de kosten dan worden. Het is in ieder geval een erg interessant alternatief geworden
[ Voor 38% gewijzigd door ConQuestador op 19-09-2022 17:30 ]
Ik had stock ook bekeken, maar als ik het goed zie is de binnenkant daarvan altijd wit. Alleen de buitenkanten kunnen in kleur.FVerh schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:52:
Toen een STOCK kast van Leenbakker gekocht. Erg tevreden over !
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Eiken is nu inderdaad onze fallback optie, eventueel met de gedachte dat verven altijd nog kan.Señor Sjon schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:13:
Die donkere kasten hebben ze jaren gehad. Maar ik zie hem ook niet meer online staan. Aangezien het een inloopkast is, toch misschien een eiken interieur kiezen? Ik heb wit met eiken planken gemaakt. Het scheelde een factor 4-5 met een kastenbouwer. Planken in 35 diep heb je ook alleen in wit, die heb ik toen op maat gezaagd met een eiken basisplank van 58.
Maar het liefst heb ik gewoon meteen de kast die ik echt wil.
I have stability. The ability to stab.
Ik denk dat dit de laatste restjes waren. In Eindhoven lag het al een tijdje niet meer, terwijl hij in Amersfoort nog wel was.Virtuosity1974 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:20:
Ik heb ongeveer 4 maanden geleden onze PAX inhoud uitgebreid. We hadden zwart, maar konden online niets vinden. We zijn in IKEA Barendrecht geweest en warempel kwamen wij in het magazijn de donkere variant tegen. Deze ingeladen en gescand. Alles gelukt. Misschien ook het proberen waard: kijken of het in het magazijn ligt, ook al kan je hem online niet vinden.
Ik durf het er niet op te gokken nu alle Ikea's af te gaan, en dan maar te hopen dat ik nooit iets extra's nodig heb.
Met verven is de kans wel heel erg groot dat de verf beschadigt. Je zult er onvermijdelijk eens met iets hards tegenaan stoten, er valt eens wat etc. Gevolg is dat je mooie donkere kast na verloop van tijd allerlei kale plekjes gaat vertonen waar de originele kleur doorheen komt. Daar wordt het niet mooier van.ConQuestador schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:15:
[...]
Eiken is nu inderdaad onze fallback optie, eventueel met de gedachte dat verven altijd nog kan.
Maar het liefst heb ik gewoon meteen de kast die ik echt wil.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik weet niet hoe handig je bent en hoeveel tijd je er aan wilt besteden.
Wat voor prijs je dan uitkomt weet ik niet.
Handig zat, maar de lades zijn dan wel een dingetje... probleem is vooral tijd, het moet in ons nieuwe huis en ik moet nog 100 klusjes doen (waaronder nog een 2e inloopkast op kinderkamer)DasNieNix schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:18:
Kasten zelf bouwen met zwarte meubelpanelen?
Ik weet niet hoe handig je bent en hoeveel tijd je er aan wilt besteden.
Wat voor prijs je dan uitkomt weet ik niet.
Vooralsnog lijkt plastic wrappen de beste optie, hoewel ik liever een kant en klare oplossing zou hebben.
Je hebt bijvoorbeeld Storemax of Stanley/Spacepro deuren.
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Gaat dat wel goed met allemaal de voorgeboorde gaatjes die Ikea altijd heeft?ConQuestador schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:06:
[...]
Handig zat, maar de lades zijn dan wel een dingetje... probleem is vooral tijd, het moet in ons nieuwe huis en ik moet nog 100 klusjes doen (waaronder nog een 2e inloopkast op kinderkamer)
Vooralsnog lijkt plastic wrappen de beste optie, hoewel ik liever een kant en klare oplossing zou hebben.
Ik weet niet of ze zwart hebben, maar wij waren niet heel veel duurder uit dan een IKEA PAX kast een paar jaar geleden.
Raffito en Lundia komen uit dezelfde fabriek rollen trouwens.
Anoniem: 39993
Hebben ze nog steeds. Moet nog steeds vakverdelers voor uitschuifbare planken bestellen. Al tijden niet leverbaar.SmurfLink schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:28:
Neem even contact op met IKEA. Ze hebben enorme leverproblemen gehad met PAX onderdelen, kan goed zijn dat het later terug in het assortiment komt als het weer leverbaar is. Zo heb ik nog steeds 1 witte sierradenlade in mijn eikenfineer PAX kast omdat deze nog niet leverbaar is.
Maar 1000 euro voor 4 of 5 meter vind ik optimistisch. Wij hebben de open witte kasten en dan in totaal 2,5 meter en waren al ruim 600 kwijt zonder al te bijzonder interieur.
Ik had bij raffito gekeken, met 3 meter zat ik al op 5000 euro, dus toen ben ik er maar mee opgehouden.Vloris schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:37:
Heb je al eens bij Lundia of Raffito gekeken? Daar kun je ook op hun website je hele kast uittekenen, komt ook zo een prijs uitrollen geloof ik.
Ik weet niet of ze zwart hebben, maar wij waren niet heel veel duurder uit dan een IKEA PAX kast een paar jaar geleden.
Raffito en Lundia komen uit dezelfde fabriek rollen trouwens.
Wel duidelijk mooiere kwaliteit dan ikea trouwens, maar mij geen 4k extra waard
Die folie is 0,2mm dik. Ik denk dus dat je juist heel mooi de gastjes ermee verstoptsiddler schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:31:
[...]
Gaat dat wel goed met allemaal de voorgeboorde gaatjes die Ikea altijd heeft?
6 kastelen van 75cm breed is 6x80 = 480 euroAnoniem: 39993 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:49:
[...]
Maar 1000 euro voor 4 of 5 meter vind ik optimistisch. Wij hebben de open witte kasten en dan in totaal 2,5 meter en waren al ruim 600 kwijt zonder al te bijzonder interieur.
75cm lade is 35 euro, stuk of 10 is 350 euro
Plank is 14 euro, 2 per kastdeel, 12 stuks is 168 euro
Roede is 8 euro, 8 stuks is 62 euro.
Totaal 1050 euro.. je hebt gelijk, onder de 1000 lukt niet, maar het scheelt niet veel
Alleen spierwit, maar wrappen doe je zo (ook omdat het gewoon heel licht spul is. Met een pot verf is het denk ik ook 1x lakken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik kende deze serie nog niet, maar het lijkt me toch wat te licht voor een inloopkast die 10+ jaar mee moet gaan.The Eagle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:22:
Ikea Pax is relatief duur. Kijk naar de Platsa serie. Nog een stuk lichter in het verwerken ook, zet je zonder schroevendraaier in elkaar.
Alleen spierwit, maar wrappen doe je zo (ook omdat het gewoon heel licht spul is. Met een pot verf is het denk ik ook 1x lakken.
Tevens max hoogte 180cm, wat natuurlijk veel te laag is voor een inbouwkast.
Bedankt voor het meedenken, maar ik denk dat er een reden is dat pax zo populair is en platsa niet.
Staat er hier nu ongeveer een jaar eentje (4*60cm breed), doet het prima.
En het is een inloopkast die je wilt. Feitelijk heb je denk ik alleen een soort van rek / planken nodig, geen deuren lijkt me?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik denk dat je er nog wel wat planken bij zult bestellen als hij eenmaal staat. Wij dachten er ook wel genoeg te hebben, maar iets later toch nog 3 extra gekocht.ConQuestador schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:16:
[...]
6 kastelen van 75cm breed is 6x80 = 480 euro
75cm lade is 35 euro, stuk of 10 is 350 euro
Plank is 14 euro, 2 per kastdeel, 12 stuks is 168 euro
Roede is 8 euro, 8 stuks is 62 euro.
Totaal 1050 euro.. je hebt gelijk, onder de 1000 lukt niet, maar het scheelt niet veel(ik denk dat je wel onder de 1000 zit als je 3x100cm doet ipv 4x75cm, alleen vinden we dat minder fijn qua inrichting)
De precieze indeling moet nog gemaakt worden, het ging er meer om dat het rondom de 1000 euro zit voor 4,5m. Mijn ervaring is dat vooral de deuren de prijs opdrijven, en die hebben we niet nodigAnoniem: 39993 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:08:
[...]
Ik denk dat je er nog wel wat planken bij zult bestellen als hij eenmaal staat. Wij dachten er ook wel genoeg te hebben, maar iets later toch nog 3 extra gekocht.
[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:13 ]
Klopt. Ik heb ooit een schuifwand van 3x 104cm waarvan 1 deel spiegel gezet in mijn eerste appartement. Dat was niet eens een hele dure (Hornbach), maar alleen die schuifwand was al duurder dan onze 2,5 meter Pax met interieur. En het was meer dan 10 jaar voor we die Pax kochten (die hebben we dit jaar gekocht), dus de inflatie komt er nog overheen.ConQuestador schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:12:
[...]
De precieze indeling moet nog gemaakt worden, het ging er meer om dat het rondom de 1000 euro zit voor 4,5m. Mijn ervaring is dat vooral de deuren de prijs opdrijven, en die hebben we niet nodig
Maar in een inloopkast wil je helemaal geen deuren. Zitten alleen maar in de weg, of het nou schuifdeuren of gewone deuren zijn.
Jackpot! Dit is inderdaad goed mogelijk. Kan je daarnaast ook kamerhoog maken en is tegenwoordig in een 75 cm breedte en 40cm diepte verkrijgbaar. Die lijk precies op een kledingkast. Kost ook weinig. Wel zelf een roede erin knutselen. Maar dat is simpel met wat bouwmarktspullen.FrankSpin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:13:
Kan je niet gebruik maken van Ikea method (keuken) kasten?
Deze zijn wel in donkere kleur te krijgen
Heb het zelf ook gebruikt voor een garderobekast in de gang. Zelf een lage plint/plateau gemaakt waarop de kast staat.
Ik kan niet echt zeggen dat die goedkoop is, hoewel ik de lades wel mooier vind als die helemaal vullend zijn (dat vind ik bij de pax het enige nadeel: die mega naden rondom de lades zijn lelijk. Indien ik pax koop ga ik daar zelf andere fronten op maken)The Eagle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:22:
Ikea Pax is relatief duur. Kijk naar de Platsa serie. Nog een stuk lichter in het verwerken ook, zet je zonder schroevendraaier in elkaar.
Even snel een inrichting gemaakt, en dan mist er nog 1 kastdeel van 80cm breed maar de configurator liet niet meer kasten toe in de breedte:
Goedkoper dan pax? Nope..
:strip_exif()/f/image/fPLEMuK80cbLu2xxNjuE6PgT.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant!FrankSpin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:13:
Kan je niet gebruik maken van Ikea method (keuken) kasten?
Deze zijn wel in donkere kleur te krijgen
Het wordt wel iets duurder, maar de lades zien er wel erg netjes uit, veel mooier dan Pax.
Alleen qua maten is het wel een dingetje op de website. Een leeg kastelement kan ik wel in 60x60x220 vinden, maar 60x60x240 is er dan weer niet als leeg kastelement.
Verder denk ik dat de prijs snel richting de 2000 gaat als ik alles inricht..
Ik zal de Ikea eens inlopen en kijken hoe het er uit ziet, het is in ieder geval een optie.
De 240 is een 200+40.ConQuestador schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:47:
[...]
Interessant!
Het wordt wel iets duurder, maar de lades zien er wel erg netjes uit, veel mooier dan Pax.
Alleen qua maten is het wel een dingetje op de website. Een leeg kastelement kan ik wel in 60x60x220 vinden, maar 60x60x240 is er dan weer niet als leeg kastelement.
Verder denk ik dat de prijs snel richting de 2000 gaat als ik alles inricht..
Ik zal de Ikea eens inlopen en kijken hoe het er uit ziet, het is in ieder geval een optie.
En dan te bedenken dat het vooral karton is ipv houtDennisdn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:49:
Toevallig paar weken geleden een PAX-wand gemaakt van 400 breed bij 230 hoog. Maar het is bizar hoe Ikea de prijzen heeft verhoogd. Rond afgelopen kerst was ik al aan het configureren en waren de standaard 1-meter-kasten nog 50 euro. Nu 90 euro. En dat terwijl de "hout-crisis" die tijdens Corona was ontstaan al lang voorbij is.

Tevens merk ik dat de kwaliteit echt lager is dan "vroeger". Ik heb oude schuifladen die een zeer goed rollend kogellager hebben, de nieuwe lades schuiven bij lange na zo soepel niet meer.
Maarja, zoals reeds vastgesteld: Een betaalbaar alternatief die hetzelfde biedt is er niet echt.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Tja, bouwmaterialen zijn erg duur geworden.ConQuestador schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:33:
[...]
En dan te bedenken dat het vooral karton is ipv hout![]()
Tevens merk ik dat de kwaliteit echt lager is dan "vroeger". Ik heb oude schuifladen die een zeer goed rollend kogellager hebben, de nieuwe lades schuiven bij lange na zo soepel niet meer.
Maarja, zoals reeds vastgesteld: Een betaalbaar alternatief die hetzelfde biedt is er niet echt.
Pax heeft prima kwaliteit en best goede meubelpanelen. Als je kijkt naar de prijs van multiplex of melamine panelen zijn die ook 2-3x zo duur geworden de laatste tijd.
Als je zo'n kast zelf gaat maken ben je praktisch dezelfde prijs kwijt, plus een heleboel werk.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ja de kwaliteit is echt Ikea. Als het in elkaar zit gaat het wel, maar vóór je daar bent heb je wel een paar keer met een schroevendraaier door het hout gedrukt. En wie die bodem bedacht heeft… alle 4 de kantplankjes zijn al gebroken door er alleen met teen tegenaan te stoten….ConQuestador schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:33:
[...]
En dan te bedenken dat het vooral karton is ipv hout![]()
Tevens merk ik dat de kwaliteit echt lager is dan "vroeger".
Zolang je niet als een razende Roeland die kast in elkaar schroeft gaat er echt niets kapot, ik heb inmiddels 6 PAX kasten in elkaar gezet en nooit problemen ermee gehad. Of je pakt een schroefmachine en stelt de koppel goed in.Dennisdn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
[...]
Ja de kwaliteit is echt Ikea. Als het in elkaar zit gaat het wel, maar vóór je daar bent heb je wel een paar keer met een schroevendraaier door het hout gedrukt. En wie die bodem bedacht heeft… alle 4 de kantplankjes zijn al gebroken door er alleen met teen tegenaan te stoten….
Ik merk wel kwaliteitsverschil in de deuren die je kunt kiezen bij de PAX. Sommigen voelen erg zwabberig aan terwijl anderen wat dikker en meer solide zijn.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Wij hebben de PAX er niet mee gedaan, maar wel eerder wat andere meubeltjes mee opgefrist.
Verft heel makkelijk, snel droog, niet zo gek duur als je even een aanbieding ziet (vaak bij de bouwmarkten) en met de kwaststrepen krijg je een "authentieke" uitstraling die de PAX goed zou staan.
fwiw, wij hebben de Grimo deur n.v.m. je hoeft geen deuren
https://www.ikea.com/nl/n...charnieren-wit-s59183583/
vol in de corona lockdown zijn wij maanden bezig geweest om 5 meter witte PAX kasten samen te stellen......5 filialen over meerdere lerveringen per filiaal uiteindelijk....werden we helemaal knettergek vanConQuestador schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:29:
Ik durf het er niet op te gokken nu alle Ikea's af te gaan, en dan maar te hopen dat ik nooit iets extra's nodig heb.
Uiteindelijk alles gelukt, maar we zaten precies met jou gedachte.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Klinkt niet al Ikea, maar als een soortgelijk product van een andere winkelDennisdn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
[...]
Ja de kwaliteit is echt Ikea. Als het in elkaar zit gaat het wel, maar vóór je daar bent heb je wel een paar keer met een schroevendraaier door het hout gedrukt. En wie die bodem bedacht heeft… alle 4 de kantplankjes zijn al gebroken door er alleen met teen tegenaan te stoten….
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Schroefjes over is niet erg. Bij onze PAX bestelling zaten te weinig schroefjes. 1 van de roedes werd zonder schroefjes geleverd. Deuvels zaten er dan weer bij elk kastelement teveel. Gelukkig waren de ontbrekende schoreven gewoon M6, dus die heb ik zelf maar geregeld.Marzman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:50:
[...]
Klinkt niet al Ikea, maar als een soortgelijk product van een andere winkelBij Ikea past het altijd perfect bij mij, bij andere winkels heb ik vaak schroefjes over of dat gaten net niet uitkomen en dan is het inderdaad een beetje gammel (maar als het in elkaar zit is het ook goed, het is alleen wat lastiger)
Van een bepaald type schroef heb je er volgens mij altijd teveel. Dat zijn die patentbouten om 2 kastelementen met elkaar te verbinden. Die zitten bij elk element en je hebt dus altijd 1 setje teveel.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-09-2022 09:00 ]
Tip voor de volgende keer; bij elke IKEA heb je bakjes met schroeven etc die je gratis mag pakken. Meestal bij de servicebalie/ophaalbalies. Als je er voor de zekerheid een aantal meeneemt als je de kasten gaat ophalen weet je zeker dat je niet tekort gaat komen.Anoniem: 39993 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:56:
[...]
Schroefjes over is niet erg. Bij onze PAX bestelling zaten te weinig schroefjes. 1 van de roedes werd zonder schroefjes geleverd. Deuvels zaten er dan weer bij elk kastelement teveel. Gelukkig waren de ontbrekende schoreven gewoon M6, dus die heb ik zelf maar geregeld.
Van een bepaald type schroef heb je er volgens mij altijd teveel. Dat zijn die patentbouten om 2 kastelementen met elkaar te verbinden. Die zitten bij elk element en je hebt dus altijd 1 setje teveel.
Ophalen? Waarom zou ik een complete set PAX kasten + interieur in hemelsnaam op gaan halen? Daar hebben we bezorgdiensten voor.Icephase schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:27:
[...]
Tip voor de volgende keer; bij elke IKEA heb je bakjes met schroeven etc die je gratis mag pakken. Meestal bij de servicebalie/ophaalbalies. Als je er voor de zekerheid een aantal meeneemt als je de kasten gaat ophalen weet je zeker dat je niet tekort gaat komen.
Tegenwoordig bestel ik alles bij de IKEA. Dichtstbijzijnde is Haarlem. Alleen mijn tijd is al meer waard dan die bezorgkosten.
IKEA rekent hier rustig € 50 aan bezorgkosten. Dat kan ik met een geleende aanhanger en mijn eigen auto toch echt een stuk goedkoper, zelfs met de huidige prijzen. Plus het is leuker (vind ik).Anoniem: 39993 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:32:
[...]
Ophalen? Waarom zou ik een complete set PAX kasten + interieur in hemelsnaam op gaan halen? Daar hebben we bezorgdiensten voor.
Tegenwoordig bestel ik alles bij de IKEA. Dichtstbijzijnde is Haarlem. Alleen mijn tijd is al meer waard dan die bezorgkosten.
Voor die 50 euro werd het hier in de woonkamer neergezet. Ik had naar 2 IKEA's gemoeten om zelf alles fysiek op te gaan halen, of eerst moeten bestellen en dan ophalen als alles in 1 filiaal zou staan.Icephase schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:37:
[...]
IKEA rekent hier rustig € 50 aan bezorgkosten. Dat kan ik met een geleende aanhanger en mijn eigen auto toch echt een stuk goedkoper, zelfs met de huidige prijzen. Plus het is leuker (vind ik).
Ik heb geen auto, maar ook als ik wel een rijbewijs + auto had, ga ik geen uren verspillen en 15 euro benzine oprijden om 50 euro te besparen. Als we naar de IKEA gaan, dan is het meestal omdat we echt willen kijken en even lekker rond willen snuffelen in de accessoires afdeling. Als ik al weet wat ik moet hebben, dan ga ik er echt niet heen.
Ieder z'n ding he...Anoniem: 39993 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:53:
[...]
Voor die 50 euro werd het hier in de woonkamer neergezet. Ik had naar 2 IKEA's gemoeten om zelf alles fysiek op te gaan halen, of eerst moeten bestellen en dan ophalen als alles in 1 filiaal zou staan.
Ik heb geen auto, maar ook als ik wel een rijbewijs + auto had, ga ik geen uren verspillen en 15 euro benzine oprijden om 50 euro te besparen. Als we naar de IKEA gaan, dan is het meestal omdat we echt willen kijken en even lekker rond willen snuffelen in de accessoires afdeling. Als ik al weet wat ik moet hebben, dan ga ik er echt niet heen.
Ik heb voor 1400 euro kasten gekocht, en ik heb 59 euro betaald om het te laten bezorgen tot in de slaapkamer waar het moest komen, ze waren niet heel blij toen ze moesten komen bezorgen maar dat zal mij een rotzorg zijn. Ik zou er zelf echt niet voor gaan rijden. Bovendien zou ik een bus moeten huren en dat is al vele malen duurder.Icephase schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:37:
[...]
IKEA rekent hier rustig € 50 aan bezorgkosten. Dat kan ik met een geleende aanhanger en mijn eigen auto toch echt een stuk goedkoper, zelfs met de huidige prijzen. Plus het is leuker (vind ik).
- Ik ben van plan voor mijn klusperiode een aanhanger te kopen, dus die is gratis als ik hem nodig heb.Terence(x) schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:25:
[...]
Ik heb voor 1400 euro kasten gekocht, en ik heb 59 euro betaald om het te laten bezorgen tot in de slaapkamer waar het moest komen, ze waren niet heel blij toen ze moesten komen bezorgen maar dat zal mij een rotzorg zijn. Ik zou er zelf echt niet voor gaan rijden. Bovendien zou ik een bus moeten huren en dat is al vele malen duurder.
- Ikea is slechts 20 minuten rijden.
Maar toch denk ik dat ik het voor dat geld laat bezorgen. 2 jaar geleden zelf een Pax opgehaald, maar je bent gewoon een volledige ochtend er aan kwijt. Ik spendeer die (kostbare) tijd liever aan klussen.
Ik zie nu op de website dat ze het voor 12.99 ook nog naar de slaapkamer tillen. Voor dat geld ga ik me zelf niet in het zweet werken
[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 21-09-2022 11:47 ]
Dat was dus ook mijn reden om dat beetje extra te betalen, het scheelde zoveel til werk naar boven toe. En dit was een paar weken geleden toen het nog dagelijks 28-31 graden was.ConQuestador schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:44:
[...]
- Ik ben van plan voor mijn klusperiode een aanhanger te kopen, dus die is gratis als ik hem nodig heb.
- Ikea is slechts 20 minuten rijden.
Maar toch denk ik dat ik het voor dat geld laat bezorgen. 2 jaar geleden zelf een Pax opgehaald, maar je bent gewoon een volledige ochtend er aan kwijt. Ik spendeer die (kostbare) tijd liever aan klussen.
Ik zie nu op de website dat ze het voor 12.99 ook nog naar de slaapkamer tillen. Voor dat geld ga ik me zelf niet in het zweet werken
directe link naar Zweedse Pax configurator
We hebben dus uiteindelijk "gewoon" een PAX gekocht, maar met als doel deze te wrappen. Ik had bij ali 6 rollen PVC folie gekocht, achteraf bleek dit toch minder degelijk spul dan gehoopt, ik hoop dus dat het mooi blijft over de tijd. Het project stond echter onder aan de lijst dus het heeft een jaar geduurd voordat de standaard witte PAX een luxe zwarte kast werd.
Inmiddels is het projectje klaar, maar ik zal eerlijk zeggen: Als ik had geweten hoeveel werk het was, had ik het NOOIT gedaan. Inmiddels heeft Ikea een grijze kleur welke ons ook goed genoeg was geweest, maar die kwam net enkele maanden uit nadat we onze kast al hadden gekocht. Ik denk dat het modificeren me zo'n 40 uur gekost heeft, met een doorlooptijd van enkele maanden aangezien ik steeds een paar uurtjes de tijd had.
Hoe dan ook, het resultaat:
Het idee was om de lades te voorzien van een gewrapt frontje, met handvaten, waardoor je niet de "open" lade look hebt van een PAX, maar een mooi strak uiterlijk.
:strip_exif()/f/image/iXYtf5BFPnY8NxLlpLup6w94.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/psVNzsiyiIqwhAzH143VdF1i.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens heb ik alle kastdelen 12mm opgedikt, en de planken 15mm. Hierdoor kwamen de voorkanten precies gelijk uit, en gelijk met de lades.
De achterkant van de kasten heb ik gewoon zwart geverfd, en daarna kon ik alle delen wrappen.
:strip_exif()/f/image/WywcByQaRHaevWlLtSYe1tF6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PR7uVaVgwuUPAMRgPa8TTTJY.jpg?f=fotoalbum_large)
De finishing touch was een ombouw zodat de kast volledig ingebouwd lijkt. Zoals jullie al hadden kunnen zien heb ik een wandspiegel tegen 1 van de muren gezet, wat een erg gave optische ilusie geeft (mijn kast lijkt eindeloos diep
:strip_exif()/f/image/kEuJdiYg7jkUnUAUVKCnaOPP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wXwcxrv9v6JKiIiXzYWE1a4q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1f3wxfSQw2F1ZwSRejXG9po2.jpg?f=fotoalbum_large)
Al met al zeer tevreden met het resultaat. We hebben een PAX maar hij ziet er uit als een dure maatwerk kast. Achteraf had ik het alleen nooit weer gedaan gezien de hoeveelheid tijd die het me gekost heeft (en ik vond het niet echt een leuke klus). Mochten andere mensen dit ook willen doen: vraag gerust hoe ik bepaalde dingen gedaan heb, maar mijn advies is om gewoon de grijze PAX te kopen en 40 uur aan leuke dingen te besteden.