Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen bijplaatsen optimizers/geen optimizers

Pagina: 1
Acties:

• JeroendeGraaf
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-01-2023
Ik heb nu 15 panelen Recom Black Panther 260 WP (3900 WP totaal vermogen) allemaal op zuid georiënteerd. Panelen zijn voorzien van optimizers en zitten aangesloten op een Solar Edge SE 3500 omvormer.

Nu komt er bij ons een grote dakkapel. Daarnaast is het zo dat ik 3 panelen, zelfde type, maar dan zonder optimizers kan overnemen van buren. Die heeft ze over en kan ze nergens meer kwijt na een verbouwing. Als ik die 3 overneem heb ik 18 panelen. Gezamenlijk met een te hoog vermogen voor de omvormer lijkt me. Maar...ik wil er nu 10 op zuid oriënteren (boven de dakkapel) en de andere 8 wil ik op de dakkapel plaatsen in oost-west opstelling. Dat betekent dat nooit het piekvermogen zal worden bereikt, maar dat ik wel beter spreidt in de opbrengst.

Samengevat liggen er dan 10 op zuid, 4 op oost en 4 op west.

Vraag 1: kan dit uberhaupt?

Zo ja, dan is vraag 2: ik ben voornemens de 3 panelen zonder optimizers op oost te leggen, schaduwvrij. De 10 panelen op zuid liggen namelijk tussen een paar obstakels in. West zou dan ook kunnen voor die 3.

Ik hoor graag of dit kan en of ik nog van andere zaken op de hoogte moet zijn. Hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzNxASb75EOQzo3On9c4Zb3M1i8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yvZLVJlDi2bHqDNN94i24bbJ.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door JeroendeGraaf op 19-09-2022 16:11 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31
Bij Solar Edge moeten alle panelen een optimizer hebben.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:20
Optimizer is een must met SolarEdge.
JeroendeGraaf schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:08:

Samengevat liggen er dan 10 op zuid, 4 op oost en 4 op west.

Vraag 1: kan dit uberhaupt?

Zo ja, dan is vraag 2: ik ben voornemens de 3 panelen zonder optimizers op oost te leggen, schaduwvrij. De 10 panelen op zuid liggen namelijk tussen een paar obstakels in. West zou dan ook kunnen voor die 3.
3 orientaties vraagt om optimizers of micro omvormers.

Bereken je plan eerst eens met Sunny Design.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 19-09-2022 16:47 ]

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:38

Smoke

Maverick Reploid

Afhankelijk van of je een gewone SE3500 of een SE3500H (HD Wave) hebt mag je 135% of 155% overdimensioneren. Met 18x260Wp kom je aan zo'n 134% zonder orientatie of hellingen in acht te nemen.

Zoals gezegd moet je wel compatibele optimizers onder de bijkomende panelen plaatsen. Controleer welke je hebt en gebruik deze tabel om compatibele te vinden:

https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf

Ik zou dit ook even in SolarEdge Designer intekenen zodat je kan zien of je kans op optimizer-clipping hebt gezien de verschillende orientaties, dan kan je ook even wat rondspelen om te zien of er een betere layout is.