Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen oost-west klein dak, welke omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Berend44
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik ben bezig om mijn huis te verduurzamen. Een aantal uitdagingen omtrent de PV installatie.

Situatie
Q1 - 2023 komen er 10 PVT panelen op mijn dak icm een warmtepomp. Hierna gaat de gaskraan dicht en de CV de deur uit. PV opbrengt streep ik weg tegen extra kwh verbruik door warmtepomp.

Noord, 25 graden, 4 panelen van 370Wp
Zuid, 25 graden, 6 panelen van 370Wp
Omvormer, 3 fase growatt 3k (krap aan?)

Nu heb ik nog een uitbouw over waar ik samen met buurt elektricien misschien zonnepanelen op wil leggen.

Mijn doel is maximaal eigen verbruik realiseren. daarom gekozen voor een oost-west opstelling, icm een plat dak op het zuiden.

Panelen: 8x DM400M10-54HBB 400wp = 3200
Qua omvormer geeft sunnyweb 1 x SB3.0-1AV-41 aan. Idee is om m aan de buitenmuur te hangen. Er ligt een 16mm buis naar meterkast via het dakraam.
- hellingshoek is 10 graden

Situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kchg95f7P8lXiumMzLw4EfR6R8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAEkcevM9xKukz2JIrWacs4o.jpg?f=fotoalbum_large

Omvormer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbC6fXjFYjCLEF6tuJoEciriexA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9NUt2aZ5dqsTUrcHgjniSNad.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen / bedenkingen
- Na het lezen van het forum leek mij 2 aparte strings met zo weinig panelen een risico? Er is wel genoeg opstart spanning, maar het gaat om de Vmpp toch? toch?! Zonde zijn als omvormer later opstart.
- Is een polystring een optie? Zo ja - een specifieke omvormer nodig?
- 1 of 3 fase omvormer? Met maximalisatie van eigen verbruik in achterhoofd. Huidige meterkast is 3x 25a en inductie zit op krachtstroom. De warmtepomp volgend jaar ook 3 fase.
- Is APsystems QT 1 of 2 2 Micro-omvormer iets? Heb je er 2 van nodig.
- ik heb een offerte met Solar edge en optimisers. Werkt waarschijnlijk goed maar aan de dure kant? (4,8k ex btw)

Extra
- Huidige uitbouw is groen dak. Ik dacht, solarstell oost-west montage icm verhoging voeten om zo groene dak deels intact te laten
- Is er synergie te verzinnen bij het toekomstige PVT project? Wellicht daar een omvormer met meer vermogen en dan uitbouw erop aan sluiten. Nadeel: kabels trekken naar CV kamer en panelen zouden dan een tijdje niks doen (totdat PVT er is). Voordeel: 1 omvormer en ook meer vermogen.
- Als je twee losse growatt omvormers hebt, kan je die in 1 app laden?

Alvast dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Berend44 op 19-09-2022 17:10 ]

Alle reacties

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Dit roept een aantal vragen/overwegingen op bij mij:
Topicstart
- Ik betwijfel of een 3 fase omvormer opstart met 4 of 6 panelen per string. Is dat door jou of de installateur gesimuleerd?
- PVT wordt op het forum vaak als minder optimaal gezien ten opzichte van zonnepanelen, omdat je een overschot aan warmte niet kan verkopen en een overschot aan stroom wel mag salderen. En PVT is een complexere installatie.

Vragen
- Goodwe en Growatt hebben omvormers met een MPPT bereik vanaf 80 volt. Ginlong Solis S6-GR1P2.5K start bij 60 volt (wel even checken of 2,5 kW voldoende is). Dan heb je meer marge dan met de 100 volt van de SMA. Maar 2 strings met 4 panelen gaat op zich werken, zoals uit je simulatie blijkt. (Ook voor het andere dak kan dit een betere keuze zijn, weinig panelen op 3 fase is zeer inefficiënt!)
- Polystring kan met SMA (ook te simuleren via Sunny design), maar biedt geen voordelen als je de tweede ingang niet voor een derde string wilt gebruiken. De spanning in de string blijft gelijk, de stroom wordt opgeteld (dubbele van 5,3 A).
- APsystems QS1 bedoel je denk ik? Die kunnen maximaal 300 VA per kanaal produceren. Je zou moeten simuleren in hoeverre je dan productie verliest. Dat kan door in Sunny design de Max AC output power te limiteren op een veelvoud van 300VA. Je kunt ook APsystems DS3 of DS3-L overwegen, die heeft een max van 700-800 VA.
- Solaredge gaat niet werken. Je hebt afhankelijk van de gekozen optimizer 6 of 8 panelen per oriëntatie nodig. In jouw geval zijn dat er maar 4. Deze installateur snel overslaan!

Extra
- Ik meen in de Duurzame kroeg gelezen te hebben dat van een groen dak onder de zonnepanelen weinig overblijft vanwege een watertekort. Dus de verhoging heeft dan waarschijnlijk ook weinig impact.
- (in het verlengde van mijn opmerking over PVT hierboven) Synergie is te bereiken door de installatiekosten van de zonnepanelen te spreiden over beide daken door geen PVT te leggen, maar ook op het andere dak ook PV. Dan betaal je geen (ca.) €1000 voor het leggen op plat dak, maar €1400 voor het leggen op beide daken. Daardoor ben je een stuk goedkoper uit. En dan gewoon de warmtepomp je stroom laten gebruiken voor het opwekken van warm /CV water en het overschot salderen.
- Mbt Growatt geen idee. In de Ginlong Solis app wel.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
Er is een simpele oplossing:
2 kleine omvormers van 1500W. Dan kan je het nog steeds verdelen over meerdere fasen. Micro omvormers wordt heel prijzig met zulke aantallen.

4 panelen string op 3 fasen wordt niet wat. Als het werkt kost het gigantisch veel opbrengst.

• PatMan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 16:42
APsystems QS1 bedoel je denk ik?
Of hij bedoelt de QT2 :)

• Berend44
Dank alvast!
Hieronder eerste antwoorden.

@schumacher
- Ik betwijfel of een 3 fase omvormer opstart met 4 of 6 panelen per string. Is dat door jou of de installateur gesimuleerd?
- PVT wordt op het forum vaak als minder optimaal gezien ten opzichte van zonnepanelen
1 Installateur. Moet dat nog even doorvragen, maar volgens mij moest het met behulp van optimizers op 1 string? Kom ik op terug.
2 Kan ik me voorstellen. Maar met mijn beperkte dak (10 panelen is de max) kan ik op deze manier wel 100% gasloos en compenseert het redelijk de extra kwh van de WP. Met mijn m3 verbruik zal ik ook niet snel overschot hebben.
- Goodwe en Growatt hebben omvormers met een MPPT bereik vanaf 80 volt. Ginlong Solis S6-GR1P2.5K start bij 60 volt (wel even checken of 2,5 kW voldoende is). Dan heb je meer marge dan met de 100 volt van de SMA. Maar 2 strings met 4 panelen gaat op zich werken, zoals uit je simulatie blijkt. (Ook voor het andere dak kan dit een betere keuze zijn, weinig panelen op 3 fase is zeer inefficiënt!)
- Polystring kan met SMA (ook te simuleren via Sunny design), maar biedt geen voordelen als je de tweede ingang niet voor een derde string wilt gebruiken. De spanning in de string blijft gelijk, de stroom wordt opgeteld (dubbele van 5,3 A).
- APsystems QS1 bedoel je denk ik? Die kunnen maximaal 300 VA per kanaal produceren. Je zou moeten simuleren in hoeverre je dan productie verliest. Dat kan door in Sunny design de Max AC output power te limiteren op een veelvoud van 300VA. Je kunt ook APsystems DS3 of DS3-L overwegen, die heeft een max van 700-800 VA.
- Solaredge gaat niet werken. Je hebt afhankelijk van de gekozen optimizer 6 of 8 panelen per oriëntatie nodig. In jouw geval zijn dat er maar 4. Deze installateur snel overslaan!
1. Jouw omvormers hebben 1mppt. Kan je oost-west opstelling in 1 string daarop aansluiten? Of 2 aanschaffen. :D
2. helder - geen optie. Of wellicht oplossing voor vraag 1?
3. Ga ik uitzoeken. Bedoelde QS1 idd. Klonk lekker. 2mppt, 4 ingangen = 2 van die apparaten. Zie nu dat ze niet meer verkrijgbaar zijn, omdat de 3 fase variant komende weken op de markt komt, de QT2 (info). is 3 fasem dus ook een nog go? @PatMan :)
4. 8)7
- Ik meen in de Duurzame kroeg gelezen te hebben dat van een groen dak onder de zonnepanelen weinig overblijft vanwege een watertekort. Dus de verhoging heeft dan waarschijnlijk ook weinig impact.
- (in het verlengde van mijn opmerking over PVT hierboven) Synergie is te bereiken door de installatiekosten van de zonnepanelen te spreiden over beide daken door geen PVT te leggen, maar ook op het andere dak ook PV. Dan betaal je geen (ca.) €1000 voor het leggen op plat dak, maar €1400 voor het leggen op beide daken. Daardoor ben je een stuk goedkoper uit. En dan gewoon de warmtepomp je stroom laten gebruiken voor het opwekken van warm /CV water en het overschot salderen.
1. Wat zou zich langzaam moeten verspreiden over het dak omdat er maar 1 afvoer is. Goed wel om te checken. Mooi dat men wel roept. oooooh groen dak en zonnepanelen is echt perfect, maar als je dan het wilt gaat doen is-het-lastig.
2. Ja snap die wel, echter deze warmtepomp draait niet of anders zeer inefficient op alleen stroom. Het is maar een klein ding, niet zon hybride of full electric.

-> was er nog wijsheid over maximalisatie van eigen gebruik icm 1 of 3 fase omvormer? (los van dat het ook nog steeds efficiente opwek is natuurlijk.

@Ricko1
Er is een simpele oplossing:
2 kleine omvormers van 1500W. Dan kan je het nog steeds verdelen over meerdere fasen. Micro omvormers wordt heel prijzig met zulke aantallen.

4 panelen string op 3 fasen wordt niet wat. Als het werkt kost het gigantisch veel opbrengst.
Zou idd kunnen. Is denk ik iets van 700? Ik zie bijv dat 2x de qs1 ook zoiets kost.

Wat zou je dan kiezen?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Deze hebben 2 MPPTs en genoemde opstartspanning: Ginlong Solis S6-GR1P2.5K, Growatt MIN 3000 en Goodwe 3000 DNS.

Om eigen verbruik te maximaliseren heb je geen 3 fase omvormer nodig. Je meter verrekent dit intern voordat het naar de telwerken gaat. Dus 1000 watt verbruik op fase 1 en 1200 watt teruglevering op fase 2 wordt geregistreerd als 200 watt teruglevering. Netbeheerder en energiebedrijf zien die andere 1000 watt niet. Dus laat je daarom niet verleiden tot aanschaffen van 3 fase omvormers. In de basis is een 1 fase efficiënter.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
schumacher schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:08:
In de basis is een 1 fase efficiënter.
*Voor kleine vermogens

Boven 6kw worden spanningsval, verlies door kabelweerstand en de netaansluiting een probleem bij 1 fase.
Vindt je €1200 per jaar voor een 3x50A aansluiting efficiënt?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
@Berend44 krijg je zwart op wit dat je genoeg thermisch vermogen uit de pvt krijgt van de installateur?

Neem deze vraag alsjeblieft serieus… ik heb gezocht, zelfs gesproken met een installateur van pvt (die er nu mee gestopt zijn)… ik kan niets vinden waaruit ik kan aantonen dat het genoeg is.

Je wil niet als het een half beetje koud is al terug vallen op cop1 element.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Berend44
@Ronald

Verwachte thermisch vermogen is equivalent aan 1300-1400 m3 gas met een volgende rendement:
SCOP verwarming is rond factor 5
SCOP tapwater is rond factor 3

Ik gok dat er nooit echt een garantie komt?

• Berend44
Deze hebben 2 MPPTs en genoemde opstartspanning: Ginlong Solis S6-GR1P2.5K, Growatt MIN 3000 en Goodwe 3000 DNS.

Om eigen verbruik te maximaliseren heb je geen 3 fase omvormer nodig. Je meter verrekent dit intern voordat het naar de telwerken gaat. Dus 1000 watt verbruik op fase 1 en 1200 watt teruglevering op fase 2 wordt geregistreerd als 200 watt teruglevering. Netbeheerder en energiebedrijf zien die andere 1000 watt niet. Dus laat je daarom niet verleiden tot aanschaffen van 3 fase omvormers. In de basis is een 1 fase efficiënter.
@schumacher Dus jij zegt; zet de uitbouw panelen op een van die omvormers, met oost / west gescheiden op een MPPT?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Berend44 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:57:
@Ronald

Verwachte thermisch vermogen is equivalent aan 1300-1400 m3 gas met een volgende rendement:
SCOP verwarming is rond factor 5
SCOP tapwater is rond factor 3

Ik gok dat er nooit echt een garantie komt?
De vraag is of je bij 0 graden buiten, en je panelen vol met rijp zitten aan voldoende vermogen komt.

De vraag is of je bij -5 je huis warm kan houden.

Of dat je op COP 1 via element gaat verwarmen.
Dat kost ook met de prijscap het equivalent van €7 per kuub

Equivalent aan gas op jaarbasis is kul.

In de zomer kan je misschien wel 3000 kuub equivalent er uit trekken… daar heb je 6 maanden later niets aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Berend44 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:59:
[...]

@schumacher Dus jij zegt; zet de uitbouw panelen op een van die omvormers, met oost / west gescheiden op een MPPT?
voor oost-west raden we graag 2x een mpp aan.
is het simpelst om aan te raden, maar niet altijd nodig.

je kunt ook nog 2 Stringen op 1mpp parallel aan elkaar zetten.
2x4 geeft dan 2x de Ampp en 4x de Vmpp/Voc.
(alleen dan nog een omvormer vinden die 2xAmpp aan kan op 1 mpp, word erg lastig.)

alleen 4 panelen dat geeft maar minimale Vmpp/Voc.
en je moet weten dat als panelen warm worden dan zakt de Vmpp/Voc.
en ja ze worden warm op het dak als ze in de zon liggen. :-(
zo kan mijn 320Vmpp string zakken naar 280Vmpp.

startspanning, dat is bij veel merken de Voc.
dus starten is vaak niet het probleem.
maar daar na heb je nog het mpp bereik en die is vaak problematischer.
bedenk ook dat een TL omvormer ( zo als een SB3.0-1AV-41 is) eigenlijk deze grafiek heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus reken wel er op dat je ver van het optimum zit, en dat kan wel maar wel met aardig wat %tjes verlies als je zo ver gaat. (geen probleem maar weet dit.)
dan is de vraag levert dit meer op als dakbedekking = ja, maar niet zo heel veel als andere setjes kunnen.

de SB3.0-1AV-41 kun je met de software met een lagere V laten starten.
dus er kan wel meer als je dat echt zou willen.

PVT, nop ik zou daar ver weg van blijven, maar dat moet je zelf weten. ;)
(duur onhandig en moeilijk goed uit te voeren.)

kijk ook eens naar:
https://www.winkelman-zon...-fase-10-jaar-garant.html
zie mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west hun opbrengst meer verdelen over de dag.
dan zijn dit soort micro omvormers wel leuk om te gebruiken.

succes. je hebt het nodig, dit is nog geen erg goed plan helaas. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Berend44
@migjes Haha ja het is een plan, maar nog niet maximaal opbrengst / rendement. Zou bijna zeggen, zoveel mogelijk panelen op zuid + 1 string omvormer. :D

Ik neig sterk naar idd zon micro-omvormer van APS. Maximaal rendement en redelijk eenvoudig te monteren. Maakt te terugverdientijd alleen wat langer.

Leuke sport wel hoor: zo hoog mogelijk rendement tegen zo laag mogelijk prijs.

Ik stuur nog een update als er panelen liggen, dan wel additionele PVT installatie. Haha

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Berend44 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:19:
@migjes Haha ja het is een plan, maar nog niet maximaal opbrengst / rendement. Zou bijna zeggen, zoveel mogelijk panelen op zuid + 1 string omvormer. :D
lol, je hebt er lol in (en ja dat is belangrijk, want het is ook gewoon leuk om je eigen broek op te kunnen houden al is het maar salderen.)

max rendement is niet puur zuid.
max rendement is verschillende richtingen/hoeken zodat je of oost-west de opbrengst verdeeld over de dag.
of platter voor de zomer steiler voor de lente/herfst.
(of zuid-noord, in de zomer worden de panelen warm en zakt je opbrengst, dit is compenseerbaar met noord panelen, persoonlijk geloof in zelfs dat zuid-noord nog beter is als oost-west, maar lang verhaal en echt heel veel maakt het niet uit.)
Ik neig sterk naar idd zon micro-omvormer van APS. Maximaal rendement en redelijk eenvoudig te monteren. Maakt te terugverdientijd alleen wat langer.

Leuke sport wel hoor: zo hoog mogelijk rendement tegen zo laag mogelijk prijs.

Ik stuur nog een update als er panelen liggen, dan wel additionele PVT installatie. Haha
nop geen zo hoog mogenlijk rendement tegen zo laag mogelijke prijs.
alleen zo hoog mogenlijk rendement (met een redelijke grens op de prijs, de bank moet niet breken.).

micro-omvormers, tja ik zou wel willen zeggen dat is perfect.
maar de praktijk valt vaak tegen, het scoort wel, maar niet meer als iets anders (maar wel extra kosten).

ik heb zelf 6430Wp, op maar een 4kW omvormer.
als de zon schijnt dat heb ik een +/- 3-4kW door oost-west.
maar als de zon niet schijnt met wat bewolking, dan heb ik nog steeds 1/6 van het aantal Wp.
maar door de weerkaatsing op de wolken, maakt het bijna niet meer uit welke kanten de panelen op kijken.
dan draai mijn systeem nog steeds een ruime 1200W, dat voor 12 uur per dag.
dus ja meer Wp op een kleinere omvormer, best wel cool om te hebben.
en word helemaal leuk als je dat oost-west(zuid-noord) doet dan heb je geen verlies bij zon.

probeer dus zo iets te verzinnen.
(wat je hebt als dak maakt het altijd moeilijk. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1