Windows 10: volledige installatie clonen naar reserve pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 20:09
Ik heb hier 2 identieke W10 pc's staan, waarbij de eerste volledige geconfigureerd is en de tweede enkel een W10 installatie (setup nog niet doorlopen). Ik wil de config van de eerste één op één overzetten naar de tweede, en beide gaan gebruiken (met de geldige licenties).

Hiervoor wil ik GParted gebruiken om de nvme's te clonen (in een derde pc met meerdere nvme sloten). Hierin heb ik de optie om allevier de partities te clonen (EFI system partition, Microsoft reserved partition, Basic data partition en een hidden/diag partition). Beide nvme's hebben op dit moment gelijke partities en -formaten.

Wat is nu de juiste stap om te nemen om te zorgen dat beide bruikbaar zijn met hun respectievelijke licenties? Enkel de 'Basic data partition'? Of allevier de partities? Hoe zorg ik dat de licentie op de tweede nvme blijft staan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De PC's zijn niet identiek qua hardware ID's.

Je kunt dus alle partities clonen en daarna de licentie op de 2e PC opnieuw activeren met de juiste code(s)

Het is me niet duidelijk welke Windows 10 versies erop staan en of er gebruik wordt gemaakt van OEM of Retail licenties
Ook dien je nog aan te geven of er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van Bitlocker protected volumes, zo ja, dan raad ik voor het gemak aan om die protectie er voor het clonen nog even af te halen.

Overigens is het beter om je configuratie gewoon goed te gaan scripten zodat je op die manier altijd een clean install kunt doen en config opnieuw kunt toepassen. Op de langere termijn loont dat meer dan het gaan onderhouden van een block based image. Een configuratie aanpassen in je script is dan vrij eenvoudig en je bent niet meer zo hardware afhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 20:09
akimosan schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:16:
De PC's zijn niet identiek qua hardware ID's.
Correct.
Je kunt dus alle partities clonen en daarna de licentie op de 2e PC opnieuw activeren met de juiste code(s)

Het is me niet duidelijk welke Windows 10 versies erop staan en of er gebruik wordt gemaakt van OEM of Retail licenties
Dat is mijzelf ook nog niet duidelijk eerlijk gezegd. Beide pc's kwamen geïnstalleerd van de leverancier. Echter heb ik er geen losse codes bij gekregen, dat wekt de indruk van een OEM licentie.
Ook dien je nog aan te geven of er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van Bitlocker protected volumes, zo ja, dan raad ik voor het gemak aan om die protectie er voor het clonen nog even af te halen.
N.v.t.
Overigens is het beter om je configuratie gewoon goed te gaan scripten zodat je op die manier altijd een clean install kunt doen en config opnieuw kunt toepassen. Op de langere termijn loont dat meer dan het gaan onderhouden van een block based image. Een configuratie aanpassen in je script is dan vrij eenvoudig en je bent niet meer zo hardware afhankelijk
Hele goede tip, echter gaat het hier om een eenmalig project waar een reserve/backup pc gemaakt moet worden van een bestaande config.

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Raling schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:34:
[...]

Dat is mijzelf ook nog niet duidelijk eerlijk gezegd. Beide pc's kwamen geïnstalleerd van de leverancier. Echter heb ik er geen losse codes bij gekregen, dat wekt de indruk van een OEM licentie.

[...]
Ja, dat is OEM en ik vermoed dan ook Windows 10 Pro met een OEM:SLP (System Locked Pre-installation)
In principe zal de machine vanzelf opnieuw activeren