Ik ben bezig om mijn huis te verduurzamen. Een aantal uitdagingen omtrent de PV installatie.
Situatie
Q1 - 2023 komen er 10 PVT panelen op mijn dak icm een warmtepomp. Hierna gaat de gaskraan dicht en de CV de deur uit. PV opbrengt streep ik weg tegen extra kwh verbruik door warmtepomp.
Noord, 25 graden, 4 panelen van 370Wp
Zuid, 25 graden, 6 panelen van 370Wp
Omvormer, 3 fase growatt 3k (krap aan?)
Nu heb ik nog een uitbouw over waar ik samen met buurt elektricien misschien zonnepanelen op wil leggen.
Mijn doel is maximaal eigen verbruik realiseren. daarom gekozen voor een oost-west opstelling, icm een plat dak op het zuiden.
Panelen: 8x DM400M10-54HBB 400wp = 3200
Qua omvormer geeft sunnyweb 1 x SB3.0-1AV-41 aan. Idee is om m aan de buitenmuur te hangen. Er ligt een 16mm buis naar meterkast via het dakraam.
- hellingshoek is 10 graden
Situatie
:strip_exif()/f/image/VAEkcevM9xKukz2JIrWacs4o.jpg?f=fotoalbum_large)
Omvormer
/f/image/9NUt2aZ5dqsTUrcHgjniSNad.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen / bedenkingen
- Na het lezen van het forum leek mij 2 aparte strings met zo weinig panelen een risico? Er is wel genoeg opstart spanning, maar het gaat om de Vmpp toch? toch?! Zonde zijn als omvormer later opstart.
- Is een polystring een optie? Zo ja - een specifieke omvormer nodig?
- 1 of 3 fase omvormer? Met maximalisatie van eigen verbruik in achterhoofd. Huidige meterkast is 3x 25a en inductie zit op krachtstroom. De warmtepomp volgend jaar ook 3 fase.
- Is APsystems QT 1 of 2 2 Micro-omvormer iets? Heb je er 2 van nodig.
- ik heb een offerte met Solar edge en optimisers. Werkt waarschijnlijk goed maar aan de dure kant? (4,8k ex btw)
Extra
- Huidige uitbouw is groen dak. Ik dacht, solarstell oost-west montage icm verhoging voeten om zo groene dak deels intact te laten
- Is er synergie te verzinnen bij het toekomstige PVT project? Wellicht daar een omvormer met meer vermogen en dan uitbouw erop aan sluiten. Nadeel: kabels trekken naar CV kamer en panelen zouden dan een tijdje niks doen (totdat PVT er is). Voordeel: 1 omvormer en ook meer vermogen.
- Als je twee losse growatt omvormers hebt, kan je die in 1 app laden?
Alvast dank!
Situatie
Q1 - 2023 komen er 10 PVT panelen op mijn dak icm een warmtepomp. Hierna gaat de gaskraan dicht en de CV de deur uit. PV opbrengt streep ik weg tegen extra kwh verbruik door warmtepomp.
Noord, 25 graden, 4 panelen van 370Wp
Zuid, 25 graden, 6 panelen van 370Wp
Omvormer, 3 fase growatt 3k (krap aan?)
Nu heb ik nog een uitbouw over waar ik samen met buurt elektricien misschien zonnepanelen op wil leggen.
Mijn doel is maximaal eigen verbruik realiseren. daarom gekozen voor een oost-west opstelling, icm een plat dak op het zuiden.
Panelen: 8x DM400M10-54HBB 400wp = 3200
Qua omvormer geeft sunnyweb 1 x SB3.0-1AV-41 aan. Idee is om m aan de buitenmuur te hangen. Er ligt een 16mm buis naar meterkast via het dakraam.
- hellingshoek is 10 graden
Situatie
:strip_exif()/f/image/VAEkcevM9xKukz2JIrWacs4o.jpg?f=fotoalbum_large)
Omvormer
/f/image/9NUt2aZ5dqsTUrcHgjniSNad.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen / bedenkingen
- Na het lezen van het forum leek mij 2 aparte strings met zo weinig panelen een risico? Er is wel genoeg opstart spanning, maar het gaat om de Vmpp toch? toch?! Zonde zijn als omvormer later opstart.
- Is een polystring een optie? Zo ja - een specifieke omvormer nodig?
- 1 of 3 fase omvormer? Met maximalisatie van eigen verbruik in achterhoofd. Huidige meterkast is 3x 25a en inductie zit op krachtstroom. De warmtepomp volgend jaar ook 3 fase.
- Is APsystems QT 1 of 2 2 Micro-omvormer iets? Heb je er 2 van nodig.
- ik heb een offerte met Solar edge en optimisers. Werkt waarschijnlijk goed maar aan de dure kant? (4,8k ex btw)
Extra
- Huidige uitbouw is groen dak. Ik dacht, solarstell oost-west montage icm verhoging voeten om zo groene dak deels intact te laten
- Is er synergie te verzinnen bij het toekomstige PVT project? Wellicht daar een omvormer met meer vermogen en dan uitbouw erop aan sluiten. Nadeel: kabels trekken naar CV kamer en panelen zouden dan een tijdje niks doen (totdat PVT er is). Voordeel: 1 omvormer en ook meer vermogen.
- Als je twee losse growatt omvormers hebt, kan je die in 1 app laden?
Alvast dank!
[ Voor 3% gewijzigd door Berend44 op 19-09-2022 17:10 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)