Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:01
Door verbouwingen moet ik de inschrijving verhogen omdat ik voor mijn eerste hypotheek helaas niet hoger heb ingeschreven. Ik heb destijds daar niet goed naar gekeken en mijn adviseur had mij toch ook op moeten attenderen.

Enfin. Mijn vraag is: is het nodig om bij mijn 'huidige' notaris 725 euro (een van de duurdere) te betalen voor een hypotheekakte (hypotheek verhoging) terwijl het ook voor minder kan voor 373 euro. (aldus, https://degoedkoopstenotaris.nl/)

Waar zit het verschil in? Volgens mij is het gewoon een administratieve verwerking. We praten niet over Apple en Androids.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 18:25
Het is gewoon een standaard akte, niks bijzonders, geen maatwerk of iets dergelijks. € 725 vragen is net geen oplichting van je huidige notaris voor een dergelijk papiertje. Daar kun je prima op besparen.

Even wat anders, is het met de huidige hypotheekrente nog interessant om de hypotheek te verhogen? Of kun je dat niet middels een andersoortige lening oplossen? Denk aan een persoonlijke lening bij een kredietverstrekker of een zakelijke lening van familie. Dat het geen 'hypotheek' is, wil nog niet zeggen dat je geen renteaftrek kunt krijgen voor de kosten van eigen woning.

Een persoonlijke lening is, afhankelijk van de omvang, qua rente soms net zo hoog als een hypotheek. Scheelt je weer notariskosten, taxatie etc.

[ Voor 46% gewijzigd door Hulleman op 19-09-2022 16:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:54
Dit is inderdaad een simpele handeling. Voor zoiets zou ik niet moeilijk doen. 725 vind ik veel. Het is geen uren werk. Zelfs met 200 euro per uur kom je daar niet aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:47

FreakNL

Well do ya punk?

Hulleman schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:24:
Het is gewoon een standaard akte, niks bijzonders, geen maatwerk of iets dergelijks. € 725 vragen is net geen oplichting van je huidige notaris voor een dergelijk papiertje. Daar kun je prima op besparen.

Even wat anders, is het met de huidige hypotheekrente nog interessant om de hypotheek te verhogen? Of kun je dat niet middels een andersoortige lening oplossen? Denk aan een persoonlijke lening bij een kredietverstrekker of een zakelijke lening van familie. Dat het geen 'hypotheek' is, wil nog niet zeggen dat je geen renteaftrek kunt krijgen voor de kosten van eigen woning.

Een persoonlijke lening is, afhankelijk van de omvang, qua rente soms net zo hoog als een hypotheek. Scheelt je weer notariskosten, taxatie etc.
Of gewoon ouderwets sparen.. Of is dat vloeken in de kerk?

Ik ga hier ook verbouwen en ik wilde eerst gaan lenen (want gratis geld) maar met de huidige rentestanden ga ik het gewoon zelf bekostigen. De eerste 725 euro heb ik daarmee (blijkbaar) al bespaard :+

/Disclaimer
Hangt overigens wel van het bedrag af natuurlijk. Als je voor een ton gaat verbouwen snap ik dat je dat niet bij elkaar spaart.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan prima een goedkopere notaris nemen, maar neem wel de tijd om even de akte/wijziging goed door te nemen. Er sluipen bij dit soort copy/paste aktes nog wel vaak foutjes in (overigens helaas ook bij duurdere notarissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Edit, nog een leentip. Maar niet voor iedereen weggelegd.
Mocht je het in familiesfeer kunnen lenen, ouders bijvoorbeeld, dan is het ook nog interessant om te kijken of zij je de rente jaarlijks willen schenken. Zonder zekerheid kun je best een zakelijke rente van 6% rekenen. Wellicht hoger. Over dat percentage heb jij renteaftrek (lekker hoog) en je ouders schenken je jaarlijks de rente fiscaal vrij terug. Verdien je er in feite ook nog op. Fiscaal wel netjes regelen uiteraard, dus er moet wel geld over en weer gaan en je moet de boel netjes op papier zetten. Wellicht zelfs nog afstemmen met de fiscus. Geen idee om wat voor bedrag aan verbouwing je praat.

@FreakNL. Ja, uiteraard is dat de goedkoopste manier, maar niet iedereen heeft dat geld liggen of wil ineens zoveel geld uitgeven en de hele buffer opgeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 19-09-2022 16:30 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:27:
[...]

Of gewoon ouderwets sparen.. Of is dat vloeken in de kerk?

Ik ga hier ook verbouwen en ik wilde eerst gaan lenen (want gratis geld) maar met de huidige rentestanden ga ik het gewoon zelf bekostigen. De eerste 725 euro heb ik daarmee (blijkbaar) al bespaard :+

/Disclaimer
Hangt overigens wel van het bedrag af natuurlijk. Als je voor een ton gaat verbouwen snap ik dat je dat niet bij elkaar spaart.
Geld lenen kost nu voor 30 jaar met 100% LTV ratio max zo'n 5 %. Maar kan veel goedkoper. Met hypotheekrenteaftrek en inflatie (langdurig en niet alleen gebaseerd op de huidige hoge inflatie) kan je daar moeilijk tegen aan sparen.

Ik snap best het sentiment dat je moet sparen, maar voor zaken als je huis meer waard te laten worden kan lenen echt prima uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:19
Je moet wel even goed kijken wat er allemaal inbegrepen is in die 373. Bij sommige notarissen worden alleen de tarieven voor de akte gepresenteerd. Daar komen dan nog onderzoeks- en Kadasterkosten bovenop. Bij mij bleek de notaris die het voor 542 wilde doen goedkoper dan die het voor 485 aanbood.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Dan dus NIET de boel netjes op papier zetten, de lening JA... de schenking NEE.
De schenking moet "om niet" gebeuren, als er ook maar een hint is dat een aan het ander te linken is dan krijg je (potentieel) ruzie met de blauwe jongens.

Zo moet je vooral ook niet de rente betaling op de 25e doen en de 26e hetzelfde bedrag terug "schenken" en al helemaal niet met de omschrijving "rente terug schenking" of iets dergelijks.
Ook moet je oppassen dat de "schenking" onder de 5k blijft anders komt er nog schenk belasting om de hoek kijken.
Wel is het zo dat de lener 6% moet betalen, grofweg 2% terug krijgt van de belasting HRA, als de ouders dan 4% weer schenken is de lening feitelijk gratis voor het kind en krijgen de ouders toch 2% rente (kan je natuurlijk ook delen), mits je natuurlijk onder de 5k blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door namliam_eht op 19-09-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:24
namliam_eht schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:37:
De schenking moet "om niet" gebeuren, als er ook maar een hint is dat een aan het ander te linken is dan krijg je (potentieel) ruzie met de blauwe jongens.

Zo moet je vooral ook niet de rente betaling op de 25e doen en de 26e hetzelfde bedrag terug "schenken" en al helemaal niet met de omschrijving "rente terug schenking" of iets dergelijks.
Ook moet je oppassen dat de "schenking" onder de 5k blijft anders komt er nog schenk belasting om de hoek kijken.
Wel is het zo dat de lener 6% moet betalen, grofweg 2% terug krijgt van de belasting HRA, als de ouders dan 4% weer schenken is de lening feitelijk gratis voor het kind en krijgen de ouders toch 2% rente (kan je natuurlijk ook delen), mits je natuurlijk onder de 5k blijft.
Ik ken er zat die boven de 5k zitten en dat gewoon cash onderling oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
namliam_eht schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:37:
Goede aanvulling, zo bedoelde ik het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PolarBear schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:32:
[...]

Geld lenen kost nu voor 30 jaar met 100% LTV ratio max zo'n 5 %. Maar kan veel goedkoper. Met hypotheekrenteaftrek en inflatie (langdurig en niet alleen gebaseerd op de huidige hoge inflatie) kan je daar moeilijk tegen aan sparen.

Ik snap best het sentiment dat je moet sparen, maar voor zaken als je huis meer waard te laten worden kan lenen echt prima uit.
Er is niks mis met lenen voor een verbouwing maar we moeten ook niet net doen alsof het de enige manier is.

Nu 50k lenen tegen 3% voor 30 jaar kost je 17K aan netto rente. HRA al meegerekend dus. Als je die 50K hebt liggen kun je het beter niet lenen.

Geld lenen kost nu eenmaal geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goodfella
Hulleman schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:24:
...

Even wat anders, is het met de huidige hypotheekrente nog interessant om de hypotheek te verhogen? Of kun je dat niet middels een andersoortige lening oplossen?

...

@FreakNL
De verbouwing (uitbouw en opbouw) kost +/-190K. 100K hypotheekverhoging en 90K spaargeld.
Dat is dus te hoog voor een consumptieve lening. De familiebank was een optie maar heb ik persoonlijk afgeslagen zodat ouders een goede reservepot hebben en het geld beschikbaar kunnen stellen aan andere kinderen mocht de nood hoog zijn.

Bovendien bood mijn salaris ook gewoon de ruimte. Mijn beredenering is dat je 2 a 3 keer in je leven veel geld kunt lenen voor vastgoed/woning. Ik maak gebruik van het momentum, ook al is het tegen 4% rente.

[ Voor 6% gewijzigd door goodfella op 19-09-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
T-MOB schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:33:
Je moet wel even goed kijken wat er allemaal inbegrepen is in die 373. Bij sommige notarissen worden alleen de tarieven voor de akte gepresenteerd. Daar komen dan nog onderzoeks- en Kadasterkosten bovenop. Bij mij bleek de notaris die het voor 542 wilde doen goedkoper dan die het voor 485 aanbood.
Bedankt, ik zag idd al verschillende kostencomponenten voorbij komen.
CC: @PolarBear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:42:
[...]

Ik ken er zat die boven de 5k zitten en dat gewoon cash onderling oplossen.
Dat mag ook gewoon, als ze het maar netjes opgeven bij de belastingdienst en er belasting over betalen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Die 5k die onderling wordt "opgelost" wordt natuurlijk willens en wetens cash gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

goodfella schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:25:
[...]

@FreakNL
De verbouwing (uitbouw en opbouw) kost +/-190K. 100K hypotheekverhoging en 90K spaargeld.
Dat is dus te hoog voor een consumptieve lening. De familiebank was een optie maar heb ik persoonlijk afgeslagen zodat ouders een goede reservepot hebben en het geld beschikbaar kunnen stellen aan andere kinderen mocht de nood hoog zijn.

Bovendien bood mijn salaris ook gewoon de ruimte. Mijn beredenering is dat je 2 a 3 keer in je leven veel geld kunt lenen voor vastgoed/woning. Ik maak gebruik van het momentum, ook al is het tegen 4% rente.
Prima om hiervoor te lenen en ook prima dat je een deel zelf bekostigt!!

Ik was even “bang” dat je voor pakweg 20k ging lenen, dan is die 975 euro best een grote hap (procentueel) en eigenlijk wel zonde. Ik had ook collega die ging lenen voor zonnepanelen van 5k, inclusief gang naar de notaris. Dat is gewoon niet slim. Maar in dit geval prima natuurlijk, dit spaar je niet bij elkaar.

Overigens ook wel logisch dat je geen verhoogde inschrijving hebt die dit dekt.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 06:02

Lordy79

Vastberaden

@goodfella als het een rechttoe - rechtaan akte is en je bent zelf ook in staat om de akte kritisch te lezen, dan zou ik in dit geval zeker gaan voor een goedkope notaris.

Neemt niet weg dat een goede notaris in wat complexere zaken zijn geld zeker waard is en vaak kun je dan ook gewoon een gesprekje komen doen. Denk aan een wat ingewikkelder testament, aandeelovereenkomst als je een BV opricht/verwerft met meerdere aandeelhouders, etc.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Dit is het type rechttoe-rechtaan akten waarvoor Hema ooit de notarisservice in het leven heeft geroepen.. Hier kun je zeker voor prijsshoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:41
FreakNL schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:43:
[...]

Ik had ook collega die ging lenen voor zonnepanelen van 5k, inclusief gang naar de notaris. Dat is gewoon niet slim.
nee dat is inderdaad niet slim maar goed als je het bedrag niet heb of de mogelijkheden zijn er niet om het te sparen tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Ik denk alleen niet dat je gaat ontkomen aan je eerste bank. Die heeft nu het pand recht. Tenzij je wil oversluiten.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
DiedX schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:26:
Ik denk alleen niet dat je gaat ontkomen aan je eerste bank. Die heeft nu het pand recht. Tenzij je wil oversluiten.
Ik doe het idd bij mijn bank waarvan ik mijn eerste hypotheek heb gekregen.

Eerlijk gezegd heb ik niet veel verstand van oversluiten. Met mijn huidige kennis, zie ik niet het nut van oversluiten. Het eerste leningsdeel is 10 jaar rentevast (nog 7 jaar te gaan) tegen 1.8% rente.
IMHO, doe je oversluiten tegen een gunstigere rentetarief waarbij je een boete moet betalen maar op de lange termijn voordeliger uit bent. Met de huidige rentestanden lijkt het me juist omgekeerd. Dus speel ik een beetje geld vrij maar zit ik vast aan een hoger rentetarief. Nogmaals, mijn kennis hierover is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:34
namliam_eht schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:59:
Die 5k die onderling wordt "opgelost" wordt natuurlijk willens en wetens cash gedaan....
Dat zal zeker veel gebeuren en wellicht is het lastig op te sporen maar uiteindelijk is het fraude als je het niet opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Tanooki schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:51:
Dit is het type rechttoe-rechtaan akten waarvoor Hema ooit de notarisservice in het leven heeft geroepen.. Hier kun je zeker voor prijsshoppen
Leuk feitje over de Hema. Grappig.

Inmiddels, heb ik een offerte aangevraagd bij de goedkoopste (373 euro). Het is wel in totaal 120 km op- en neerrijden en een ochtendje of middagje.

Bedankt voor:
- rechttoe & rechtaan notariswerk, altijd budget shoppen
- notaris kosten mogen hoger zijn indien er maatwerk te pas komt
- attenderen op kostencomponenten, dus mijn due diligence doen bij het vergelijken van de offertes
PolarBear schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:32:
[...]

Mijn beredenering is idd om niet te veel excessieve liquide middelen te hebben. Dus naast mijn buffer van 6x netto maandsalaris. Wil ik zoveel mogelijk in mijn huis (steen) stoppen indien mogelijk.

@PolarBear
Beredeneren met inflatie vind ik altijd een uitdaging door mijn beperkte analytisch vermogen. Hoe ik jou bovenstaande interpreteer is als volgt: voor elke honderd euro die ik spendeer (eigenlijk investeer) in het huis, is meer waard dan in 2030. Dit gecombineerd met fiscale voordeel van renteaftrek kan je daar moeilijk tegen sparen. Misschien dat indexbeleggen 6~7% dat kan outperformen. Klopt mijn beredenering?
Pagina: 1